PROMĚNY V KRAJINĚ, KRAJINNÝ DETAIL, KRAJINNÁ KOMPOZICE Přednáška, Ústav krajinné ekologie, 7.5., 2015 Ing. Igor Kyselka CSc., Ústav územního rozvoje Jakubské náměstí 3, 60200 Brno, tel.: 542 423 146, fax: 542 423 190 e-mail: kyselka@uur.cz KULTURNÍ KRAJINA tvoří cca 95 % území ČR a většinu Evropy krajina21.jpg 2 http://www.pampeliska.cz/img/pruvodce/obce/4901_2.jpg Evropská úmluva o krajině – Florencie, říjen 2000 3 §Zahrnuje veškerou krajinu ( nejen přírodní i venkovskou n zemědělskou, příměstskou i devastovanou atd.) §Dosud podepsalo 36 států (z toho 6 neretaifikovalo) §Každá země vytvoří svou typologii krajin a pro ně zásady m n managementu dle následujících zásad: -Krajiny přírodně nebo historicky cenné – ochrana -Krajiny kulturní, vyvážené, harmonické (většina) – indiv. Management -Krajiny poškozené – devastované – nová tvorba §Každá člen. země vytváří svou implementační politiku Úmluvy §Cílový charakter krajiny nemá být ponechán jen odborníkům, ale mají jej vytvářet zejména Ti, kteří v dané krajině žijí, protože domovská krajina je důležitou hodnotou v životě člověka § Firenze.jpg 4 REGIONÁLNÍ SPECIFIKA KULTURNÍCH KRAJIN STŘEDNÍ EVROPY nHumna - rozšířená část domu každého hospodáře nÚčelné uspořádání, nezáměrné estetické dotváření D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Venkov\Obrázky - venkov\F S.Dul trojka se stromy uprava.jpg 5 ZMĚNY VENKOVSKÉ KRAJINY PO ROCE 1945 nvysoký odliv obyvatelstva nodsun Němců z pohraničí nnerovnoměrný rozvoj venkovského osídlení nKolektivizace a vysoký podíl zornění Foto20 http://www.uake.cz/frvs1269/obr/temata_obrazky/6_tema/6obr14.jpg 2.1. Důsledky kolektivizace a dalších změn •Zmizela návaznost venkovských usedlostí na vlastní pozemky 6 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Venkov\Obrázky - venkov\F Usti zahradky.jpg Důsledky kolektivizace a dalších změn •Změna charakteru rozptýlené zeleně 7 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\Igor_foto\vrbičky.jpg D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\doprovodna-zelen1.jpg Důsledky kolektivizace a dalších změn 8 Nová zástavba na venkově D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Venkov\Obrázky - venkov\F Vitejeves hruza.jpg D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Venkov\Obrázky - venkov\F Usti kubus.jpg VESNICE – OSTROVY RELATIVNÍ STABILITY •V mnoha územích je přes široký geografický původ druhová diverzita zastavěného území obcí daleko vyšší než okolní agrární a lesní monokultury oživené jen ruderálními nálety 9 ZMĚNY VENKOVSKÉ KRAJINY PO ROCE 1990 nNeřízená suburbanizace – výstavba rodinných domů a obchodně průmyslových zón ve volné krajině nZarůstání a zalesňování svažitých a neúrodných, někdy krajinářsky cenných pozemků nOmezuje se průchodnost krajiny – častější zaplocování areálů 10 suburbanizace2.jpg http://www.cdinvest.cz/imgs/pzo_liberecsever_01.jpg ZMĚNY VENKOVSKÉ KRAJINY PO ROCE 1990 nOpuštěné a zarůstající zemědělské farmy nNové prvky– golfová hřiště, fotovoltaické elektrárny nNové dominanty – větrné elektrárny, věže mobilních operátorů n 11 VE.jpg golf1.jpg 12 ROZDĚLENÍ JEDNOTLIVÝCH KRAJINNÝCH PRVKŮ nČLENĚNÍ POLNOSTÍ A JEJÍ HRANICE (PLUŽINA), STROMY, HRANEČNÍKY, PLOTY, MEZE, REMÍZKY, ROZCESTNÍKY, TROJMEZNÍKY foto10 foto11 