Literatura, zdroje: McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991., s. 15.-42. Šimůnek, Jan. McLuhan, Herbert Marshall (1911–1980). Revue pro média: časopis pro kritickou reflexi médií. 2002, RPM 04, Brno: Spolek přátel pro vydávání časopisu HOST. Dostupné z: http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Heslar/mcluhan.htm. Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2012. Dostupné z: https://www.ucl.cas.cz/edicee/images/data/prirucky/obsah/pruvodce/Jak%20rozum%C4%9Bt%20 m%C3%A9di%C3%ADm.pdf. Marshall McLuhan média jako extenze člověka TIM_B_002-IM015/TIM_BK_002-IMK015 - Úvod do studia IM II. Marshall McLuhan média jako extenze člověka Marshall McLuhan média jako extenze člověka 1911–1980 Kanadský teoretik masmédií, obhájce podoby elektrické informační revoluce. V českých překladech z jeho rozsáhlého díla vyšlo McLuhan, H., M. (2000): Člověk, média a elektronická kultura. Výbor z díla. Brno: Jota. McLuhan, H., M. (1991): Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon. + vedl Centrum pro technologii a kulturu na St. Michael‘s College v Torontu, + setkal se s H. A. Innisem (Torontská škola, dále např. Eric Havelock), z jehož koncepce později čerpal, mimo jiné z tvrzení, že „různá média mají sklon různými způsoby proměňovat naše časoprostorové zakoušení světa”, + jádro McLuhanovy práce představuje popis přeměny celého komunikačního systému způsobené v moderní době elektr(on)ickou revolucí, + publikoval studie o psychosociálním vlivu masových médií na jedince, zabýval se historickou perspektivou komunikačních technologií, později aplikoval svoje myšlenky a koncepty na současný svět a současná média. (Šimůnek 2002) © Šimůnek, Michal. McLuhan, Herbert Marshall (1911–1980). RPM 2002. charakter McLuhanovy práce obecně (Šimůnek) + vnímá vývoj lidské společnosti jako přechod od kmenové a mýtické orální společnosti mluveného slova přes individualistickou a lineární literární společnost (McLuhanův pojem Gutenbergova galaxie) po zpětný návrat ke kmenovosti, simultánnosti vztahů a mýtickému vnímání světa na globální úrovni + jako příčinu tohoto vývoje vnímá elektronická média (telegraf, rozhlas a televize x digitální technologie a Internet už McLuhan nezažil) + jeho pohled do budoucnosti vnímáme jako optimistický - McLuhan „usiloval o odhalení možných základů pro novou univerzální společnost technologické kultury”: bývá označován za „technologického humanistu“ (Arthur Kroker). Často bývá také zařazován mezi technologické deterministy. Marshall McLuhan média jako extenze člověka © Šimůnek, Michal. McLuhan, Herbert Marshall (1911–1980). RPM 2002. charakter McLuhanovy práce obecně (Jedličková) + pro McLuhanovu metodu je příznačná práce s přirovnáními, analogiemi, mýty a příklady, které čerpá z nejrůznějších kultur a historických období + v systematických výkladech směrů mediálních studií bývá McLuhan zařazován k tzv. technologickému determinismu, založenému na myšlence mediocentrismu, podle níž se sociální a mentální organizace odvozuje od dominantního média dané doby + přisuzuje působení umělců nezanedbatelnou roli: „V dějinách lidské kultury je rozsahem omezené a okrajové úsilí umělců jediným příkladem vědomého přizpůsobení různých faktorů osobního a sociálního života novým extenzím“ (McLuhan 1991: 70 dle Jedličková 2012: 513). Marshall McLuhan média jako extenze člověka © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. charakter pojetí médií u McLuhana Dle Jedličkové lze shrnout pro McLuhana důležité rysy médií: 1. jsou to „extenze lidských smyslů“ 2. vždy se projevují formou „osobních a sociálních důsledků“ 3. důsledky jejich působení spočívají zejména v tom, že „každá naše extenze a každá nová technologie“ vnáší do našich záležitostí „nové měřítko“ (Jedličková 2012: 511) Marshall McLuhan média jako extenze člověka © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. charakter pojetí médií u McLuhana Dle Jedličkové lze zároveň obecně charakterizovat McLuhanovo pojetí médií: + „(m)édiem je tedy každý umělý výtvor, který rozšiřuje některý z vrozených lidských smyslů nebo určitou smyslovou kombinaci, funkci či