MUNI 2021-1 ELLINGTON, DUKE Ve všech statistikách popularity písniček z let dvacátých až padesátých vedle Velké šestky Broadwaye neméně září sedmé jméno „odjinud“ – Edward Kennedy „Duke“ Ellington (1899 až 1974). Tento jazzový klavírista, skladatel a dirigent zasáhl svým dílem nejen své „druhy ve zbrani“, hudebníky jak ve svém orchestru, tak ve stovkách dalších souborů bez ohledu na styl, ale zanechal hlubokou stopu i ve zpívané populární hudbě. Jeho čísla výskytu na zvukových nosičích jsou naprosto srovnatelná s Velkou šestkou Broadwaye, dokonce je i v některých parametrech převyšují. Odkud se Duke Ellington odrazil, aby dosáhl nejvyšších met? Byla to šťastná kombinace náhody a velkého talentu a píle, když v prosinci 1927 získal se svým orchestrem pevné a dlouhodobé angažmá ve vyhlášeném zábavním podniku, Cotton Clubu v newyorské černošské čtvrti Harlem. Každodenní praxe s hudebním materiálem vysoké úrovně, bez nutnosti neustálého přejíždění od štace ke štaci, jak to sám dříve i později také poznal, možnost ba nutnost pracovat se svým souborem i mimo večerní hudební revue pro bílé publikum z jižní části Manhattanu, to znamená hojně nahrávat desky, které se těšily velkému zájmu, to vše mělo za následek stabilní obsazení a tím rostoucí perfektní souhru, které se mohl rovnat málokterý kapelník. Ellingtonův mazaný manažer Irving Mills (1894-1985) dokázal gramofonovým studiím nabízet tutéž hudbu, ovšem pod jiným názvem a často i změněnou firmou kapely, chytře se připisoval jako spoluautor a kromě poloviny honoráře si tak „zadělával“ i na tučné tantiémy za několikrát nahrané skladby. Pravda, občas napsal i písňový text na původní instrumentálku, dokonce jej i nazpíval a pak se psával jako vedoucí neexistujícího souboru. Angažmá v Cotton Clubu trvalo asi čtyři roky, poté byl Ellingtonův orchestr vystřídán jiným černým kapelníkem a zpěvákem, Cabem Callowayem. To už bylo začátkem 30. let, po tvůrčím tandemu Jimmy McHugh-skladatel a Dorothy Fields-texty, jehož písně doplňovaly hudební revue 20. let, nastoupila nová, mladší sehraná dvojice, Harold Arlen (ano, nejmladší z Velké šestky Broadwaye) a Ted Koehler a Ellington opět nastoupil místo Callowaye. Vedle populárních písní Duke psal a nahrával i vlastní tvorbu a dosti často se z původní orchestrálky stala píseň až po čase, kdy dokázala, že má zajímavou melodii, která nebude brzy zapomenuta. Tak se rodily Ellingtonovy standardy, pro něž psali verše Irving Mills, Mitchell Parish, Eddie DeLange, Manny Kurtz, Irving Gordon, Henry Nemo, John Redmond, Milt Gabler, Carl Sigman, Bob Russell, Paul Francis Webster, Lee Gaines, Sid Kuller, John Latouche, Mack David, Don George a další. Duke Ellington vyprodukoval většinu svých písní v poměrně kompaktním období let 1927 až 1943. Pak se začal stále více zaměřovat na rozsáhlé orchestrální práce, v nichž byla vokální složka jen vzácným doplňkem a především tyto kompozice si svým charakterem neříkaly o takovou popularitu jako předchozí hity. Vše začalo jeho první a svým způsobem nepřekonanou cyklickou kompozicí, suitou Black, Brown and Beige, která při premiéře v Carnegie Hall v lednu 1943 trvala 45 minut a zaskočila nejen publikum, ale i hudební kritiky, kteří si s tak obrovským útvarem nevěděli rady. Ve své nepřipravenosti ani moc nechválili, avšak Ellington už věděl, že to bude jeho budoucí cesta. Na následující výroční koncerty v Carnegie Hall zařazoval pravidelně nové a nové suity, byť už ne tak rozsáhlé. Jejich náměty se různí, přičemž BB&S (jak se první práce označuje zkratkou) patří mezi ty nejzávažnější – popisuje historii černého obyvatelstva za 300 let otrokářství a jen zvolna nabývané svobody. Sotva začátkem prosince 1944 skončila více než dvouletá (!) stávka hudebníků za lepší honoráře v nahrávacích studiích, už byl Duke Ellington se svými hochy ve studiu firmy Victor a nahrál první podobu suity BB&S ve zkrácené podobě, v trvání 18 minut. Jednotlivé strany měly názvy Work Song – Come Sunday – The Blues – Three Dances, zpěvní part byl v The Blues a zhostila se ho Joya Sherrill. Více než 13 let trvalo, než Duke přistoupil k nové, definitivnější nahrávce. Mezitím se udály velké pokroky v záznamové technice: snadno rozbitné šelakové desky vystřídal odolný vinyl a koncem roku 1957 přišla zásadní novinka – stereofonní záznam a reprodukce. To už Ellingtonovo jméno dva roky zdobilo katalog gramofonového giganta, Columbia Records a jejich producent přizval k nahrávání vokálního partu nejslavnější interpretku spirituálů a gospelů, Mahalii Jackson. Nezpívala tedy blues, ale nábožensky laděnou část Come Sunday, zvoucí k návštěvě kostela a Duke speciálně pro ni zhudebnil i známý 23. verš z bible (u nás jej použil například Antonín Dvořák, přímo v Brně pak Jiří Bulis). V této přepracované podobě měla suita už 36 minut, ale autor očividně nebyl spokojen. Stala se věc celkem málo vídaná, alespoň tehdy, v 60. letech. Když Duke zjistil, že skutečně dosud neřekl vše, najal si v době, kdy neměli moc práce, privátně studio, pozval své hochy a v letech 1965 až 1971 celkem na pětkrát natočil Black, Brown & Beige jen pro své potěšení, tentokrát v 10 větách a s celkovou stopáží asi 54 minut. Nemusel se ohlížet na publikum ani na kritiky a teprve řadu let po jeho smrti byla část jeho soukromého archivu konečně zpřístupněna. Zpíváno je zde opět The Blues a vykonavatelem je báječný černošský zpěvák Tony Watkins. Existují desítky dalších suit, z těch významnějších bychom měli znát alespoň pár názvů: Such Sweet Thunder (na shakespearovské postavy), New Orleans Suite (na významné osobnosti z kolébky jazzu), The Queen Suite (pro britskou královnu), Suite Thursday (na motivy Johna Steinbecka) a mnoho dalších. Naším cílem je připomenout ty nejúspěšnější písničky, v pravém smyslu jazzové standardy od největšího jazzového tvůrce, jak se znalci shodují. Jeho skladatelský odkaz činí přes tisíc položek a především je to dlouhá životnost a neopotřebovatelnost těch titulů, které zde vybírám. Na rozdíl od prací Broadwayské šestky budeme většinou začínat tou nejstarší, hranou podobou, kdy ještě píseň neměla slova. Nejnahrávanější melodií (a současně mou nejmilovanější) je In a Sentimental Mood. Vznikla právě uprostřed Ellingtonova písňového tvůrčího období, poprvé nahrána 30. 4. 1935 na desku značky Brunswick. S Ellingtonovým orchestrem ji jako první nazpívala Joya Sherrill až 12. 1. 1965, po 30 letech! Forma je klasická čtyřdílná, začíná vzestupným předtaktím 6 osminových not a následují části A – A – B – A. Z úvodní d-moll přechází do její paralelní durové, F-dur. Střední díl (bridge) skočí do Des-dur a v posledním taktu se vrací nám již známým předtaktím do d-moll. Melodie je kouzelná, pod ní můžeme slyšet chromaticky klesající bas, nic nečekaného se tu neděje. Sluší se zde dodat, že In a Sentimental Mood nazpívala mnohem dříve, v září 1957 při nahrávání svého Zpěvníku Duke Ellingtona, nedostižná Ella Fitzgerald. Doprovázel ji však menší soubor a v něm jen jeden zástupce Dukova orchestru, tenorsaxofonista Ben Webster. Pouze asi polovinu trojalba Ellu doplnil celý Ellingtonův orchestr. Nejčastější tóninou je F-dur. Původní skladatelova nahrávka začíná po jeho klavírní introdukci typickým klouzavým altsaxofonem Johnnyho Hodgese, po prvním osmitaktí přechází melodie do hlubšího saxofonu a tak dál… https://secondhandsongs.com/performance/20539 In a Sentimental Mood by Duke Ellington and His Orchestra April 30, 1935 Brzy se krásné melodie zmocnil Král swingu, klarinetista Benny Goodman se svým orchestrem https://secondhandsongs.com/performance/292706 In a Sentimental Mood by Benny Goodman and His Orchestra June 15, 1936 Nestor tenorsaxofonistů (*1930) se svým vemlouvavým baladickým tónem plus Modern Jazz Quartet https://secondhandsongs.com/performance/573186 In a Sentimental Mood by Sonny Rollins October 7, 1953 Saxofonu sluší balady více než jiným melodickým dechovým nástrojům https://secondhandsongs.com/performance/348848 In a Sentimental Mood by Gigi Gryce early June 1958 Pianista známý jako „The Quiet Man in the Background“ jako vždy neobvykle vkusně zdobí melodii https://secondhandsongs.com/performance/879401 In a Sentimental Mood by The Tommy Flanagan Trio May 18, 1960 Ještě lépe mohl Hodges předvést své dotahované tóny na pozadí smyčcového „sweet“ orchestru https://secondhandsongs.com/performance/115598 In a Sentimental Mood by Johnny Hodges August 6 & 15, 1962 (pokračování po notové ukázce) Mladý vibrafonista Dave Pike (1938-2015) léčí hudbou klavíristu Billa Evanse, zdrceného smrtí jeho basisty Scotta LaFaro (+6. 