cb-foto5 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P5100039.JPG 13 CESTY (ÚVOZY, ALEJE, ROZCESTÍ, MOSTKY, LÁVKY) PŘEDKŘESŤANSKÉ KULTOVNÍ ARTEFAKTY 20050323 028 Foto4 Foto7 Drobné sakrální stavby – smírčí kříže 14 http://www.jizerske-hory.cz/fotos/smi_kriz.jpg http://fotime.com/foto/velke/429.jpg 15 DROBNÉ SAKRÁLNÍ STAVBY (BABY A SMÍRČÍ KŘÍŽE, BOŽÍ MUKA… foto17 foto7 cb-foto1 Foto16 Boží muka 16 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P8290004.JPG D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P8290336.JPG 17 LIDOVÉ POKLONY…, foto8 21 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P8120053.JPG D:\users\kyselka\My Documents\Obrázky\P7270023.jpg 18 … KAPLIČKY, KŘÍŽOVÉ CESTY Foto17 Foto15 20 foto-06 19 DŘEVĚNÉ, LITINOVÉ A KAMENNÉ KŘÍŽE foto-15 Foto19 foto-09 foto4 Kříže 20 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P6210051.JPG D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P8030212.JPG 21 SOCHY SVĚTCŮ cb-foto2 cb-foto3 foto11 Foto14 22 ZVONICE foto15 foto1 foto14 Foto8 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\Zvonice_z_Luzne.jpg Drobné vodní nádrže 23 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P8030207.JPG D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P6200043.JPG 24 POMNÍČKY OBĚTÍ NEHOD, BOJŮ, VÝZNAMNÝCH OSOBNOSTÍ nová_dědina pomníček_tráva pomníček_od_silnice smrk 25 DROBNÉ ROMANTICKÉ STAVBY KOMPONOVANÝCH KRAJIN V OKOLÍ ŠLECHTICKÝCH SÍDEL ROMANTICKÉ GROTTY, UMĚLÉ STŘEDOVĚKÉ ZŘÍCENINY, GOTICKÉ KAPLE, CHRÁMKY, VÍTĚZNÉ OBLOUKY A OBELISKY, ANTICKÉ CHRÁMKY A GLORIETY I ROMANTICKY POJATÉ HOSPODÁŘSKÉ DVORY foto-17 Foto63 foto-12 foto-18 26 ROZHLEDNY, VYHLÍDKY Foto18 19 18 foto24 Myslivecké posedy 27 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\posed.jpg D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\Media_13446_58_53.jpg 28 STUDNY, PRAMENY, NAPAJEDLA studna http://www.ceskestredohori.cz/foto/studanka-u-pusteho-zamku_01.jpg 29 ARCHEOLOGICKÉ PAMÁTKY Foto22 http://i.idnes.cz/07/042/gal/TOM1a4f68_mstenice_07.jpg 30 STRUKTURY OBECNÍCH HUMEN (PLOTY, OHRADY, STODOLY, KŮLNY, SENÍKY, ŠPÝCHARY, SUŠÁRNY OVOCE, SKLÍPKY VINNÉ A OSTATNÍ) foto16 09ARL_BrodDyji_02 http://www.lidova-architektura.cz/fotoalbum/albums/pardubicky%20kraj/svitavy/siroky%20dul/siroky%20 dul/MC000147.jpg http://horal-fanda.com/data/vfatra3/vfatra3_03.jpg Ohrazení pozemků 31 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P8030210.JPG Drobné hospodářské stavby 32 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Humna08\P7130167.JPG 33 TECHNICKÉ STRUKTURY KRAJINY (VODNÍ A VĚTRNÉ MLÝNY, NÁHONY, STAVIDLA, PLAVEBNÍ KANÁLY, SKLUZY, VODOJEMY, POHRANIČNÍ OPEVNĚNÍ) Foto64 foto9 foto-04 34 PROBLEMATIKA TECHNICKÝCH DĚL SOUČASNOSTI A DOB NEDÁVNO MINULÝCH (MELIORAČNÍ ŠACHTICE, SILÁŽNÍ A SENÁŽNÍ VĚŽE, BETONOVÁ POLNÍ HNOJIŠTĚ, OCELOKOLNY, NAPAJEČKY A ZAŘÍZENÍ PASTEVNÍCH AREÁLŮ, VODOJEMY, REGULAČNÍ STANICE PLYNOVODŮ, VEDENÍ VYSOKÉHO NAPĚTÍ, RADIOKOMUNIAKČNÍ A TELEKOMUNIKAČNÍ VYSÍLAČE) PICT1298 http://www.bvk.cz/images/476/vezovy-vodojem-kohoutovice.jpeg http://etext.czu.cz/img/skripta/4/f14_021-2.jpg http://www.henelit.cz/reference/vysoke_napeti.jpg D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\Igor_foto\untitled.bmp 4.6. Krajinné technické