Virus jako řečový akt •„Zdrojový kód je novou formou jazyka: programovací jazyk, který, jak už to u mluveného či psaného jazyka bývá, má svou vlastní formální logiku a formu. Přestože počítačový virus není jasně vymezenou uměleckou kategorií, ale spíše digitálním objektem (nebo možná subjektem?), také má jistou konkrétní formu. Je produktem experimentálního přístupu k jazyku, který se neustále rozvíjí.“ Franziska Nori Digitální kód jako řečový akt •Programovací jazyk můžeme považovat za jistý druh promluvy. K tomuto názoru se přiklání zejména teoretici z oboru softwarových studií •Soubor textů z oblasti softwarových studií -první texty po roce 2000 •zkoumají virus na úrovni digitálního kódu a považují jej za specifický vyjadřovací prostředek •soustředí se na skutečné akce viru Softwarová studia – základní teze •Matthew Fuller •Kritický přístup k výzkumu softwaru •Software není neutrální nástroj •průzkum specifických vlastností softwaru na mnoha úrovních, na nichž působí •Umělci by měli odkrývat kreativní potenciál softwaru • • •Lev Manovich •naše setkávání se světem probíhá prostřednictvím softwaru, naše civilizace ja na něm závislá •Software studies – průzkum toho, jakou roli hraje software v současné společnosti a kulturních a sociálních sil, které formují vývoj samotného softwaru Umělecký výzkum softwaru •Maurizio Bolognini – Programmed Machines • Teorie řečových aktů •John Langshaw Austin. Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia, 2000. •Základní rozdělení promluv: •a) Lokuční •b) Ilokuční •c) Perlokuční •Austin klade důraz na performativní dimenzi jazyka Mezi přirozeným a strojovým jazykem •Jakými způsoby pracují s teorií řečových aktů badatelé z oblasti softwarových studií? •Inke Arns - Read_me, run_me, execute_me. Code as Executable Text: Software Art and its Focus on Program Code as Performative Text. •Kód je ilokuční řečový akt – nic nereprezentuje, je schopný akce •Geoff Cox– Alex McLean. Speaking Code. • •„Počítačový kód má zároveň čitelný i spustitelný stav, jmenovitě stav čtení i zápisu na úrovni jazyka samotného.“ • •akce je vykonána zároveň s jejím vyjádřením, liší se od běžného jazyka • • • •Katherine Hayles. My Mother Was Computer: Digital Subjects and Literary Texts. • •„…kód spuštěný v digitálním počítači způsobuje změny v chování tohoto stroje a prostřednictvím síťových portů a dalších rozhraní může iniciovat další změny, všechny implementované skrze přenos a spuštění kódu.“ •Digitální kód dokáže působit změny ve vnějším světě – kód ovlivňuje sféru politického, estetického a sociálního •na tom se všichni autoři shodují •politická dimenze kódu •Běžné skrývání autora, prostředí, pracovních metod a efektů •Otázka, jak zviditelnit vnějšek softwaru? Live coding • • • • • • https://www.youtube.com/watch?v=Z-8DX7g2zEc Bienalle.py (2001) – dílo skupiny EpidemiC + Eva a Franco Mattes (pseudonym 0100101110101101.org) • • Performativita „špatného“ kódu •výraz performativní - původ v Austinově teorii řečových aktů •Poté přesun do kontextu umění (performativní umění) – 50. léta •performativní kvality umění nových médií •Umění nových médií jako proces a událost •Událost, v níž je zapojeno mnoho aktérů •Počítačový virus může jednat na úrovni digitálního kódu nebo na úrovni viditelného povrchu • •Povrchová úroveň – kulturní logika - obrazové, zvukové či textové sdělení MacMag (Computer Graphics Conspiracy / Artemus Barnoz & others) • •Úroveň digitálního kódu – logika softwaru - Jednání počítačového viru na základě definovaných algoritmů •Algoritmus jako vyjadřovací prostředek – dvě strategie •A) Ian Bogost – procedurální rétorika •B) Metaforická funkce algoritmu – simulace abstraktních pojmů (láska, samota) •Doris C. Rusch – Matthew Weise. Games about LOVE and TRUST?: Harnessing the Power of Metaphors for Experience Design. • • • • Vi-Con – autor Luca Bertini Interakce počítačového viru s uživatelem •infekční proces představuje specifický způsob komunikace mezi virem a uživatelem •Setkání viru a uživatele dá vzniknout jedinečné situaci •imaginární virus DOGS - vyvolává emotivní reakce, někdo získal přístup k našim datům • • •Spoluúčast uživatele probíhá na dvou rovinách: •vykonání určité fyzické akce •emocionální investice do celé situace • •Reakce uživatele na virus jsou nepředvídatelné •Vzniká událost podobná uměleckému happeningu Poetický virus •Kód má poetické kvality - umělci jdou proti jeho instrumentalitě, snaha učinit z kódu umělecký prostředek •výstava I Love You (2002) - ve Frankfurtském muzeu aplikovaného umění (Museum für Angewandte Kunst Frankfurt) •průzkum uměleckého potenciálu počítačového viru • • • • • •Součástí výstavy performance Franca Berardiho •https://www.youtube.com/watch?v=jJFlRoQr96E •přednesl zdrojový kód počítačového viru I Love You jako kdyby se jednalo o báseň •pokus o emancipaci kódu - od utilitárního využití směrem k poetickému vyjádření •https://www.youtube.com/watch?v=jJFlRoQr96E • • • • • •Berardi přemisťuje kód do překvapivého kontextu – akcentuje jeho estetické vlastnosti • •odmítnutí racionality, počítačové logiky a systému příkazů v Berardiho performanci • •výzva k vytváření programů odmítajících jediný autoritativní hlas Básně v digitálním kódu • •báseň v programovacím jazyce- kombinace literárního a strojového jazyka •Báseň má dvojí artikulaci, jednak textuální forma a také běžící program •programovací jazyk PEARL •typické žánry: básně tvořené volným proudem slov, konkrétní poezie, haiku, kaligramy • • Srovnání zdrojového viru Bienalle.py se zdrojovým kódem viru Elkcloner •POEM ASC 'ELK CLONER:‚ Elkcloner •DFB $8D,$8D •ASC ' THE PROGRAM WITH A PERSONALITY' •DFB $8D,$8D,$8D •ASC 'IT WILL GET ON ALL YOUR DISKS' •DFB $8D •ASC 'IT WILL INFILTRATE YOUR CHIPS' •DFB $8D •ASC 'YES IT' •DFB $A7 •ASC 'S CLONER!' •DFB $8D,$8D •ASC 'IT WILL STICK TO YOU LIKE GLUE' •DFB $8D •ASC 'IT WILL MODIFY RAM TOO' •DFB $8D •ASC 'SEND IN THE CLONER!' •DFB $8D,$8D,$8D,$8D,$0 • Bienalle.py • Bienalle.py – básnické kvality kódu •Def fornicate (guest): •try: •soul=open(guest, „r“) •body=soul.read() •soul.close() Moderní x nemoderní kód - shrnutí •Moderní •kód popisován jako abstraktní, oddělený od fyzického světa a kultury •instrumentální charakter kódu •čistě technologický jazyk •Nemoderní - Denisa Kera - Software and cosmopolitics: code as the language of the new Constitution •kód vždy operuje v konkrétním kontextu •hledání poetických vlastností kódu •zasazení kódu do širšího kulturního rámce •propojuje sféru společnosti, jazyka (diskurzu) a přírody •