7. 1961) a vrací ho do nahrávacího studia https://secondhandsongs.com/performance/475133 In a Sentimental Mood by Dave Pike Quartet February 8, 1962 Jemným tónem na sopránsaxofon proslul Lucky Thompson https://secondhandsongs.com/performance/562160 In a Sentimental Mood by The Lucky Thompson Quartet September 15, 1964 Odvážně si s melodií pohrává známý avantgardní saxofonista se smyslem pro humor https://secondhandsongs.com/performance/405871 In a Sentimental Mood by Archie Shepp August 12, 1965 Profesor jazzové kytary Jim Hall zadumaný, přemýšlivý https://secondhandsongs.com/performance/135731 In a Sentimental Mood by Jim Hall Berlin, June 27 – 28, 1969 Sopránka v pojetí nejlíněji hrajícího saxofonisty Dextera Gordona a jeho dánských spoluhráčů https://secondhandsongs.com/performance/132475 In a Sentimental Mood by Dexter Gordon Quartet Copenhagen, March 10, 1975 Názorná ukázka, jak se staví takzvaná medley – hudební směs více témat za sebou. Naše píseň se odehrává mezi časy 3:35 až 4:50 v této devítí-a-půlminutové medley a Oscar perlí v girlandách. 1. melodie je znělka Ellingtonova orchestru, 2. nás zajímá, 3. je pozdní hit Satin Doll (1953) a na závěr zařadil nejznámější blues svého syna Mercera Ellingtona https://secondhandsongs.com/performance/677286 Medley: Ellingtonia: Take the "A" Train / In a Sentimental Mood / Satin Doll / Lady of the Lavender Mist / Things Ain't What They Used to Be by Oscar Peterson Paris, March 17, 1975 Jak to slyšel Al Haig, bílý pianista, vynalézající bebop s Dizzym Gillespiem a Charliem Parkerem https://secondhandsongs.com/performance/697744 In a Sentimental Mood by Al Haig May 6, 1976 Toto je už pořádná medley, také ze 4 témat, ale sedmnácti-a-půlminutová! In a Sentimental Mood ji uzavírá od času 15:15 do konce 17:36 krásným klavírním sólem Jamese Williamse. Když jsem s ním jednou v pražském jazzklubu Parnas hrál, zjistil jsem, že je tolikrát lepší a po jedné věci jsem to vzdal. https://secondhandsongs.com/performance/540823 Ballad Medley - My Foolish Heart / My One and Only Love / Chelsea Bridge / In a Sentimental Mood by Art Blakey and The Jazz Messengers Loenen aan de Vecht, The Netherlands, December 4, 1978 Aronov-piano, Brookmeyer-pístový trombon, Buster Williams-bass, Joe LaBarbera-bicí = krása https://secondhandsongs.com/performance/608844 In a Sentimental Mood by Benny Aronov featuring Bob Brookmeyer September 1978 Obrovská naděje dámské jazzové kytary, utopená příliš mladá v heroinu (1957-1990)… https://secondhandsongs.com/performance/537821 In a Sentimental Mood by Emily Remler April 1981 …a její pozůstalý manžel, úspěšně budující svoji kariéru, s basistou Johnem Claytonem https://secondhandsongs.com/performance/588987 In a Sentimental Mood by Monty Alexander March 29, 1983 Vkusně fúzující skupina Steps Ahead na svém třetím albu: mistr elektronického dechového nástroje EWI-Michael Brecker (7 oktáv!), vibrafonista Mike Mainieri u elektrických kláves https://secondhandsongs.com/performance/576631 In a Sentimental Mood by Steps Ahead 1986 Odvážný nápad na melodický šestihlas 3 křídlovek, 2 eufonií a 1 tuby, navíc v moderním vedení hlasů https://secondhandsongs.com/performance/1135610 Sentimental over Mental Food - In a Sentimental Mood by George Gruntz Concert Jazz Band January 4, 5 & 29, 1991 Bebopový hrdina vibrafonu opět u akustického zvuku svých kamenů a klavíru Cedara Waltona https://secondhandsongs.com/performance/186814 In a Sentimental Mood by Milt Jackson Released April 1994 Konečně změna tóniny, z F-dur do Des-dur! Krásná komořina. Saxofon Rich Perry. https://secondhandsongs.com/performance/119092 In a Sentimental Mood by Harold Danko Quartet March 1996 Saxofonová kvarteta jsou dávno docela běžná, ale kvinteto, to se hned tak nevidí-neslyší. Toto německé obsahuje 2 altové (jeden střídá sopránový), 2 tenorové a 1 barytonový – krásná barva https://secondhandsongs.com/performance/735051 In a Sentimental Mood by Quintessence Saxophone Quintet January 17 – 19, 1997 Polský klavírní génius měl odvahu alespoň trochu sáhnout do akordů, reharmonizovat https://secondhandsongs.com/performance/929729 In a Sentimental Mood by Adam Makowicz 1998 Z Hammondových varhaníků se mi líbí tento veterán (1936-2013); Peter Bernstein-kytara https://secondhandsongs.com/performance/543371 In a Sentimental Mood by Melvin Rhyne Trio December 13, 1997 Jeden z mých oblíbených francouzských houslistů, jen se s tím mazlí (1956-2018) https://secondhandsongs.com/performance/823312 In a Sentimental Mood by Didier Lockwood December 7 – 9, 1999 Nal trubku jsme to ještě neměli, zde Jens Winther a Dánové, s černým bubeníkem Thigpenem https://secondhandsongs.com/performance/1031549 In a Sentimental Mood by Ed Thigpen Scantet Copenhagen August 19 – 21, 2003 Krásně rozkvete sólová kytara do zvuku velkého orchestru, ten vede trumpetista Bert Joris https://secondhandsongs.com/performance/1099641 In a Sentimental Mood by Philip Catherine, Bert Joris, Brussels Jazz Orchestra ‎ Brussels, January 3 – 5, 2005 Jakoby na nás dýchl Miles Davis, když začne Marcus Miller, jeho basista. A ten basklarinet! https://secondhandsongs.com/performance/998773 In a Sentimental Mood by Marcus Miller featuring Christian Scott Live at Lyon Auditorium, France, December 22, 2009 Bílý pianista a černá rytmika – ideální kombinace: Ron Carter-bass, Al Foster-bicí https://secondhandsongs.com/performance/891031 In a Sentimental Mood by David Hazeltine with Ron Carter, Al Foster May 23, 2018 …a píseň žije dál __________________________________________________________________________________ Jak píseň zpíval černý kapelník Billy Eckstine https://secondhandsongs.com/performance/545073 In a Sentimental Mood by Billy Eckstine & His Orch. October 6, 1946 Toto je ona nahrávka Elly Fitzgerald z jejího ellingtonovského zpěvníku, ale bez Ellingtona https://secondhandsongs.com/performance/64596 In a Sentimental Mood by Ella Fitzgerald with Duke Ellington and His Orchestra September 4, 1956 Když jedna, tak i druhá – největší rivalka Elly se svým „rafinovanějším“ pojetím https://secondhandsongs.com/performance/283329 In a Sentimental Mood by Sarah Vaughan July 18, 1961 Známá Ellingtonova zpěvačka, zde s orchestrem jeho syna Mercera https://secondhandsongs.com/performance/650920 In a Sentimental Mood by Joya Sherrill January 12, 1965 Americká atleticko-hudební legenda po letech, jen 7 cm za olymp. rekordem ve skoku do výšky https://secondhandsongs.com/performance/50990 In a Sentimental Mood by Johnny Mathis Petersham Church, England, February 6 – 10, 1990 Obdivovatelka a následovnice Sary Vaughan; už dvakrát zpívala i v Brně https://secondhandsongs.com/performance/198313 In a Sentimental Mood by Dianne Reeves Released December 1, 1994 V Americe narozená švédská operní sopranistka to bere po svém způsobu, vážně https://secondhandsongs.com/performance/455650 In a Sentimental Mood by Barbara Hendricks Live at the Montreux Jazz Festival, Switzerland, July 17-18, 1994 Laškování na mořské mušle na úvod alba špičkového trombonisty Steva Turre, než se slova ujme paní zpěvačka Cassandra Wilson; po její sloce už Steve exceluje na svůj hlavní nástroj. Po krátké trubce slyšíme i vzácné sólo na violoncello, na housle vstupuje do děje jedinečná Regina Carter. Také odchylka od obvyklé táhlé balady směrem k rytmu brazilské bossa novy potěší. https://secondhandsongs.com/performance/575560 In a Sentimental Mood by Steve Turre – vocal by Cassandra Wilson May 7 & June 20, 1996 Pocta velkému Vévodovi od nestora pánského zpěvu (*1926) https://secondhandsongs.com/performance/690533 In a Sentimental Mood by Tony Bennett Released September 28, 1999 Zakládající členka vokální skupiny Manhattan Transfer na sólové dráze https://secondhandsongs.com/performance/238142 In a Sentimental Mood by Cheryl Bentyne April 20 and 21, 2004 Další úspěšná zpěvačka současnosti zpívá píseň od času 2:10, předtím cituje „Chelsea Bridge“ https://secondhandsongs.com/performance/617400 Chelsea Mood by Jane Monheit Released April 8, 2016 Druhou nejnahrávanější, alespoň podle zdroje jazzstandards.com, je Sophisticated Lady. Svou popularitou v naší zemi zastiňuje tu první, za což může pěkný český text Jiřího Suchého, Divka kterou zkazil svět: Prý ta dívka s tváří anděla / už toho tolik viděla / a přece jí to nedá / a dál hledá… (1964). Ellington ji poprvé nahrál 15. 