MUNI 2021-1 SOLITARIES 7 - 11 Dokončení přehlídky 11 solitérů, které zaujaly důstojná místa v Top 100 žebříčku JazzStandards.com. Nejprve k pojmu Savoy. Pod tímto názvem fungovala slavná taneční síň v Harlemu, černošské čtvrti Manhattanu, od roku 1926 a do jisté míry soupeřila se stejně legendárním Cotton Clubem tamtéž. Savoy brzy začal sponzorovat soutěže jazzových kapel. Hned té první se zdárně zúčastnil Orchestr Chicka Webba a zanedlouho povýšil na domácí kapelu podniku (stejně jako sloužil Duke Ellington se svým orchestrem v Cotton Clubu). V dalších bitvách Chick Webb porazil Counta Basieho, Fletchera Hendersona i Bennyho Goodmana a získal titul „The King of the Savoy“. Zde měl původ tanec Lindy hop, pojmenovaný tak po velkém hrdinovi těch dnů, pilotovi Charlesi Lindberghovi, který jako první přeletěl Atlantik. K písni, opěvující tento podnik, je dobré vědět, že jejím ne-li jediným, tak tedy hodně většinovým autorem je Edgar Sampson (1907-1973), saxofonista, houslista, skladatel a aranžér, od roku 1933 člen Webbova bandu. Uslyšíme původní podobu, i pozdější aranžmá pro Goodmana. Podle toho si oba kapelníci připisovali svá jména coby spoluautorů, ale my víme, že všechny kuličky, čárky a obloučky napsal Sampson. Známý textař Andy Razaf pak přičinil své verše. Píše se, že Sampson skladbu napsal ještě o jednu kapelu zpátky, u trumpetisty Rexe Stewarta, ale neexistuje nahrávka. Jen ji používali jako znělku. A zde jsou její umístění v hitparádách: Chick Webb and His Orchestra (1934, #10) Ozzie Nelson and His Orchestra (1936, #12) Benny Goodman and His Orchestra (1936, #11) Chick Webb and His Orchestra (1936, reissue of his 1934 hit, #18) Benny Goodman Quartet (1937, #4) V Brně jsme dlouho měli také náš Savoy, na rohu Jakubského náměstí a ulice Běhounské. S tehdy stále ještě novým jazzem nás zde už roku 1938 seznamoval pražský Orchestr Bobka Bryena a brzy po něm zde byly angažovány i místní kapely. I přes necitlivé zásahy do fasády to dlouho vypadalo na udržitelnost podniku i do našich let, ale docela nedávno nastoupily jiné, hudebnímu využití nepřátelské zájmy a Savoy is dead. Stompin’ at the Savoy composer: Benny Goodman, Edgar Sampson, Chick Webb lyricist: Andy Razaf published: 1936 popular in: 8^th in 1934 Tom Lord: 897x SecondHandSongs 359x JazzStandards: 048. První nahrávka v autorově aranžmá pro Chicka Webba – výchozí a tolikrát obměňovaný material. https://secondhandsongs.com/performance/30678 Stomping at the Savoy by Chick Webb's Savoy Orchestra May 18, 1934 Také Benny Goodman si zaplatil u Edgara Sampsona aranžmá pro svůj orchestr. Druhá klasika. https://secondhandsongs.com/performance/91508 Stompin' at the Savoy by Benny Goodman and His Orchestra January 24, 1936 Ve zpívané podobě je zde Judy Garland a orchestr Boba Crosbyho, dřívější jsem nenašel. https://secondhandsongs.com/performance/208133 Stompin' at the Savoy by Judy Garland June 12, 1936 Ve vícehlasé podobě pak určili vzápětí směr Ink Spots, kvarteto Afroameričanů https://secondhandsongs.com/performance/208144 Stompin' at the Savoy by Ink Spots June 18, 1936 Tenorák Coleman Hawkins byl ten pravý, kdo uměl písničku správně uchopit. Zdaleka ne jedenkrát. https://secondhandsongs.com/performance/243609 Stompin at the Savoy by Coleman Hawkins with Cozy Cole's All Stars June 14, 1944 Myslím, že slyšíme víc než tři nástroje, ale Gene Krupa jako hybatel bude asi pravda. https://secondhandsongs.com/performance/136024 Stompin' at the Savoy by Gene Krupa Jazz Trio June 1, 1945 Básník klavíru má pro tento typ hudby to pravé porozumění. https://secondhandsongs.com/performance/278918 Stompin' at the Savoy by Erroll Garner March 29, 1949 Naprosto nedostižně a definitivně zachytil tento standard Art Tatum, téměř slepý Afroameričan, známý úžasnou lehkostí, s jakou zvládal pro jiné nehratelná místa, nebo spíš celky, začátky až konce. https://www.youtube.com/watch?v=pVSzKOsZwnY Stompin' at the Savoy by Art Tatum December 29, 1953 První výrazní moderní jazzmani, představitelé hard bopu, nezapomněli na swingové kořeny. https://secondhandsongs.com/performance/646141 Stompin' at the Savoy by Brown and Roach Inc. August 5, 1954 Doklad toho, že čím hlouběji do historie, tím více zapomenutých hudebníků, kteří také měli co říci. Nejen kytarista Dick Garcia, ale také snědá klavíristka (a jindy i vibrafonistka) Terry Pollard, basista Bill Anthony a bubeník Frank Isola. Garcia hrál například s Charliem Parkerem, Georgem Shearingem nebo Tonym Scottem a dalšími. Dnes se o něm mlčí. Poslechněme si ho. https://secondhandsongs.com/performance/1054730 Stompin' at the Savoy by Richie (Dick) Garcia 1955 Nejčistší