Život v kyberprostoru: návod k přežití

Týden 12 - Učení, interakce a zpětná vazba v kyberprostoru

Můžeme se učit sami? Rovná se zpětná vazba kritice? Jak vytěžit zpětnou vazbu od člověka či stroje? Jak být dobrý student, ale také spolu-žák? V rámci setkání se zaměříme na význam interakce a zpětné vazby pro sebeřízené učení i fungování učící se komunity.

- Mgr. Hana Tulinská



Milí studenti,

na konci přednášky 11. týdne jste vyplnili dotazník, ve kterém jste mimo jiné uvedli: a) co by mohlo být náplní dalšího setkání, b) jaké úkoly byste si přáli. Jsem velká fanynka participativního kurikula a sebeřízeného učení, proto vám zkusím jít co nejvíce naproti. Je skvělé, že jste přemýšleli co potřebujete a vyjádřili jste to! Řekli jste si o tato témata (s různou podporou).

Bites aneb co z toho vyplývá pro výuku v 12. týdnu

Ve středu si naše setkání rozdělíme do několik částí, v žargonu online vzdělávání se říká "bites", "chunks", "microlearning". Program bude následující:

14:00 Tvořte homepage jako svou vizitku v prezentačním portfoliu (či jinde)
14:30 Vytvořte si rozvojové portfolio v Notion pro lepší studium
14:50 Zpětná vazba v kyberprostoru

  • jak pracovat se zpětnou vazbou ve svůj prospěch
  • jak na sebereflexi
  • jak dát zpětnou vazbu a pomoci k rozvoji ostatním
Úkol(y) na výběr dle vašich potřeb

Po 11. a 12. týdnu si můžete zvážit a rozhodnout své aktuální potřeby. Rozhodování je součástí učení! :) A vaší autonomie. Na výběr máte z úkolů, které jste sami navrhli nebo dávají smysl mně. Splňte jich kolik uznáte za vhodné, pro uznání ale alespoň 2.

  • Vždy vyberte vhodný nástroj pro odevzdání úkolu.
  • Můžete odevzdávat odkazy, ale pohlídejte, aby byly přístupné! 
  • Úkol pojmenujte "číslo úkolu. Příjmení, jméno", tedy například 5. Tulinská, H.

Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny do 17.5. 2022 do 23:59.

1. Založení rozvojového portfolia

  • Založte si rozvojové portfolio v Notion, Wordpres či jiné aplikaci podobného typu.
  • Představte si, že máte plnou kontrolu nad tím, kdo do něj má přístup - typicky jej udlíte vyučujícím, pár spolužákům, kamarádům, partnerovi/partnerce,.. zkrátka těm, kteří vám pomáhají v rozvoji. 
  • Náležitosti:
  • Portfolio má úvodní stranu, ze které se dá dostat na dílčí příspěvky.
  • Portfolio má navrženou strukturu - uvate sami - dle předmětů, vašich oblastí, různých studií, učení ve škole/v práci. Co bude užitečné právě vám? Inspirovat se můžete v portfoliích, která jsme si ukazovali.
  • Portfolio obsahuje alespoň jeden příspěvek - záznam o vašem učení či reflexi.

2. Založení prezentačního portfolia

  • Založte si prezentační portfolio na Wordpress či podobné platformě (můžete si ho i sami nakódit, pokud umíte).
  • Náležitosti:
  • První verze homepage vizitky (stačí rozpracovaná).
  • Návrh smysluplného menu stránek.

3. Mapa osobního vzdělávacího prostředí a návrh redesignu

  • Na základě struktury ze stránek https://kisk.phil.muni.cz/kpi/aktualne/aktuality/osobni-vzdelavaci-prostredi (body 1-5) si vytvořte mapu vašeho stávajícího vzdělávacího prostředí. Mapujte nástroje a aplikace v mobilu a počítači, ale klidně věci mimo technologie - např. domácí knihovnu.
  • Následně vytvořte druhou mapu, do které zapíšete, jak byste mohli své prostředí redesignovat.
    • Připište nástroje, které by vám mohly být užitečné a vyzkoušíte je. 
  • Zapište si také reflexi - co jste si uvědomili? Chyběl vám důležité prvek prostředí? na čem byste chtěli zapracovat? Příklady reflektivních otázek najdete na konci článku.
  • Odevzdejte obě mapy, zvolte vhodný nástroj (Miro, Coggle, xMind, ...)

4. Testování aplikace

  • Alespoň 5 dní využívejte novou aplikaci podporující vaše učení, rozvoj.
  • Příklady: Fabulous, Calmio, Notion, ... vyberte si
  • Napište recenzi (zjistěte si rámcově, jak se recenze píší...).
  • Přiložte screenshoty prokazující, že jste aplikaci používali.

5. Přečtěte si knihu Designérem vlastního života

  • Na knihu napište krátkou recenzi (1 normostrana).
  • Připište, jak vám osobně kniha může být užitečné nebo co jste si díky ní uvědomili.

6. Získejte zpětnou vazbu

  • Vyberte si libovolnou věc (úkol, zadání v práci), které jste se v poslední době věnovali 
  • a sepište si zadání pro zpětnou vazbu, kterou chcete získat. 
  • Sežeňte skutečného člověka, který vám zpětnou vazbu poskytne.
  • Popište a) jak zpětnou vazbu interpretujete, b) jaké kroky byste mohli učinit pro svůj posun.

7. Napište esej na téma Učení v kyberpostoru - škola všude kolem nás

  • 2 normostrany
  • alespoň 4 zdroje

Těšíme se!