2. 1933 pro Columbia Records a zpívanou desku pořídil Duke s málo známou zpěvačkou Yvonne Lanauze až 18. 12. 1950. V podání Ondřeje Havelky však píseň nese titul Překultivovaná dáma. Je známo, že ne vždy byl Ellington jediným autorem. Z těch „přiznaných“ spoluautorů to byli například jeho spoluhráči Barney Bigard (skladba Mood Indigo), Bubber Miley (Black and Tan Fantasy) nebo Johnny Hodges (Jeep Is Jumpin’) nebo spolu s posledně jmenovaným ještě bílý trumpetista a kapelník Harry James (I’m Beginning to See the Light) a celou řadu kompozic s Dukem psal jeho asistent a druhý klavírista Billy Strayhorn (Satin Doll, Day Dream nebo Love You Madly). Pak jsou takové jako je Sophisticated Lady, k níž existuje tato legenda: jeho trombonista Lawrence Brown napsal osmitaktí A, bridge neboli díl B je dílem saxofonisty Otto Hardwicka. Ellington jim dal každému jednou provždy 15 dolarů a jejich jména se pod skladbou už neobjevila. Tím je zkrátil na autorských právech, která by za ty roky byla značná… Sophisticated Lady je nejvíc doma ve čtyřbéčkové tónině As-dur. Po předtaktí – tónu ges, který vzbudí jisté napětí, následuje rozklad septakordu f-moll (f-as-c-es), po něm se dostává melodie na tón ges o oktávu výš a chromaticky klesá ve druhém taktu (ges-f-e-es). Podobně i v taktu čtvrtém, posazeném o malou tercii níž (es-d-des-c) – to je charakteristický prvek písně, opakující se ještě čtyřikrát, ve druhém i závěrečném dílu písňové formy A – A – B – A. Poslední takt druhého Áčka moduluje pomocí dominantního jádra (a-moll – D7) do G-dur. Závěr bridge nás šikovně vrací k předtaktí ges a závěrečné Áčko je beze změny v As-dur jako prve. Charakteristické chromatické sestupy ve 2, a 4. taktu všech tří Áček jsou otrocky sledovány i sestupnou harmonií, je tedy tato píseň akordicky bohatá. Toto je nejstarší vydaná*) původní nahrávka Ellingtonova orchestru pro Columbia Records https://secondhandsongs.com/performance/11782 Sophisticated Lady by Duke Ellington and His Orchestra February 15, 1933 *) nevydaná zůstala ta z 21. 9. 1932 pro firmu Victor Brzy přišel se svou sólovou klavírní verzí nedostižný, téměř slepý hráč Art Tatum https://secondhandsongs.com/performance/253771 Sophisticated Lady by Art Tatum March 21, 1933 O měsíc později už tu byla deska významného aranžéra, saxofonisty a kapelníka Dona Redmana https://secondhandsongs.com/performance/253773 Sophisticated Lady by Don Redman and His Orchestra April 26, 1933 Ve své době nesmírně populární a kvalitní orchestr Casa Loma vedl Glen Gray https://secondhandsongs.com/performance/167126 Sophisticated Lady by Glen Gray and The Casa Loma Orchestra June 5, 1933 Takto se dostala skladba na evropský trh díky britskému souboru Billyho Cottona https://secondhandsongs.com/performance/871224 Sophisticated Lady by Billy Cotton and His Band London, August 22, 1933 Zakladatel vyspělé techniky hry na kontrabas, včetně se smyčcem, ve vzácné sestavě – duu s Dukem. Nebylo mu však dopřáno dosti života, Jimmy Blanton (1918-1942) odešel příliš mlád. https://secondhandsongs.com/submission/54196 Sophisticated Lady by Jimmy Blanton, Duke Ellington October 1, 1940 S až impresionistickou rozevlátostí a zamlžeností hrál melodii nevidomý pianista George Shearing https://secondhandsongs.com/performance/879353 Sophisticated Lady by George Shearing December 23, 1947 S charakteristickou procítěností skladbu hrál swingový tenorsaxofonista návštěvou v Paříži https://secondhandsongs.com/performance/749202 Sophisticated Lady by Coleman Hawkins and His Rhythm December 21, 1949 Za básníka klavíru platil po válce v prvé řadě Erroll Garner se svým triem, mistr arpeggií https://secondhandsongs.com/performance/61716 Sophisticated Lady by The Erroll Garner Trio July 2, 1951 Králem swingu byl sice Benny Goodman, ale o půl generace mladší DeFranco (1923-2014) došel dál https://secondhandsongs.com/performance/798283 Sophisticated Lady by Buddy DeFranco July 23, 1952 Exkluzivní zvuk nadstandardního jazzového big bandu, jaký v 50. a 60. letech vedl Stan Kenton: 5 trumpet, 4 trombóny+1 basový, 5 saxofonů, 4 rytmika. K tomu vynikající sólisté, zde Lee Konitz- altsax, Kanaďan Maynard Ferguson-stratosférická trubka, výborné aranžmá Billa Russo a hned od začátku nádherná harmonie hlubokých žesťů – trombonů https://secondhandsongs.com/performance/166079 Sophisticated Lady by Stan Kenton January 29, 1953 Počátkem prosince 1952 prožil Oscar Peterson se svým triem (Barney Kessel-kytara, Ray Brown-basa) několik dní intenzivní práce v losangeleském studiu, výsledkem bylo 42 skladeb, vydaných bezprostředně jeho manažerem, Normanem Granzem, největším impresáriem poválečného jazzu https://secondhandsongs.com/submission/54188 Sophisticated Lady by Oscar Peterson Trio early December, 1952 Patrně nejčastější a nejvýraznější ellingtonovský sólista, též patřičně ješitný, zde ve vlastním projektu. Na pomoc si vzal dva spoluhráče, trombonistu Lawrence Browna a bubeníka Sonnyho Greera https://secondhandsongs.com/performance/310167 Sophisticated Lady by Johnny Hodges March 3, 1951 Elegantní dlouhoprstý bílý kytarista ve svých pověstných pavoučích hmatech, jaké nikdo nezahraje https://secondhandsongs.com/performance/521402 Sophisticated Lady by Johnny Smith May 9, 1954 Povinnou úctu Ellingtonovi projevil i velekněz moderního jazzu-bebopu, včetně celotónových běhů https://secondhandsongs.com/performance/72591 Sophisticated Lady by Thelonious Monk July 27, 1955 Slyšet vzácný vibrafon Terryho Gibbse s ještě vzácnějším akordeonem Petea Jollyho, to už je něco. https://secondhandsongs.com/performance/942501 Sophisticated Lady by Terry Gibbs December 4, 1957 Odbočka z víceméně jazzové linie – orchestr, jehož deska se zpěvákem Bingem Crosbym z května 1942 se stala absolutně nejprodávanější a neustále znovu vydávanou…protože je na ní slavná vánoční píseň Irvinga Berlina (ano, toho z Broadwaye!), „White Christmas“. Odhaduje se přes 100 milionů exemplářů! A proběhlo mnoho let, voda se zklidnila a John Scott Trotter hrál takto: https://secondhandsongs.com/performance/836034 Sophisticated Lady by John Scott Trotter 1958 Setrváme ještě chvíli mimo jazzový proud, je tu budoucí mistr argentinského Nového tanga, Astor Piazzolla se svým bandoneonem https://secondhandsongs.com/performance/1102922 Sophisticated Lady by Astor Piazola His Quintet & Rhythms 1959 Basista, který také prošel Ellingtonovým bandem, s vlastní malou partou v Baden-Badenu https://secondhandsongs.com/performance/301801 Sophisticated Lady by Oscar Pettiford Baden-Baden, Germany, July 15, 1959 Nádherná poklona legendárního trumpetisty velkému Vévodovi, bez obvyklých srandiček https://secondhandsongs.com/submission/54218 Sophisticated Lady by Dizzy Gillespie and His Orchestra April 27 – 28, 1960 Nedostižný šampion jazzového trombonu, zde con sordino (s dusítkem) https://secondhandsongs.com/performance/679677 