kytarovou podobu dal skladbě profesor Jim Hall. Má ji na svém debutovém albu, hrají s ním černý klavírista Carl Perkins a bílý basista Red Mitchell. https://secondhandsongs.com/performance/128670 Stompin' at the Savoy by Jim Hall January 10 & 24, 1957 Díky svému původu (swingová horečka ještě narůstala) mají skladbu jako povinnou všechny tradiční velké kapely. Aranžmá se příliš neliší. Ovšem Orchestr Stana Kentona ji musel pojmout jinak, podstatně moderněji. Aranžmá-Bill Holman. S takovou hudbou objížděl Kenton univerzity. https://secondhandsongs.com/performance/149357 Stompin' at the Savoy by Stan Kenton and His Orchestra Live at Elliott Hall, Purdue University, LaFayette, Indiana, October 10, 1959 Své dokázal z písničky vytěžit i největší blázen do perkusivních nástrojů, těch laditelných (vibrafon, xylofon, marimba) i s nedefinovanou výškou tónu (blány, plechy, dřeva), Dick Schory (*1931) https://secondhandsongs.com/performance/214624 Stompin' at the Savoy by Dick Schory's Percussion Pops Orchestra Released 1963 Melodie písně má vlastně schéma „zvolání – odpověď“ neboli „call – response“. První dva tóny, zvolání, hraje trubka otevřená (open), odpověď je hrána na sordinovanou (muted – bzučivou). Řeší se to všelijak, toto je velmi názorné. Zkušení hráči Shew a Findley jsou doprovázeni klavíristou Artem Resnickem, věhlasným basistou Johnem Patituccim a bubeníkem Shermanem Fergusonem. Vkusné. https://secondhandsongs.com/performance/887754 Stompin' at the Savoy by Bobby Shew / Chuck Findley October 25 – 26, 1983 V novějším módním hávu nám zní vícehlasá zvolání sboru možná trochu líbivě, ale rafinovaně. Barry Manilow (Barry Alan Pincus *1943) pro mne nepřekračuje hranice dobrého vkusu. https://secondhandsongs.com/performance/82233 Stompin' at the Savoy by Barry Manilow Released 1987 Ani důchodcům nepřestává ta písnička chutnat. Carol Sloane (*1937) a žertéř Clark Terry (1920-2015) jsou ti, kterým se nebudeme smát. Smát se můžeme leda s Clarkem, který šel na všechno s úsměvem. Všimneme si jeho umělého jazyka. zvaného mumbles – mumlání. https://secondhandsongs.com/performance/132264 Stompin' at the Savoy by Carol Sloane & Clark Terry May 7 – 9, 1997 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //////////////////////////////////////////////// Vstupujeme do Druhé Padesátky jazzstandards.com a ten, jenž nám před chvílí hrál o Savoyi, předstupuje před nás se svou jedinou, zato tak rozšířenou skladbou – Misty. Opravy chyb ve Wordu nám z ní dělají Místy a dokonce mám tušení, že jsem slyšel tímto slovem začínat jeden český text. Slavný Erroll Garner (1921-1977) skladbu poprvé předvedl roku 1954, a to v Chicagu 27. července. V dalším roce napsal verše Johnny Burke a jako píseň se Misty stala doslova veřejným majetkem. Garner s ní deskou svého tria začal na 30. místě hitparády, podstatně lépe si vedli populární zpěváci, Johnny Mathis dosáhl až na 12. příčku. I když písnička nikdy neokusila, jak chutná prvenství, přece jen získala výroční cenu Grammy díky improvizovanému pojetí Raye Stevense pro banjo, housle a steel guitar. Existují tři teorie, jak melodie vznikla. Všechny mají spojitost s letadlem, v němž autor seděl a poněvadž o něm víme, že neuměl noty, je logické, že aby si ten hudební motiv udržel, musel si ho po celou dobu cesty broukat. Doma pak sedl ke klavíru a zachytil budoucí hit na magnetofon. A poněvadž jde o novodobý standard bez bohaté historie, jakou mají ty, které vznikly ve 20. nebo 30. letech, je pro něj jediným spravedlivým rivalem po roce 1953, pokud jde o početnost různých provedení, Ellingtonova Satin Doll. Má klasickou formu A – A – B – A a dostatečně bohatou harmonii, aby zaujal trvale jazzové hudebníky a inspiroval je k nesčetným variantám. Johnnymu Mathisovi se píseň stala roku 1959 znělkou a jeho desky se prodaly dva miliony. Misty composer: Erroll Garner lyricist: Johnny Burke published: popular in: 2^nd in 1954 Tom Lord: 800 SecondHandSongs 581x JazzStandards: 056. Autorova první instrumentální nahrávka, která dosáhla na 30. místo. Lepší dny měly teprve přijít. https://secondhandsongs.com/performance/46271 Misty by Erroll Garner Trio July 24, 1954 Ta melodie ruku v ruce s důmyslnou harmonií přímo vybízí a provokuje k mnoha uchopením, zejména dvojího druhu: jako klavírní sóla s mnoha kudrlinkami a jako orchestrální rapsodie, z nichž odkapává cukrkandl. Představme si je jen po jedné ukázce. Rozplývajícím se klavíristou, jedním z prvních, byl Johnny Costa (1922-1996) odkudsi z Pennsylvanie, působící jako hudební ředitel v dětské televizní show. Zapomenut? Právem. https://secondhandsongs.com/performance/158315 Misty by