schopnost, + (m)édia zajišťují člověku kontakt s prostředím a mají zásadní podíl na tom, jak je společnost uspořádána především pokud jde o míru sdružování, sdílení a zapojení, nebo naopak individualismu, fragmentarizace a specializace.” (Jedličková 2012: 511) Marshall McLuhan média jako extenze člověka © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. Marshall McLuhan média jako extenze člověka V pojmu „globální vesnice” dle Šimůnka pracuje McLuhan s metaforou vesnice se dvěma možnými přístupy: (1.) s představou malého prostoru, ve kterém mohou lidé rychle komunikovat a téměř bezprostředně vědí o každé události v jejich světě a (2.) s představou komunity - „v širším a idealističtějším smyslu znamená vesnice komunitu, ve které mají všichni její členové možnost aktivně se podílet na jejím utváření a směřování McLuhan věří, že inkluzívní charakter elektronických médií nás vtahuje do „globální vesnice“ v obou výše uvedených případech.” © Šimůnek, Michal. McLuhan, Herbert Marshall (1911–1980). RPM 2002. Pojem „globální vesnice” Marshall McLuhan média jako extenze člověka V Úvodu publikace Jak rozumět médiím: Extenze člověka formuluje McLuhan záměr prokoumat důsledky, které pro společnost mají elektrická média, jež na jedné straně člověka nevyhnutelně vtahují do globálních procesů (na rozdíl od předchozí éry tisku, která podpořila specializaci, fragmentarizaci a odstup), na straně druhé vyvolávají otupělost. © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. Marshall McLuhan média jako extenze člověka Tezi „Medium is the message”uvedl v knize Understanding Media: The Extensions of Man. (Jak rozumět médiím: Extenze člověka). V další knize, která měla být pojmenována The Medium is the Message, došlo k tiskařské chybě (nebo je to alespoň tak tradováno) a dostala název The Medium is the Massage, McLuhan si rád hrál s touto verzí - Mass Age, Massage atd. Tvrdil, že kanál, po kterém je obsah posílán, je důležitější, než obsah samotný. Medium is The Message (Mess Age/Massage) Podle McLuhana je médium každá technologie, která rozšiřuje mentální či fyziologické schopnosti člověka mimo jeho mysl a tělo. „Medium is the message/médium je poselstvím” vychází právě z tohoto chápání médií: „‚Poselstvím‘ každého média nebo technologie je změna měřítka, tempa nebo modelu, které zavádí do lidských záležitostí.“ (Šimůnek 2002) média jako extenze člověka Marshall McLuhan © Šimůnek, Michal. McLuhan, Herbert Marshall (1911–1980). RPM 2002. rozlišení hot (horká) a cool (chladná) média McLuhan přichází s dělením médií na hot a cool v práci Understanding Media. The Extension of Man (1964). Kritériem dělení je způsob, + jímž médium oslovuje naše smysly, + stupeň jeho naplněnosti daty (vysoká či nízká datová definice), + míra participace (účasti člověka na užití média). Marshall McLuhan média jako extenze člověka © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. hot a cool media hot (horká média) = high definition mají většinou tyto vlastnosti: + oslovují jeden smysl + vyznačují se vysokou definicí dat (vysokodefiniční) + umožňují nízkou participaci uživatele + podporují posloupnost a linearitu + např. film, rozhlas, foto, přednáška cool (chladná média) = low definition mají většinou tyto vlastnosti: + oslovují více smyslů současně + vyznačují se nízkou definicí dat (nízkodefiniční) + umožňují vysokou participaci + podporují simultaneitu + např. telefon, televize, komiks, seminář Marshall McLuhan média jako extenze člověka © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. hot a cool media hot (horká média) = high definition mají většinou tyto vlastnosti: „(h)orká média s nízkou mírou participace svou vnitřní tendencí lidi spíše oddělují, uzavírají do nich samých a izolují do podoby diskrétních jedinců [...]”, „[...] (v)edou ke specializaci, fragmentarizaci a individualismu [...]” cool (chladná média) = low definition mají většinou tyto vlastnosti: „[...] (ch)ladná média (lidi) vtahují a podporují sdružování, kooperaci a sdílení.” „[...] chladná média (vedou) ke kmenovosti a kolektivismu.” Marshall McLuhan média jako extenze člověka © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. hot a cool media - ukázky z textu „Intenzita či vysoká definice plodí specialismus a fragmentarizaci v životě” [...]