prvky současné a nedávno minulé 35 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\02-gocaruv-vodojem.jpg D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\2006_0415_175449_CR_trafostanice.jpg D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\5a178c97-307a-4d2b-b217-5ebd9a385e29.jpg D:\users\kyselka\My Documents\Pc\C\Dokumenty\Obrázky\budka1.jpg 36 SOUČASNÁ PÉČE O DROBNÉ PAMÁTKY V ČR nPŘIPRAVOVANÝ NOVÝ PAMÁTKOVÝ ZÁKON (KATEGORIE PAMÁTKOVÝCH MÍST) nSPECIÁLNÍ PROGRAMY (PROGRAM PÉČE O KRAJINU, PROGRAM OBNOVY VENKOVA, PROGRAM OPOMÍJENÉ PAMÁTKY,PROJEKT ZAPOMENUTÉ KLENOTY V KRAJINĚ) nNADACE OBČANSKÉHO FÓRA nNÁRODNÍ PROGRAM OKRAŠLOVACÍCH SPOLKŮ nOSTROVY POZITIVNÍ DEVIACE (ČINNOST MÍSTNÍCH OBČANSKÝCH SDRUŽENÍ NAPŘ. NA BROUMOVSKU) Foto13 Každý má oblíbené místo – krajinu svého srdce 37 D:\users\kyselka\My Documents\Pc\D\Pomoraví\Bouzov_06\foto1.jpg http://www.horydoly.cz/foto/krystofovoudoli1/img00001.jpg http://www.horydoly.cz/pictures/ceskosaske_skala1_t.jpg http://www.nature.cz/fotoarchiv/nahledy/3661.jpg Principy krajinářské tvorby a kompozice nTvorba prostoru jako v architektuře nTvorba pomocí přírodních prvků – (stromů, keřů, bylin) nNutná velmi dobrá znalost jejich vlastností nPodstatně vyšší variabilita než u stavebních materiálů nDílo tvořené vegetačními prvky nikdy není hotovo nKolaudací provedení stavebního díla končí, u krajinářského prakticky začíná nTvůrce musí dílo vidět v perspektivě let nSprávná údržba je důležitější než dobrá realizace nOpravy nejsou tak snadné a trvají déle nIndividuální povaha vegetačních prvků nProměnlivost během života, ale i během jednoho roku nNepřeceňovat funkčnost zeleně, ale ani její estetickou hodnotu 38 Hlavní kompoziční zásady – Logičnost a přiměřenost nTvůrčí prostředky mají odpovídat charakteru díla (ne exoty v krajině, skalka v rovině, xerofyty u vody, kašny v lesoparku apod. ) nJinak se řeší parkové náměstí, jinak venkovská náves a jinak volná krajina 39 http://pater.cz/vcg/eshop/img/p/2/9/3/293.jpg http://www.svsmp.cz/Files/svs/mestska_zelen/realizovane_akce/Rekonstrukce_mikulasskeho_namesti/Mik_ nam_kol_r1915_velky.jpg Účelnost a jasnost nJasný tvůrčí styl – buď geometrický nebo přírodně krajinářský nJasné provozní vztahy – cesty hlavní a vedlejší nNekřížit víc než 4 cesty nNenapojovat pokud možno pod ostrým úhlem nSavana efekt – u míst odpočinku zachovat krytá záda a výhled vpřed nZachování hlavních kompozičních efektů a pohledů n n 40 https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8jP8Cxgnm6X1RS9gQfhELQL7WlWAoBwImd0-QheakRVq amZO9 http://img.ceskatelevize.cz/program/porady/10213421496/foto09/409236100211005_03.jpg Proporcionalita a měřítko nVolit optimální poměry veličin (výšek, šířek, délek) nIdeální proporce zlatý řez zlatý řez a : b = b . (a + b), 1 : 1,618 nMnoho proporcí – zmatek - jedna proporce – fádnost nVelikost objektů, vzdálenosti, šířky, poloměry, křivky cest musí odpovídat charakteru díla (prostoru) nNe velké stromy v malé zahrádce, ne drobné skalky a zídky v rozsáhlém parku n n n 41 http://digiarena.e15.cz/Files/Obrazky/techtema/slavicek_zlatyrez/03_altan.jpg http://www.utok.cz/sites/default/files/data/USERS/u28/New_Folder/skica3.jpg Iluze n qzvýšení psychologického účinku kompozice (např. použití hrubších