Johnny Costa July 18, 1955 Hráč na foukací harmoniku, aranžér a dirigent dlouhého věku (1920-2014), činný déle než 30 let v populárním Boston Pops Orchestra. https://secondhandsongs.com/performance/670198 Misty by Richard Hayman and His Orchestra Released 1956 Pojďme za zajímavými jazzovými zpracováními, hodnými té krásné melodie. Dlouhoprstý a vůbec vysoký kytarista jménem Johnny Smith je prvním takovým. Jeho pro jiné nehratelné akordy a jejich obraty jsou zárukou, že zůstává sám, snadno rozeznatelný. Klavíristou je Hank Jones. https://secondhandsongs.com/performance/153706 Misty by Johnny Smith 1960/1961 Méně slýchaným strunným nástrojem je harfa a její hlavní jazzovou představitelkou Afroameričanka Dorothy Ashby. Bohužel nemá docela přesně naladěno… Vibrafonistkou je Terry Pollard. Roku 1984 už Dorothy naladěno měla, ale tato nahrávka tu byla dřív. https://secondhandsongs.com/performance/320160 Misty by The Swinging Harp of Dorothy Ashby with Terry Pollard, Jimmy Cobb, Herman Wright August 15 – 16, 1961 Nezakrývám, že mými favority jsou odedávna tenorsaxofonista Stan Getz a hlavní představitel ventilového trombonu (brněnsky „šroťáku“) Bob Brookmeyer. A jsou-li s nimi ve studiu klavírista Herbie Hancock, vibrafonista Gary Burton, basista Ron Carter a bubeník Elvin Jones, co víc si přát? https://secondhandsongs.com/performance/764036 Misty by Bob Brookmeyer Sextet May 27, 1964 Mistr hry v oktávách a akordech, vše jen palcem, kytarista Wes Montgomery, živě z klubu. https://secondhandsongs.com/performance/524066 Misty by Wynton Kelly Trio, Wes Montgomery Live at Half Nove, New York, June 24, 1965 Neodolám a zařazuji Wesův protipól, sólového akustického kytarového virtuóza, jediného takového. https://secondhandsongs.com/performance/674702 Misty by Joe Pass September 14/October 26, 1976 Obávám se, že pro plejádu nových hvězd a hlavně hvězdiček rychle zapomínáme, jaké velké hráče jazz měl před pár desítkami let. Freddie Who, jak se ho jednou snažil shodit Miles Davis, dotčený, že tento muž jej přehrál, uměl strašně moc. S ním na tenorsax Lew Tabackin, klavíristka Joanne Brackeen, bass Eddie Gomez a drums Roy Haynes, rytmika jako hrom. Balada? Ano, ale bez sentimentu. https://secondhandsongs.com/performance/577649 Misty by Freddie Hubbard June 13 – 14, 1983 Jak se jeden dříve modernista vymanil z vlivu velkého učitele, Johna Coltranea a hraje opět čitelně, srozumitelně. Jen ten, kdo doplnil hudbu obrázky, si plete mlhu a podmořský život. https://secondhandsongs.com/performance/571873 Misty by Pharoah Sanders Quartet October 19 – 20, 1992 Stále ještě Pan trombonista, Steve Turre, zde s nečekaným, nenápadným klavíristou, Rayem Charlesem. Ano, tím slavným zpěvákem, zase ve službách jazzu. Krása nesmírná. https://secondhandsongs.com/performance/573392 Misty by Steve Turre August 14, 1999 Jeden z hrdinů mého nástroje, francouzský houslista, jenž příliš brzy pospíchal „k většině“ (1956-2018), nejskvělejší pokračovatel Jean-Luc Pontyho, největšího z velkých; kytara Birelli Lagrene. https://secondhandsongs.com/performance/823309 Misty by Didier Lockwood Paris, December 7 – 9, 1999 Dosti bylo volného tempa. Z Britských ostrovů zazní Hammondovy varhany a vše bude jinak. https://secondhandsongs.com/performance/862778 Misty by Brian Auger Trinity with Julie Driscoll Released 2003 __________________________________ A VOKALISTÉ _______________________________ S menší skupinou bez přeslazení je to lepší, řekla si Dakota Staton. A dobře udělala. https://secondhandsongs.com/performance/134922 Misty by Dakota Staton February 28, 1957 Se Sarah Vaughan už je to na pováženou. Má i „jazzovou“ nahrávku. Ale má píseň v malíčku. https://secondhandsongs.com/performance/114690 Misty by Sarah Vaughan Paris, July 7, 1958 Hitparádově nejúspěšnější byl Johnny Mathis, nejlepší atlet mezi zpěváky, nejlepší zpěvák mezi atlety, jen 7 cm pod olympijským rekordem ve skoku do výšky. Jako zpěvák vyskočil výš. https://www.youtube.com/watch?v=DkC9bCuahC8 Misty by Johnny Mathis April 9, 1959 Ella je vždy dobré měřítko kvality a vkusu. https://secondhandsongs.com/performance/217773 Misty by Ella Fitzgerald - Paul Smith February 13, 1960 Z prostého blbnutí vzniklo nečekané aranžmá a to získalo cenu Grammy. Pohádková story. https://secondhandsongs.com/performance/40253 Misty by Ray Stevens Released 1975 Skvostná deska švédské vokální skupiny a cappella https://secondhandsongs.com/performance/471804 Misty by The Real Group Released 1987 Náš Slavík měl v repertoáru i tento standard. Měl tolik příkladů, zkusil to také. https://secondhandsongs.com/performance/687407 Misty by Karel Gott Released 1990 Poslechněme, jak přeopatrně zachází s melodií a svým hlasem Jane Monheit (*1977), aby snad písničce neublížila. I Hot Swing Trio houslisty Marka O’Connora (*1962) ubralo na proklamované žhavosti, tedy i kytarista Frank Vignola a basista Jon Burr https://secondhandsongs.com/performance/526785 Misty by Mark O'Connor's Hot Swing Trio featuring Jane Monheit Released 2003 Česky s textem Petra Jánského ve folk-country provedení. Text Evy Olmerové „Předejít čas“ z její desky Dvojčata s Jitkou Vrbovou ve zvukové ukázce nenalezen (1987). https://secondhandsongs.com/performance/1117695 Jen pár dní by Nezmaři Released 2007 A jsme zase doma. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ////////////////////////////////////////////// Vaudevillová star Belle Baker uvedla písničku „All of Me“ prostřednictvím rozhlasu roku 1931. Detroitští písničkáři Gerald Marks a Seymour Simons jí nabídli song, ona jej zazpívala v místním Fisher Theatre a jak praví pověst, zpěvačka právě prodělala rozchod s manželem a provedla píseň tak věrohodně, že měla okamžitý úspěch a standardu zajistila dobrý start. Pak přišly nahrávky, které budoucnost hitu ještě stvrdily: 1. prosince 1931 Orchestr Paula Whitemana a zpěvačka Mildred Bailey – 3 týdny na 1. příčce 18. prosince 1931 Ben Selvin se svým orchestrem, Paul Small-vocal – 19. místo 27. ledna 1932 Louis Armstrong se svým orchestrem – 1. místo A později: 3. listopadu 1941 Count Basie Orchestra, Lynne Sherman – 14. místo 19. října 1947 Frank Sinatra a Orchestr Axela Stordahla – 21. místo 7. února 1952 Johnnie Ray a Buddy Cole Quartet – 12. místo Je-li povědomí o hitu takto po dvě dekády přiživováno, nedá se na něj už nikdy zapomenout. Písnička se dále dostala do filmu Careless Lady (1932) a toho nejlepšího jazzového zpracování se jí dostalo deskou Billie Holiday (1941). All of Me composer & lyricist: Gerald Marks, Seymour Simons published: 1931 popular in: 2^nd in 1931 Tom Lord: 522x SecondHandSongs 522x JazzStandards: 071. King of Jazz byla firma, která mohla takové šikovné novince pomoci k popularitě. A samozřejmě i sama sobě. https://secondhandsongs.com/performance/292690 All of Me by Paul Whiteman and His Orchestra - Vocal Refrain by Mildred Bailey December 1, 1931 Druhá v řadě rovněž bílá zpěvačka Ruth Etting, orchestr neuveden (jindy je a není zpěvák/zpěvačka) https://secondhandsongs.com/performance/92670 All of Me by Ruth Etting December 11, 1931 Ruggiero Eugenio di Rodolpho Colombo (1908-1934) byl zpěvák, houslista a herec, jehož svíce dohořela příliš brzy. Za podivných okolností přišel o život při prohlídce střelných zbraní u svého přítele. Nešťastnou náhodou? Patří ale k prvním interpretům písně. Orchestr není uveden, víme jen, že o měsíc dříve ho doprovázel Leonard Joy. https://secondhandsongs.com/performance/798977 All of Me by Russ Columbo December 29, 1931 Když se zapojil Louis Armstrong se svým orchestrem: https://secondhandsongs.com/performance/292654 All of Me by Louis Armstrong and His Orchestra January 27, 1932 Důležitým předělem v plejádě populárních zpěvaček a zpěváků je konečně jazzová Lady Day. Na tenorsax hraje její umělecký partner a stejný nešťastník přes heroin, Lester Young. Oba +1959. https://secondhandsongs.com/performance/61185 All of Me by Billie Holiday March 21, 1941 Konečně i Count Basie Orchestra se zpěvačkou Lynne Sherman – 14. příčka v hitparádě https://secondhandsongs.com/performance/449298 All of Me by Count Basie and His Orchestra – Vocal by Lynne Sherman November 3, 1941 Jedna z velmi loudavých variant – zpívá pan kapelník. https://secondhandsongs.com/performance/847841 All of Me by Billy Eckstine and His Orchestra April 21, 1947 První ze čtyř nahrávek Franka Sinatry (*1915), jež také zvýšila popularitu písně. https://secondhandsongs.com/performance/147869 All of Me by Frank Sinatra October 19, 1947 Na Sinatrovy výkony navázal svým úspěchem i Johnnie Ray (*1927). https://secondhandsongs.com/performance/177281 All of Me by Johnnie Ray with The Buddy Cole Quartet February 7, 1952 Kanadský zpěvák na 4, jak bývá v křížovkách, ještě za mlada, v triolovém pomalém rytmu. https://secondhandsongs.com/performance/830510 All of Me by Paul Anka Released 1962 A pěkně v tempu Miss Dee Dee. https://secondhandsongs.com/performance/163037 All of Me by Dee Dee Bridgewater Live at Montreux Jazz Festival, Switzerland, July 18, 1990 Nestor pánského vokálu (*1926) ještě při silách téměř mladistvých, v sedmdesáti. https://secondhandsongs.com/performance/148721 All of Me by Tony Bennett June 1996 „Kanadský Sinatra“ umí. https://secondhandsongs.com/performance/115702 All of Me by Michael Bublé Released October 9, 2009 O velkých hvězdách rocku se někdy dovídáme zajímavé věci, třeba o zálibě ve starých standardech. https://secondhandsongs.com/performance/262811 All of Me by Eric Clapton feat. Paul McCartney Released March 12, 2013 Tato dáma jazzového zpěvu ovšem stojí za pozornost vždy. https://secondhandsongs.com/performance/367894 All of Me by Cassandra Wilson Released April 3, 2015 A jsme tam, kde jsme byli před 80 roky – u Billie Holiday (originálu) a její představitelky Diany Ross v životopisném filmu Lady Sings the Bues – opět v duchu Lady Day, včetně bílé květiny ve vlasech. Jen se píše rok 2021. Tato Afroameričanka, celým jménem Cassandra Monique Batie, se narodila 30. 