RECENZE Journal of Interactive Media Recenze • • •text, který kriticky analyzuje, posuzuje a hodnotí •umělecké nebo vědecké dílo •O čem píšu? •podložený výběr adekvátního a nejlépe aktuálního tématu •kontextualizace tématu •Pro koho píšu? •cílová skupina lidí (fanoušci, akademická obec, široká veřejnost, …) •ovlivňuje výběr lexika, způsobu argumentace •Kam tím mířím? •co chci sdělit – v návaznosti na cílovou skupinu i způsob argumentace – popis, kritické hodnocení, potenciál díla Struktura recenze Dark Gray Cone Dark Gray Cone ÚVOD ARGUMENTACE ZÁVĚR Úvod •obecnější představení tématu, které posléze kontextualizujeme •hlavní myšlenka autora práce, která následně prostupuje celou prací, jejíž jednotlivé části tak propojuje •spojit se širšími souvislosti tématu, které podporují naši argumentaci •cílem je v úvodu i zaujmout čtenáře, pokud bude text zajímavý, čtenář bude chtít pokračovat v jeho čtení •poukázat na aktuálnost tématu a zdůvodnit jeho relevanci •uzavíráme jej tezí, kterou následně kriticky analyzujeme a interpretujeme •titulek http://archiv.ucl.cas.cz/?path=LitNIII/3.1992/51-52/9.png Argumentace •představit autorovy postuláty – čtenář musí pochopit, co autor textu tvrdí, proč, na základě čeho •přidávat další kontextu a postupně budovat koherenci textu •objevuje se zde náš hlavní argument (budujeme teorii, podporujeme/vyvracíme argument, verifikujeme, falzifikujeme, …) •argumentaci postupně rozšiřujeme, aby byla pro čtenáře celistvá a uchopitelná •nezůstávejte u popisu, buďte kritičtí, ale tato kritika musí být argumentačně podložená (např. analýzou) Závěr •sumarizace textu ve smyslu jeho kritické interpretace •zvažuje potenciál textu •může být opět pojatý trochu zeširoka jako úvod, ale to už jen proto, že dokládá naše argumenty, které jsou položené analýzou •být konkrétní a své postoje vždy doložit, případně na ně odkázat •ideální je propojení s úvodem (ne zcela nutné, ale text působí celistvě) •bibliografický údaj • •nekonstatujeme pouze, že to tak je, ale ptáme se kriticky PROČ? – a odpovídáme na tuto otázku Několik dobře míněných rad •text musí obsahovat nejen náležitý obsah, ale též pravopis, gramatiku i stylistiku •není obligatorní začínat recenzi slovy: •„Výstava, která se konala od DD. do DD.MM.YYYY…“ •„Kniha s názvem XY od autora/autorky XYZ…“ •„Film ABC od Z režiséra, který byl natočen v roce KLMN…“ •… •textová koherence a koheze •snažte se čtenáře zaujmout vlastním názorem a adekvátními vyjadřovacími prostředky •vyhýbejte se obecným, zaužívaným, vyprázdněným, nicneříkajícím a zavádějícím frázím, klišé i floskulím • • • • Argumentační fauly Klamavá kvaziargumentace, řečnické triky, argumentační klamy •snaha přesvědčit oponenta/publikum o správnosti tvrzení mluvčího bez ohledu na logickou platnost argumentu •užití: vědomé × nevědomé •rozlišení např.: •důraz na rozum •důraz na emoce •manipulativní obsah •chybná příčina •chybné vyvození •útok • Tip na zajímavé texty a odkazy •Internetová jazyková příručka – https://prirucka.ujc.cas.cz/ •argumentační fauly – https://bezfaulu.net/ •Slovník floskulí od Vladimíra Justa •JUST, Vladimír. Velký slovník floskulí. Voznice: Leda, 2009. ISBN 978-80-7335-185-4. •JUST, Vladimír. Slovník floskulí: malá encyklopedie polistopadového newspeaku: klišé, slogany, hantýrky, tiky, partiové metafory, slovní smogy. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1153-6. •JUST, Vladimír. Slovník floskulí 2: další várka slovního smogu: paslova, pavazby, pamyšlenky. 2. vyd. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1392-X. •Jan Lopatka – text Co je a co není kritika •recenze: Petr A. Bílek – Dva v jednom: dějiny české poezie jako šampon a kondicionér • Vyznačte problematické pasáže textů. Pokuste se pravopisně, gramaticky, stylisticky, syntakticky, a především obsahově upravit či přepsat následující výňatky: •Výstava se mi líbila, měla zajímavý pohled na věc. Líbil se mi spojení netradičních instalací a prostoru půdy. • ― Kazimír, 10 let •A právě proto si myslím, že je škoda, že nepracovali, dle mého názoru, ve virtuální podobě. • ― 49 let ekonom •Loni v říjnu, někdy mezi šestým a šestistým opatřením vlády, zahájila výstavu pod taktovkou Galerie Hlad, zkušená kurátorka, Hermína Herrmanová. • ― Bc. Lstibor Plný •Proč zvolil umělec právě tyto barvy, proč poházel po zemi zmačkané papíry? Nemůže být v takovém případě umělcem kdokoliv? Využívá běžné věci, nepřináší nic nového, avšak dává předmětům novou formou, než pro jaký byly vyhotoveny. • ― aktivní důchodkyně, 78 let •Domnívám se, že film, i přes jeho kontroverzi přinesl nové informace. • ― mladší sestra Mlada, 8 let Ukončení předmětu •I. odevzdání výtahu z textu Václava Hájka Osud opravdového kritika: Masová média, populární kultura a válka •přečíst text a vypsat jeho hlavní myšlenky (v bodech nebo formou stručných výpisků) •https://is.muni.cz/el/1421/podzim2017/IM115/um/sesit6-7-hajek-osud-praveho_kritika.pdf •termín: 27. 4. 2021 • •II. odevzdání hotové recenze •minimální rozsah jsou 4 NS •termín: 25. 5. 2021 • •Možnost online konzultací: 11. 5. 2021 •