a tmavších dřevin v popředí a sesazení vzdálenějších světlých a jemných dřevin blíže k sobě vyvolává dojem delšího prostoru) – iluze prostorová i barevná qdojem rozlehlosti – převaha volných trávníkových ploch qdojem stísněnosti – převaha vyšších a hustých tmavých dřevin qdojem větší výškové členitosti - štíhlé vysoké porosty na terénních vyvýšeninách a zlomech (Průhonice) – dojem kaňonu, zrcadlení ve vodní hladině (Lednice) – optické zvětšení prostoru q n 42 DOMINANTA qobjekt soustřeďující pozornost svou výškou, vyvýšenou nebo centrální polohou, efektností qpro správné použití dominant platí principy: qestetická atraktivnost qúměrnost kompozici qsprávné umístění qostatní prvky zdůrazňují dominantu, nikoliv rozptylují pohled na ni qpotlačení nežádoucích dominant q n 43 http://www.geology.cz/aplikace/fotoarchiv/sobr.php?r=700&id=21874 http://turistickyatlas.cz/galery/Zamek_Melnik.jpg RYTMUS qopakování a prostřídávání určitých stejných i kontrastních prvků qrytmus pravidelný – stejné prvky nebo střídání dvou qrytmus gradační – stupňuje se obvykle směrem k dominantě qrytmus nepravidelný – řád opakování není na první pohled patrný q n 44 http://www.socsol.cz/wp-content/uploads/2012/01/alej.jpg http://obrazky.4ever.sk/data/download/stavby/parky/stromova-alej,-farebne-osvetlenie,-park,-ludia-1 55023.jpg KONTRAST ›protikladné vlastnosti se stupňují ›kontrast poutá zájem a vnáší oživení a napětí ›přílišné použití kontrastu působí roztříštěně a kýčovitě ›zásady pro použití kontrastu: —víc kontrastů v geometrické kompozici než v přírodní —čím větší kontrast, tím méně často lze opakovat —velká skupina dřevin nepřipouští kontrasty jako skalka —kontrasty přirozené a krátkodobé (barva květů a podzimního listí) se snáší i ve větším množství —stejný kontrast v přírodní kompozici neopakovat, v geometrické ano —kontrast vynikne více, je-li okolí nevýrazné q 45 46 https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQyoQpw4pOttlzuGxMP0Qa5qz03-bxvu1wLw5Of9Z8Bftx HCxWm http://www.earch.cz/sites/default/files/images/gallery/martin-lepej-martin-bosik-robo-sekula-objekt -unimo/01-lepej-bosik-sekula-unimo.jpg http://singingtreegardens.com/Newsletter/2011/07/index_files/721.jpg http://media.digitalcameraworld.com/wp-content/uploads/sites/123/2012/05/Landscape_photography_tips .tree_3.jpg HARMONIE - ROVNOVÁHA ›jednota vnitřního obsahu s vnější pravdivostí díla, ›jednota protikladů (např. horizontál, vertikál a diagonál) ›připouští se různorodost do určité míry ›důležitý je jednotící prvek (např. rozlehlý trávník, dominantní druh dřevin apod.) q 47 http://bigbloger.lidovky.cz/blog/7697/332858/DSCF8249.JPG http://www.chatar-chalupar.cz/wp-content/uploads/2012/03/region-8.jpg PROMĚNLIVOST ›Barevnost —proměnlivost vlivem průběhu dne, roku, počasí ›Světlo a stín —světlé jsou trávníky, vodní hladina, obloha, —tmavší jsou porosty keřů, stromů, barva, velikost a hustota koruny, intenzita stínů —slunce ovlivňuje vnímání plastičnosti porostů, zvláště stojí li nízko —ranní a večerní světlo zdůrazňuje červené barvy —vyváženost slunných a stinných ploch ›Zvířata ›jejich přítomnost lze ovlivnit cíleným soustředěním zdrojů potravy q 48 49 http://www.fotoskoleni.cz/photos/jarni-toskansko-je-krajina-svezi-zelene-barvy-55.jpg