MUNI 2021-1 WARREN, HARRY (1893-1981) Harry Warren (Salvatore Antonio Guaragna), skladatel a textař, byl první velký písničkář, píšící především pro film. Jedenáckrát byl nominován na Oscara a tři z jeho více než 800 písní tuto trofej získaly: Lullaby of Broadway, You’ll Never Know a On the Atchison, Topeka and the Santa Fe, a to v létech 1935, 1943 a 1946. Písnička „Chattanooga Choo Choo“, kterou složil na text Macka Gordona do filmu Sun Valley Serenade (premiéra 21. 8. 1941, jedna ze tří nominací), se stala vůbec první zlatou deskou v historii za 1,2 milionu prodaných exemplářů, dalšími superhity z tohoto filmu, u nás uváděného pod názvem Zasněžená romance, jsou In the Mood a Moonlight Serenade (tu však Glenn Miller používal jako svoji znělku už od dubna 1939) a post-swingoví jazzoví hudebníci si jich víceméně nevšímají. Orchestr Glenna Millera dorazil do Hollywoodu 24. 3. 1941 po třídenní cestě z předchozí štace, St. Louis a zahájil práce na prvním ze dvou filmů, v nichž vystupoval. Vedle odlišných aranžmá, která slyšíme i vidíme ve filmu, nahrál velké hity i v kalifornském studiu gramofonové firmy Victor na výjimečně dobře prodávané desky. Například už zmíněná „Moonlight Serenade“ se stala kořistí mnoha populárních orchestrů, tehdejších i novějších. Téměř všechny pietně zachovávaly tempo, náladu i jiné prvky originální nahrávky. Co na ní bylo tak přitažlivé? Nezaškodí malý odskok, který odhalí původ popularity stylu Glenna Millera. Josif Mojsejevič Schillinger se narodil roku 1895 v ruském Charkově. Vedle slavných ruských skladatelů, Prokofjeva a Rachmaninova, i on patřil do velké imigrační vlny, která ho zanesla do New Yorku. Jako produkt ruského, tedy důkladného hudebního vzdělání si do nové vlasti přivezl schopnost velmi přesného vyjadřování, k němuž přidal matematické postupy při výuce kompozice a aranžmá. Jeho školou, zvanou Schillinger House, předchůdkyní dnes nejslavnějšího jazzového učiliště, Berklee College of Music, kde se podle něj vyučovalo až do začátku 70. let, prošli i tak slavné osobnosti, jako swingoví kapelníci Benny Goodman, Glenn Miller nebo Tommy Dorsey. Skladatel George Gershwin strávil pod Schillingerovým vedením léta 1932 – 1936. Konkrétně s Millerem pak pomohl Schillinger vytvořit tzv. Miller Sound, později velmi napodobovaný, u nás Orchestrem Karla Vlacha. Zde je původní deska Millerovy znělky, „Moonlight Serenade“: https://secondhandsongs.com/performance/56157 Moonlight Serenade by Glenn Miller and His Orchestra April 4, 1939 Po válce se této podoby držely všechny populární orchestry bez jazzových ambicí, s cílem oslovit co nejširší publikum. Vedli je například Ray Anthony, Ray Conniff, Floyd Cramer, Henry Mancini, v Německu Klaus Wunderlich, Bert Kaempfert nebo James Last, dále Millerův pokračovatel Tex Beneke i slavný hollywoodský skladatel John Williams nebo britský BBC Big Band. Nový a nebojácný pohled na posvátnou partituru, vlastnoručně aranžovanou Millerem, která dozajista byla vydaná tiskem a u nás dobrými sluchaři „stahovaná“ z nahrávky (v Brně Zdeňkem Novákem pro Orchestr Gustava Broma), přinesli až dva podstatně modernější aranžéri a dirigenti skvělých big bandů, Bob Mintzer (*1953) a Bob Florence (1932-2008). Stačí vyslechnout jejich pojetí, kdy hodnota aranžmá úspěšně soupeří s cenou originálu: https://secondhandsongs.com/performance/556241 Moonlight Serenade by Bob Mintzer Released July 1991 https://secondhandsongs.com/performance/595474 Moonlight Serenade by Bob Florence Released 1988 Nechejme tedy populár, byť dobrý, ale notně profláknutý, milionům vyznavačů po celém světě, kam dosáhly filmy Sun Valley Serenade a Orchestra Wives a soustřeďme se na ty Warrenovy songy, které si získaly srdce jazzmanů a dočkaly se stovek nápaditých proměn. Nejvýš v žebříčku 1.000 nejvíce nahrávaných skadeb, je „There Will Never Be Another You“ s textem častého spolupracovníka, Macka Gordona. Zaujímá 43. pozici a myslím, že právem. Je to parádní standard, na který je radost improvizovat. Autoři jej napsali do filmu Iceland, který šel do kin 21. 