Sophisticated Lady by J.J. Johnson Quartet January 12, 1961 Musela to být roku 1944 událost, když dva nejslavnější kapelníci – Duke Ellington a Harry James – spojili své síly a napsali za přispění třetího, Johnnyho Hodgese, úspěšný hit I'm Beginning to See the Light. Nyní se Harry James po 20 letech rozhodl nahrát jinou Ellingtonovu melodii po svém. https://secondhandsongs.com/performance/1137315 Sophisticated Lady by Harry James Las Vegas, March 9 – 10, 1964 Autor předchozího aranžmá Thad Jones si postavil o dva roky později svůj velký orchestr a pojednal stejné téma úplně jinak, v hravém rytmu a s novými instrumentačními nápady, do té doby neznámýmí https://secondhandsongs.com/submission/54357 Sophisticated Lady by Thad Jones - Mel Lewis and The Jazz Orchestra Do vod avantgardního jazzu se takto odvážně vrhl saxofonista Archie Shepp (*1937) a pluje v nich zcela svobodně, aniž by ztratil harmonické souvislosti, partnery mu jsou basista Ron Carter (*1937) a bubeník Roy Haynes (*1925), extratřída posledního více než půlstoletí https://secondhandsongs.com/performance/405880 Sophisticated Lady by Archie Shepp January 29, 1968 Barvou barytonsaxofonu zaujme světoběžník Tony Scott; Richard Davis-bass, Jimmy Lovelace-bicí https://secondhandsongs.com/performance/677490 Sophisticated Lady by Tony Scott December 10, 1969? Vibrafonista s osobitým zvukem v noblesním balení dřev, smyčců a rytmiky https://secondhandsongs.com/performance/658275 Sophisticated Lady by Bobby Hutcherson March 2 – 3, 1972 Belgický mistr světa na foukací harmoniku, Jean „Toots“ Thielemans (1922- 2016) a dánský dlouhověký houslista Svend Harald Christian Asmussen (1916 – 2017!) ve stockholmském studiu https://secondhandsongs.com/performance/482768 Sophisticated Lady by Toots Thielemans, Svend Asmussen Stockholm, November 22 – 23, 1972 Jasný následovník Charlieho Parkera – tak nějak by to hrál i sám Bird https://secondhandsongs.com/performance/65076 Sophisticated Lady by The Sonny Stitt Quartet June 20, 1960 Nepřekonatelný mistr sólové kytary se nezapře https://secondhandsongs.com/performance/72613 Sophisticated Lady by Joe Pass June 21, 1974 Nejpodivnější, nejbizarnější podoba Sophisticated Lady v podání mimozemšťana jménem Sun Ra (celým jménem Le Sony'r Ra né Herman Poole Blount, 1914 – 1993), údajně přiletěl ze Saturnu https://secondhandsongs.com/performance/404546 Sophisticated Lady by Sun Ra Probably 1974 Kdo to raději v notách, pro toho je zde filigránské klavírní sólo Hanka Jonese https://secondhandsongs.com/performance/969379 Sophisticated Lady by Hank Jones Tokyo, January 24, 1976 Jediný barytonsaxofonista, který překonal Gerryho Mulligana, 44-násobného vítěze ankety časopisu Down Beat; mocně jej podporuje český basista George Mraz https://secondhandsongs.com/performance/746511 Sophisticated Lady by Pepper Adams June 14, 1978 Jak se zkáznil a zlyričtěl kdysi bouřlivák Archie Shepp (viz rok 1968) na festivalovém pódiu https://secondhandsongs.com/performance/874773 Sophisticated Lady by Archie Shepp – solo Live at Jazz Festival Villisau, Switzerland, August 30, 1979 Jeden z nápaditých aranžérů minulého století (1922 – 1999) se zajímavě barevným big bandem https://secondhandsongs.com/performance/1067633 Sophisticated Lady by Ernie Wilkins' Almost Big Band Live at Slukefter Club, Copenhagen, Denmark, June 10 – 11, 1981 Od portorických předků zdědil Tito Puente smysl pro rytmy karibské oblasti a fungují dobře i zde https://secondhandsongs.com/performance/885172 Sophisticated Lady by Tito Puente and His Latin Ensemble 1983 Přední saxofonové kvarteto a jeho celoalbová pocta Ellingtonovi https://secondhandsongs.com/performance/124445 Sophisticated Lady by World Saxophone Quartet April, 1986 Jiný z kytaristů s ambicemi a schopnostmi k sólové hře https://secondhandsongs.com/performance/202275 Sophisticated Lady by Larry Coryell September 8, 1987 Velikáni si podávají dveře: Chick Corea Akoustic Band a po něm… https://secondhandsongs.com/performance/120999 Sophisticated Lady by The Chick Corea Akoustic Band January 2 – 3, 1989 Vrcholná sestava newyorských jazzmanů okolo Pana basisty B. Williamse: Herbie Hancock-piano https://secondhandsongs.com/performance/788481 Sophisticated Lady by Buster Williams March 8 – 9, 1989 Komořina pro dva, kteří umějí strašně moc, trumpetista Terry hrával u Ellingtona, stojí za shlédnutí https://secondhandsongs.com/performance/442900 V I D E O Sophisticated Lady by Clark Terry, Red Mitchell Live, September 21, 1987 Šéf mocného labelu GRP, Dave Grusin, nezapomněl hrát a nese kůži na trh ve vkusné podobě https://secondhandsongs.com/performance/456379 Sophisticated Lady by Dave Grusin January, 1993 Bylo málo barytonsaxofonistů? Je tu Jack Nímitz, kdysi kotvící celou sekci u Stana Kentona https://secondhandsongs.com/performance/706161 Sophisticated Lady by Jack Nimitz Live at The Royal Palms Inn, July 27 – 28, 1993 Konečně se našel big band, schopný převést baladu do chytlavého rytmu a vyššího tempa. Orchestr, sestavený z nejlepších hráčů té doby pod vedením a v aranžmá Franka Mantootha rozhodně potěší. I další skvělý barytonsaxofonista, Nick Brignola a trombonové sólo Toma Garlinga https://secondhandsongs.com/performance/910045 Sophisticated Lady by Frank Mantooth Jazz Orchestra December 13 – 14, 1994 Na závěr osvědčený orchestr mladých Katalánců pod vedením Joana Chamorra. A uslyšíme a UVIDÍME v akci další dva barytonsaxofonisty! https://secondhandsongs.com/performance/859983 V I D E O Sophisticated Lady by Sant Andreu Jazz Band Released July 19, 2019 ________________________________________________________________________________ Vida, jak brzy byl na světě text, který poprvé zazněl s Ellingtonovým orchestrem až 18. 12. 1950! https://secondhandsongs.com/performance/328269 Sophisticated Lady by The Boswell Sisters September 11, 1933 Další bílá zpěvačka, o které bychom měli vědět https://secondhandsongs.com/performance/1110889 Sophisticated Lady by Dinah Shore with Henry Levine and His Dixieland Octet August 11, 1941 Konečně se písně chopila dávná Ellingtonova sólistka z let 1927 – 1933, ovšem s jiným doprovodem https://secondhandsongs.com/performance/841155 Sophisticated Lady by Adelaide Hall & Phil Green And His Rhythm 1944 Legendární kapelník mužného barytonu, jehož častou partnerkou bývala „božská“ Sarah Vaughan https://secondhandsongs.com/performance/545247 Sophisticated Lady by Billy Eckstine & His Orchesxtra April 21, 1947 Když tradice, tak pořádná: dívčí kvarteto vzniklo 1931 a trvalo do poloviny 80. let! https://secondhandsongs.com/submission/54296 Sophisticated Lady by The King Sisters with Frank DeVol's Orchestra 1947 Pěkné album Blue Rose nahrála s Ellingtonem bílá star Rosemary Clooney, matka 5 dětí https://secondhandsongs.com/performance/33123 Sophisticated Lady by Rosemary Clooney & Duke Ellington and his Orchestra January 23, 1956 Nádherné harmonie pánského vokálního kvarteta Modern Men, orchestr většinu času pauzíruje https://secondhandsongs.com/performance/308225 Sophisticated Lady by Stan Kenton Orchestra, introducing The Modern Men March 4, 1957 Kouzlo zpěvu Lady Day nespočívá v kráse hlasu, ale v síle prožitku; Barney Kessel-kytara, Ben Webster-tenor sax https://secondhandsongs.com/performance/520817 Sophisticated Lady by Billie Holiday August 18, 1956 Služebně nejstarší populární zpěvák (*1926) měl s Ellingtonem i koncertní zkušenost, byť ne desku https://secondhandsongs.com/performance/11783 Sophisticated Lady by Tony Bennett February 28, 1960 Dříve zmíněná Sarah Vaughan (viz Billy Eckstine, 1947) je zde, Mundell Lowe-kytara https://secondhandsongs.com/performance/283327 Sophisticated Lady by Sarah Vaughan July 18, 1961 Neméně barevný hlas jiné černé hvězdy, Nancy Wilson https://secondhandsongs.com/performance/46342 Sophisticated Lady by Nancy Wilson March 14 – 16, 1962 Koho by zarmoutil Sammy Davis Jr., dávný druh Franka Sinatry? https://secondhandsongs.com/performance/170085 