CJJ04_8 Klára Osolsobě osolsobe@phil.muni.cz Sloveso. Prototypické gramatické a sémantické vlastnosti, syntaktické fce. •Vydělení slovesa podle kritérií •Sémantické vlastnosti (označení dějů, tj. příznaků určovaných podle času). Otázky: Označují děje a stavy i slova, která pod slovní druh slovesa neřadíme? Jaká kritéria použijeme pro vydělení sloves? •Formální vlastnosti (časují se – vyjadřují svými tvary čas – zařazení děje na časovou osu s ohledem na okamžik promluvy a osobu – vztah děje k členům komunikační situace mluvčí/adresát/osoba neúčastnící se komunikace) •Funkční vlastnosti (primární – typicky přísudek) Tvary slovesné určité tvary syntetické neurčité tvary syntetické verbální substantivum infinitiv participium l-ové participium pasivní (n-/t-ové) přechodník přítomný přechodník minulý běž-í-m, -í-š, -í-0, … době-n-u,-e-š, -e-0 běž-0, -me, -te doběh-n-i-0,-ě-me,-ě-te běžet, doběhnout běže-l-0,-l-a, -l-o, -l-i, … doběh-(nu)-l-0,-l-a, -l-o, -l-i, … doběh-nu-t, -ta, -to, -ti, … běže-e, -íc, -íce doběh-nu-v, -vši, -vše běž-en-í, doběh-nu-t-í Najděte v textu •infinitiv pasíva •imperativ pasíva •pasivní příčestí •indikativ futura •Není vždy výhrou být vybrán. Bude těžké obstát. Buď připraven. Byl jsem zapsán. To už bylo řečeno. Kams dala oči? Budu psát úkoly včas. Už neotálej. Jsem na to zcela sama. Dobře děláš. • Řešení •infinitiv pasíva •imperativ pasíva •pasivní příčestí •indikativ futura •Není vždy výhrou být vybrán. Bude těžké obstát. Buď připraven. Byl jsem zapsán. To už bylo řečeno. Kams dala oči? Budu psát úkoly včas. Už neotálej. Jsem na to zcela sama. Dobře děláš. • Morfologické kategorie sloves •Osoba a číslo (kategorie syntakticky závisle proměnné, které vyjadřují rysy nominálních výrazů) •Způsob (vyjadřuje jaký je způsob toho, co je vyjádřeno predikátem) •Čas (vyjadřuje umístění děje vyjádřeného predikátem na časovou osu vzhledem k okamžiku promluvy) •Rod slovesný (vztah podmětu a činitele děje) •Vid (lexikálně gramatická kategorie) Otázky •Čím je v češtině vyjádřen význam osoby+čísla? •Které slovesné indikativní činné tvary jsou syntetické? •Které imperativní tvary lze vyjádřit opisem pomocí částice? •Jaký je rozdíl mezi pomocnými tvary slovesa být, jimiž se tvoří indikativní tvary minulého času a tvary slovesa být, jimiž se tvoří tvary pasiva v prézentu? • Otázky •V kterých slovesných tvarech lze v češtině odlišit vykání a tykání? •Kterým modem (způsobem) lze v češtině nahradit imperativ? •Lze v češtině vyjádřit imperativ 3. osoby? •Může slovesný tvar plnit funkci podmětu? •Je v češtině obligatorní užití osobního zájmena k vyjádření gramatické kategorie osoby? •Jak lze vyjádřit v češtině současnost/předčasnost dějů? 1. os. sg. vyjadřuje vztah k samotnému mluvčímu/pisateli (on je subjektem, jemu se přisuzuje děj nebo vlastnost). Gramatická forma: •Neběhám pro vítězství, ale čistě pro radost. •Běhal jsem od dvaceti. •Já budu běhat stejně. •Já běhal s rodinou po Malé Fatře. •Kdyby byl čas, běhal bych pořád. •Jsem předběhnuta. •Byla jsem předběhnuta. •Budu předběhnuta. • • 2. os. sg. vyjadřuje vztah k samotnému adresátovi. Gramatická forma: •Za kolik teď běháš stovku? •Běhal jsi pro radost, pro čest a slávu své země. •Běhal jste a držel dietu? •Běhals tady kolem s fotbalovým míčem. Tys běhal líp než já. •Karle, budeš běhat maraton. •Od lékařky si vyslechl mrazivý ortel: „ Nikdy už běhat nebudete. “ •Běhej si. •Běhejte sama pro sebe. •Kdyby se doping přestal kontrolovat, běhal bys dál? •Proč jste vůbec nešel někam do přeboru, kde byste byl absolutní hvězda a běhal byste ještě méně? •Jsi doběhnut. •Byl jsi doběhnut. •Byls doběhnut. •Budeš doběhnut. • • 3. os. sg. vyjadřuje vztah k jedné substanci, která v daném komunikačním aktu nevystupuje v roli mluvčího ani adresáta. Gramatická forma: •Alena Močáriová už rok běhá za švýcarský tým Hutwielle. •To Svoboda běhal před zraněním s prstem v nose. •Řekl, že bude běhat, dokud bude zdravý. •Miluje natáčení a běhal by pořád. •Kdyby psa probudil plyn, byl by běhal po pokoji. •Co už je zaběhnuto? •Už v pátek byl odběhnut supersprint. •Dva týdny po posledním cvalovém dostihu bude odběhnut závěrečný klusácký. 