9. 1942 s touto a dalšími šesti písněmi Warrena-Gordona, ty se však nezařadily mezi hity. Ten jediný ale opravdu stojí za to. Má formu dvakrát 16 taktů, tedy A – B a nikoli prvních 8, ale 11 taktů je v obou dílech identických. Až v posledních pěti každé „půlformy“ se liší. Pokud jde o melodii, autor až na jedinou výjimku přísně dodržuje tóninu, zde Es-dur. A přes tuto zdánlivou jednoduchost láká písnička jazzmany ke stále novým zpracováním, jako zralá hruška vosy. Pokud jde o harmonii, dominantní jádra (II-V-I stupeň) dobře fungují i zde, ve 3. – 5. taktu, v 7. – 9. taktu, v 15. – 17 taktu. Pár mimotonálních dominant zpestří předpokládaný průběh akordů: G7, Es7, Des7, As7, jen na to musí být improvizující hráč připraven. There Will Never Be Another You Published in 1942 Lyrics: Mack Gordon 4th in 1942 TL 717x, SHS 423x, JS 43. (Dalších 36 provedení uvádí Tom Lord se staženým tvarem „There’ll…“) Původní tvar dali tomuto standardu na stříbrném plátně John Payne a Joan Merrill. Nahrávku jsem ale bohužel nenalezl. Víme jen, že zpěvačka Joan Merrill dublovala herečku-krasobruslařku Sonju Henie, před příchodem do Hollywoodu trojnásobnou olympijskou vítězku! První dostupná zpívaná deska je tedy tato, kterou natočil kapelník Tommy Tucker (vl. jm. Gerald L. Duppler, 1903-1989), známý spíš z rozhlasových a televizních pořadů. Zpěvák je nadobro zapomenut. https://secondhandsongs.com/performance/435864 There Will Never Be Another You by Tommy Tucker, Vocal Chorus by Don Brown July 31, 1942 Protože nevíme, jaké tempo mělo filmové provedení, nelze ani odhadnout inspiraci, která vedla k tomuto hodně volnému přednesu slavné sesterské trojice. Obrazový doprovod nahrávky nám ji představí v mnoha kostýmech a situacích. https://secondhandsongs.com/performance/401770 There Will Never Be Another You by Andrews Sisters with Gordon Jenkins Orchestra and Chorus Released July 1950 Jedním z nejslavnějších interpretů byl zpívající klavírista Nat King Cole, zde v přeslazeném aranžmá. https://secondhandsongs.com/performance/515625 There Will Never Be Another You by Nat "King" Cole with Orchestra conducted by Nelson Riddle August 25, 1955 Mnohem živočišněji zní zpěv černého barda Joea Williamse s neodolatelně swingujícím orchestrem Counta Basieho https://secondhandsongs.com/performance/957844 There Will Never Be Another You by Count Basie with Joe Williams April 28, 1956 Porovnejme si minulý a tento snímek. Stejný orchestr o dva-a-půl roku později, jenže s bílým zpěvákem, který se mohl postavit před ty nejslavnější kapely, s Dukem Ellingtonem v čele. Jiné tempo, jiná nálada, ale neselhávající pulz. Nebo se mýlím? Avšak pozor! Věhlasná firma Columbia podvádí. Jde o studiovou nahrávku s přimíchaným potleskem! Úprava je dílem jeho dvorního aranžéra Ralpha Sharona. https://secondhandsongs.com/performance/9188 There Will Never Be Another You by Tony Bennett - Count Basie and His Orchestra December 30, 1958 Když už srovnáváme, dejme si do třetice proměnu, jaká nastala o 10 let později, tentokrát se stejným zpěvákem a studiovým orchestrem, který aranžoval a řídil Torrie Zito. Jiný rukopis, jiné všelicos. https://secondhandsongs.com/performance/70896 There Will Never Be Another You by Tony Bennett May 22, 1968 Na koncert do Carnegie Hall nás zavede setkání vynálezců west coast jazzu, zpívajícího trumpetisty