http://foto.dama.cz/img/429/429935.jpg http://senzvirat.txt.cz/obrazky/Hory_01.jpg http://images.forwallpaper.com/files/thumbs/list/19/199627__white-birch-tree-forest_t.jpg PRŮHLEDY —usměrněné pohledy do sousedních částí kompozice s osou a kulisami —nevést dlouhé průhledy ve směru převládajících větrů —popředí, střed a pozadí - dominanta, využití iluzí q 50 http://www.marold.cz/media/k2/items/cache/59d925d75340d64d31d5ce71bf6ceaf4_L.jpg http://foto.turistika.cz/foto/11885/57469/full_ecfd41_IMG_9424.JPG VÝHLEDY —výhledy do zajímavého okolí, často vyvýšená místa —odpočívadla na vyhlídkách q 51 http://www.pribramsko.eu/01knihovna02/showpic_image_v.php?id=4661 http://www.freiheit.cz/images/galerie/2012-04-02-11-37-40-1.jpg POHLEDOVÉ VYMEZENÍ OBRAZU —zarámování - obvykle stromy a keře na hranici zorného pole 60° —osvětlení —izolace v prostoru – solitér q 52 http://foto.turistika.cz/foto/11885/69909/full_c682d9_img_7525.jpg http://nature.hyperlink.cz/Bile_Karpaty/photos/Burova/Burova_2005-06-25_1.jpg ZELEŇ A ARCHITEKTURA —zdůraznění nebo potlačení linií architektury vertikál, horizontál —rychlý účinek využitím popínavých rostlin —barevné kontrasty – tmavé druhy ke světlým fasádám —velká plocha nízké zeleně částečně vyrovná účinek vyšších porostů —zakrytí nevzhledných a ryze technických staveb q 53 http://www.svet-bydleni.cz/Files/ResizedImages/FckGallery/100_7105_-1x300.JPG http://www.asla.org/awards/2007/07winners/images/popup/222-05.jpg TERÉN A MODELACE ›valy s vegetačním krytem – izolace proti hluku ›terasování svahů zvyšuje atraktivitu území pro rekreaci ›členitý terén je zajímavější než rovina ›respektovat možnosti mechanizované údržby a prudší svahy osázet pokryvnou zelení q 54 http://www.partero.cz/Data/Sites/1/img/zahrada-ve-lhote/11.jpg https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZkXBpsSrOytwtSUWdBqCFAQRcWAKu4lONc3nppfsE4Ej wmZc ZELEŇ A KOMUNIKACE nDříve: ›vyznačení tras při zhoršené viditelnosti, ›zastínění, ›užitek (zejména v případě ovocných alejí), ›estetický účinek a začlenění komunikace do krajiny nDnes: ›dopravně bezpečnostní - zachycování nezvládnutelných vozidel (husté porosty některých druhů křovin, např. šípky, trnky), zajištění rozhledových polí (zorného pole) ›hygienicko – rekreační - snížení hlučnosti a prašnosti, zamezení tvorby smogu, zlepšení mikroklimatu ›krajinářsko – estetická - začlenění technického díla do krajiny, zlepšení vzhledu opuštěných tras, lomů a pískovišť, zakrytí nevzhledných objektů v zorném poli řidiče ›biologicko – ekologická - ochrana krajiny a částečné zlepšení její ekologické stability n 55 ZÁSADY PRO VÝSADBU ZELENĚ PODÉL KOMUNIKACÍ ›největší význam v rovinatých, intenzivně zemědělských oblastech ›vede li silnice nebo dálnice v zářezu, nesázíme stromy na jeho horní ani spodní hranu,, nýbrž ve smíšených keřových skupinách do vlastních svahů ›u silnic vedených v terase nutno vytvořit zelení na obou stranách rovnováhu pohledu ›silnice v náspu mají mít zeleň vysazenou u paty náspu, ›do vnitřní strany oblouku zatáček sázet vegetaci nízkou nebo žádnou ›odpočívadla ne jen v pravidelných vzdálenostech, ale zejména v místech rozhledů, ›sklony svahů musí umožňovat mechanizované sekání trávy ›dřeviny se vysazují nejlépe 3m od okraje vozovky ›pravidelné aleje