ÄÉ: r il ;|llÍlÍ| S) (5 ^ lsl° ^Q- G) Dra BAČKOVSKÉfiO ioi ioi 101 101 NÁRODNÍ KNIHOVNA ČESKÁ. liPlf llf 11| '|É e) KŘESTSV.VUBI LEGENDA Z RUSKE HISTORIE. OD KARLAHAVLÍČKABOROVSK 3a 20 h, váz. 35 h. e) V PRAZE 1906. - NAKLADATEL Dr. FRANI. BAČKOYSKÝ - - KNIHKUPEC. Tato „flárodní knihovna** / dosud obsahuje: Čís. 1.: MÁJ.Báseň od Karla Hynka Máchy. Za 20 h, váz. 35 b, skv. váz. 70 h. » 2.: CHgDÍ LIDÉ. Povídka od Jos. Kaj. Tyla. Za 40 h, váz. 60 h. » 3. : DVŮRKRÁLEVÁCLAVA.Povídka od Pr. Chocholouška. Za 60 h, váz. 80 h. » 4.: PRVNÍ LÁSKA. Povídka od Vítězslava Málka. Za 60 h, váz. 80 h. » 5.: SESTRY. Povídka od Boženy Němcové. Za 24 h, váz. 40 h. > 6.: PAN TROUBA,NEBOKDYŽCHYBÍUČENÝ,CHYBÍHODNĚ. Povídka od Fr. Jar. Rubeše. Za 20 h váz. 35 h. » 7. : JIŘÍK..Povídka od Vítězslava Hálka. Za 20 h, váz. 35 h. » 8. : CHÝŠE POD HORAMI. Obrázek ze Slovenska od Bož. Němcové. Za 30 h, váz. 50 h. > 9.: MUZIKANT.Povídka od Vítěz. Hálka. Za 20 h, váz. 35 h. » 10.: ČECHOVÉ V PRŮŠÍCH. Romantická pověst od Jana z Hvězdy. Za 16 h, váz. 30 h. » 11.: TOČNÍK.Historická povídka ze století XIV. od V. Kl. Klicpery. Za 40 h, váz. 60 h. > 12.: PAN AMANUENSISNA VENKUANEB PUTOVÁNÍZA NO VELOU. Obrázky ze života. Napsal Fr. Jar. Rubeš. Za 40 h, váz. 60 h. » 13.: >ŠTUDENT«KVOCH. Povídka od Vítězslava Hálka. Za 3( h, váz. 50 h. > 14.: RŮŽESTOLISTÁ.Báseň a pravda od Fr. Lad. Čelakovskěho. Za 30 h, váz. 45 h. » 15.: OHLAS PÍSNÍ RUSKÝCH.Básně od Fr. Lad. Čelakovskěho. Za 30 h, váz. v 45 h. » 16.: OHLAS PÍSNÍ CESKÝCH.Básně od Fr. Lad. Čelakovskěho. Za 30, váz. 45 h. > 17.: SMÍŠENÉ BÁSNĚ od Fr. Lad Čelakovskěho Za 24 h, váz. 40 h. (Číslo 14.—17. dohromady skvostně vázané jest za 1 70 h s názvem: BÁSNĚ FR. LAD. ČELAKOVSKĚHO.) KŘEST WM SY. VLADIMÍRA. LEGENDAZ RUSKÉ HISTORIE. KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ. ?/ V PRAZE. nakladatel DR. FRANT. BACKOVSKÝ, knihkupec. TISKL ALOIS WIESNER V PRAZE, knihtiskař České Akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění. Papír ze skladu České společnosti pro obchod a průmysl papírnický G. WIESNER. DUFFEK a spol. v Praze ZPĚV PRVÝ: PKRUN A VLADIMÍR. Vladimír car na svůj svátek, když seděl na trůnu, poslal drába s vyřízením bohovi Perunu. »Hřmi, Perune, na můj svátek místo kanonády, škoda prachu, dost ho padne v bitvách u armády. Hřmi, Perune, na můj svátek místo kanonády, pak si přijdi se mnou vypít šálek čokolády.* — Pan dráb přišel k Perunovic, zatloukl na vrata, děvečky se hnedle zeptal: »Doma-li pantáta?« »»Doma, doma, pane drábe, ve veliké chatě, sedí s jehlou na pekýlku, zašívá si katě.«« »Vzkazujevás, pantatínku, car náš pozdravovat, máte přej mu tomu svátku drobet zabubnovat.