Cheta Bakera a barytonsaxofonisty Gerryho Mulligana po 22 letech. Prohlédnete-li si obal alba, uvidíte tři nástroje. Uprostřed je tenorsaxofon Stana Getze, jenž měl smlouvu s jinou firmou, takže nebyl na tato dvě živá alba zařazen. https://secondhandsongs.com/performance/968220 There Will Never Be Another You by Gerry Mulligan - Chet Baker Moje zamilovaná pětice švédských a-cappella zpěváků. Požitek pro znalce a snad i ostatní. https://secondhandsongs.com/performance/7872 There Will Never Be Another You by The Real Group Released November 1989 Jedna z nejzajímavějších „jiných“ zpěvaček přelomu tisíciletí, narozená r. 1940 v Oregonu a dříve působící s basistou skupiny Oregon, Glenem Moorem, s citlivým doprovodem Freda Hersche. Živě z newyorského klubu, který se názvem hlásí k odkazu slavných skladatelů, zde s pravým potleskem. https://secondhandsongs.com/performance/803353 There Will Never Be Another You by Nancy King with Fred Hersch Live at Jazz Standard, New York City, October 23, 2004 Mužskému hlasu (tenoru) se rozsahem velmi blíží tenorsaxofon a proto asi vyznívají standardy, hrané tímto nástrojem, nejvemlouvavěji. Když se spojí takový hráč, jakým byl Lester Young, s opravdovým velikánem jazzového piana, Kanaďanem Oscarem Petersonem, nemůže vzniknout nic než nejvyšší kvalita. Snad jen poslední tón saxofonu úplně neladí a sníží tak hodnocení o půl hvězdičky nebo bodu. https://secondhandsongs.com/performance/918000 There'll Never Be Another You by Lester Young with The Oscar Peterson Trio November 28, 1952 Kdo byl nedostižným vzorem i pro brilantního Petersona, to byl téměř nevidomý pianista Art Tatum. https://secondhandsongs.com/performance/590322 There Will Never Be Another You by Art Tatum Live at unlisted club, Los Angeles, December 28, 1953 Podstatně méně oplývá nejvyšší technikou deska jiného, tentokrát bílého Kanaďana, který se dobře etabloval ve Státech, Paula Bleye (1932-2016). S triem mu písnička pěkně „odsejpá“, hrají s ním černý basista Percy Heath a méně známý bubeník Al Levitt. https://secondhandsongs.com/performance/926492 There'll Never Be Another You by Paul Bley August 27, 1954 K nejpřednějším interpretům patří i díky svým mimořádným aranžérským schopnostem hráč na ventilový tromton, Bob Brookmeyer. Z jeho kalifornského období je tato podoba písničky, hrají Jimmy Rowles-piano, Buddy Clark-bass, Mel Lewis-drums. Elitní rytmika té doby. https://secondhandsongs.com/performance/764033 There Will Never Be Another You by Bob Brookmeyer January 17, 1955 Z Hollywoodu pochází také deska vedoucího tenorsaxofonisty té doby, Stana Getze, platícího za nejmelodičtějšího hráče na svůj nástroj. Můžeme se dočíst, že neměl mnoho teoretických vědomostí o harmonii, byl to přírodní hráč, nadaný neobyčejnou, neomylnou intuicí, ač nebyl černoch ani cikán. https://secondhandsongs.com/performance/1166913 There'll Never Be Another You by The Stan Getz Quartet Příliš krátce žil Bobby Jaspar (1926-1963), saxofonista a zde flétnista ze země nepříliš jazzové, z Belgie, který přesto získal renomé v USA a hrál s těmi největšími, Milesem Davisem, Johnem Coltranem a dalšími. Tehdy uznávaného flétnového krále Herbieho Manna by, řečeno humornými slovy Laca Decziho, „vyfúkal do trenýrok“. Osud chtěl jinak, selhání srdce ukončilo slibný nástup. https://secondhandsongs.com/performance/182033 There Will Never Be Another You by Bobby Jaspar December 20, 1958 Stařešina tenorsaxofonu Sonny Rollins (*1930) ve videu z Dánska, ve svém oblíbeném formátu tria bez harmonického nástroje, umožňujícím větší melodickou svobodu. Hrají s ním basista známý pod monogramem NHØP neboli Niels Henning Ørsted Pedersen (1946-2005, zde 19-letý) a bubeník Alan