ARCHITEKTURA KRAJINY A REKREACE Ing. Igor KYSELKA, CSc. Ing. Rostislav WALICA Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava Fakulta stavební Katedra městského inženýrství EVROPSKÝ STŘEDOVĚK ›dramatická evropská krajina, geomorfologická, přírodní i etnologická různorodost. Vyspělé země zejména přímořské (germánské, románské, Británie, Skandinávie) ›Opevněná města a hrady – více typů (donjon, falc, burgus, specula) zeleň ve městech a hradech spíše výjimečná – malé prostory (záhon léčivých bylin, keř růží) někdy užitkové a ovocné zahrady v domovních vnitroblocích, tzv. drnové lavičky, besídky, ozdobné plůtky – centrum společenského života komtesiny zahrádky na hradech ›Klášterní zahrady – rajské dvory – centrální kašna, stříhané dřeviny a živé ploty, léčivé rostliny, užitkové části (sady, vinice), hroby mnichů (Sankt Gallen, Oliwa u Gdaňska, Předkláštěří u Tišnova) ›Lovecká obora v Jelením příkopě Pražského hradu a Bubenči • Výsledek obrázku pro drnová lavička Výsledek obrázku pro klášterní zahrada RENESANCE ›inspirace římskou antikou, návrat od gotické, křesťanské mystiky k reálnému světu ›zrod v Itálii, kolébkou Florencie, pohodlnější stavby – zámky a paláce ›architektura přehledná, rytmická rustikální ornamentika, římsy, balustráda, arkády, štuk, sgrafito ›zahrada pokračováním domu, rovinný parter, geometrický ornament – efekt tvrdého stínu díky ostrému jižnímu Slunci n ›typické italské renesanční zahrady na terasách, opěrné zdi, pergoly, balustrády, sochy, vázy, stříhané zimostrázy, sloupové cypřiše, pavilóny – gloriety, chrámky ›v pozdní renesanci mohutné vodní kaskády, vodopády a maskaroni ›u nás Belveder v Praze, Bučovice, Jindřichův Hradec, Telč – menší zahrada u zámku, pozdní renesance až manýrismus – Valdštejsnká zahrada v Praze • Výsledek obrázku pro renesanční zahrada Výsledek obrázku pro renesanční zahrada Výsledek obrázku pro zahrada Telč Výsledek obrázku pro zahrada Telč BAROK ›monumentální styl katolické protireformace po třicetileté válce, vznik v Itálii ›dynamický styl prolamovaných linií, bohatých ornamentů, oblouků a spirál ›symbol doby - barokní zámky a paláce s okázalými zahradami ›jejich tvarování podřízeno architektuře, ale kompozice konkuruje budově ›výrazná osovost, bohaté květinové ornamenty, boskety, četné architektonické doplňky (grotty, voliéry, bludiště, terasy, schodiště, pergoly, bazény, kaskády, fontány) · n • ITALSKÝ BAROK ›navazuje na renesanci, kterou rozvíjí – podobná kompozice v zahradách na svazích ›nejtypičtější příklad v Čechách – zahrady pod Pražským Hradem, Vrtbovská zahrada, na Moravě Buchlovice • • FRANCOUZSKÝ BAROK ›klidnější, méně dynamický ›neuplatňují se svahy spíš roviny, typický příklad – královské sídlo Versailles – mohutná perspektiva, dlouhé tvarované aleje, daleké průhledy, velké vodní hladiny – efekt zrcadlení - boskety ›u nás Holešov, Jaroměřice nad Rokytnou, Vizovice, Milotice, Český Krumlov • Výsledek obrázku pro vrtbovská zahrada Výsledek obrázku pro vrtbovská zahrada Výsledek obrázku pro vrtbovská zahrada Výsledek obrázku pro barokní zahrada Výsledek obrázku pro zahrada Versailles Výsledek obrázku pro zámecká zahrada český krumlov Výsledek obrázku pro zámecká zahrada Milotice KLASICISMUS ›znovu inspirace antikou – konec 18. stol. ›výrazný směr empír – vliv Napoleona Bonaparta ›rozsáhlé bulváry evropských velkoměst (Paříž, Berlín) a Washington DC v USA ›u nás Lednice – kaskády rybníků a zámečků na březích , pohledové osy ›Kačina, Sychrov aj. n · n ›projev pozdního klasicismu – městské parky ›hradební okruhy (Vídeň, Brno) ›zrušené klášterní zahrady (Lužánky v Brně) ›volná kompozice anglické krajinářské školy ›oblíbené orientální detaily Výsledek obrázku pro klasicistní zámecká zahrada ROMANTISMUS PŘÍRODNĚ KRAJINÁŘSKÝ SLOH ›návrat k přírodě, historii a bizarním scenériím inspirován J. J. Rousseauem, J. Miltonem a G. G. Byronem, ›vznik v Anglii, kde se díky mlhám nemohl uplatnit osový efekt francouzského klasicismu ›liberární revoluce - ochuzení šlechty, přírodní vědy – záliba v kvetoucích exotických dřevinách dřevinách ›zájem o orientální zahrady (W. Chambers) a stavby (pagod, obloukové mosty, čajovny) ›vliv osvícenství a krajinářského malířství · · n ›další romantické stavby (umělé zříceniny, památníky rodinným a jiným osobnostem) ›bizarní scenérie a prvky (vodopády, jeskyně, ›dokonalé a harmonické uplatnění přírodních krás ›malebnost nepravidelného terénu, působivé barevné kombinace komponovaných skupin a solitérů stromů a keřů ›odraz dřevin a staveb ve vodní hladině, atraktivní scénické vedení parkových cest, velké travnaté plochy ›vznik okrasných statků – kombinace zemědělské krajiny a parkově rekreační krajiny (Lednicko – valtický areál, Veltrusy, Kačina) ›u nás Terčino údolí u Nových Hradů, Vlašim, Hluboká, Krásný Dvůr, Šilhéřovice, Průhonice aj. • Výsledek obrázku pro park Lednice Výsledek obrázku pro park průhonice Výsledek obrázku pro park Terčino údolí Výsledek obrázku pro park Terčino údolí ZAHRADY 2. pol. 19. stol – 1. pol. 20. stol ›městské parky – aleje, hudební a meteorologické pavilony, pomníky s bohatým květinovým doprovodem, ›první zahradní město – Mariánské Lázně ›okrašlovací spolky – péče o zeleň ›rozvoj turistiky – péče o pěší trasy, dominantní body, vyhlídky a památníky ›vilové zahrady – dobrá výtvarná úroveň · · n ›úpadek tvorby – přeplňování ploch romantickými prvky a exotickými dřevinami ›obnova tvarování dřevin a květinových ornamentů (secese) ›F. Thomayer (Praha) – kombinace přírodně krajinářských parků se záhony a pravidelnými partery · • Výsledek obrázku pro park Mariánské lázně Výsledek obrázku pro park Mariánské lázně Výsledek obrázku pro park Thomayer Výsledek obrázku pro park Thomayer DĚKUJEME ZA POZORNOST Ing. Igor KYSELKA, CSc. Ing. Rostislav WALICA