12. 1984. https://secondhandsongs.com/performance/1158062 All of Me by Andra Day Released February 19, 2021 _______________________________ INSTRUMENTALS ________________________________ Basista Pierre Michelot je domorodec, ostatní přišli do Francie odjinud: klavírista Martial Solal z Maroka, sopránsaxofonista Sidney Bechet a bubeník Kenny Clarke z Ameriky. A jde jim to. https://secondhandsongs.com/performance/982917 All of Me by Sidney Bechet - Martial Solal Paris, June 17, 1957 Někdy jako smršť, jindy s úžasným klidem, vždy s vrcholnou virtuozitou, to je Oscar Peterson. https://secondhandsongs.com/performance/461761 All of Me by The Oscar Peterson Trio May 18, 1959 Nefalšovaná britská škola tradičního jazzu, které tato písnička sedne jako ulitá. https://secondhandsongs.com/performance/167162 All of Me by Chris Barber Band November 5, 1963 – toho roku v březnu koncertovali v Brně na Stadioně! Jak pojmout tradiční téma v navýsost moderním jazzovém big bandu, tom nejlepším! Aranžmá – Thad Jones, zakladatel orchestru. https://secondhandsongs.com/performance/1072965 All of Me by The Mel Lewis Orchestra March 20 – 22, 1985 Domů nás dovede Eva Pilarová s přebásněním Hany Krütznerové a za doprovodu kapely Hot Jazz Praha. https://secondhandsongs.com/performance/1041621 Návraty by Eva Pilarová - Hot Jazz Praha Released 1986 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ////////////////////////////////////////////// Pokud mají jazzoví hudebníci a jejich příznivci alespoň trochu povědomí o tom, kdo to byli Edgar Sampson (swingový saxofonista a houslista, 1907-1973) a Erroll Garner (klavírista, který neuměl noty, 1921-1977), asi bychom z nich marně lámali informace o Geraldu Marksovi, Seymouru Simonsovi, Johnu Klennerovi a nic by nenapravil ani Guy Wood. Přitom ale ti první, muzikanti, bez problémů okamžitě spustí ve správné tónině a přibližném tempu jejich „písničky“ a protože jsou jediné, kterými jsou tito skladatelé zastoupeni v Top Thousand of jazz standards, v tomto případě dokonce v Top Hundred, je vlastně všechno v nejlepším pořádku. Proto jim říkám solitéry a za ten plurál v nadpisu se omlouvám, možná by neměl být odvozen od přídavného jména solitary (jak uvádí Veký americko-český slovník od Sinclaira Nicholase), i když už střední formát Websterova slovníku, natož pak ten velký o 1.850 stranách, připouští i významy jména podstatného: 1. one who lives or seeks to live a solitary life, 2. solitary confinement in prison. Jestliže ale Kentonův trombonista Bill Russo napsal pro orchestr svého šéfa skladbu Solitaire a ten ji dne 3. 2. 1950 nahrál na desku Capitol, asi nadepsal používanější tvar, vycházející z francouzštiny, i tážu se vás, zběhlejších: tvoří se zde plurál pouhým přidáním koncovky –s? Solitaires nebo solitaries? Od jazykového problému k hudebně-historickému. Chceme nebo měli bychom vědět alespoň něco i o autorech zbývajících dvou jazzových standardů-solitérů? Zatímco problém, kdo z dvojice Marks-Simons byl autorem hudby a kdo textu (All of Me), vyřešil bez dlouhého dokazování až Thomas S. Hischak ve své jedinečné knize The Tin Pan Alley Song Encyclopedia (str. 12: první hudba, druhý text), u písniček Just Friends a My One and Only Love byla dělba práce jasná. O hudbu se zasloužili John Klenner (1899-1955) a britský písničkář Guy Wood (1911-2001). Pojďme na první z nich. John Klenner napsal standard Just Friends na verše Sama M. Lewise roku 1931 a v život jej uvedl zpěvák Red McKenzie se svým orchestrem, což je poněkud přehnané označení. Pokud jste to ještě nečetli nebo neslyšeli, pojmem orchestr se v jazzové terminologii označují soubory od 9 lidí výš. Jestli mne sluch neklame, jsou zde asi tři melodici (saxofony?) a rytmika, v níž jsou maximálně čtyři další. Ale nešť. Jak vidíme v dokumentaci k jednotlivým nahrávkám, tato vznikla 15. října 1931, a to pro společnost Columbia Records. Víme, že Klenner přišel do Států z Německa, vybaven znalostí hry na klavír a teoretickými vědomostmi, které zúročil při tvorbě klasických skladeb, ale taky písněmi, které jsou zapomenuty. Hitem se píseň stala až nahrávkou Russe Columba (12. 