Dawson. https://secondhandsongs.com/performance/452067 There Will Never Be Another You by Sonny Rollins Live in Denmark, 1965 Je to radost slyšet ještě originální big band Counta Basieho (1904-1984) a skvělé trumpetové exhibice předvádí od začátku do konce Pete Minger (1943-2000). Album dostalo výroční cenu Grammy. https://secondhandsongs.com/performance/1010451 There Will Never Be Another You by Count Basie and Orchestra Live at Montreux Jazz Festival, Switzerland, July 12, 1979 Pokročilejším způsobem, s utajenou hlavní melodií písně, která zazní ve známém tvaru až v čase 3:11, se do skladby pustil jeden z méně známých kalifornských big bandů, čímž však nemá být řečeno, že patří do druhé ligy. Vynalézavé aranžmá, virtuózní vedoucí hlas flétnisty/saxofonisty Glenna Richardsona, k němuž se pak přidají další tři střídající saxofonisté a od času 5:05 předvedou brilantní souhru v parádně harmonizovaném special chorusu. Vše uzavře krátké sólo trombonisty a vedoucího orchestru, Davea Eshelmana (*1948). Jedna velká radost z Menlo Parku, kde kdysi vynalézal Thomas Alva Edison. A teď to máme. https://secondhandsongs.com/performance/909072 There Will Never Be Another You by Dave Eshelman's Jazz Garden Big Band Menlo Park, Caifornia, June 21 – 25 & July 1, 1982 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////// Druhá nejhranější Warrenova písnička nás vrátí do roku 1934, kdy ji ve filmu Dames uvedl Dick Powell. Premiéra proběhla 16. 8. 1934 a pak nenásledovaly žádné pocty. Jedna přišla s velkým zpožděním: až roku 1989 si vzpomněli organizátoři výroční ceny ASCAP za filmovou a televizní hudbu právě na tuto písničku Warrena a Dubina. Pozdě, ale přece. Melodie zazní v průběhu děje ne méně než dvanáctkrát (!), takže nebylo snad diváka, který by si ji nezapamatoval a nebroukal cestou domů. Však se také písnička dostala v hitparádě na 2., 4. a 20. místo deskami orchestrů Bena Selvina (zpěv Howard Phillips), Eddyho Duchina (Lew Sherwood) a zpěvačky Jane Froman. Mnohem později, roku 1975, vystoupala až na vrchol britské hitparády díky nahrávce Arta Garfunkela. I Only Have Eyes for You Published in 1934 Lyrics: Al Dubin 5th in 1934 TL 397x, SHS 439x, JS 191. Tentokrát máme jako výchozí materiál přímo jednu ze sekvencí z filmu s Dickem Powellem, zpívajícím „do ouška“ Ruby Keeler, která se k němu v jiné scéně i se sborem přidává. https://secondhandsongs.com/performance/10913 I Only Have Eyes for You by Dick Powell Premiered August 16, 1934 (recording date unlisted) V Top Twenty hitparády se objevila na 2. místě deska kapelníka Bena Selvina (1898-1980). https://secondhandsongs.com/performance/1096091 I Only Have Eyes for You by Ben Selvin and His Orchestra vocal refrain by Howard Phillips June 28, 1934 4. místo patřilo Eddymu Duchinovi (1909-1951) s kanadským zpívajícím trumpetistou Lewem Sherwoodem (1903-1971) https://secondhandsongs.com/performance/679179 I Only Have Eyes for You by Eddy Duchin and His Orchestra - Vocal Refrain by Lew Sherwood June 15, 1934 Na 20. příčce skončila Jane Froman (1907-1980) https://secondhandsongs.com/performance/360119 I Only Have Eyes for You by Jane Froman with Studio Orchestra September 14, 1934 Pod dalšími snímky toho roku jsou podepsáni Isham Jones, Anson Weeks, Phil Regan, Smith Ballew a další, většinou zapomenutí umělci. Z pozdějších si zmínku zaslouží Frank Sinatra. https://secondhandsongs.com/performance/415505/versions I Only Have Eyes for You by Frank Sinatra with The Ken Lane Singers August 27, 1945 Z opačného břehu byl černý zpívající kapelník Billy Eckstine (1914-1993), známý jako Great Mr. B. https://secondhandsongs.com/performance/545095 I Only Have Eyes for You by Billy Eckstine January 