« Jak to přeslech’ tatík Perun, hnedle čelo svraštil skočil s kamen na lavici, kaťmi o zem praštil. »»Raděj pásat husy ve vsi, po bahnách se ploužit, než u toho Vladimíra, zde za boha sloužit! Málo platu, služba těžká, nikdy konec práce, ještě bych mu měl vyvádět ve svátek rekrace ? Tuhle při poslední bouřce, při té blýskavici, beztoho jsem si propálil celou nohavici! Málo platu, málo športlí, málo deputátu, nemohu si špendýrovat oleje salátu! Pečínku jenom ve svátek, — vodu musím piti, sotva jsem se na tu službu mohl oženiti. Beztoho mne větším dílem živí jen kondice, študentům hodiny dávat musím ve fysice. Kdyby od selek nekáplo trochu akcidence, ani v neděli bych nemoh’ přičuchnout pálence! Pro nic nic robotovat — nevěděl bych věru, na tu jeho čokoládu.... .... že mu na ni ... . Car necar, svátek nesvátek, že mi všechno rovno, ne a ne, a nebudu hřmít; co mám z toho? . ... !«« Dráb stál celý zkoprnělý jako kapr v žité: »Pamatujte se, pantáto, co pak to mluvíte? Já jsem taky jen služebník, každý zná své meze, kdybych to vyřídil caru, co se na vás sveze?« — Ale Perun, jak byl v ráži, sáhnul pod lavici a vytáh’ na pana drába tu svou hromovnici. Dráb se dlouho nezdržoval, hledal honem díru a hned běžel jak s keserem caru Vladimíru. »Jdu Vašemu Veličenstvu slušně vomeldovat, že se to, co mluvil Perun, stydím vopakovat. Nechce hřmít a osopil se na mne jak na čubu, nectně Vaším Veličenstvem vypláchnul si hubu. Ať si tu svou čokoládu car přej sám sežere, a že on na celou službu s odpuštěním .... že je carův svátek a . . . s odpuštěním, rovno, že je mu po celém caru . . . s odpuštěním « Jak uslyšel Vladimír car tohle grobiánstvo, plivnul na zem, zasakroval a s ním všechno panstvo. Poslal čtyry policajty bohovi Perunu: »Přiveďte ho, grobiána, ku carskému trůnu!« A když vyšli policajti, pískl na ně oknem: »Hej! nechte ho až do zejtřka, my v suchu nezmoknem’. Nebudem’ si s grobiánem dneska kazit svátek, však mu zejtra uši natřem’, vraťte se nazpátek! Však my se ho za ty jeho hromy neprosíme, pokud máme své kanóny, sami si zahřmíme!« Poslal flügel-adjutanta pro dvě baterie, ať bouchají při tabuli, když se zdraví pije. Jedli, pili, hodovali, hrály jim muziky, ministři si popouštěli u kalhot knoflíky. Pili pivo, pili víno, jedli z masa, z těsta, nejednomu oficíru pukla z toho vesta. Vejskali a tancovali okolo pilířů, bim! bam! bum! špuntylítaly z flašek a z moždířů Kdo při tom byl, ten se opil, blaze, braši! tomu, v noci pak je s výslužkami roznášeli domů. ZPĚV DRUHÝ: HOSPODÁŘSTVÍ. Jedna hora vysoká je a druhá je nízká, kdo nemá své muzikanty, na hubu si píská. Když hýřili, stolovali u carského dvoru, ten celý den byl bůh Perun v mrzutém humoru. »Kdo jaktěživ bohem nebyl, zkusil ještě málo, není to tak lehký život, jako by se zdálo. Ráno vstane: do snídaně musí rosou kropit, měsíček zavřít do chlívka, potom v slunci topit Dříve čerty, noční duchy strčit do pytlíka, a hvězdičky puť-ťu-ťu-ťu! svolat do kurníka. Každý ptáček, každý brouček, slon až do komára, má hned ráno nasypáno z božího špejchara, A když potom lidé vstanou, to je teprv správa! někdy nevím samým křikem, kde