Studijní text Tento studijní text je elektronickou kopií výňatku z textu a je určen pouze pro studenty Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Je určen výlučně k použití ve vyučování pro ilustrační účel nebo pro vědecké účely, jak je stanoveno v autorském zákoně (Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů). Studenti mohou text použít jen pro studijní účely. Je zakázáno text či jeho část jakkoliv dále šířit, kopírovat nebo používat na jiné účely, než je uvedeno výše. . nasich casu u slov Petrovyc . II a I- , h· p ne kdybychom te 1za t'}' k ho J'1'neho bychom meli nasledovat? Jen tyopus 1 11 o . v _ J.ediny mas slova vecneho zivota; my JSme se 0 to~ ~~e v v' v ty J' si Kristus Syn Z1Ve 0svedcili a pevne venmel ze I Boha." Amen. 356] - -·----~-~-- ----~-~=-=---=-- 1 BERNARD BOLZANO A JEHO EXHORTY Bernard Balzano (1781-1848) byl nejen filozofem a vedcem evropskeho formatul ale tez vyznamnou osobnosti ceskych kulturnich dejin. Kdyz byly v race 1805 zi'izeny na vsech rakouskych univerzitach v ramci snah o upevneni katolicke viry a obnovu postaveni cirkve po revolucnich oti'esech v Evrope na pi'elomu 18. a 19. stoleti katedry ,nabozenske vedy"l byl Bernard Balzano jmenovan - po urCitych prutazich- profesorem nabozenske vedy na Karlo-Ferdinandove univerzite v Praze. Mel ovsem o smyslu sveho poslani pi'edstavyl ktere se zcela neshodovaly s cfli pi'edstavitelu katolicke restaurace na nejvyssich mistech cirkve a statu v rakouske monarchii. Slo mu nejen o obnovu viry 1 ale tez o obrodu (reformu!) cfrkve. Hlavnimi pi'edmety Bolzanovych vedeckych zajmu byla logika (teorie vedy) a filozofie nabozenstvi. v ramci svych ucitelskych povinnosti zpracoval dukladna dila pro oba uvedene oboryl ve kterych lezel duraz na teoreticko-systematickem pojednani latky. Mene konformni pandan k temto vicemene akademickym ucebnicfm tvoii obsahly soubor exhort (Erbauungsreden) 1 v nichz zaujimal jako autonomni mravni osobnost (ucitel a knez) stanovisko k aktua.Infm problemum doby; pi'itom je ti'eba mit na pametil ze hlavnimi posluchaCi exhort byli univerzitni studenti. Podilel se tak na utvaieni podoby ceske filozofiel jejiz vyznam netkvf ani tak v oblasti filozoficke teorie jako ,Ylsritic:lpis katolickeho ·duchcwenstva; v roce 1834 1 pomoh1 V. Zahradnik Ignaci Jakschovi s vydavanim Jahrbuch fur Lehrer. Jako ucitele nabozenstvi pusobili na prazske univerzite bolzanovci Jakob Beer a Jan Pavel Padlesak, na prazske technicea-·nemeck~ reaTce._Fr~j:1fScli.neider (znamy z Arbesovy pr6zy Uktizovana). Na uiliverzitu ve Vidni byl v roce 1861 povolan ~]Je}.t Zimmermann, jehoz Philosophische Propadeutik (1852), zpracovana na zaklade Bolzanova Vedoslovi, zprosti'edkovala prvni seznameni s filozofii nekolika generacim gymnazism; v!£:_~!§to us~Q_nice se pi'ipisuje skutecnost, ze v Rakous,ku-Ull.ersku se uplamoyala vice filozofie J. Fr. Herbarta (~etoda ,:z,prac~vacl pojmu") nez G. W Fr. Hegel~. Vyrazny podil meli bolzanovci i na rakouske skolske reforme: Anton Krombholz v referatu pro obecne skoly, Franz Exner a Johann August Zimmermann v referatu pro gymnazia. Bolzanovci byli i vsichni skolni inspektoti v Cechach: pro ceske skoly JosefWenzig a Rehor Zeithammer, pro nemecke Johann Maresch a Franz Effenberger. Navic byl ministrem skolstvi hrabe Lev Thun, ktery nejen sdilel Bolzanovy nazory na nabozenskou a narodnostni otazku, ale podporoval Bolzana (po jeho sesazem) i financne. Zhodnotit, co skutecne tito Bolzanovi zaci a pokracovatele z odkazu sveho ucitele zachovali, sitili, pi'ipadne dale rozvijeli, vyzada si jeste i'adu konkretnich kritickych studii. I tak plati mimo jakoukoliv pochybnost to, co napsal v den Bolzanova pohtbu Karel Havlicek Borovsq v Narodnich novinach: ,Pomnikem jeho nejkrasnejsim a nejtrva- 366] lejSim jest, ze svobodne pohybovani ducha v " 1 ti . 1 d nas1 vas Jest namnoze p o semene, ktere on rozsiv ll"a. ]. L. (367 Studijní text je určen pouze pro použití ve výuce pro ilustrační nebo vědecké účely.