Sophisticated Lady by Sammy Davis, Jr. May 1963 Úvodní klavírní smršť budí obavy, co přijde dál, ale překvapení je příjemné, byť v moderním hávu https://secondhandsongs.com/performance/404547 Sophisticated Lady by Archie Shepp feat. Jeanne Lee Paris, August 16, 1969 Zpěvák sice zapomenutý, ale to na jeho vyzrálém projevu nic nemění https://secondhandsongs.com/performance/639033 Sophisticated Lady by Lou Rawls 1972 Z úplných začátků prvního velkého bořitele tradic ohledně zacházení s lidským hlasem https://secondhandsongs.com/performance/151847 Sophisticated Lady by Al Jarreau June 1965 Když se spojí 4 nejkrásnější hlasy na Zemi s nejměkčeji znějícím velkým big bandem z Kanady https://secondhandsongs.com/performance/452334 Sophisticated Lady by The Singers Unlimited with Rob McConnell and The Boss Brass Toronto, Canada, June 1978 & Villingen, Germany, August 1978 Jak se asi žilo s takovým jménem? Blossom Margrete Dearie (1926 – 2009) https://secondhandsongs.com/performance/435914 V I D E O Sophisticated Lady by Blossom Dearie 1983 Dvě velké jazzmanky na společném koncertě; začíná Carmen, od bridge se přidává Betty https://secondhandsongs.com/performance/129870 Sophisticated Lady by Carmen McRae & Betty Carter Live at The Great American Music Hall, San Francisco, February 1, 1987 Skupina Chicago si vysloužila stylové zařazení pop/jazz-rock a vznikla roku 1967. Ta výdrž! Zpívají Jason Scheff a Robert Lamm https://secondhandsongs.com/performance/399119 Sophisticated Lady by Chicago 1995 Berlínský vzorný rozhlasový RIAS Big Band a Angličanka Claire Martin https://secondhandsongs.com/performance/979630 Sophisticated Lady by RIAS Big Band 1999 Naprosto ojedinělý barcelonský orchestr mladých, zpívá trumpetistka Andrea Motis (*1995) https://secondhandsongs.com/performance/738510 Sophisticated Lady by Joan Chamorro & Andrea Motis Released October 15, 2012 Třetí Ellingtonova věčná melodie, Prelude to a Kiss, podobně jako prvé dvě, je určena volnému tempu. Premiéru v nahrávacím studiu si odbyla 9. 8. 1938, vydána byla opět na etiketě Brunswick. Tentokrát nečekala na zpívanou podobu dlouho, už na příštím nahrávání, tentokrát pro Vocalion 24. 8. 1938, ji nazpívala Mary McHugh. Duke Ellington byl sice přítomen, ale seděl bez nároku na uvedení jménem v menším souboru, složeném z jeho členů, který vedl saxofonista Johnny Hodges. Byla to jeho častá praxe, můžeme ji označit za krajně demokratickou, i když bych jej v některých případech podezříval z toho, že si tak ověřuje, jak bude znít jeho novinka, než ji uvede s celým svým orchestrem. Zde však ona orchestrální podoba předcházela té malokapelové a zpívané. Na rozdíl od Sophisticated Lady, máme zde chromatické sestupy v částech A už v prvním a třetím taktu, podložené ovšem jen dvěma akordy, dominantami – první mimotonální, druhou doškálnou (D7 – G7), ústícími do základní tóniny C-dur. Dlouho v ní ale nevydržíme. Druhé dva takty obsahují tři mimotonální dominanty z trochu vzdálenějších tónin (H7 – E7 – A7), abychom dosáhli zklidnění v pátém a začátku šestého taktu (d-moll – G7 – a-moll [nebo C-dur v horní alternativě]). Jenže Ellington s dominantami nekončí a musí zařadit ještě D7/13. Poslední dva takty dílu A jsou relativně v klidu. Díl A se opakuje s drobnou změnou melodie na samém konci osmitaktí. Zákon kontrastu je v případě dílu B (bridge) neúprosný, musíme z C-dur na bílých klávesách do čtyř křížků, avšak bez dalších výletů kdovíkam. Ve třech dvoutaktích obehráváme klasické „kolečko“ (někdo říká „čtvereček“), stupně první-šestý-druhý-pátý, v E-dur tedy akordy E-dur – cis-moll – fis-moll – H7, i když do melodie autor zařazuje pár nedoškálných (chromatických) tónů. Konec bridge chromaticky stoupá, aby vzápětí v závěrečné části A stejně tak klesal: g-gis-a-b│h-b-a-as │g.. Ale zní to pěkně, podpořeno harmonií. Rozhodně i tato melodie stojí alespoň za letmé zabrnkání, zabroukání. Takže sem s první, autorskou nahrávkou. Nositelé melodie se střídají po osmitaktí, druhé A dostává tradičně klouzající altsaxofonista Johnny Hodges. https://secondhandsongs.com/performance/4808 Prelude to a Kiss by Duke Ellington and His Famous Orchestra August 9, 1938 Po 15 dnech menší Hodgesův soubor s Ellingtonem u klavíru a Mary McHugh u zpěvního partu https://www.youtube.com/watch?v=_hMeaK08Wzc Prelude to a Kiss by Johnny Hodges and His Orchestra – vocal by Mary McHugh August 24, 1938 Extraligová zpěvačka přišla až o 16 let později https://secondhandsongs.com/performance/312947 Prelude to a Kiss by Sarah Vaughan April 2, 1954 Svým typickým naturálním přednesem píseň nazpívala Lady Day, altsaxofon hraje Benny Carter https://secondhandsongs.com/performance/334026 Prelude to a Kiss by Billie Holiday August 23, 1955 Zpěvák a atlet Johnny Mathis s jazzmany: John Lewis-klavír, Herb Ellis-kytara, Ray Brown-bass https://secondhandsongs.com/performance/40182 Prelude to a Kiss by Johnny Mathis April 6, 1956 Nejbezpečnějším přístavem pro krásné melodie zůstává Ella Fitzgerald. Její ellingtonovský zpěvník je rozdělen zhruba napůl – něco s Dukovým orchestrem, něco s jeho muži v malých partách. Toto je ten druhý případ, kdy jí přizvukují houslista Stuff Smith, „Ellingtonovec“ Ben Webster-saxofon a další. https://www.youtube.com/watch?v=hBo53wtUlLo Prelude to a Kiss by Ella Fitzgerald with Duke Ellington and His Men September 4, 1956 Stará láska nerezaví, Joya Sherrill se vrací k Mistrovým písním i 20 let po svém prvním angažmá (1944-45), Duke sedí a naslouchá v kontrolní kabině, menší soubor jeho mužů řídí syn Mercer E. https://secondhandsongs.com/performance/650916 Prelude to a Kiss by Joya Sherrill January 12, 1965 Kdo propadne důmyslnému proplétání perfektně čistých hlasů S. U., neodolá ani této desce https://secondhandsongs.com/performance/452377 Prelude to a Kiss by The Singers Unlimited April – May, 1977 Když se jeden zamiluje do barvy hlasu Carmen, není mu pomoci https://secondhandsongs.com/performance/878607 Prelude to a Kiss by Carmen McRae June 23, 1986 O generaci mladší Dee Dee (vlast. jm. Denise Eileen Garrett, *1950) to vidí a slyší zase jinak. Saxofonové sólo Charles McPherson https://secondhandsongs.com/performance/878001 Prelude to a Kiss by Dee Dee Bridgewater Hollywood, February 3 & 8, 1996 & New York, May 6 & 7, 1996 Své chce vyzpívat i champion jazzových zpěváků současnosti, až se vypovídá Eddie Johnson-sax https://secondhandsongs.com/performance/55154 Prelude to a Kiss by Kurt Elling May 5, 1996 Zapomeňme na baladu, Mary Stallings má naspěch a stejně tak Eddie Henderson a Vincent Herring https://secondhandsongs.com/performance/891013 Prelude to a Kiss by Mary Stallings Released May 17, 2019 _________________________________________________________________________________ Dostatek času mají Kaliforňané kolem basisty a majitele klubu Howarda Rumseye – takových víc! https://secondhandsongs.com/performance/306954 Prelude to a Kiss by Howard Rumsey's Lighthouse All-Stars March 1, 1955 Typicky úhledně zní kytara dlouhoprstého Johnnyho Smitha, zde s ůvodem klavíru (Bob Pancoast) https://secondhandsongs.com/performance/805680 Prelude to a Kiss by Johnny Smith early 1960 Černý kytarový idol ve spárech bílé komerční produkce, jenže sílu jeho talentu nelze jen tak zabít https://secondhandsongs.com/performance/238318 Prelude to a Kiss by Wes Montgomery with Strings April 18, 1963 Skvělé komorní hraní, až na ten obrazový doprovod – není zde druhý kytarista Joe Pass, ale basista https://secondhandsongs.com/performance/442411 Prelude to a Kiss by Jim Hall-Ron Carter Duo August 4, 1972 Tentokrát si nevidomý ekvilibrista vystačí s jediným nástrojem, tenorsaxem a ohýbá ho pořádně https://secondhandsongs.com/performance/104031 Prelude to a Kiss by Rahsaan Roland Kirk June 8 – 9, 1973 Něco pro toho, kdo má čtvrthodinu času a miluje dobře sejmutý a naladěný koncertní klavír https://secondhandsongs.com/performance/465470 Prelude to