mně stojí hlava. Ten, kdo nikdy neměl v uchu vosy a brabence, neví, co je Perunova ranní audience. To je křiku a modlení, až mne uši brní: ten zpívá, ten šepce, vzdychá, ten zas žalmy frní. A co všechno na mně chtějí, nelze vyjmenovat, zbláznil bych se, kdybych si to chtěl jen pamatovat. Ten chce zdraví, ta chce děti, ten nemá co jisti, ti zas, abych nedovolil ve fabrikách přísti. Ten mne prosí, bych mu hlídal louky a osení, ten zas chce, abych pomáhal krávě při telení. Jeden sedlák prosí za déšť, zasel kousek lénu, druhý prosí hezké časy, by měl sucho senu. Ten chce zimu, ten chce teplo, ten zas časy jiné, jeden chce mít žito drahé a druhý laciné. Že jsem stvořil staré baby, to mne nejvíc mrzí, nepřestanou-li mne soužit, zahladím je brzy. Hrom ať do nich! abych neklel, zdržet se nemohu, když jí koza málo dojí, běží pánu bohu. Sám se nechce žádný starat, za všechno se modlí, jako by měl každý boha jen pro své pohodlí. Tomu sušit, tomu močit, tomu pole hnojit; dřív si prase zdraví zkazil, potom ho mám zhojit! Ta mne moří ve dne v noci, ráda by se vdala, ten se modlí, by Mořena jeho ženu vzala Ten chce výhru z loterie, špendáže mi nosí, a co jsou assekurace, též za oheň prosí. O, vy šelmy! Kdybych nebyl příliš dobrotivý, zmačkal bych vás na povidla jako shnilé slívy!« — — Šňup si zlostí haličského, jak z moždíře kýchnul: to zahřmělo, zablejsklo se, déšť na zem vyšplíchnul. Věru, Vašku! bohem býti, to žádný špás není: Brixen, ten je proti tomu ještě vyražení! — Pozdě v noci, když utich’ svět a lid přestal bouřit, chtěl si Perun usouzený dýmčičku vykouřit. Když si Širaš tiimbekia cpal do nargilie, tu mu začla Perunice držet litanie: »Však jsem já dobře slyšela za dveřmi skrz škvíru, co jsi vzkázal po drábovi caru Vladimíru. Nezačínej si jen s carem, to já pořád říkám, že to se svou oposicí nepřivedeš nikam. Každému do očí řekneš, co máš na jazyku, a děláš si nepřátele, nemáš politiku.« A když žena po celý den bručí jen a štěká, ach! to musí z kůže vyhnat boha i člověka! Ach! Perune, Perunečku lituju tě tuze: zejtra na tě čeká teprv přežalostná chůze. Oj, Perune přenešťastný, kam jsi myslil, brachu hanět cara, svého pána, a to beze strachu? Oj, Perune! kam jsi myslil, přenešťastné bůže? utec, utec! jak tě chytnou, nic ti nepomůže! ZPĚV TŘETÍ : VOJENSKÝ SOUD. Bože! kýž jsem policajtem! to je vyražení! koho chce, toho si chytne a dá do vězení. Každý si ho musí vážit: kdo naň zaškaredí, pro urážku policajta ve štokhauze sedi. Ctěte, hoši, policajty! ouvej! jak to bolí! stát vyplácí krejčům metlou, ale ševcům holí. Slyšte, lidé, pro výstrahu mé smutné zpívání, že se proti policajtům sám bůh neubrání. Už ho vedou svázaného, všechno ve mně hrká! dva ho táhnou za ramena, jeden vzadu strká. »Jenommne po humnechveďte, však já s vámi pudu, nedělejte mi ve městě veřejnou ostudu!