„Při hledání kvalit charakteristických pro DV jako samostatný vědní obor bychom měli zkoumat, zda DV vlastní specifický soubor poznatků a způsobů práce, můžeme se zaměřit na ty, ve kterých je dramatická forma (divadelní a dramatické prostředky) využívána ke zkoumání vybraného materiálu (zvolené problematiky, či oblasti lidské zkušenosti). Materiál, kterým se v DV zabýváme, často přímo zkoumají jiné obory, např. historie nebo česká literatura. Snad bychom tedy právě průnik formy a materiálu – zkoumání materiálu prostřednictvím jazyka dramatu, ke kterému dochází v průběhu dramatu na hodině DV, - mohli chápat jako další klíč k otázce o identitě DV. Charakteristická vlastnost DV nořit se do materiálu (problematiky) tolika jiných oborů možná poukazuje na další kvalitu specifickou jen pro DV – eklekticismus, s jakým přistupuje k otázkám života člověka. Možná že DV zkoumá holisticky pojem lidství jako žádný jiný obor.“ John Somers „Dramatická výchova je učením zkušeností, tj. jednáním, osobním, nezprostředkovaným poznáváním sociálních vztahů a dějů, přesahujících aktuální reálnou praxi zúčastněného jedince. Je založená na prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, reálných i fantazií vytvořených. Toto prozkoumávání a poznávání se děje ve fiktivní situaci prostřednictvím hry v roli, dramatického jednání v situaci. Je to proces, který může, ale nemusí vyústit v produkt (představení). Cíle dramatické výchovy jsou pedagogické, prostředky dramatické.“ E.Machková „Dramatická výchova je školním předmětem nebo zájmovou aktivitou a její postupy mohou sloužit i jako metoda vyučování jiným předmětům. Od předmětů estetické výchovy se liší tím, že její prioritou je sociální poznání, které je nadřazeno estetickovýchovným a uměleckovýchovným cílům.“ „Učení se dramatickému umění o dramatickém umění a dramatickým uměním.“ S. Macková Základní principy dramatické výchovy ● společné s dalšími obory a předměty vzdělávání, pedagogickými směry a systémy výchova zkušeností, prožíváním, hra, tvořivost, princip partnerství ● specifické psychosomatická jednota člověka, fikce, hra v roli, postup od situace k výrazu, zkoumání života (lidí, jejich charakterů a vztahů), experimentace s ním a improvizace Hra v roli Hraní rolí = výchovná a vzdělávací metoda, která vede k plnění esteticko-výchovných, osobnostně a sociálně rozvojových a věcně vzdělávacích cílů na základě většinou spíše improvizovaného rozehrání a následné reflexe fiktivní situace (většinou dramatické) s výchovně hodnotovým obsahem. více či méně fiktivní objekty (osoby, ale i jiné bytosti, jevy, …) možnost hrát v různé míře autenticity sebe samého ● rovina simulace - hráč jedná za sebe ve fiktivní situaci, “já” ve své vlastní více či méně možné sociální roli a situaci ● rovina alterace - já, když jako hráč hraji nějakou postavu - já v (herní) roli ● rovina charakterizace - nadstavba nad alterací, zobrazování individuálnosti a složitosti vnitřního života postavy, já když žiji postavu, “postava ve mně - role ve mně” Osobní projekt (k ukončení předmětu odevzdáte na mail vyučující portfolio se záznamem práce v tomto semestru) 1. fotografie (složeného) podnětu, který jste si vybrali 2. vaše motivace pro práci s tímto námětem 3. téma edukačního programu, ve kterém byste daný podnět využili 4. edukační potenciál zvoleného tématu (co se žáci mohou naučit, vyzkoušet, uvědomit si...) 5. protagonista - postava/role na zdi (úkol z 5. 5.) 6. návrh aktivity v rámci programu, která bude zahrnovat jednání v roli (ne nutně plná hra) 7. reflexe práce s podnětem nebo realizace aktivity (6), budete-li mít k tomu příležitost 8. osobní reflexe dramatické výchovy v tomto semestru