Život v kyberprostoru: návod k přežití

Týden 8 - Vzdělávání v imerzivní virtuální realitě

Využívání imerzivní virtuální reality představuje nový trend ve vzdělávání v mnoha oborech.  Imerzivní virtuální realita představuje médium, které nabízí uživateli možnost významně realističtějšího prožitku, dokáže přenést člověka do jiného času (např. středověkého hradu), těžko dostupného prostoru (např. do vesmíru), a nebo nahlížet svět z neobvyklé perspektivy (např. být uvnitř buňky). Kruciální otázka je, jaké výhody a nebo nevýhody virtuální realita představuje a jakým způsobem by měla být využívána.

- Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.


IVR for education 1
PDF ke stažení
Úkol

Sami navrhněte, jak by mohla být VR použita ve vzdělávání. V jaké oblasti je zcela na Vás. Zpracujte ve formě krátké anotace v limitu jedné normostrany. 

  • V jaké oblasti by VR bylo užito, co by bylo cílem vzdělávání?
  • Jak by muselo vypadat VR řešení, co by muselo mít za funkce? 
  • Jaké výhody by VR prostředí oproti běžnému skýtalo? 

Fantazii se meze nekladou...

Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny do 19. 4. 2022 do 23:59.

Co bude v testu?


Co popisuje termín virtuální realita?

1. technologii umožňující vytvářet simulované prostředí, popř.  iluzi skutečného světa 

2. označení stavu po intoxikaci psychadelickými látkami 

3. označení pro alternativní pojímání chápání kulturně-historických skutečnostgí 

 

Co popisuje termín imerze?

1. množství hardwaru, který je použít pro konkrétní typ virtuální reality

2. neschopnost odlišit manipulaci ve vládní propagandě 

3. míra, v jaké je schopna konkrétní technologie (řešení) vytvořit věrohodně iluzi světa a setřít hranici mezi virtuálním a skutečným

 

Co je to tzv. Head Mounted Display (HMD)? 

1. technologie, která detekuje pohyby očí 

2. technologie, která umožní vyvolat 3D vjem

3. technologie, která zvyšuje šanci na přežití u pilotů bojových letadel


Co to jsou tzv. binokulární nápovědi?

1. nápovědi o hloubce prostředí, které jsou vázány na obě oči

2. nápovědi, které mohou nabývat pouze dvou hodnot 

3. nápovědi vztahující se k cyklistice 


Které tvrzení je pravdivé? 

1. Člověk, který má dvě oči se může rozhodnout, zda bude vnímat dvou- či trojrozměrně  

2. Člověk, který má pouze jedno oko vnímá trojrozměrně, ale je ochuzen o dílčí nápovědi 

3. Pouze člověk, který má obě oči může vnímat trojrozměrně. 


Které tvrzení je pravdivé? 

1. Edukace ve VR je výhodná, neboť student může skutečně cestovat v čase. 

2. Edukace ve VR je výhodná, neboť student může virtuálně navštěvovat místa existující v minulosti. 

3. Edukace ve VR je výhodná, neboť informace z VR se v mozku rychleji ukládají. 


Co je míněno pod pojmem “Atmosférická perspektiva” v kontextu vnímání?

1.  Vnímání objektu z ptačí perspektivy.

2. Skutečnost, že někteří jedinci jsou si schopni udržet nadhled i v zátěži. 

3. Skutečnost, že vzdálenější objekty se nám jeví jako méně syté.


V jaké fázi zpracování vizuálního vnímání vzniká trojrozměrný vjem?

1. Částečně již v očích a následně v mozku je 3D vjem upřesněn. 

2. Ihned v první fázi, tedy na sítnici oka.   

3. Až v mozku na základě dvourozměrných vstupních dat. 


Prezentované řešení výuky geografie (vrstevnic) v CIVE bylo designováno specificky takto,  

1. protože výzkumníci očekávali, že studenti nebudou moci nikam utéci.

2. protože byl předpoklad, že okamžitá zpětná vazba umožňuje vyšší porozumění.     

3. protože byl předpoklad, že vrstevnice budou ve virtuální realitě lépe čitelné než na papíře     


Co znamená pojem kolaborativní imerzivní virtuální prostředí (CIVE)?

1. Řešení, ve kterém může dva a více jedinců zároveň ve virtuálním prostoru řešit společně úkoly. 

2. Výukové prostředí, ve kterém je stimulována historická událost - kolaborace jedince s diktátorským režimem. 

3. Řešení, ve kterém může pouze jeden člověk ve virtuálním prostoru řešit společně úkol a následně je druhým jedincem analyzován způsob práce.