3, 1946 Zajímavé pro nás bude určitě pojetí Louise Armstronga, nabízející jeho lyrickou tvář hlasem i hrou na trumpetu. https://secondhandsongs.com/performance/1173890 I Only Have Eyes for You by Louis Armstrong with Orchestra Russell Garcia August 14, 1957 Co asi s touhle písní provede největší vrah veškeré hudby, drsný komik Spike Jones (1911-1965)? Známé hororové postavy zpívají Paul Frees a Jean Loulie Norman. https://secondhandsongs.com/performance/600531 I Only Have Eyes for You by Spike Jones and His Band That Plays for Fun – vocals by Dracula and Vampira Released October 1959 Výjimečně proložíme obrázkem obalu této desky: https://img.discogs.com/di3ofoXMbvDPQIO5jlZbzHm9yEE=/fit-in/600x613/filters:strip_icc():format(jpeg ):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-5783791-1402557521-3190.jpeg.jpg Po této odstrašující zkušenosti (Spike Jones se pouštěl i do klasiků) nás zpátky vrátí dobře naladěný Afroameričan Joe Williams, v kapele sedí Harry „Sweets“ Edison-trubka, Ben Webster-tenorsax, Hank Jones-piano, Freddie Green-kytara a další. Prostě sešlost nejlepších Afroameričanů té doby. https://secondhandsongs.com/performance/237477 I Only Have Eyes for You by Joe Williams with Jimmy Jones Orchestra July 14 & 16, 1959 O novější popularitu se zasloužil Art Garfunkel v úplně jiném stylu a náladě, aranžmá Del Newman. https://secondhandsongs.com/performance/39850 I Only Have Eyes for You by Art Garfunkel Released October 1975 Také Shirley Bassey vybočuje z běžné kategorie zpěváků/zpěvaček. Hrál jsem s ní rakousko-německé turné na podzim 1993 a mohl jsem nahlédnout do zákulisí velké show. Vzpomínky mi zůstanou. https://secondhandsongs.com/performance/77326 I Only Have Eyes for You by Shirley Bassey V I D E O Live at Cardiff Wales koncert, 1985 Nadaný kytarista, který se rychle stal zpěvákem. Poznal, kde to sype mnohonásobně víc. U něj to dělá rovných 10 výročních cen Grammy. To není špatná bilance. George Benson je ročník 1941. https://secondhandsongs.com/performance/449148 I Only Have Eyes for You by George Benson featuring The Count Basie Orchestra Released 1990 Zase jinak, po svém způsobu, se standardu chopil Kenny Rogers (1938-2020) https://secondhandsongs.com/performance/291033 I Only Have Eyes for You by Kenny Rogers Released 1996 Svým tradičně „nemocným“ hlasem píseň zpívá neúnavný Rod Stewart (*1945) https://secondhandsongs.com/performance/10926 I Only Have Eyes for You by Rod Stewart Released November 28, 2003 Zase jedno popíkové video zařídí Carly Simon (*1945) https://secondhandsongs.com/performance/331477 I Only Have Eyes for You by Carly Simon V I D E O Released July 19, 2005 Takovou sešlost popíkářů jsme tu myslím ještě neměli. Proč tedy ne i Barryho Manilowa (*1943)? https://secondhandsongs.com/performance/114503 I Only Have Eyes for You by Barry Manilow Released January 26, 2010 Jaký rozdíl, když se písně chopí příslušnice předchozí generace populárních zpěvaček, Marlene VerPlanck (1933-2018). Čistota, průzračnost, žádné elektrické nánosy, jen klavír a basa stačí. https://secondhandsongs.com/performance/427408 I Only Have Eyes for You by Marlene VerPlanck Released 2013 Známý Sinatrův epigon, Kanaďan Michael Bublé (*1975) nás přiblíží dnešku tradičním výrazem. https://secondhandsongs.com/performance/783706 I Only Have Eyes for You by Michael Bublé Released November 16, 2018 Orchestrální až jazzové interpretace zahájí Orchestr Paula Westona (1912-1996) z doby, kdy v Evropě právě končila válka. Jeho hlavním přínosem byla dlouholetá spolupráce s televizí, podílel se na vzniku takzvané náladové hudby a je označován jako "the Father of Mood Music". Jeho manželkou byla známá herečka a zpěvačka Jo