« Ale na humnech u strouhy paní Perunice zapírala Peruňátku něco na sukničce. Jak poznala svého pána, hned se s hrozným křikem na pochopy obořila mokrým lavičníkem. Ale Perun, dobrotisko, sám ji napomíná»Schovej,ženo,mečdo pochvy, přišla má hodina!« — Policajti s Perunicí na humnech se vadí, u dvora se zákonníci o Peruna radí. A již Perun upoutaný v šatlavě nocuje: juristům se z paragrafů žádný nešikuje. Neboť ten, kdo zákony ďál, neměl ani zdání, že car vezme někdy boha do vyšetřování. Havlíček: KřestSv.Vladimíra. 2 Ráno přišla apelace caru celá bledá, že se proti Perunovi zákon najít nedá. Car se na ně zle osopil, řek’ jim, že jsou osli, poslal hned pro vojenskýsoud do kasáren posly. Vojenský soud to je samec! soudí jen se práší: on má všechny paragrafy v jedné patrontaši. Vojenský soud na civilní dívá se s vysoka, nesoudí podle zákonů, všechno jen od oka. Vojenský soud má žaludek zdravý jako štika: nevinného na komando stráví jak vinníka. Vojenský soud z ničeho nic, jako ňáký tvůrce, nález právně potvrzený měl jako na šňůrce: »Že dle vyšlé proklamace komandujícího a dle ostatních zákonů soudu hrdelního — pro urážku první třídy Jeho Veličenství, pro zpouru, nemravné řeči, pro neposlušenství — Perun bůh jest odsouzený provazu dle práva, že však utopení v Dněpru milost se mu dává; bude ale pro výstrahu neposlušné chase vlečen řece po ulicích na koňském ocase.« — Právě jeden žurnalista seděl také v díře, protože se bohu rouhal a psal proti víře. Soud jej odsoudil, použiv té příležitosti, stejnému trestu s Perunem vůli nestrannosti. ZPĚV ČTVRTÝ: TESTAMENT PERUNŮV. Poslyšte, milí křesťané, tu smutnou novinu, jak dokonal slovanský bůh poslední hodinu. Kdo máš tuze měkké srdce, zacpi sobě uši a pomodli se »Otčenáš« za ubohou duši. Přivázali ho za nohy na ocas kobyle, blátem, kamením ho vlekli — přežalostná chvíle! Za ním toho novináře — ouvej, ouvej, ach, ach ! Smejkalpo břiše nelidsky na ocase valach. Tak je ti carští katané ukrutně mučili, všechny louže po Kyjevě jimi vysmejčili. Když jsou je přivlekli řece celé plné bláta, kati je tam utopili jak slepá koťata. Umřeli jsou bez zpovědi jako lutriáni, jenom poslední jim dali blátem pomazání. Já jsem sice při tom nebyl, čeť jsem to jen v plátku, který o tom sepsal Nestor vnukům na památku. — »Tak to chodí na tom světě, každou chvíli jinak, dneska ctí tě za svátého, zejtra budeš sviňák! Dnes vám, bozi, vy ubozí, kadidlo lid pálí, a zejtra vás jako smetí v kalužinách válí. Dělají si nové bohy dle svého pohodlí, koho včera oběsili, tomu se dnes modlí. Všechno jest na světě marné, i království boží — všechno hyne a pomine jako špatné zboží. Jenom caři, samovláda a takové sloty potrvají věčně věkův jak juchtové boty.« Tak měl Perun, když ho vlíkli, resonýrovati, slyšel jsem to a jak koupím, musím prodávali. Sám bych si to nevymyslil, třeba bych to věděl, dobře já vím, že bych za to na Špilberku seděl. Na Špilberku, na Kufsteiné mnoho pokojíků: »Bože,zachovej nám krále!