1. 1932, #14) a vzápětí jí pomohl Ben Selvin (11. 2. 1932). V Londýně ji už 30. 1. 1932 natočil Jack Hylton a pak už se objevovala na pultech stále častěji. Dnes patří k základní výbavě jazzmanů. Just Friends composer: John Klenner lyricist: Sam M. Lewis published: popular in: 3^rd in 1931 Tom Lord: 682x SecondHandSongs 394x JazzStandards: 085. Red McKenzie (1899-1948) přišel s písní jako první, neměl žádný vzor a zpívá značně uvolněně. https://secondhandsongs.com/performance/132300 Just Friends by Red McKenzie & His Orchestra October 15, 1931 Zpěvák Chick Bullock (Charles Sibley Bullock, 1898-1981) byl jediný svého druhu tím, že jen vzácně vystupoval veřejně kvůli deformaci obličeje, zato však především ve 30. letech natočil asi 500 desek a byl populární v rozhlase. https://secondhandsongs.com/performance/949922 Just Friends by Chick Bullock's Levee Loungers Released 1932 Ben Selvin vedl desítky orchestrů. https://secondhandsongs.com/performance/132301 Just Friends by Ben Selvin and His Orchestra – Vocal by Dick Robertson February 11, 1932 Přeskakujeme mnoho let a zpěváckých výkonů a zastavujeme se u prototypu “muzikantského zpěvu”, jehož velkým vzorem se stal trumpetista Chet Baker (a po něm u nás jeho brněnský nástrojový kolega, Jaromír Hnilička), zde se svými kalifornskými druhy, hrajícími úplně jinak než v New Yorku. https://secondhandsongs.com/performance/189227 Just Friends by Chet Baker, Bud Shank, Russ Freeman March 7, 1955 Italské bel canto bylo naopak základem pro zpěváky typu Tony Bennett, Perry Como nebo v našem případě Frank Sinatra. Jak by mohl Frankie Boy vynechat takový klenot? https://secondhandsongs.com/performance/175717 Just Friends by Frank Sinatra with Orchestra conducted by Gordon Jenkins March 26, 1959 Sinatrovského typu byl i Bobby Darin (Walden Robert Cassotto, 1936-1973), otec Ital, matka Angličanka, nástup ke slávě roku 1959 cenou Grammy, vinou srdeční choroby z dětství krátkého života; velmi zpopularizoval písničku Kurta Weilla „Mack the Knife“ (Mackie Messer). https://secondhandsongs.com/performance/133075 Just Friends by Bobby Darin Released July 1961 Jen doprovod svého věrného klavíristy Ralpha Sharona zvolil tento představitel bel canta v populární hudbě. Jedna prostá sloka, a je v ní vše. https://secondhandsongs.com/performance/133067 Just Friends by Tony Bennett October 28, 1959 S perfektním big bandem Patricka Williamse nahráli Singers Unltd. své 10. album, Friends. https://secondhandsongs.com/performance/149956 Just Friends by The Singers Unlimited September (orchestra) & October (vocals), 1976 Neodolám a opakuji zpívajícího jazzmana Cheta Bakera v jeho hvězdný okamžik, v kvintetu tenorsaxofonisty Stana Getze, v němž se utkávaly dva diametrálně odlišné pocity: alergie na Chetovu zálibu ve zpívání místo hraní a láska k jeho hře na trubku, která například velmi důmyslně a vkusně podmalovává Getzovo vlastní sólo. A ta DOKONALÁ JÍZDA CELÉ KAPELY, o kterou se zasluhuje i rytmika: klavírista Jim McNeely, Čechoameričan George Mraz na basu a bubeník Victor Lewis. https://secondhandsongs.com/performance/407855 Just Friends by Stan Getz & Chet Baker V I D E O Live at Södra Teatern, Stockholm, Swerige, February 18, 1983 Opět dáma, kterou známe z 1. ročníku JazzFestuBrno 2002, před plně znějícím big bandem, hlavně zásluhou kanadského stratosférického trumpetisty Maynarda Fergusona (v Brně 17. prosince 1968, je věru nač vzpomínat). https://secondhandsongs.com/performance/133154 Just Friends by Diane Schuur, Maynard Ferguson June 2001 __________________________________ A JAZZMANI? ________________________________ Začneme tím z největších, Birdem neboli Charliem Parkerem. Toho dne se splnil jeho největší sen: stál před orchestrem se smyčcovými nástroji! Ani harfa nechyběla. A hoboj! Byl prý v sedmém nebi. https://secondhandsongs.com/performance/132312 Just Friends by Charlie Parker with Strings November 30, 1949 A Parkerovi pokračovatelé: 4 členové Sexteta Milese Davise – Cannonball Adderley-altsax, Wynton Kelly-piano, Paul Chambers-bass, Jimmy Cobb-drums a později úspěšný vyzyvatel v boji o trůn jazzových trumpetistů, Freddie Hubbard. Jedna velká radost pro duši jazzového fanouška. https://www.youtube.com/watch?v=_MDAa0NT9Jk Just Friends by Paul Chambers February 2, 1959 Kytarista Joe Pass uměl už mnoho, ještě dávno před pádem na dno a odvykací kúrou https://secondhandsongs.com/performance/132883 Just Friends by Joe Pass July 18, 1963 Jak jinak než na „Latinu“ od vibrafonisty Cala Tjadera, celoživotního karibsky laděného jazzmana. https://secondhandsongs.com/performance/790683 Just Friends by Cal Tjader May 13, 1964 Jiný pád zažil kytarista Pat Martino roku 1980, jemuž operace mozku zachránila život, ale způsobila naprostou ztrátu paměti. Díky úžasné vytrvalosti se Pat seznámil s tím, že byl špičkovým hudebníkem, učil se znovu na svůj nástroj a dosáhl bývalé kondice i popularity. Takhle hrál rovněž před kolapsem. https://secondhandsongs.com/performance/132757 Just Friends by Pat Martino May 1, 1967 Naprostým právem si těchto pět strejdů s fajfkami říká Supersax: Med Flory a Joe Lopes-altsaxy, Warne Marsh a Jay Migliori-tenorsaxy, Jack Nimitz-barytonsax. Trumpetistou je Conte Candoli. Jako přídavek po Just Friends si můžeme poslechnout ještě Slané buráky od Dizzyho Gillespieho. Klub blíže neurčen, za studiové album téhož byla jasná cena Grammy. https://secondhandsongs.com/performance/133014 Just Friends by Supersax V I D E O Ca. 1973 Že jazzmani nemají smysl pro srandičky? Poslouchejte Candoliho o pár let později, ty jeho chyby v melodii první sloky! https://secondhandsongs.com/performance/132949 Just Friends by Conte Candoli Live at Domicile Jazz Club, München, Deutschland, May 1975 Nejlepší big band na sever od USA, z rozhlasové stanice Toronto. Nejen hokeji se daří v Kanadě. https://www.youtube.com/watch?v=hfI3CIjV3ag Just Friends" by Rob McConnell & The Boss Brass 1978 Stejné McConnellovo aranžmá ve videu z McGill University – poučné. https://www.youtube.com/watch?v=1m01W0tKLQw Just Friends by The McGill Syndicate, Dir. Andy King V I D E O March 29, 2015 Podobně uhlazeně a dokonale znějící big band kalifornského střihu je ten, který vede Bob Florence. https://secondhandsongs.com/performance/595472 Just Friends by Bob Florence 1988 Když není kam spěchat a je prostor realizovat snové nálady. Ve třetí minutě se po přidání saxofonu ke klavíru dosud sólovému dostavuje oživení a dialog. Takhle se hraje moderně. Něco pro fajnšmekry. https://secondhandsongs.com/performance/133071 Just Friends by Ran Blake & Anthony Braxton Wien, November 19, 1988 Šampion Hammondových varhan pro 3. tisíciletí je po smrti Jimmyho Smitha jen jeden – Joey DeFrancesco. Na sordinovanou trumpetu rozjíždí sóla Jim Henry, po něm Joey a ten dá ještě šanci kytaristovi Paulu Bollenbackovi. Usměrněná elektrika ve službách dobrého jazzu. https://secondhandsongs.com/performance/132376 Just Friends by Joey DeFrancesco 1992 Berme tuto hudební ukázku trochu i jako upoutávku na knížku, jaká nemá v historii jazzu obdoby. Basista Bill Crow (*1927) prošel hudebně po druhé světové válce vším možným, hrál s kdekým a s ostatními se alespoň znal. Buď si všechno pamatoval, nebo zapisoval, výsledkem byla roku 1992 knížka From Birdland ro Broadway – Scenes from a jazz life. V únoru 1973 jsem na něj náhodně narazil v newyorském jazzkubu The Guitar, kde jsem poprvé viděl svého kytarového Boha, Jima Halla a sotva jsem s ním o pauze prohodil pár nesouvislých vět, už mi představil kamaráda, Billa Crowa. Na takové momenty se nezapomíná. Tady, už jako zralý muzikant, vede malou partičku. Pointa toho všeho je v tom, že ukázka je z alba From Birdland to Broadway, tedy z jakési rekapitulace jeho života a tvorby, i když v hraní ještě pokračoval. Čtivější dějiny moderního jazzu neexistují. https://secondhandsongs.com/performance/793403 Just Friends by Bill Crow Quartet November 19 – 20, 1995 Kdo může setkání generací, kde nepřevažuje povinná úcta ke stáří – Lee Konitz-altsax (1927-2020) versus Fred Hersch-piano (*1955) – a zazní i nové akordy a postupy, toto je ten pravý dialog. https://secondhandsongs.com/performance/811580 Just Friends by Fred Hersch with Lee Konitz September 5, 1997 Když k dávným spoluhráčům pianisty Billa Evanse usedl k jeho nástroji francouzský génius Martial Solal, mohli jsme očekávat mimořádný výsledek. Nebudeme zklamáni. https://secondhandsongs.com/performance/134470 Just Friends by Martial Solal, Gary Peacock, Paul Motian Boulogne-Billancourt, July 9, 1997 Stárnoucí mistr vysoké trumpety měl vždy big band, hrající jako o život (včetně brněnského Gustava Broma, když jej roku 1968 doprovázel). Zařadil tedy do repertoáru i tento klenot. https://secondhandsongs.com/performance/151673 Just Friends by Maynard Ferguson & Big Bop Nouveau May 26 – 30, 1998 Veterán barytonsaxofonu uzavírá tuto subkapitolu. Ten nemůže zklamat, doprovází jej u nás už dobře známý Brian Charette na Hammondovy varhany (či jejich klon). Neznámým, ale šikovným kytaristou je Ed Cherry, u bicích sedí zkušený Adam Nussbaum. https://secondhandsongs.com/performance/936167 Just Friends by Ronnie Cuber Released November 2019 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //////////////////////////////////////////////// Poslední z jedenáctky solitérů v Top 100 Jazz Standards je taky o lásce, jedné jediné a podle melodie přenádherné. Je už hodně mladá, z poslední dekády, kdy se ještě rodily krásné standardy. Byla vydána roku 1953, ale narodila se dvakrát. Už roku 1947 existovala známá melodie pod názvem Music from Beyond the Moon s textem Jacka Lawrence. Na desky ji nazpívali 4. 