a Kiss by Michel Petrucciani Paris, October 5, 1984 Novodobá ikona jazzového klavíru, Christian McBride-bass, Brian Blade-drums https://secondhandsongs.com/performance/4809 Prelude to a Kiss by Brad Mehldau March 13 & April 3, 1995 Druhá generace jazzové kytary v Hammond Triu přeborníka Joey DeFrancesca https://secondhandsongs.com/performance/524835 Prelude to a Kiss by Doug Raney October 1997 Jedno z předních rozhlasových jazzových těles světa v nádherné poctě Duku Ellingtonovi https://secondhandsongs.com/performance/743711 Prelude to a Kiss by The Danish Radio Big Band conducted by Niels Jørgen Steen Live at Copenhagen JazzHouse, Denmark, March 9, 1999 Ve dvou – trumpeta s klavírem a absolutně beze spěchu https://secondhandsongs.com/performance/455206 Prelude to a Kiss by Warren Vaché and Bill Charlap December 13 & 14, 2000 Záviděníhodnou reputaci získal ruský basista Kozlov za těch 30 let na newyorské jazzové scéně, uvádějící se zde sólovou kadencí. Hrají s ním kytarista David Gilmore a bubeník Rudy Royston https://secondhandsongs.com/performance/586138 Prelude to a Kiss by Boris Kozlov February 16, 2016 Veterán moderního tenorsaxofonu, někdejší spoluhráč Milese Davise ve zralém stylu https://secondhandsongs.com/performance/956411 Prelude to a Kiss by George Coleman May 20, 2019 Konečně tu máme výjimku z téměř pravidla – Ellingtonův standard, který byl od samého počátku písničkou. Opět ve volném tempu a zádumčivé náladě, kterou jedinečně tlumočila jeho kmenová zpěvačka, působící s ním jedenáct let – Ivie Anderson. Píseň má název s druhou částí v závorce, v tomto ohledu není jediná a mezi muzikanty stačí ta předzávorková část: I Got It Bad (And That Ain't Good). Deska Victor vznikla 26. 6. 1941. V Evropě končila válka a 5. 5. 1945 píseň nazpíval Ellingtonův sólista Al Hibbler, o devět let později další z plejády jeho vokalistů, Jimmy Grissom. 27. 1. 1956 nahrávala své ellingtonovské album bílá zpěvačka a herečka Rosemary Clooney a nechyběla ani I Got It Bad. Konečně 25. 6. 1957 zaznamenala tuto baladu i Ella Fitzgerald na své velké album Duke Ellington Songbook za doprovodu celého orchestru. Tento song nechyběl ani když spolu vzácně pracovali dva největší, Duke Ellington a Louis Armstrong; to bylo 3. 4. 1961. A zpívali další, s Ellingtonem ještě pět jiných sólistů, bez něj stovky zpěváků po celém světě. Tak tedy písnička od samého začátku, nečekající, až někdo napíše verše na dávno hotovou melodii. Ta je s výjimkou prvního tónu dílu A (zvýšená kvarta cis) přísně diatonická, nepotřebuje žádnou posuvku. Odehrává se v základních rytmických hodnotách, notách čtvrťových a půlových. Jen dvě jsou tříčtvrťové a dvě celé. I harmonicky je píseň spíš umírněná, pár mimotonálních dominant neruší. Jediné, co může dělat vrásky zpěvákům, je krok nony mezi 2. a 3. ténem po začátku. Ale jen ať se učí. Takže pojďme poslouchat. Ano, forma je A – A – B – A, bez nějakých výjimek či zvláštností. https://secondhandsongs.com/performance/53351 I Got It Bad and That Ain't Good by Duke Ellington and His Famous Orchestra - Vocal Refrain by Ivie Anderson June 26, 1941 Ella v době, kdy stála v čele orchestru po smrti kapelníka Chicka Webba https://secondhandsongs.com/performance/53356 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Ella Fitzgerald & Her Famous Orchestra July 31, 1941 V bělošském pojetí o měsíc a něco později https://secondhandsongs.com/performance/53354 I Got It Bad and That Ain't Good by Dinah Shore with Orchestra September 9, 1941 Ani King of Swing klarinetista Benny Goodman nezůstal opodál, zpívá Peggy Lee https://secondhandsongs.com/performance/53357 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Benny Goodman and His Orchestra October 2, 1941 Krásný dobový vícehlas; k letopočtu 1941 jaksi nepasuje obrázek Billa Evanse někdy kolem 1960 https://secondhandsongs.com/performance/849145 I Got It Bad and That Ain't Good by Earl Hines and His Orchestra - Vocal Refrain by Billy Eckstine, Madeline Greene and The Three Varieties October 28, 1941 Už jen kvůli bohatému obrazovému doprovodu i tento bílý orchestrální swing stojí za to https://secondhandsongs.com/performance/856357 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Jimmy Dorsey and His Orchestra - Vocal Chorus by Helen O'Connell December 3, 1941 Ellingtonovský baryton se souborem, který vede Dukův věrný saxofonista Harry Carney https://secondhandsongs.com/performance/137588 I Got It Bad and That Ain't Good by Al Hibbler with Harry Carney's All-Stars August 1946 Poválečný Hermanův band, tzv. Druhé stádo – směsice blues, swingu a cool jazzu https://secondhandsongs.com/performance/856508 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Woody Herman and His Orchestra - Vocal by Mary Ann McCall December 30, 1948 Nejvyšší možná kombinace, Ella & Duke a ještě k tomu i naprosto neznámá verse před refrainem https://secondhandsongs.com/performance/64597 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Ella Fitzgerald with Duke Ellington and His Orchestra June 25, 1957 (srovnej s Ellou 1941!) Další z Ellingtonových zpěvaček po letech na vlastní dráze; Wally Richardson-kytara https://secondhandsongs.com/performance/476641 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Betty Roché January 24, 1961 A ovšem podmanitý zpěvák Nat King Cole s nevidomým pianistou Georgem Shearingem https://secondhandsongs.com/performance/372539 I Got It Bad and That Ain't Good by Nat King Cole - George Shearing December 20, 1961 Nejpomalejší možné tempo aneb co se vleče, neuteče https://secondhandsongs.com/performance/89175 I Got It Bad by Nina Simone Released July 1962 Ze setkání gigantů, které se už neopakovalo, staří pánové (60 a 62) nemají kam pospíchat, užívají si https://secondhandsongs.com/performance/401114 I Got It Bad and That Ain't Good by Louis Armstrong & Duke Ellington April 3, 1961 Z posledního vokálního alba Orchestru Duka Ellingtona, s novou neznámou bílou zpěvačkou. Duke vystoupil ještě v říjnu a prosinci v Anglii a odmlčel se. Skonal 24. 5. 1974. https://secondhandsongs.com/performance/432560 I Got It Bad and That Ain't Good by Duke Ellington & Teresa Brewer September 4, 1973 Tomuto černému bardovi můžeme věřit https://secondhandsongs.com/performance/859485 I Got It Bad by Joe Williams & Friends June 29 – 30, 1985 Ve stopách Sary Vaughan se to pěkně kráčí, hudba plyne jakoby sama; Freddie Hubbard-křídlovka https://secondhandsongs.com/performance/564402 I Got It Bad and That Ain't Good by Dianne Reeves (4 Grammy Awards!) Released August 25, 1987 Největší zpěvačka jazzmanů, nikoli širokých mas. Hodí se s ní zastavit a prožít něco úžasného https://secondhandsongs.com/performance/696797 I Got It Bad and That Ain't Good by Shirley Horn (piano & vocal) Live at Vine St. Bar and Grill, Hollywood, May 12 & 13, 1987 Z alba zpěváka, jemuž bylo dopřáno zpívat s Ellingtonem a měli se ve vzájemné úctě https://secondhandsongs.com/performance/690527 She's Got It Bad (And That Ain't Good) by Tony Bennett May 1999 Také tato dáma zpívá verse, než zazní nám už důvěrně známý refrén a k ruce má jazzovou I. ligu! https://secondhandsongs.com/performance/198632 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Jane Monheit January 13 & 14, 2000 Už jste slyšeli tureckého zpěváka, byť žijícího ve Švédsku? Tady je, má svoji charakteristickou barvu https://secondhandsongs.com/performance/1010346 I Got It Bad and That Ain't Good by Hayati Kafe 2000 Současná superstar jazzového zpěvu. Přijede do Brna? Nepřijede? JazzFest s ní počítá, ale co víme… https://secondhandsongs.com/performance/325135 I Got It Bad by Cécile McLorin Salvant et le Jean-Francois Bonnel Paris Quintet 2010 Leon Russell (Claude Russell Bridges, 1942 – 2016) nás určitě probere ze snění, i jeho big band https://secondhandsongs.com/performance/416376 I Got It Bad and That Ain't Good by Leon Russell Released April 1, 2014 Rovnou na věc jde tento rodák z Texasu, u