« to je zpěv slavíků. — Važ si všeho, milý synu, co na trůně sedí, na ponížené dušinky car milostně hledí. Kdo ctí cara a je Vávra, může něčím býti, kdo nechválí, bude věčně jenom vodu piti. ZPĚV PÁTÝ: BEZBOŽNOST V RUSÍCH. Tak se z maličké příčiny stala velká mela: ruský národ neměl boha, církev ovdověla. Nám by byla lehká pomoc, toť je stará vesta! teď již umí každý kaplan dělat bohy z těsta. Ale Rusi o těch kumštech ještě nevěděli: když si boha utopili, žádného neměli. Počali se všichni báti strašlivých následků, neb žádný nic takového neslyšel od předků! Ale svět je pořád stejný, lidé ho nezmění: plivni si stokrát do moře, ono se nezpění. Tak i v Rusku bez Peruna ve starém pořádku běžela světská mašina jak na kolovrátku. Staří lidé umírali, děti se rodily, hodní lidé pracovali a ochlasti pili. Hrušky zrály o Jakubě a na podzim švestky když se hodně vypršelo, bylo zase hezky. Slunce svítilo jen ve dne, měsíc jenom v noci, v létě bylo caru horko při vší jeho moci. Žito se muselo síti, tráva rostla sama, šlechta pracovala hubou, sedláci rukama. Kdo zaplatil, měl u pánů všudy dobrou přízeň, hlad si zaháněli jídlem, ale pitím žízeň. Všecky řeky byly mokré a kamení tvrdé : chalupnicehubovaly, že jsou selky hrdé. Šlechtic neobcoval s mužským měšťanského rodu, ale šenkýři míchali přec do piva vodu. Mladí lidé pospíchali, staří šli pomalu: na každou špetku radosti přišla špetka žalu. Kdo měl málo, tomu braly velké pijavice: moudrých lidí bylo málo, ale hloupých více. Kdo byl taškář za Peruna, taškařil zas dále: a kdo byl poctivá duše, dřen byl neustále. Neboť svět je pořád stejný, lidé ho nezmění, plivni si stokrát do moře, ono se nezpění. Tak i v Rusku bez Peruna ve starém pořádku běžela světská mašina jak na kolovrátku. Ale církevní mašinka ta se zarazila, neboť kněžím u pytlíku zaťata jest žíla. Sedlák, ten jest odjakživa vychytralý kvítek, hned si z toho utopení vyhlídl užitek. Přestali desátky dávat, také na modlení, ani štolu, ani na mše, když přej pánbůh není. Na oféry nehodili, při funusech ticho, kostelníci mřeli hladem, kněžím splasklo břicho. — Tu hned tekla krev z obrazů, děly se zázraky, čistá panna porodila čtyry mladé draky. Báby viděly znamení na nebi a všude: prodávaly staré sukně, že soudný den bude Báby viděly znamení na nebi i v dírách, slyšely potopu světa hučet ve všech škvírách. Po svatbě se narodilo dítě za čtvrt léta: kupujte, lidé, měchýře na potopu světa! ZPĚV ŠESTÝ: AUDIENCE. Seděl Vladimír na trůnu ve své residenci, dával podle obyčeje velkou audienci. Houf ministrů, tajných radů, dvorních kavalírů stáli »Riehteuch!