Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. jaro 2021 TCZJ17 Tlumočnické dovednosti I Opakování Paměť Fáze paměti Druhy a typy paměti Činitelé ovlivňující paměť Zajímavosti Trénink paměti: možnosti, techniky – přednáška Jakuba Poka Opakování Co Vás zaujalo na přednášce? Co si pamatujete z přednášky? Trénink paměti: možnosti, techniky Paměťové techniky: 1. Vizualizace – představovat si objekty, vidět je 2. Asociace – objekt spojujeme s něčím dalším 3. Fantazie – čím více, tím lépe 4. Transformace 5. Paměťové cesty, Loci systém Mozek si lépe pamatuje cokoli absurdního, směšného, nenormálního třeba i erotického či nechutného, zkrátka cokoli spojené se silnými emocemi. Trénink paměti: možnosti, techniky Trénink paměti: možnosti, techniky Master systém Čísla od 0 do 9 nahradíme souhláskami, z nichž po doplnění o samohlásky vytvoříme klíčová slova = naše obrázky. Jsou to podstatná jména, která se dají dobře představit. Klíčová slova pro čísla od 0 do 9 jsou jednoslabičná, ostatní do 100 jsou dvouslabičná. Trénink paměti: možnosti, techniky Master systém 0 car 1 luk 2 nos 3 myš 4 žák 5 kos 6 bič 7 tuž 8 stůl 9 dub 10 lacl 11 lalok 12 lano 13 lama 14 lyže 15 laky 16 lebka 17 lotr 18 laso 19 ledy 20 noci …. 100. Trénink paměti: možnosti, techniky Opakování 1. opakování - by mělo být bezprostředně po naučení nových informací. 2. opakování - do 24 hodin. 3. opakování - dle složitosti informací do 3 dnů a do týdne. Zapomínání Redukce naučeného (zapamatovaného) obsahu. Fyziologicky hovoříme o vyhasínání nervových spojů. Herman Ebbinghaus (1850 - 1909) německý filosof a psycholog, průkopník ve výzkumu paměti. Pomocí celé řady experimentů vytvořil Ebbinghausovu křivku zapomínání. Zapomínání Zapomínání Paměť Vrchol 25. rok života Začátek projevů zapomínání od 30 roku, v důsledku snížení schopnosti mozku vytvářet a uchovávat paměťové stopy. Paměť Poruchy paměti: Z hlediska příčiny: 1) primární - důsledek přímého poškození CNS 2) sekundární - druhotné poškození CNS Z hlediska trvání: 1) přechodné 2) trvalé Z hlediska výskytu: 1) akutní 2) chronické Paměť Poruchy paměti: Z hlediska délky uchování paměťových stop: 1) krátkodobá - snadno zranitelná 2) dlouhodobá - více rezistentní Z hlediska typů paměti: 1) Deklarativní paměť (epizodická s., sémantická s.) 2) Nedeklarativní Paměť Poruchy paměti: K zjištění stupně a typu poruch se používá řada testů, jejichž popis je již mimo rámec tohoto přehledu. Poruchy paměti ve svém důsledku způsobují těžší společenské uplatnění, neschopnost provádět základní úkoly denní rutiny, závislost na péči… Paměť Poruchy paměti: Amnézie (úplná ztráta paměti) - krátkodobá - dlouhodobá - retrográdní - anterográdní Paměť Poruchy paměti: Hypomnézie (snížení schopnosti zapamatování) Běžná např. při únavě či vyčerpání. Zkrátka si pamatujeme mnohem méně, než obvykle. Kvalita a funkčnost paměti je také ovlivňována mentálním rozpoložením, k hypomnézii může docházet při depresích, jde často také o vedlejší účinek některých léků. Paměť Poruchy paměti: Hypermnézie (zapamatování si nadměrného a nepřiměřené množství informací) Hypermnézie se skutečně řadí mezi poruchy, které mohou znepříjemnit normální fungování, jedinci si totiž pamatují až příliš mnoho a navíc většinou nepřesně a zkresleně. Hypermnézie je častou součástí paranoických psychóz, ale také mánií nebo neuróz. Paměť Vybrané nemoci a stavy spojené s poškozením paměti nemoci a poškození paměť epizodická sémantická procedurální pracovní Alzheimerova ch. + + + + Parkinsonova ch. + + Huntingtonova ch. + + roztroušená skleróza + + demence s Lewyho tělísky + + Korsakovův syndrom + sémantická demence + vaskulární demence + + Paměť Vybrané nemoci a stavy spojené s poškozením paměti nemoci a poškození paměť epizodická sémantická procedurální pracovní mozková ischemie + křeče + hypoglykemie + + + encefalitida + + + otřes mozku + + + schizofrenie + deprese + anxieta + + Paměť Vybrané nemoci a stavy spojené s poškozením paměti nemoci a poškození paměť epizodická sémantická procedurální pracovní obsedantní kompulzivní porucha + medikace - vedlejší účinky + + stárnutí + nádor, hemoragie, fokální onemocnění - typ poruchy závisí na lokalizaci poškození ? ? ? ? Paměť, pozornost, zapomínání Každý jedinec má osobní zkušenost, že se některé věci učí a pamatuje rychleji než jiné a také některé události zapomíná rychleji než jiné. Podle Bollese (1970) si pamatujeme to, čemu rozumíme, rozumíme jen tomu, čemu věnujeme pozornost, a pozornost věnujeme jen tomu, čemu chceme. Zapomínání má své zákonitosti a je a je silně závislé na časovém období – Ribotův zákon. Pracovní paměť Krátkodobá paměť x pracovní paměť Pracovní paměť Krátkodobá paměť se kterou dále pracujeme, je to schopnost dočasně udržet informace, které potřebujeme mít k dispozici pro další zpracování (zapsání tel. čísla, napsat obsah odstavce, najít odložení brýle, klíče, telefon…) Pracovní paměť Pracovní paměť vyžaduje aktivní a vědomou účast, a proto je explicitní a deklarativní. Je to kombinace pozornosti, koncentrace a krátkodobé paměti. Využívá kromě fonologické a prostorové informace i exekutivní systém. Pracovní paměť Model pracovní paměti (1974) 1) fonologická smyčka 2) vizuálně-prostorový zápisník 3) exekutivní systém 2000 Baddeley 4) epizodický buffer Pracovní paměť Model pracovní paměti 1) fonologická smyčka – zpracovává řečové a zvukové informace. Bez opakování vymizí během 2 s. Při aktivaci této složky dochází k činnosti v levé části mozku kolem Sylviovy rýhy. Pracovní paměť Model pracovní paměti 2) vizuálně-prostorový zápisník - zpracovává optické, haptické a prostorové informace. V mozku se aktivují převážně týlní lalok, temenní a čelní lalok a současně i mozeček. Nejnovější studie dokládají aktivaci i dalších částí. Pracovní paměť Model pracovní paměti 3) exekutivní systém – integruje informace z předchozích složek. Její úlohou je ovládat, koordinovat a zpracovávat informace z předešlých dvou částí pracovní paměti a zaměřovat naši pozornost. Sama však nemá žádnou skladovací kapacitu. Pracovní paměť Model pracovní paměti 4) Epizodický buffer – zpracovává chuťové a čichové informace, úkolem bufferu je spojovat různé typy informací (slovní, vizuální i prostorové) v plynulé představy seřazeny podle času. Model pracovní paměti dle A. Baddeley (z roku 2012)