CJJ04_12 Klára Osolsobě osolsobe@phil.muni.cz Opakovací test •10. 00 -10. 30 /skupina 02 •12. 00 -12. 30 /skupina 01 •15 otázek • Supletivní kořen jedná se o případy, kdy tvary jednoho paradigmatu se tvoří od lexikálních kořenů, které nejsou geneticky (ani vzdáleně etymologicky) příbuzné, nejde o případ alomorfie/hláskových alternací kořene např.: Matka přišla. Děvčata přišla. psát > přepsat > přepisovat jevit > objevit > objevovat vysoký, sedící – adjektiva s tvary adjekivní/složené flexe Konverzí nevznikla slova: hon-b(a), náhon-č(í), svaz-ek, násled-ek, vznikla sufixací Pouze v prvním případě jde o dva příbuzné lexémy, v ostatních jde o vztah mezi tvary jednoho lexému Pouze –a v rád-a je rodová koncovka, která vyjadřuje shodu adjektiva v rodě/čísle, ani kmenotvorná přípona ve tvaru vz-a-l, ani kořenová samohláska ve slovese spálit žádný typ shody nevyjadřuje svléc-0-i/svlék-nou-t češu/česám za-bloud-i-l-a o-bleč-0-en-ý/ ob-leč-0-en-ý v případě slovesa umývat se jde o skutečnou reflexivitu, děj vychází od činitele děje a vrací se k němu, se lze nahradit sebe Stránice jsou městská čtvrť západně od centra statutárního města Brna. …Pisárky jsou od 24. listopadu 1990 rozděleny mezi samosprávné městské části ... nařčení/nařknutí Najdi homonymní a alomofní (synonymní) kořenové morfy •rčení, úrok, rok, říkat •podmořský, úmorný, marný, promořovat, •sbírka, výbor, borovicový, přebrat •půtka, dotýkat se, tykev, styk, nedotčený •výhonek, oženit, ženoucí se, inženýr • • • • Najdi homonymní a alomofní (synonymní) kořenové morfy •rčení, úrok, rok, říkat •podmořský, úmorný, marný, promořovat •sbírka, výbor, borovicový, přebrat •půtka, dotýkat se, tykev, styk, nedotčený •výhonek, oženit, ženoucí se, (inženýr – z fr. ingenieur souvisí s lat. genius) • Segmentuj slovní tvary a urči derivační a flektivní afixy. Najdete i takové afixy, u nichž váháte? Proč? •smetáky, ptáky, věšáky •nejasný, nejdřívějším, nejedlý, stejnoměrně • rozumný, rozplácnutým, rozehřívá •předestřu, předávkujeme, přeskáče •sestřenice, sestřelený, sestříháváš •práce, soudce, blbce, adopce ŘEŠENÍ Segmentuj slovní tvary a urči derivační a flektivní afixy •s-met-ák-y, pták-y, věš-ák-y •ne-jas-n-ý, nej-dřív-ějš-ím, ne-jed-l-ý, stejn-o-měr-n-ě (slovnědruhová charakteristika) • roz-um-n-ý, roz-plác-nu-t-ým, roze-hří-v-á •přede-stř-u, pře-dávk-uje-me, pře-skáč-e •sestř-en-ic-e, se-střel-en-ý, se-stříh-áv-á-š •prác-e, soud-c-e, blb-c-e, adopc-e • Segmentuj utvořená slova a urči afixy, jimiž se odvozují substantiva (N), adjektiva (A), slovesa (V), adverbia (D) •znalec palec sřelecký řecký •stařecký vyznávat spisovatelský nevychovatelný •proruský líbivý zádumčivě živý •lítostný zmlknout košťátko sluchátko •dlátko slunce srdce ovce •odpůrce nemajíce • Segmentuj utvořená slova a urči afixy, jimiž se odvozují substantiva (N), adjektiva (A), slovesa (V), adverbia (D) •zna-l-ec ← zna-l-ý ← zn-á-t, palec, sřel-ec-k-ý ← sřel-ec ← sřel-i-t, •řec-k-ý ← Řek/Řec-k-o, stař-ec-k-ý ← stař-ec ← star-ý, •vy-zná-v-a-t ← zn-á-t, •s-pis-ova-tel-sk-ý ← s-pis-ova-tel ← s-pis-ova-t ← ps-á-t, •ne-vy-chov-a-teln-ý ← vy-chov-a-teln-ý ← vy-chov-a-t ← chov-a-t, •pro-rus-k-ý ← rus -k-ý ← Rus-k-o, líb-iv-ý ← líb-i-t, •zá-dům-čiv-ě ← zá-dům-čiv-ý ← za-dum-a-t ← dum-a-t, •ži-v-ý ← ží-t, ne-lít-ost-n-ý ← lít-ost, •z-mlk-nou-t ← mlč-e-t, •košť-át-k-o ← košt-ě, sluch-átk-o ← slyš-e-t, dlát-k-o ← dlát-o, •slun-c-e, srd-c-e, •ovc-e, od-půr-c-e ← ode-př-í-t, •ne-maj-í-c-e ← maj-í-c-e ← maj-í ← mí-t • Všimněme si •V některých případech nelze jednoznačně určit slovnědruhovou funkci afixu. Souvisí to s tzv. dvojím fundačně motivačním vztahem (fundace – odvozené slovo je založené/fundované slovem základovým, motivace -významový vztah k základovému slovu). Např. adjektiva řecký, ruský můžeme vztáhnou k substantivům Řek/Řecko, Rus/Rusko. Nepomůže ani analogie. Afix –k- je slovnědruhově nespecifický. •Někdy vydělujeme derivační afix na základě analogie: např. ve slovech jako slun-c-e, srd-c-e, a to na základě příbuzných slov (slun-n-ý, slun-i-t se, srd-n-at-ý, o-srd-í). •Jako derivační afixy sloves jsme neoznačili kmenotvorné přípony, přestože jako derivační prostředky slouží. Pokládáme je za tvarotvorné afixy. • Z následujícího seznamu vyber slova, která mají stejnou morfémovou strukturu: •vypravěč, zelenáč, kleč, leč, lupič, vousáč •horolezec, plec, kopec, samec, břichomluvec •motel, postel, obyvatel, věrtel, pisatel, •píšící, řadicí, kryjící, zimoucí, telecí Z následujícího seznamu vyber slova, která mají stejnou morfémovou strukturu: •vyprav-ě-č, zelen-áč, kleč, leč, lup-i-č, vous-áč •hor-o-lez-ec, plec, kopec, samec, břich-o-mluv-ec •motel, postel, obyv-a-tel, věrtel, pis-a-tel, •píš-0-í-c-í, řad-i-c-í, kry-j-í-c-í, zimoucí, telecí • Formulujte pravidlo, jímž se řídí: •Distribuce variantní koncovky -0 v genitivu plurálu substantiv typu růže. •Distribuce variantní koncovky –a v genitivu singuláru substantiv typu hrad. •Distribuce variantní koncovky –ách v lokálu plurálu substantiv typu město. •Distribuce grafické variantní koncovky –i v genitivu singuláru (nomintivu, akuzativu a vokativu plurálu) substantiv typu žena. • • • • Distribuce variantní koncovky -0 v genitivu plurálu substantiv typu růže. •Tuto variantu mají: •substantiva tvořená sufixem –ice •substantiva tvořená sufixem –yně (většinou mají dubletu, tedy obě koncovky –í/-0) •jednotlivá substantiva jako např. košile, míle, svíce, chvíle, plíce, … • Můžeme je najít v korpusu: •https://kontext.korpus.cz/view?ctxattrs=word%2Clemma%2Ctag&attr_vmode=mixed&pagesize=40&q=~9cpQDfT pXuDl&viewmode=kwic&attrs=word%2Clemma%2Ctag&corpname=syn2015&attr_allpos=all •https://kontext.korpus.cz/freqs?ctxattrs=word%2Clemma%2Ctag&attr_vmode=mixed&pagesize=40&q=~9cpQDf TpXuDl&viewmode=kwic&attrs=word%2Clemma%2Ctag&corpname=syn2015&attr_allpos=all&fcrit=word%2Fie%200~ 0%3E0&flimit=1&freq_sort=&fpage=1&ftt_include_empty= • Distribuce variantní koncovky –a v genitivu singuláru substantiv typu hrad. •Tuto variantu mají: •asi kolem 200 substantiv, mezi nimiž lze definovat typické skupiny, jako např. názvů dnů v týdnu, měsíců, měst, geometrických útvarů, atd. •pondělka, úterka, čtvrtka •ledna, února, března, dubna, … •Berlína, Londýna, Kolína, Říma, Jeruzaléma, Vsetína, Prostějova, … •trojúhelníka, čtyřúhelníka, … •lesa, komína, mlýna, kláštera, … Můžeme je najít v korpusu: •https://kontext.korpus.cz/view?ctxattrs=word%2Clemma%2Ctag&attr_vmode=mixed&pagesize=40&q=~GpwvmTQ rkiHF&viewmode=kwic&attrs=word%2Clemma%2Ctag&corpname=syn2015&attr_allpos=all •https://kontext.korpus.cz/freqs?ctxattrs=word%2Clemma%2Ctag&attr_vmode=mixed&pagesize=40&q=~GpwvmT QrkiHF&viewmode=kwic&attrs=word%2Clemma%2Ctag&corpname=syn2015&attr_allpos=all&fcrit=word%2Fie%200~ 0%3E0&flimit=1&freq_sort=&fpage=1&ftt_include_empty= • Distribuce variantní koncovky –ách v lokálu plurálu substantiv typu město. •Variantu mají většinou deminutiva, která by jinak po finálním k vyžadovala alternaci k-c. •https://kontext.korpus.cz/view?ctxattrs=word%2Clemma%2Ctag&attr_vmode=mixed&pagesize=40&q=~WZcKqoJ K18aD&viewmode=kwic&attrs=word%2Clemma%2Ctag&corpname=syn2015&attr_allpos=all •https://kontext.korpus.cz/freqs?ctxattrs=word%2Clemma%2Ctag&attr_vmode=mixed&pagesize=40&q=~WZcKqo JK18aD&viewmode=kwic&attrs=word%2Clemma%2Ctag&corpname=syn2015&attr_allpos=all&fcrit=word%2Fie%200~ 0%3E0&flimit=1&freq_sort=&fpage=1&ftt_include_empty= Distribuce grafické variantní koncovky –i v genitivu singuláru (nomintivu, akuzativu a vokativu plurálu) substantiv typu žena. •Tuto grafickou variantu mají substantiva, která mají před koncovkou –a v nominativu singuláru měkkou souhlásku •Keňa, Toňa, Soňa, skica, soja, Míša, Anča, Naďa, Dáša, Máša, … •https://kontext.korpus.cz/view?ctxattrs=word%2Clemma%2Ctag&attr_vmode=mixed&pagesize=40&q=~rwQPKOp QMlPr&viewmode=kwic&attrs=word%2Clemma%2Ctag&corpname=syn2015&attr_allpos=all •https://kontext.korpus.cz/freqs?ctxattrs=word%2Clemma%2Ctag&attr_vmode=mixed&pagesize=40&q=~rwQPKO pQMlPr&viewmode=kwic&attrs=word%2Clemma%2Ctag&corpname=syn2015&attr_allpos=all&fcrit=word%2Fie%200~ 0%3E0&flimit=1&freq_sort=&fpage=1&ftt_include_empty= • • Segmentuj slovesný tvar, deverbativum, vyznač kmenotvornou příponu a vyznač, kdy jde o derivaci od kmene a kdy jde o derivaci od kořene: •krádež, kradačka, kradmý, kradí, vykradený •těšitel, potěšení, útěšlivý, potěšitelný, •mluvka, mluvčí, mluvený, rozmlouvající, výmluva •malování, malba, malující, malíř Segmentuj slovesný tvar, deverbativum, vyznač kmenotvornou příponu a vyznač, kdy jde o derivaci od kmene a kdy jde o derivaci od kořene: •krád-ež, krad-a-č-k-a, krad-m-ý, krad-í, vy-krad-0-en-ý •těš-i-tel, po-těš-0-en-í, ú-těš-liv-ý, po-těš-i-teln-ý, •mluv-k-a, mluv-č-í, mluv-0-en-ý, roz-mlouv-aj-í-c-í, vý-mluv-a •mal-ová-n-í, mal-b-a, mal-uj-í-c-í, mal-íř • V úkolu na týden (viz IS) procvičíte další … •V písemné práci ke zk. budou otázky analogické k těm, které jste řešili v domácích úkolech, popř. zde. •Pokud byste něčemu v řešeních výše popř. v řešeních k domácím úkolům nerozuměli, ptejte se e-mailem. •Přeju hodně štěstí u zkoušky. Na příště •Na příští seminář je třeba vypracovat krátký úkol ve formě on-line testu. Tentokrát máte po odevzdání možnost vidět i vysvětlení řešení •Na úkol máte 30 minut a jej jej třeba vypracovat do příští středy 00.00 hod. •Je to poslední úkol •Kromě něho ještě máte k dispozici k procvičování všechny staré testy •Příští hodinu (26. 5. 2021) je – předtermín. Bude mít formu on-line testu. Na předtermín je třeba se přihlásit. Další termíny (řádné i opravné jsou vypsány během zkouškového období, v červenci 2021).