. (McLuhan 1991:34) „Specialistické technologie odstraňují kmenovost. Nespecialistická elektrická technologie kmenovost vrací.” (ibid: 35) „[…] žádné médium nemá svůj význam či existenci samo o sobě, nýbrž pouze ve stálé interakci s dalšími médii.” (ibid: 36) Marshall McLuhan média jako extenze člověka © McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 1991 „Zaostalé státy, do nichž jen málo pronikla naše mechanická a specialistická kultura, jsou na konfrontaci s elektrickou technologií a její pochopení připraveny daleko lépe. Zaostalé a neindustriální kultury nemusí při svém střetnutí s elektromagnetismem překonávat žádné specialistické zvyky. Navíc si do značné míry dodnes udržely svoji tradiční orální kulturu, která má totální, jednotný charakter, který je obdobný poli našeho nového elektromagnetismu.” (ibid: 37) „Horká média nemohou nikdy vést k přílišnému vcítění či participaci.” […] „Což není zjevné, že v každé lidské situaci, v níž je dosaženo bodu nasycení, dochází k určité zbrklosti?” (ibid: 40) hot a cool media - ukázky z textu Marshall McLuhan média jako extenze člověka © McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 1991 hot a cool media - televize x film a fotografie McLuhan „představuje + televizi jako prototyp chladného média na bázi elektrické energie. Elektrický věk, jak již bylo řečeno, zakládá technologickou extenzi celé nervové soustavy: po tisíciletích specialistické „exploze“ přišel dramatický zvrat. Došlo k „implozi“, svět se v důsledku působení médií smrštil. + televizní obraz je podle autora chladný a nemá nic společného s filmem nebo fotografií, neboť televize nabízí jen velmi málo vizuální informace — ze tří milionů bodů za sekundu jich divák zachytí jen několik desítek. + televizní obraz přirovnává k dvojrozměrné mozaice, schází jí třetí rozměr. (Jedličková 2012: 515) „Televizní obraz v každém okamžiku vyžaduje, abychom mezery v síti uzavírali pomocí křečovité smyslové participace, která je hluboce kinetická a taktilní“” (McLuhan 1991: 290 dle Jedličková 2012: 515). média jako extenze člověka Marshall McLuhan © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. hot a cool - případ televize Televize dle McLuhana: + ve všech svých projevech působí proti odcizenosti, fragmentárnosti, specializaci a neangažovanému individualismu — jinými slovy také protiliterárně, + představuje návrat kmenovosti na jiné smyslové hladině + ve výsledku přeorganizovala naše vnímání světa, vyžaduje komplexní participaci pomocí všech smyslů (Jedličková 2012: 515) a „vtažení celé bytosti, stejně jako hmat“ (McLuhan 1991: 309 dle Jedličková 2012: 515). média jako extenze člověka Marshall McLuhan © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. Marshall McLuhan média jako extenze člověka McLuhan uvažuje o účincích fonetické abecedy na utváření kulturních modelů: + základní mediální zlom probíhá mezi řečí (tradiční chladné médium) a písmem (první horké médium) + vidění je na rozdíl od sluchu postupné, přechází od jednoho elementu k následujícímu + osamělost při kontaktu s psaným slovem je základem západní literárnosti, individualismu, specializace a fragmentarizace + jako důsledek vlivu „technologie abecedy“ prohlašuje McLuhan časté ztotožňování prosté následnosti s příčinností (kauzalitou) hot a cool - případ písma © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012. Vztah k teorii Friedricha Kittlera „Přestože s McLuhanem sdílí mediální apriorismus a myšlenku, že poselstvím je samo médium, staví se F. A. Kittler ve své práci Aufschreibesysteme 1800/1900 (1984) kriticky k McLuhanovu pojetí médií jako extenzí člověka: principy médií jsou podle něj sice historicky odvozeny od konceptů zpracování dat v lidském těle, média jsou však autonomní a postupně člověka přerůstají, aby se stala subjektem dějin kultury.” Marshall McLuhan média jako extenze člověka © Jedličková, Alice (ed.). Herbert Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Průvodce po světové literární teorii 20. století. 2012.