nemají být vedeny v příliš dlouhých úsecích ›tvarově a barevně jinými dřevinami lze zvýraznit autobusovou zastávku či benzinovou pumpu ›staré užší aleje zachovat pro místní dopravu či jednosměrný provoz › n 56 ZÁSADY PRO VÝSADBU ZELENĚ PODÉL KOMUNIKACÍ ›k dálnicím vysazovat odolné dřeviny ve větších skupinách v pestré druhové skladbě, z důvodů pozitivního estetického vnímání vzhledem k rychlosti na dálnici a také, aby aspoň něco přežilo ›ve středových pruzích nutno vysazovat dřeviny odolné snášející pravidelný řez (rakytník, čimišník apod.) ›protihlukové stěny lze s výhodou zřizovat jako kombinaci drátěné konstrukce (případně gabionů) s popínavou rostlinou (protihlukový efekt spíše psychologický ›dřeviny s dužnatými plody nevysazovat blízko dálnic, aby nelákaly vysokou zvěř ›u polních cest je lépe počítat jen s jednostrannou výsadbou vzhledem k nutnosti průjezdu širokozáběrové mechanizace ›stromy u takovýchto cest nutno sázet v delších vzájemných odstupech od sebe (7m) nebo jen po jedné straně ›měly by však pocházet z blízkých školek nebo alespoň podobných klimatických a půdních podmínek › n 57 58 http://g.denik.cz/41/c5/240115-zd-cb-alej-zd-2015-01-01_denik-605.jpg http://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/alej_1.jpg ZÁSADY PRO VÝSADBU BŘEHOVÝCH POROSTŮ ›psychologicky uklidňující dojem ›rekreace – koupání, rybolov, vodní sporty ›voda v klidu a pohybu – vnímání všemi smysly ›členité osázení břehů ›výsadby podél vodních toků a ploch s možností rekreace volíme výškově pestré, ve větších skupinách ›vytváříme menší prostory jako odpočívadla s lavičkami, louky pro slunění a současně působivé průhledy na vodní hladinu ›je třeba umožnit častý přístup k hladině ›vynechat smrky, které mají pro bahnitou půdu nevýhodné mělké kořeny ›podél toků a ploch vedeme rekreační cesty včetně cyklostezek, v mělkých tocích lze tvořit brody › n 59 60 https://www.lesycr.cz/ost57/informace-udalosti/PublishingImages/his-02.jpg http://foto.turistika.cz/foto/11885/52705/full_bcb300_IMG_7474.JPG ZÁSADY PRO TVORBU REMÍZKŮ ›remízky – spontánně vznikají: —na svažitých, vlhkých, kamenitých a jinak hůře dostupných bývalých rolích i loukách —kolem rozcestí, sloupů vysokého napětí, vodojemů, trianglů, stohů a polních hnojišť ›více menších remízků, než jen rozsáhlá několikahektarová biocentra ›svým kapkovitým tvarem, kůlovými kořeny i vysokým nasazením korun uzpůsobeny tak, aby nebránily zemědělské mechanizaci, respektive delší stranou orientovány ve směru orby ›výškově musí být členité ›bude třeba vytvořit hustší porostní plášť ze severu a severozápadu ›remízek by měl obsahovat dostatek dřevin s dužnatými plody, jakož i dřevin k okusu ›ne příliš mnoho stromů – výstavků, pro ptačí dravce nMyslivci ještě občas rozlišují remízky na: ›bažantí: dostatek stromů z vodorovnými větvemi pro hřadování, což nepřímo upřednostňuje jehličiny ›koroptví: obsahuje více travnatých ploch pro popelení s rozptýlenými keři n ¨ › n 61 62 http://www.fzp.czu.cz/kpu/fotogalerie/krajina/140.jpg http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/94857603.jpg http://im.foto.mapy.cz/pub/big/000/046/000046b0e_e32419 http://www.nebeske.cz/wp-content/uploads/2014/04/1404JJ_IGP0388.jpg Děkuji za pozornost! 63 F:\Borovník0508\P5100045.JPG