Stafford. Paul Weston aranžoval pro Orchestr Tommyho Dorseye, často doprovázel zpěváka a textaře Johnnyho Mercera a s Ellou Fitzgerald například natočil její Zpěvník Irvinga Berlina (1958). https://secondhandsongs.com/performance/414559 I Only Have Eyes for You by Paul Weston and His Orchestra Released May 1945 Vždymelodický tenorsaxofonista nemůže zklamat. Jeho lehce se ozývající tón se hned pozná. https://secondhandsongs.com/performance/407864 I Only Have Eyes for You by Stan Getz and Swedish All Stars featuring Bengt Hallberg Stockholm, March 23, 1951 Opačnou polohu tenorsaxofonu představoval Afroameričan, známý s middle-name Lockjaw. https://secondhandsongs.com/performance/876613 I Only Have Eyes for You by Eddie Davis acc. by Bonnemere Released 1954 Hezky zčerstva pojal písničku naturalizovaný Afroameričan se sopránsaxofonem, s rodilým Maročanem, zde už oba jako Francouzi. https://secondhandsongs.com/performance/982907 I Only Have Eyes for You by Sidney Bechet - Martial Solal Paris, March 12, 1957 Hezky po staru, byť v novodobé nahrávce, hrál tento standard kornetista, už volbou této odrůdy trumpety zřejmý tradicionalista. Ale fouká to pěkně. https://secondhandsongs.com/performance/731450 I Only Have Eyes for You by The Warren Vaché Quintet May 13 – 14, 1996 O několik dekád modernějším přístupem je známý nejen leader tohoto nahrávání, vibrafonista Bobby Hutcherson, ale i jeho spoluhráči: přední altsaxofonista Kenny Garrett, klavíristka Geri Allen, nejlepší kontrabasista Christian McBride a zkušený bubeník Al Foster. Jsme v úplně jiném světě. https://secondhandsongs.com/performance/564666 I Only Have Eyes for You by Bobby Hutcherson August 3 – 5, 1998 Když se po avantgardních výbojích 60. a 70. let usadil, začal se saxofonista Archie Shepp poohlížet repertoárově i po letitých standardech, které ovšem zpracovává svým způsobem. Důkaz, že staré melodie jsou nezničitelné. Zde na sopránku, za decentního doprovodu klavíristy Mala Waldrona. https://secondhandsongs.com/performance/710318 I Only Have Eyes for You by Archie Shepp & Mal Waldron Paris, February 7 – 8, 2002 S úžasnou lehkostí a elegancí nahrál tuto melodii jeden z největších expertů na historické styly klavírní hry, počínaje ragtimem. Dick Hyman dovršil 8. března 94 let, známý je například spoluprací na celé řadě filmů Woodyho Allena. Na této desce bylo Hymanovi „teprve“ 83 roků. Není to slyšet. https://secondhandsongs.com/performance/373574 I Only Have Eyes for You by Dick Hyman Trio April 26 – 27, 2010 Něco o konstrukci písně nakonec. Forma se odchyluje od běžné písňové A – A – B – A tím, že po odeznění 32 taktů přidává ještě čtyřtaktový přívěšek, v anglické terminologii tag. Podobnou fintu známe už z nejhranějšího standardu Jerome Kerna, All the Things You Are. Autor prostě v posledních dvou taktech nespěje k předpokládané tonice, zde tónu „c“, nýbrž přes mimotonální dominantu A7 teprve zařadí uspokojivé dominantní jádro, stupně II-V-I neboli d-moll – G7 – C-dur. To se podařilo. Jen by se to nemuselo opakovat u 10 písniček za sebou. Líbí se mi i ta půltónová vybočení melodie spolu s harmonií a v tomto zápisu rozhodně i přidané další harmonické funkce, jak se ostatně děje v poslední době stále častěji. Reharmonizace, jsou-li použity uvážlivě, hudbu jen zpestří. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //////////////////////////////////////////////// Jako třetí nejnahrávanější uvádí Warrenovu píseň September in the Rain tabulka tisícovky nej- ve zdroji JazzStandards.com a ze zkušenosti už dobře víme, že statistika, jakkoli přesná, nemůže určovat individuální preference vnímatelů těch krás, zvaných standardy. Ale budiž, i tato melodie zakotvila mezi trvale opracovávaný materiál už po mnoho desetiletí. Použita byla už o dva roky dříve ve filmu Stars of Broadway. Uveden byl 23. 