CJJ04_11 Klára Osolsobě osolsobe@phil.muni.cz Slovesa ze substantiv, adjektiv, sloves, adverbií •Slovesa ze substantiv (https://www.czechency.org/slovnik/DESUBSTANTIVN%C3%8D%20SLOVESO ) •Slovesa z adjektiv (https://www.czechency.org/slovnik/DEADJEKTIVN%C3%8D%20SLOVESO ) •Slovesa ze sloves (https://www.czechency.org/slovnik/DEVERB%C3%81LN%C3%8D%20SLOVESO ) Slovesa ze substantiv (nahraďte substantivum slovesem utvořeným ze substantiva) •Přijde sníh. •Bylo vidět blesky. •Stal se králem, ale ve skutečnosti byl stále sluhou. •Od té doby byl mým přítelem. •Jeli jsme na lyže. •Z rány mu šel hnis. •Už se zase chováš jako blázen. •Používáš telefon? •Pod obvazem prosakovala krev. • • • řešení •Přijde sníh. → Bude sněžit. •Bylo vidět blesky. → Bude se blýskat. •Stal se králem, ale ve skutečnosti byl stále sluhou. → Kraloval, ale ve skutečnosti stále sloužil. •Od té doby byl mým přítelem. → Od té doby jsme se přátelili. •Jeli jsme na lyže. → Jeli jsme lyžovat. •Z rány mu šel hnis. → Rána mu hnisala. •Už se zase chováš jako blázen? → Už zase blázníš? •Používáš telefon? → Telefonuješ? •Pod obvazem prosakovala krev. → Pod obvazem krvácel. • Slovesa z adjektiv (nahraďte adjektivum slovesem utvořeným z adjektiva) •Nebuď tak divoký. •Byl zelený v obličeji. •Je churavý. •Stala se z ní štíhlá dívka. •Je třeba, aby cibulka byla sklovatá. •To pivo už je úplně teplé. • • • • • řešení •Nebuď tak divoký. → Nedivoč. •Byl zelený v obličeji. → Zezelenal v obličeji. •Je churavý. → Churaví. •Stala se z ní štíhlá dívka. → Zeštíhlela. •Je třeba, aby cibulka byla sklovatá. → Je třeba, aby cibulka zesklovatěla. •To pivo už je úplně teplé. → To pivo už úplně zteplalo. Slovesa z adverbií (nahraďte adverbium slovesem utvořeným z adverbia) •Netvař se tak škaredě. •Hodiny jdou pozdě. •Jdi se psem ven. •Nebuď pořád proti. • • • • • řešení •Netvař se tak škaredě. → Neškareď se tak. •Hodiny jdou pozdě. → Hodiny se pozdí. •Jdi se psem ven. → Jdi vyvenčit psa. •Nebuď pořád proti. → Neprotiv se pořád. • Všimněme si •Nová slovesa se netvoří konverzí k •1. třídě slovesné •2. třídě slovesné typu začít •3. třídě slovesné typu krýt •Jsou to třídy uzavřené (od uzavřených tříd se omezeně tvoří i některé typy deverbativ, zejména se to týká sloves s uzavřeným kořenem a nulovou kmenotvornou příponou a také sloves s kmenotvornou příponou, která se neúčastní derivace některých typů) •Při tvoření sloves ze sloves (transflexi) pokládáme slovesa uzavřených tříd za primární (neodvozená viz pořadí sloupců na slidech níže). I. třída – IV./V. třída •nést – nosit •vést – vodit •vézt –vozit •lézt – lozit •pást – pásat •plést – plétat •opéct – opékat •vymlít - vymílat Kauzativa/faktitiva – způsobovací slovesa •mřít – mořit •vřít – vařit •pít – napojit •ležet – položit •stát – postavit •téci - točit • Násobenost děje •-ív-a-t (chodit/chodívat) •-áv-a-t (plavat/plavávat) •přechodem ke třídám (-e-t vyvézt/vyvážet, nanést/nanášet, -a-t vykrást/vykrádat, vypást/vypásat) Momentánní slovesa (vyjádření okamžitého děje) •mrknout •trknout •vyjeknout •osmahnout Sekundární imperfektiva – slovesa od perfektivních sloves vzniklých ze sloves neprefigovaných •zasklívat ← zasklít ← sklít •proplouvat ← proplout ← plout •pomíjet ← pominout ← minout •snímat ← sejmout ← jmout •zatínat ← zatnout ← tnout •umírat ← umřít ← mřít •vydělávat ← vydělat ← dělat Prefixace •Modifikace prefixy (prefixem se tvoří sloveso, které vzhledem ke svému základovému slovesu má modifikovaný význam, u některých prefixů lze význam vyvodit např. z významu předložky – pohyb v prostorových relacích, u jiných je tento prostorový význam oslaben, zcela mizí a lexikální význam převládne nad slovotvorným, viz více charakteristiky jednotlivých prefixů v on-line Slovníku afixů zde: http://www.slovnikafixu.cz/ ) •Gramatické a slovotvorné prefixy •Jak poznáme syntetické futurum •Negace • Prefixace – gramatická funkce prefixu Jak poznáme syntetické futurum •Pomůžeme si převedením celé výpovědi na konstrukci s modálním slovesem: •Půjdu do školy. → Musím jít do školy. •Poběžím za ní. → Musím za ní běžet. •Syntetické futurum je soubor tvarů s předponou po-/pů- připojenou ke tvarům indikativu prézentu (někdy též imperativu) s futurálním významem. Tyto tvary patří k infinitivu BEZ po-/pů-. •Slepice pobíhá po dvoře. → Slepice musí pobíhat po dvoře. •Posedíme si u ohně. → Musíme si posedět u ohně. •Nejde o syntetické futurum ale o tvary slovesa s předponou po-. Negace •Většina sloves (výjimkou je např. nenávidět) tvoří pravidelně prefixem ne- negativní protějšky, které pro svůj predikovatelný význam jsou zahrnovány pod tvary bez negujícího prefixu ne-. •Přesto můžeme pozorovat některé korelace mezi videm a negací: •Zavři dveře! × Nezavírej dveře! •Jdi domů! × Nechoď domů! •Pošli mu dopis! × Neposílej mu dopis. Modifikace prefixy •Většina prefixů modifikuje význam základového slovesa (viz např. výše psát – zapsat, upsat, vepsat, nadepsat, podepsat, odepsat, vypsat, připsat, předepsat, …). •Existují i případy prefixálně sufixálního tvoření (cirkumfixace): smrdět → za-smrád-nou-t, tráva → za-trav-n-i-t • Jazykové hádanky •V češtině existuje slovesa zabývat vzývat. Mohlo by v případě tvarů zabívat a vzívat jít o jinou chybu než o chybu pravopisnou? •Existuje v češtině slovesa s infinitivem na ovat, které netvoří tvary podle typu kupovat? •Existuje v češtině sloveso, jehož tvar ve 3. osobě sg. indikativu prézentu aktiva končí na ne a nemá infinitiv na nout? •Liší se významově dvojice sloves tančit/tancovat, nořit/norovat, škodit/škodovat, trefit/trefovat, hostit/hostovat, cílit/cílovat, stínit/stínovat, pářit/párovat, hubit/hubovat, rejdit/rejdovat, roubit/roubovat, uzlit/uzlovat? • Jazykové hádanky •Existují v češtině věty, v nichž se objevuje … bude jít… nebo … bude jet…? •Kolik významů mohou mít tvary sloves jako nezmař a nevraž? •Je pravdivé následující tvrzení? „Začíná-li sloveso na nad, pak se o prefix nad- jedná tehdy a jen tehdy, následuje-li za d souhláska.“ •Je pravdivé následující tvrzení? „Prefixy končící na souhlásku (nad, pod, před, od, s, z, v, roz) mají vokalizovanou variantu vždy, pokud následuje skupina souhlásek.“ • • Na příště •Na příští seminář je třeba vypracovat krátký úkol ve formě on-line testu. •Na úkol máte 30 minut a jej jej třeba vypracovat do příští středy 00.00 hod. •Na začátku příští hodiny projdu řešení. Připravte si otázky na nejasnosti. •Těm, kteří bez omluvy odevzdají úkol pozdě, bude úkol počítán jako nesplněný. Ti, kteří budou mít více než tři nesplněné(pozdě odevzdané úkoly, nebudou připuštěni ke zkoušce (= opakování ročníku). Známka ze zkoušky se bude skládat z dílčích známek za odevzdané domácí úkoly a ze známky ze závěrečného on-line testu.