10. 1947 Vic Damone a krátce po něm ještě Harry Prime a Tony Martin, leč neujala se. Skladatel ji odložil a po 4 letech nebránil Robertu Mellinovi zkusit napsat nové verše. Jako „My One and Only Love“ byla úplně jinak přijata, když ji 2. 5. 1953 nazpíval Frank Sinatra. My One and Only Love composer: Guy Wood lyricist: Jack Lawrence (1947), Robert Mellin (1952) published: popular in: 10^th in 1953 Tom Lord: 727x SecondHandSongs 484x JazzStandards: 097. Vic Damone zde. https://www.youtube.com/watch?v=Wh9Wd3WU4RY https://archive.org/details/78_music-from-beyond-the-moon_vic-damone-camarata-wood-lawrence_gbia007 0072b/Music+From+Beyond+the+Moon+-+Vic+Damone+-+Camarata.flac Music from Beyond the Moon by Vic Damone, Music by Camarata October 4, 1947 V pořadí druhý pokus o původní tvar. https://www.youtube.com/watch?v=xZsIwrdTCNE Music From Beyond The Moon by Harry Prime, Jack Fine Orchestra 1947 Do třetice tato deska a pak dlouho nic. https://secondhandsongs.com/performance/530952 Music from Beyond the Moon by Tony Martin with Earle Hagan and His Orchestra https://www.youtube.com/watch?v=N2fJWmky07w Music From Beyond The Moon (1948) - Tony Martin Released 1948 Touto deskou začal Frank Sinatra napravovat reputaci staronové písničky 28. příčkou v hitparádě. https://secondhandsongs.com/performance/11186 My One and Only Love by Frank Sinatra May 2, 1953 Velmi něžné aranžmá pro zpěvačku jemného hlasu, jak by taky ne, když ji doprovází její manžel, Bob Cooper, znamenitý kalifornský saxofonista a hobojista, na flétnu hraje Bud Shank a na kytaru brnká Laurindo Almeida. Nedejme se ale klamat. June uměla taky zabrat, když stála před big bandem Stana Kentona. https://secondhandsongs.com/performance/146613 My One and Only Love by June Christy, arranged and conducted by Bob Cooper June 27, 1958 Božskou Ellu nemůžeme vynechat v této přehlídce krásných hlasů. https://secondhandsongs.com/performance/76240 My One and Only Love by Ella Fitzgerald and Nelson Riddle April 10, 1962 Vzácné setkání předního moderního saxofonisty s majitelem podmanivého hlubšího vokálu. https://secondhandsongs.com/performance/21725 My One and Only Love by John Coltrane and Johnny Hartman March 7, 1963 Z hloubi kontraaltu startuje Cassandra, o níž ale víme, že se výšek nebojí. https://secondhandsongs.com/performance/98369 My One and Only Love by Cassandra Wilson February 4 – 5, 1988 Karel Gott swingující a spěchající se svým vyznáním. https://secondhandsongs.com/performance/687419 My One and Only Love by Karel Gott Do průměrného tempa nás vrátí Sting. Ten může zpívat téměř cokoliv. https://secondhandsongs.com/performance/361066 My One and Only Love by Sting Released March 21, 1995 Kdo si nechce zopakovat z minulých kapitol tu o Victoru Youngovi, konkrétně jeho baladu When I Fall in Love, nasadí přehrávání až od 2:05, kde přesně začíná nejprve diskrétní trumpeta Tilla Brönnera a doprovázejí Frank Chastenier-piano a Christian von Kaphengst-acoustic bass. https://secondhandsongs.com/performance/810904 When I Fall in Love / My One and Only Love by Mark Murphy Released 2005 (Berlin) Toto jsou už úplně jiní Four Freshmen než ti, kteří před 52 roky navštívili tuto zemi. Sborový zpěv se nesmírně vyvinul k dokonalosti a harmonické rafinovanosti, jakou pozorujeme i v instrumentální hudbě. Slyšíme to od Take 6, King’s Singers a dalších perfektně ladících souborů. Lahůdka. https://secondhandsongs.com/performance/520995 My One and Only Love by The Four Freshmen Released 2005 Z extraligy jazzových big bandů je tento snímek a ke všemu s Kurtem Ellingem, šampiónem zpěvu. https://secondhandsongs.com/performance/581849 My One and Only Love by Bob Mintzer Big Band with Kurt Elling Released 2006 Z možná nečekaného alba jazzových standardů od tohoto pamětníka vrcholů britského rocku. Vzpomínky na dětství a na to, co slýchal doma. https://secondhandsongs.com/performance/188456 My One and Only Love by Paul McCartney Released February 14, 2012 Minulé eso možná přebije tento trumf: Bob Dylan. https://secondhandsongs.com/performance/530949 My One and Only Love by Bob Dylan Released February 17, 2017