Otázky ke státní zkoušce navazujícího magisterského studia Program: FF FNAEpSKA Klasická archeologie navazující prezenční se specializací Budou položeny čtyři otázky, každá z jednoho okruhu: Okruh A. Archeologická teorie a vývoj paradigmatu Okruh B. Archeologická metoda a příklady její aplikace Okruh C. Archeologie antického Řecka Okruh D. Archeologie antického Říma Okruh A. Archeologická teorie a vývoj paradigmatu 1) Popište základní vývojové etapy, kterými prošlo archeologického myšlení, a uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. Co rozumíme termínem archeologická kultura, jak dnes můžeme s touto entitou pracovat? A kdy s ní archeologie nepracuje? 2) Popište kulturní a sociální evoluci a neoevoluční přístup v archeologii. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 3) Charakterizujte společenské modely předmoderních společností. Charakterizujte postupy sociální archeologie. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 4) Popište teorii elit. Vysvětlete pojmy: big man, great man, chief, rex atd / nebo vasilevs, wanax, tyran, archon. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 5) Charakterizujte ekonomické modely předstátních, resp. předindustriálních společností. Vysvětlete pojmy: reciprocita, redistribuce, "gift-giving economy", trh, "feudální" model atd. Charakterizujte pojem vlastnictví. 6) Popište procesy, které vedou ke vzniku komplexních společností ("států") v předmoderních společnostech. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 7) Vysvětlete teorii sídelních (komunitních) areálů. Jak se z teoretického hlediska liší archeologický výzkum pohřebních a obytných areálů a proč je jejich výpověď o minulých společnostech odlišná? 8) Vysvětlete teorii centrálních míst. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 9) Jak lze popsat předmoderní společnosti jako komplexní systém? Popište, jak vzniká, roste a jak kolabuje. Uveďte příklad z evropské nebo světové archeologie. 10) Co je to habitus a jak lze tento pojem aplikovat v archeologii. Co je ekonomický, sociální a kulturní kapitál. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 11) Co je to artefakt? Popište účel artefaktů: praktickou funkci, společenský význam a symbolický smysl. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 12) Popište a vysvětlete fenomén hranice v lidské společnosti a jak je aplikován v archeologii Uveďte příklady. 13) Co rozumíme v archeologii termíny gender a identita? Co nás ovlivňuje v jejich (re)konstrukci? Jak byste definoval/-a genderovou archeologii? 14) Uveďte příklady zneužití archeologických vědeckých poznatků nacionalistickými hnutími a totalitárními ideologiemi v minulosti či současnosti. V čem tkví nebezpečí takového spojení a jak se tomu bránit? 15) Popište vzájemný vztah archeologického a historického (archivního pramenného) přístupu při studiu minulosti. 16) Popište vzájemný vztah archeologického a antropologicko/etnografického přístupu, který je založen na přímém posuzování živé kultury. Okruh B. Archeologická metoda a příklady její aplikace 1) Definujte předmět a prostředky archeologie. Proveďte systematiku archeologických pramenů. 2) Definujte základní kroky archeologické metody a jejich stručnou charakteristiku. 3) Popište základní postupy archeologické analýzy a deskripce. Jak vznikají archeologická data? Jaké technologie používáme pro tvorbu archeologických dat? 4) Popište základní postupy deskriptivní statistiky a vysvětlete základní pojmy (např. průměr, medián, směrodatná odchylka, histogram). Popište její užití v archeologii. 5) Popište archeologickou syntézu a zhruba metody, které při ní používáme? Co jsou archeologické struktury? 6) Vysvětlete fungování exploratorních statistických metod založených na korelacích (např. analýzy hlavních komponent) či vzdálenostech ve vícerozměrovém prostoru (např. shlukovací/clusterová analýza) a jejich užití v archeologii. 7) Popište možnosti interpretace v archeologii. Jak funguje archeologické modelování? 8) Popište metody výzkumu sídelní struktury a hierarchie v archeologii. 9) Popište prameny a s tím související metody a nástroje, s nimiž pracuje specificky archeologie, která zkoumá historická období (např. antika, mladší středověk). 10) Jak správně v archeologii pracovat s obecným pojmy (např. město, stát, aristokracie, kmen, vesnice, majetek, sídliště, hrob atd.). Co je to Weberovský ideální typ (ideal type)? 11) Jakými postupy je možné zkoumat zdravotní stav nebo stravovací návyky archeologicky zkoumaných populací? Vyberte jednu z metod a tu blíže charakterizujte. 12) Jakými metodami můžeme zkoumat ekonomické a sociální strategie předmoderních společností? Okruh C. Archeologie antického Řecka 1) Proces hierarchizace společnosti doby bronzové v Egeidě 2) Vznik minojských politií 3) Historická krajina mykénského Řecka 4) Archeologie kolapsu doby bronzové 5) Tranzitní období doby železné 6) Regionalita geometrického období 7) Vývoj raných řeckých svatyň k monumentálnímu chrámu 8) Pohřební ritus geometrického období 9) Keramické okruhy orientalizujícího období 10) Počátky černofigurové keramiky v Korintu a Athénách: srovnání 11) Toreutika 7. stol. 12) Toreutika 6. stol. 13) Tzv. Perská suť 14) Výzdobný program athénské Akropole Periklovy doby 15) Athénská agora: topografie, vývoj 16) Červená figura jižní Itálie 17) Archeologie řeckých měst 18) Náhrobní stély klasického období 19) Okruhy helénistické keramiky 20) Archaická Etrurie 21) Klasická Etrurie 22) Archeologie doby římské v Řecku 23) Archeologie byzantského období 24) Archeologie egejského středověku Okruh D. Archeologie antického Říma 1) Umění římské republiky 2) Řecká a italská tradice v římském umění 3) Počátky historického reliéfu 4) Portrétní umění v době republiky 5) Klasicistické školy v období římské republiky 6) Římské malířství 7) Císař Augustus a vznik umění římského císařství 8) Ara Pacis a základy imperiální ikonografie 9) Umění Iulsko-claudiovské dynastie 10) Flaviovské období a nové umělecké směry 11) Traianus a Hadrianus - vrchol římského umění 12) Umění za Antoninovců a nástup římského expresionismu 13) Architektura 2. století v Italii a provinciích 14) Severovci a proměny umění v pozdním principátu 15) Základní znaky 3. a 4. století v římském umění 16) Vývoj římských „komemorativních památek" 17) Římské provincie a jejich vývoj 18) Podunajský limes a hlavní lokality 19) Rýnský limes a hlavní lokality 20) Markomanské války a římský zásah ve středním Podunají 21) Římská vojenská architektura 22) Základní znaky římské hmotné kultury 23) Barbarská elita a její projevy