11. 1935 a Harry Warren do něj umístil 13 svých melodií. Další dvě nebyly použity; takže film plný hudby, vedle několika klasických kousků (Schubert, Verdi). Některé z melodií byly s textem Ala Dubina zpívány. O této mi není známo, že by zazněla v premiéře jinak než instrumentální skladba. Film nevzbudil pozornost členů ctihodné Akademie, udělující ceny zvané Oscar. Víme, že ty (v počtu tří) nasbíral Harry Warren z jiných hollywoodských titulů. Co dodat k melodii a harmonii: forma je dobře zřetelná díky zápisu „4 takty na řádek“, takže čtyři osmitaktí A – A – B – A nevybočují z normy, tónina Es-dur se mění ve středím dílu po způsobu starodávných ragtimů přechodem do subdominantní As-dur, ale jen na první 4 takty (řádek 5) a na dokončení bridge se zvedá o tón výš, do Bb-dur. Nevidíme ani jednu posuvku, akordy jdou logicky, předvídatelně, dobře se na tuto harmonii hraje. September in the Rain Published 1937 Lyrics: Al Dubin 13th in 1937 TL 331x, SHS 238x, JS 274. Ještě jedna informace je pro tuto písničku zajímavá – její další uplatnění v Hollywoodu a umístění v hitparádě týdeníku Billboard. To, že se nestala napoprvé filmovým hitem, neodradilo od jejího zařazení do jiného hollywoodského titulu. Jmenoval se Melody for Two, byl premiérován 1. 5. 1937 a z plátna ji zpíval James Melton, lyrický tenor z Metropolitní opery, známý však i z oboru populární písně. Téhož roku zazněla píseň i ve dvou kreslených filmech Warner Brothers a zvýšení její poválečné popularity přispěla především nezpívaná podoba od jazzového kvinteta George Shearinga. Tu zařazuji níže. Ještě později oživila známost té melodie zpěvačka Dinah Washington, která ji roku 1961 dostala na 5. místo žebříčku rhythm-and-blues – níže rovněž k poslechu. Tabulkové úspěchy ovšem zahájili už roku 1937 Guy a Carmen Lombardovi, o nichž hnedle pojednáme. To bylo na 4 týdny první místo v hitparádě! Původní orchestrální podoba ze zvukové stopy filmu je mi nedostupná. Pojďme proto nejprve na zpívané verze, počínaje rokem 1937. Od neznámého ke známějšímu, nejprve tedy Bob Goday, původním příjmením Godet, víc nedokážu zjistit. Zato orchestr, před kterým stál, má za sebou slušnou produkci. Za 35 nahrávacích sezení v průběhu 30. a začátkem 40. let natočil zhruba šestkrát tolik písní a tanečních skladeb. To býval obvyklý výkon jednoho nahrávání. Hrají pěkně vesele, rytmicky vynalézavě. Třicátá léta jako vyšitá. https://secondhandsongs.com/performance/226609 September in the Rain by Shep Fields and His Rippling Rhythm Orchestra - Vocal Refrain by Bob Goday February 1, 1937 Jen o den později nahrál tuto písničku orchestr známější, jehož zpěvák klame ženským jménem. Carmen Lombardo byl bratr kapelníka, celým jménem Gaetano Albert Lombardo (1902-1977) a s dalšími dvěma bratry založili roku 1924 orchestr s tím zvláštním názvem. Pocházeli z Londýna, ovšem z toho v kanadském Ontariu a dělali si reklamu opravdu odvážným sloganem – že hrají „The Sweetest Music This Side of Heaven“. Proti předchozí je toto pojetí plynulejší, běžnější. https://secondhandsongs.com/performance/74244 September in the Rain by Guy Lombardo and His Royal Canadians - Vocal Refrain by Carmen Lombardo February 2, 1937 Uběhlo 15 let a máme tu zpěvačku Jo Stafford, o níž byla před chvílí řeč, manželku kapelníka a aranžéra Paula Westona. Není divu, že jí opatřil perfektní doprovod. To už je poklidné post-swingové provedení té krásné písničky. https://secondhandsongs.com/performance/203609 September in the Rain by Jo Stafford January 18, 1952 Afroameričanka, známá ze spolupráce s Orchestrem Duka