1. os. pl. zahrnuje více mluvčích/pisatelů + (adresáta/y + neúčastníka/neúčastníky komunikace) má tedy velmi široké použití: může zahrnovat i substance, k nimž se referuje 2. a/nebo 3. osobou. Gramatická forma: •Teď víc běháme a zkoušíme trháky. •Běhali jsme tam už jako malí. •Teď budeme běhat společně štafetu. •Běhejme, cvičme, tvrdě fyzicky pracujme. •Běhali bychom bez míče. •Byli bychom běhali až do večera. •Jsme doběhnuti nějakými taškáři. •Byli jsme doběhnuti nějakými taškáři. •Budeme doběhnuti nějakými taškáři. • • • 2. os. pl. = 1) více adresátů, 2) adresát/více adresátů + neúčastník/neúčastníci komunikace. Gramatická forma: •Běháte rádi? •Běhali jste za trest, nebo šlo jen o to, abyste před zápasem nabrali kondici? •Borci, teď budete běhat proti sobě a vyhýbat se, abychom si zvykli na terén. •Kluci, běhejte! •Běhali byste od lajny k lajně, kdyby vás nebavil tenis či fotbal? •Byli byste tam doběhli? •Jste předběhnuti. •Byli jste předběhnuti. •Budete předběhnuti. • • 3. os. pl. vyjadřuje vztah k množině takových substancí, které v daném komunikačním aktu nevystupují v roli mluvčího ani adresáta. Gramatická forma: •Běhají a skáčou. •Běhali s námi po celém hřišti. •Za trest budou běhat bez míče. •Všem přejeme ať běhají a mají z toho radost. •Kdyby vládli labouristé, běhali by prý klidně na svobodě. •Takové programy jsou rozběhnuty. •Takové programy byly rozběhnuty. •Takové programy budou rozběhnuty. • Forma, jíž je vyjádřena kategorie osoby+čísla v závislosti na gramatických kategoriích slovesa (způsob, rod, čas) reálný hypotetický nereálný žádoucí činný trpný činný trpný činný trpný činný trpný přítomný běž-ím,-íš, … jsem, jsi, … předběhnut minulý běžel jsem, jsi/-s, 0, …/já běžel byl jsem/ já byl předběhnut budoucí budu, budeš, … běžet/po-běž-ím, --íš, … budu předběhnut běžel bych, bys, … byl bych, bys, … doběhnut byl bych, bys, … běžel byl bych. bys, … býval doběhnut ať běž-ím, běž-0 ať jsem, jsi, … doběhnut Které slovesné indikativní činné tvary jsou syntetické? syntetický tvar analytický tvar indikativ přítomný činný nese - indikativ minulý činný nesl nesl jsem indikativ budoucí činný ponese budu nést Které imperativní tvary lze vyjádřit opisem pomocí částice? činný trpný 1. sg. ať odejdu ať jsem dopaden 3.sg. ať odejde ať je dopaden 3.pl. ať odejdou ať jsou dopadeni Jaký je rozdíl mezi pomocnými tvary slovesa být, jimiž se tvoří indikativní tvary minulého času a tvary slovesa být, jimiž se tvoří tvary pasivav prézentu? indikativ minulý činný indikativ přítomný trpný přišel jsem jsem dopaden přišel jsi/ přišels jsi dopaden přišel je dopaden přišli jsem jsme dopadeni přišli jste jste dopadeni přišli jsou dopadeni Najděte slovesné tvary a rozdělte je na syntetické a analytické •Poletím na dovolenou. •Tak se ukaž. •Jel bys se mnou? •Jsem zaneprázdněn. •Komus to ještě nabídl? •My tam taky jedeme. •Tak proč ses ho nezeptal? •Byls doma? •Letištní hala se zavírá ve dvanáct. •Budou se divit. •Choď vzpřímeně. Najděte slovesné tvary a rozdělte je na syntetické a analytické •Poletím na dovolenou. •Neudělal chybu. •Tak se ukaž. •Jel bys se mnou? •Jsem zaneprázdněn. •Komus to ještě nabídl? •My tam taky jedeme. •Tak proč ses ho nezeptal? •Byls doma? •Letištní hala se zavírá ve dvanáct. •Budou se divit. •Choď vzpřímeně. • Vyjádři děj jako žádoucí •Chodím rád včas. •Učíš se dobře. •Lepí si obrázky. •Máme se rádi. •Jste spokojeni. •Jsou syti. Vyjádři děj jako žádoucí •Chodím rád včas. Ať chodím včas. •Učíš se dobře. Uč se. •Lepí si obrázky. Ať si lepí obrázky. •Nenaříkáme. Nenaříkejme. •Jste spokojeni. Buďte spokojeni. •Jsou syti. Ať jsou syti. • Transponovaná užití kategorie osoby, čísla, času a způsobu (zdvořilost, pragmatika, expresivita) •Neotáčej se. × Neotáčejte se. × Neotáčet se. × Neotátáčím se. × Neotáčíme se. •Dokazuji ... × Bych rád dokázal … × Dokazujeme … × Bychom chtěli dokázat × Je třeba dokázat … •Teď vás vyšetřím a uvidím … × Vyšetříme to a uvidíme × Je to potřeba vyšetřit a uvidí se … •Včera jsem byl doma a začalo hořet. × Včera jsem doma a začne hořet. •Už papá mrkvičku? × Už papáte mrkvičku? × Už papáme mrkvičku? •Měl jste polévku a pečivo, kolik kusů? × Byla polévka, rohlíček nebyl? •Dáte si kávu? × Dali byste si kávu? × Dáme kávu? × Kávička nebude? •Budeme jíst? × Bude se jíst? •Nachystals oběd? × Nachystal někdo oběd? × Je už nachystaný oběd? •Zítra ukliď. × Zítra uklidíš. × Zítra budeš uklízet. × Zítra se bude uklízet. × Zítra se uklidí. •Mohl bys dojít nakoupit. × Mohlo by se jít nakoupit. • Gramatikalizované formy transpozice •vykání •onkání •onikání •autorský plurál / plurál skromnosti (pluralis modestiae) •pl. maiestaticus •historický prézent Rozhodněte, které z následujících slovesných tvarů mají formu kondicionálu minulého a které vyjadřují kontrafaktuální (ireálný) děj: •Potkat Zdenu před deseti lety, vzal bych si ji. •Byla bys překvapena, kolik jich tam bylo odvezeno. •Kdyby to byli bývali věděli, tak tam vůbec nechodili. •Kdybychom si koupili dalekohled, orel mořský by býval v Dívčicích spatřen častěji. •Mít o trochu víc místa, s chutí by se protáhl. •Kéž bys nebyla bývala vybrána Rozhodněte, které z následujících slovesných tvarů mají formu kondicionálu minulého a které vyjadřují kontrafaktuální (ireálný) děj: •Potkat Zdenu před deseti lety, vzal bych si ji. Kdybych byl potkal Zdenu před deseti lety, byl bych si ji vzal. •Byla bys překvapena, kolik jich tam bylo odvezeno. •Kdyby to byli bývali věděli, tak tam vůbec nechodili. Kdyby to byli bývali věděli, tak tam vůbec nebyli chodili. •Kdybychom si koupili dalekohled, orel mořský by býval v Dívčicích spatřen častěji. •Mít o trochu víc místa, s chutí by se protáhl. •Kéž bys nebyla bývala vybrána. Určete vid, určete význam prézentního tvaru a rozhodněte, zda sloveso vyjadřuje děj násobený, nebo nenásobený: •Přijdeme včas? •Barbora Špotáková hází oštěpem. •Bratranec nosí červenobílou kšiltovku. •Hele, tamhle letí čáp. •Až táta odhází sníh, věnuje vám třeba půl hodiny. •Vždy podaruje příbuzenstvo mnoha dary, ale nikdo tomu nevěnuje pozornost. •Filip se ihned zorientuje, přeskáče povalené stoličky a vmžiku pootevře všechny tři zásuvky. •Hynek jde příští rok do školy, ale při svých čtyřiceti kilogramech se už dnes nevejde do prvňákovské lavice. •Dospělí jedinci dorůstají délky patnácti až sedmnácti centimetrů. Určete vid, určete význam prézentního tvaru a rozhodněte, zda sloveso vyjadřuje děj násobený, nebo nenásobený: •přijdeme – dokonavý, budoucí, nenásobený; •hází – nedokonavý, aktuální přítomný nenásobený/neaktuální přítomný násobený; •nosí – nedok., neakt. přít., nás.; •letí – nedok., akt. přít., nenás.; •odhází – dok., bud., nás. (distributivní); •věnuje – dok., bud., nenás.; •podaruje – dok., neakt. přít., nás. (distr.); •nevěnuje – spíše nedok., neakt. přít., nenás./nás.; •zorientuje se – dok., min./fiktivní, nenás.; •přeskáče – dok., min./fikt., nás. (distr.); •pootevře – dok., min./fikt., nenás.; •jde – nedok., plánovaný bud., nenás.; •nevejde se – dok., neakt. přít., nenás.; •dorůstají – nedok., všeobecně platný, nenás. Na příště •Na příští seminář je třeba vypracovat krátký úkol ve formě on-line testu. •Na úkol máte 30 minut a jej jej třeba vypracovat do příští středy 00.00 hod. •Na začátku příští hodiny projdu řešení. Připravte si otázky na nejasnosti. •Těm, kteří bez omluvy odevzdají úkol pozdě, bude úkol počítán jako nesplněný. Ti, kteří budou mít více než tři nesplněné(pozdě odevzdané úkoly, nebudou připuštěni ke zkoušce (= opakování ročníku). Známka ze zkoušky se bude skládat z dílčích známek za odevzdané domácí úkoly a ze známky ze závěrečného on-line testu.