Otázky ke státní zkoušce navazujícího magisterského studia Program: FF FNAEpV Archeologie navazující prezenční vedlejší Při státní zkoušce budou položeny dvě otázky z okruhu: 1. Archeologická teorie a klíčová vědecká témata Předpokládá se, že odpovědi budou obsahovat i konkrétní příklady ze studovaných epoch. Okruh A. Archeologická teorie a klíčová vědecká témata 1) Popište základní vývojové etapy, kterými prošlo archeologického myšlení, a uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. Co rozumíme termínem archeologická kultura, jak dnes můžeme s touto entitou pracovat? A kdy s ní archeologie nepracuje? 2) Popište kulturní a sociální evoluci a neoevoluční přístup v archeologii. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 3) Charakterizujte společenské modely předmoderních společností. Charakterizujte postupy sociální archeologie. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 4) Popište teorii elit. Vysvětlete pojmy: big man, great man, chief, rex atd / nebo vasilevs, wanax, tyran, archon. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 5) Charakterizujte ekonomické modely předstátních, resp. předindustriálních společností. Vysvětlete pojmy: reciprocita, redistribuce, "gift-giving economy", trh, "feudální" model atd. Charakterizujte pojem vlastnictví. 6) Popište procesy, které vedou ke vzniku komplexních společností ("států") v předmoderních společnostech. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 7) Vysvětlete teorii sídelních (komunitních) areálů. Jak se z teoretického hlediska liší archeologický výzkum pohřebních a obytných areálů a proč je jejich výpověď o minulých společnostech odlišná? 8) Vysvětlete teorii centrálních míst. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 9) Jak lze popsat předmoderní společnosti jako komplexní systém? Popište, jak vzniká, roste a jak kolabuje. Uveďte příklad z evropské nebo světové archeologie. 10) Co je to habitus a jak lze tento pojem aplikovat v archeologii. Co je ekonomický, sociální a kulturní kapitál. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 11) Co je to artefakt? Popište účel artefaktů: praktickou funkci, společenský význam a symbolický smysl. Uveďte příklady z evropské nebo světové archeologie. 12) Popište a vysvětlete fenomén hranice v lidské společnosti a jak je aplikován v archeologii Uveďte příklady. 13) Co rozumíme v archeologii termíny gender a identita? Co nás ovlivňuje v jejich (re)konstrukci? Jak byste definoval/-a genderovou archeologii? 14) Uveďte příklady zneužití archeologických vědeckých poznatků nacionalistickými hnutími a totalitárními ideologiemi v minulosti či současnosti. V čem tkví nebezpečí takového spojení a jak se tomu bránit? 15) Popište vzájemný vztah archeologického a historického (archivního pramenného) přístupu při studiu minulosti. 16) Popište vzájemný vztah archeologického a antropologicko/etnografického přístupu, který je založen na přímém posuzování živé kultury. 17) Definujte předmět a prostředky archeologie. Proveďte systematiku archeologických pramenů. 18) Definujte základní kroky archeologické metody a jejich stručnou charakteristiku. 19) Popište základní postupy archeologické analýzy a deskripce. Jak vznikají archeologická data? Jaké technologie používáme pro tvorbu archeologických dat? 20) Popište základní postupy deskriptivní statistiky a vysvětlete základní pojmy (např. průměr, medián, směrodatná odchylka, histogram). Popište její užití v archeologii. 21) Popište archeologickou syntézu a zhruba metody, které při ní používáme? Co jsou archeologické struktury? 22) Vysvětlete fungování exploratorních statistických metod založených na korelacích (např. analýzy hlavních komponent) či vzdálenostech ve vícerozměrovém prostoru (např. shlukovací/clusterová analýza) a jejich užití v archeologii. 23) Popište možnosti interpretace v archeologii. Jak funguje archeologické modelování? 24) Popište metody výzkumu sídelní struktury a hierarchie v archeologii. 25) Popište prameny a s tím související metody a nástroje, s nimiž pracuje specificky archeologie, která zkoumá historická období (např. antika, mladší středověk). 26) Jak správně v archeologii pracovat s obecným pojmy (např. město, stát, aristokracie, kmen, vesnice, majetek, sídliště, hrob atd.). Co je to Weberovský ideální typ (ideal type)? 27) Jakými postupy je možné zkoumat zdravotní stav nebo stravovací návyky archeologicky zkoumaných populací? Vyberte jednu z metod a tu blíže charakterizujte. 28) Jakými metodami můžeme zkoumat ekonomické a sociální strategie předmoderních společností?