nějž můžeme tušit příbuznost s jedním ze saxofonistů Orchestru Glenna Millera…zpívá a pěkně hraje na kontrabas https://secondhandsongs.com/performance/897823 I Got It Bad by Anthony Caceres Released March 2019 ______________________________________________________________________________ Orchestr Stana Kentona, jako obvykle nadstandardní (19 členů) se hodně věnoval standardům https://secondhandsongs.com/performance/593151 I Got It Bad and That Ain't Good by Stan Kenton July 8, 1953 Z ellingtonovského alba slyšíme obvyklé celotónové stupnice a zvětšené kvintakordy, holt Monk https://secondhandsongs.com/performance/72592 I Got It Bad and That Ain't Good by Thelonious Monk July 27, 1955 Génius moderního (od r. 1955) jazzového piana ve svém introvertním stylu hry, ve zkratce https://secondhandsongs.com/performance/162586 I Got It Bad and That Ain't Good by Bill Evans September 27, 1956 Ne tak často frekventovaný tenorsaxofonista (někdy i hobojista) v té nejsprávnější náladě https://secondhandsongs.com/performance/757264 I Got It Bad by Yusef Lateef October 9, 1957 33-násobný vítěz ankety v letech 1955 – 1998 si pohrává se sordinovaným trombonem https://secondhandsongs.com/performance/350479 I've Got It Bad and That Ain't Good by The J.J. Johnson Sextet March 24, 1959 Nádherná noční nálada se line z celého alba Night Train tohoto kanadského virtuóza https://secondhandsongs.com/performance/108672 I Got It Bad (And That Ain't Good) by The Oscar Peterson Trio December 16, 1962 Svoji šťávu má největší Ellingtonův rival, Count Basie se svým bandem https://secondhandsongs.com/performance/758904 I Got It Bad and That Ain't Good by Count Basie & His Orchestra 1964 Trocha reharmonizace, pokud ji někdo ovládá jako Tyner, nezaškodí https://secondhandsongs.com/performance/901120 I Got It Bad (And That Ain't Good) by McCoy Tyner December 2, 1964 Ellingtonovi rozuměl i pařížský švihák, houslista Stéphane Grappell (r. 1963 s ním natočil desku) https://secondhandsongs.com/performance/799135 I Got It Bad by Stéphane Grappelly January 1969 Jestli někomu trumpeta jásala a svítila, byl to Doc Severinsen https://secondhandsongs.com/performance/746363 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Doc Severinsen 1973 Na sólovou kytaru Joea Passe vždycky stojí za to se zastavit a vychutnat jeho techniku a imaginaci https://secondhandsongs.com/performance/72614 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Joe Pass June 21, 1974 Ve hře Milta Jacksona na vibrafon je procítěný a zvláštně barevný každičký tón https://secondhandsongs.com/performance/84039 I Got It Bad (And That Ain't Good) by Milt Jackson January 20 & September 18 & 19, 1978 Duo akustických kytar, pokud si porozumí, je jedna velká radost https://secondhandsongs.com/performance/1088328 I Got It Bad and That Ain't Good by Gene Bertoncini and Steve Greene 2001 Dávný host JazzFestu Brno v nedávné nahrávce, která potěší tu modulací, tu reharmonizací https://secondhandsongs.com/performance/1132753 I Got It Bad and That Ain't Good by Alan Pasqua Released November 1, 2018 V tomto výběru nemůže chybět ani hybná písnička o tom, že bez swingu to nemá cenu (nebo smysl). Je rovněž písničkou od samého začátku, textem přispěl Ellingtonův impresário, Irving Mills a ta definice v názvu v originále zní It Don’t Mean a Thing (If It Ain’t Got That Swing). Zlí jazykové tvrdí, že skladatel se inspiroval židovským šlágrem „Bei mir bist du schön“, ale dokud jsem si to nepřečetl, ani mne to nenapadlo. Legrační je, že tvůrcům té druhé zase předhazují opačné tvrzení, že Sholom Secunda a Jacob Jacobs loupili u Ellingtona. Protože se obě staly hity roku 1932, je ta podobnost nápadnější, ale nestarejme se dál o ni. Společným rysem je snad jen první čtyřtaktí, v němž se nemění mollový tonický akord, jak to bývá i v primitivním blues. Už zde však Ellington použil chromaticky sestupující bas (g-fis-f-e) a pak tu máme mimotonální dominantu C7, po ní doškálnou F7, v 7. taktu jsme na paralelní = durové tonice B-dur a závěr prvního A dílu už míří dominantou D7 opět do g-moll, výchozího akordu písně. Střední díl B (bridge) správně vybočí z tóniny krásným dominantním jádrem f-moll-B7-Es-dur, druhá polovina bridge už není tak jasná, ale nevadí, vrací se Áčko jako prve. Za pozornost především stojí ve všech třech případech jeho druhá polovina, od 5. taktu. Osmkrát opakované rytmizování stále stejného tónu, zde podložené slabikami „doo-wah“, vždy krátká-dlouhá neboli nota osminová a čtvrťová, takže poprvé-potřetí-popáté-posedmé na dobu a sudé případy mimo dobu. Trochu to připomíná Arlenovu písničku na jednom tónu, „Come Rain or Come Shine“. Ale skvělý nápad, není-li opakován ještě sedmkrát za večer. Když toto vše sečteme, je to píseň nápaditá, oč méně po melodické stránce, o to bohatší rytmicky a harmonicky. Kam se hrabe „Bei mir bist du schoen“, která používá jen tři základní akordy mollového blues (g-moll – c-moll – D7 dominantní), pouze rozloženy do klasické písňové formy A – A – B – A a vyznívá jako ordinérní odrhovačka. Na desku se novinka z Ellingtonovy dílny dostala 2. 2. 1932 a stala se debutovou nahrávkou nové zpěvačky Ivie Anderson. O tom, že hned napoprvé uspěla, svědčí její následné angažmá – 11 let! Tady ji máme: https://secondhandsongs.com/performance/7816 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Duke Ellington and His Famous Orchestra – vocal by Ivie Anderson February 2, 1932 Millsovi bratři si pravda trochu srovnali ten „šišatý“ rytmický prvek, ale zato si stačí se svými hlasy (krásně basuje ústní tuba, v úvodu sordinovaná trubka taky na ústa) a kytarou https://secondhandsongs.com/performance/420609 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by The Mills Brothers June 15, 1932 Různě rytmizuje 5. až 8. takt i Bill Banks, především ale přidává druhou sloku ve stylu scat song (improvizované slabiky, nedávající smysl) a slyšíme zde i jeho známé pitvoření dívčím hláskem https://secondhandsongs.com/performance/979972 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Billy Banks and His Orchestra - Vocal Refrain by Billy Banks August 18, 1932 První sloka v polovičním tempu je dobrá finta, aby v double-time o to víc vyniklo dívčí štěbetání https://secondhandsongs.com/submission/102340 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by The Boswell Sisters November 22, 1932 Přední swingový band, vedený odchovancem Bennyho Goodmana, Lionelem Hamptonem (zpěv, bicí, vibrafon), šlape jako hodiny https://secondhandsongs.com/performance/155073 It Don't Mean a Thing by Lionel Hampton and Orchestra April 3, 1939 Nezapomínejme, že Státy daly světu nejen jazz, ale také country a podobné bělošské žánry, tento označen jako Western Swing: Buster Coward-kytara, Tom Dickey-housle, Red Brown (Joe Barnes)- banjo a zpěv (aktivní v Texasu 30. let) https://secondhandsongs.com/performance/980033 It Don't Mean a Thing by The Tune Wranglers with singing by Red Brown Released May 3, 1939 Nejpovolanější ovšem byla královna jazzového vokálu, Ella Fitzgerald; zde opět s malou partou: Paul Smith-piano, Barney Kessel-kytara, Stuff Smith-housle, Ben Webster-sax, Joe Mondragon-bass, Alvin Stoller-bicí – ale ten odpich! https://secondhandsongs.com/performance/746548 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Ella Fitzgerald with Duke Ellington Men September 4, 1956 Opět setkání gigantů, jediné svého druhu, Duke u klavíru mezi Armstrongovými All Stars https://secondhandsongs.com/performance/401107 It Don't Mean a Thing by Louis Armstrong & Duke Ellington April 3, 1961 Méně kvalitní koncertní záběr než na studiovém albu, nicméně velký bluesový bard s big bandem snů, Thad Jones-Mel Lewis Jazz Orchestra; i s takovou přesilou si Joe Williams poradí ve scat songu https://secondhandsongs.com/performance/21385 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Joe Williams 1966 Dlouhověká švédská slavice (1924 – 2014) si na té písničce smlsla