Ellingtona, schopná též improvizovat. Se skvělou, na tu dobu moderní malou partou má deska jazzový punc. Například její čtyřtaktové výměny s doprovázejícími hráči. https://secondhandsongs.com/performance/134178 September in the Rain by Betty Roché April 1956 Jeden ze zásadních zpěváků historické populární hudby, též známý filmový herec. https://secondhandsongs.com/performance/436242 September in the Rain by Bing Crosby and Buddy Bregman Orchestra June 11, 1956 Jedna z královen jazzového vokálu, na počátku své show v chicagském klubu Mr. Kelly’s, nahrávané její mateřskou společností Mercury Records. Její hlas klouže s lehkostí, lahodí sluchu. Nebo ne? https://secondhandsongs.com/performance/330013 September in the Rain by Sarah Vaughan and Her Trio August 6, 1957 Samozřejmě takové lahůdce nemohl odolat ani Frank Sinatra. Bez komentáře, mistr nad mistry. https://secondhandsongs.com/performance/137716 September in the Rain by Frank Sinatra August 31, 1960 Zde deska Dinah Washington, která okouzlila příznivce hudby rhythm-and-blues (5. místo) https://secondhandsongs.com/performance/74248 September in the Rain by Dinah Washington November 12, 1960 Ještě jeden ze zpěváků tmavé pleti si zaslouží naší pozornosti. To má odpich, swing, jakému se bílí učí a nikdy dokonale nenaučí. https://secondhandsongs.com/performance/137760 September in the Rain by Joe Williams, Harry "Sweets" Edison & His Orchestra July 1961 Po roce 2000 už tu máme úplně jinou zpěváckou garnituru. Bylo to tuším hned na prvním ročníku JazzFestu Brno, před 19 roky, kdy nové akci dodala punc mezinárodního podniku tato zpěvačka, nevidomá klavíristka, o níž se brzy psalo, že je to svým projevem „běloška s černým srdcem“. https://secondhandsongs.com/performance/79260 September in the Rain by Diane Schuur February 26, 2008 Z poválečných jazzmanů měl s písničkou obrovský úspěch nevidomý britský pianista, který se rozhodl stát se slavným a Americe. A podařilo se mu to díky novému receptu na nezvyklou kombinaci tří nástrojů svého kvinteta v unisonu: klavíru, elektrické kytary a vibrafonu. Tak se na hudební scéně objevil takzvaný „The Shearing Sound“. https://secondhandsongs.com/performance/74246 September in the Rain by The George Shearing Quintette February 17, 1949 Vibrafon nechybí ani v pestrém instrumentáři velkého nadšence zvuku všech možných a nemožných příslušníků rodiny nástrojů bicích, těch s definovanou výškou tónu stejně jako těch z ušlechtilých kovů nebo opatřených blanami – Dick Schory (*1931). https://secondhandsongs.com/performance/822695 September in the Rain by Dick Schory's New Percussion Ensemble Released 1958 U Dicka Schoryho jsme zaslechli nakonec i harfu, ale pravou jazzovou harfenistkou byla jen jedna jediná - Dorothy Jeanne Ashby (1932-1986). Uměla na tento nástroj nejen hrát, ale i přímo tvořit - improvizovat, nahrála desky i s jazzovou rytmikou, byla prostě bezkonkurenční. https://secondhandsongs.com/performance/631512 September in the Rain by Dorothy Ashby 1984 Jeden z nejlepších trumpetistů posledních dekád https://secondhandsongs.com/performance/1061073 September in the Rain by Roy Hargrove October 1990 Vyslovenou radost a potěšení mi působí tato nejnovější nahrávka od supertrombonisty, jehož umění jsme už před pár desítkami let obdivovali na královéhradeckém festivalu Jazz Goes To Town. I jeho spoluhráči patří k mým oblíbencům a potěší i kytarista Russell Malone. Nejlepší tečka, jaká může být učiněna za takovým skladatelským géniem, jakým byl Harry Warren. https://secondhandsongs.com/performance/891023 September in the Rain by Steve Turre - Kenny Barron, Buster Williams, Willie Jones III January 24, 2018 Příjemný poslech přeji. JD 20210417