se svými krajany, Nilsem Lindbergem a jeho orchestrem https://secondhandsongs.com/performance/401669 It Don't Mean a Thing by Alice Babs Stockholm, May 29 – 31, 1973 Smutné chvíle, poslední deska, kterou Ellington natočil, zde s dvojicí zpěváků; Briggs v letech 1963-65 vystupoval s Dukem jako tanečník a stepař, hle, jaký se z něj vyklubal scatující zpěvák! https://secondhandsongs.com/performance/432552 It Don't Mean a Thing if It Ain't Got That Swing by Duke Ellington & Teresa Brewer and Bunny Briggs September 5, 1973 V aranžmá moderního střihu písničku vystřihla nevidomá klavíristka a zpěvačka, nazývaná „běloška s černým srdcem“, zde v krásných scatových výměnách s tenorsaxofonistou Stanem Getzem https://secondhandsongs.com/performance/660198 It Don't Mean a Thing if It Ain't Got That Swing by Diane Schuur April 12, 1985 Skvělá švédská vokální skupina bez doprovodu, v pěti lidech tolik muziky! https://secondhandsongs.com/performance/7867 It Don't Mean a Thing by The Real Group Released November 1989 Nestor jazzových zpěváků ve své poctě Dukovi ke 100. výročí jeho narození; Tonymu bylo teprve 73 https://secondhandsongs.com/performance/690539 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Tony Bennett May 1999 Zvláštní pták byl tenhle Mac Rebenack, zvaný Dr. John; také cítil potřebu pozdravit Duka, rovněž v jubilejním roce (1899 – 1974 žil velký Vévoda); Bobby Broom-kytara – 1982 hrál v Praze https://secondhandsongs.com/performance/400402 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Dr. John 1999 Novodobé „Boswell Sisters“ (viz a slyš výše u roku 1932) to vzaly pěkně od podlahy, těch proměn! https://secondhandsongs.com/performance/67857 It Don't Mean a Thing If It Ain't Got That Swing by The Puppini Sisters 2007 galerie fotografií britského vokálního tria zde (kliknout na More Images : https://www.discogs.com/The-Puppini-Sisters-The-Rise-Fall-Of-Ruby-Woo/release/1216347 Tato Francouzka také hostovala na JazzFestu Brno, v Janáčkově opeře, a scatuje! https://secondhandsongs.com/performance/141086 It Don't Mean a Thing by Anne Ducros Released September 23, 2010 Kdo by to řekl, že Duke přitahuje i popíkáře https://secondhandsongs.com/performance/214698 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Joe Jackson with Iggy Pop Released June 21, 2012 Také Tony Bennett se rozhlíží za hranicemi tradiční populární hudby, i když mu je zde už 88 a Lady Gaga o 60 méně; sóla - George Rabbai-trubka, Joe Lovano-tenorsax https://secondhandsongs.com/performance/339567 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Tony Bennett & Lady Gaga Released September 19, 2014 Pěkně se nám vzor Andrews Sisters a Boswell Sisters rozšířil až do Brazilie https://secondhandsongs.com/performance/892716 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Cluster Sisters Released May 4, 2015 Vždy znovu obdivuji tuto kapelu mladých z Barcelony, zvlášť když zpěvačka Alba Armengou přidá pěkné trumpetové sólo https://secondhandsongs.com/performance/740467 V I D E O It Don't Mean a Thing by Sant Andreu Jazz Band Released September 23, 2015 ________________________________________________________________________________ Slyšet po tolika letech tenorsax Stana Getze a pístový trombon Boba Brookmeyera je balzám na duši. Navíc je této kreaci přítomen Duke Ellington, hrají pod autorovým dohledem. https://secondhandsongs.com/submission/104476 It Don't Mean a Thing by Stan Getz and Bob Brookmeyer Live at Shrine Auditorium, Los Angeles, November 8, 1954 Další velikán moderního jazzu věnoval celé album Ellingtonovi; Oscar Pettiford-bass, Kenny Clarke-bicí nástroje, Monk-klavír https://secondhandsongs.com/performance/72590 It Don't Mean a Thing if It Ain't Got That Swing by Thelonious Monk July 21, 1955 Když se potká stáří s mládím: černý veterán neworleanského jazzu Bechet na sopránsax (1897-1959) a pařížský modernista Solal u klavíru (*1927) https://secondhandsongs.com/performance/982922 It Don't Mean a Thing by Sidney Bechet - Martial Solal Paris, June 17, 1957 Špičkový kalifornský big band a spravedlivé dělení prostoru pro improvizaci po 16 taktech: první hraje na formu A – A, druhý na B – A a tak stále dokola: Art Pepper-altsax, Jack Sheldon-trubka, Bill Perkins-tenorsax, Bob Enevoldsen-pístový trombon, Bill Hood-barytonsax, Victor Feldman-vibrafon, to vše v chytrém, pestrém aranžmá Martyho Paiche https://secondhandsongs.com/performance/159474 It Don't Mean a Thing by Marty Paich June 30, 1959 Jako krásná klasika nám po 60 letech zní toto uchopení tématu Modern Jazz Quartetem. Pánové John Lewis-piano a vedoucí, Milt Jackson-vibrafon, Percy Heath-bass a Connie Kay-bicí uměli moc. https://secondhandsongs.com/performance/121009 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by The Modern Jazz Quartet December 21, 1959 Tyner v samostatném projektu v době vrcholného kvarteta Johna Coltranea https://secondhandsongs.com/performance/901123 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by McCoy Tyner December 2, 1964 Vždy elegantní Pařížan na čtyřech strunách pověstně swinguje https://secondhandsongs.com/performance/1064450 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Stéphane Grappelli London, March 1973 Jiný řetěz sól, nebo jak říkají jazzmani, fronta na chorusy, zde pod vedením kytaristy Kennyho Burrella; po něm hrají Snooky Young-trubka, Jerome Richardson-tenorsax, Jimmy Smith-Hammondovy varhany, Jimmie Smith-bicí https://secondhandsongs.com/performance/69934 It Don't Mean a Thing by Kenny Burrell February 4 – 5, 1975 Ve vyšší oktávě vynálezce v oboru elektrické kytary Les Paul (1915-2009), v nižším rozsahu hvězda nashvillských studií Chet Atkins (1924-2001), oba se sklony k jazzu https://secondhandsongs.com/performance/744590 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Chet Atkins & Les Paul November 16, 1977 Podle prvních minut by člověk řekl, že kapelníkem divokého, rozezleného začátku je bubeník. Není, triu šéfuje legendární basista Ray Brown. Na bicí hraje Jeff Hamilton, na klavír Gene Harris https://secondhandsongs.com/performance/335414 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by The Ray Brown Trio Live at The Loa Club, Los Angeles, July 1988 Také ve Švédsku se činili: Domnérus-altsax, Hallberg-piano, Riedel-kontrabas (*1934 Karlovy Vary), Johansen-bicí https://secondhandsongs.com/performance/419388 It Don't Mean a Thing by Arne Domnérus, Bengt Hallberg, Georg Riedel, Egil Johansen Live at the "Stampen" Jazz Club in the Stockholm Old Town, December 6-7, 1976 Kde je kanadský uragán Maynard Ferguson s vysokou trumpetou, tam to slibuje velkou jízdu https://secondhandsongs.com/performance/201223 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Maynard Ferguson & Big Bop Nouveau Recorded June 3-7, 1996 Smršť akustických kytar, v pořadí Jimmy Rosenberg a Angelo Debarre, Svein Aarbostad-bass https://secondhandsongs.com/performance/1010980 It Don't Mean a Thing by Rosenberg / Debarre Paris, December 13 & 15, 1997 Velká dáma jazzového piana, neúnavná šiřitelka jazzu na stanici NPR (National Public Radio) a labelu Jazz Alliance (1918 – 2013), vždy moderní https://secondhandsongs.com/performance/607595 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Marian McPartland April 17, 2000 Další dlouhověký (1926 – 2018) se prezentuje jako věčný mladík https://secondhandsongs.com/performance/228985 It Don't Mean a Thing by Randy Weston June 2001 Zatím nejčerstvější pokus je z oblasti bluegrassu, tedy svižný, jenže bez prvku improvizace https://secondhandsongs.com/performance/1025833 It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing) by Craig Duncan Released September 13, 2019 Na tomto místě přerušíme nejrozsáhlejší kapitolu o standardech Duka Ellingtona. Byla by škoda seznámit se s pouhými pěti klenoty z jeho obrovského odkazu více než tisíce skladeb. Můžeme se těšit na nápadité melodie i ve druhém dílu, který bude následovat. 20210301