« kolem něho jak hrušky v špalíru. Před nimi's ohnutým hřbetem s poníženou tváří klečeli v slušném respektu páni sekretáři. Pero v ruce, na knoflíku inkoust ve flaštičce a na zádech přivázaný pytel na petice. A vzadu si žandarmové, carští výplatníci, přistrojili pro příhodu dubovou lavici. A na rovině před trůnem skroušeně a tiše petenti, věrní poddaní, leželi na břiše. Tenkrát byla audience nad obyčej hlučná, neb se z celé Ruské říše sešla církev tučná. Totiž popi, diakoni, kantoři, zvoníci, biskupi, svíčkové báby, také kostelníci. S nimi ostatní drabanti, hrobaři, kalkanti, zpěváci a muzikanti, kluci ministranti. — Sotva dal tambor znamení, tak jak se to sluší, že car ráčil otevřití Své Vysoké uši: Všichni boží služebníci spustili moldánky, vzdychalia naříkali jak staré cikánky. Totiž popi, diakoni, kantoři, zvoníci, biskupi, svíčkové báby, také kostelníci. S nimi ostatní drabanti, hrobaři, kalkanti, zpěváci a muzikanti, kluci ministranti. Co vám chybí?« táže se car, pod svým baldachinem. — Oni všichni jedním hrdlem: »Hynem’,pane, hynem’!« Celé popstvo předstoupilo caru s deputací; jeden držel ve jménu všech takovou oraci: >Velikýjest Vladimír car! svátá vůle jeho; když’s nám zabil pána boha, opatř nám jiného! Nám je pánbůh jako pánbůh, jenom když je ňáký, abychom jím udrželi v respektu sedláky. U těch bude všechna kázeň brzy dým a pára, nebudou se mít u koho modliti za cara. Někdo musí nad sedláky rachotili hromem: bez boha neobstojíme, jen jiného honem!« Toť se ví, že způsobila ta argumentace v Jeho carském Veličenstvu velké alterace. Mělť jak všichni potentáti srdce měkké tuze, nebyl by mohl chudinka zabít ani kuře. »Milostivévám, mí věrní, dávám propuštění, vaši žádost hodlám vžiti v zralé uvážení!« ZPĚV SEDMÝ: MINISTERSKÁ RADA. Večír ministři seděli v tajném kabinetě, tenkrát byl bůh proti zvyku první na tapetě. V hlavní věci byli všichni stejného mínění: bez boha se sprostým lidem není vydržení. Ale v dalších podrobnostech tu mezi dvořany byly, jako skoro všude, dvě rozličné strany. Nová škola chce jen vždycky licitace s pachtem, stará škola zase chválí služby s deputátem. Pan ministr vnitřních věcí pravil: »Páni bratří! ohlasme konkurs v novinách tak, jak se to patří. A se náležitou cestou hlásí kandidáti, pak si dle kvalifikace může car vybrati.« Zahraniční ministr přál, že by dobře bylo, kdyby se to v cizích listech taky ohlásilo. Havlíček:KřestSv.Vladimíra Neboť beztoho že není při tom obsazení na žádného domácího ani pomyšlení. »Jenom žádného nováčka! vždyť jest starších dosti, dobře renomírovaných, zvláště v praktickosti. Též se nesmí pro čest země na pár rublů hledět, když už jednou o tom budou cizozemci vědět.« Ale finanční ministři špinavá jsou nace, ten chtěl, aby se veřejná svedla licitace. A kdo bude ze všech nejmíň za svou práci žádat, tomu se má bez ohledu tato služba zadat. Vymínil si však, že z chrámů všechno stříbro, zlato bude vždy v pádu potřeby do mincovny vzato. Pak ať drží kurs papírů vždy aspoň al pari. to je hlavní a ostatek všechno láry fáry. Staveb ministr připomněl, by si přispíšili a zatím něco klášterů v kasárny změnili. Než se místo zas obsadí, aby takto caru aspoň něco zas přirostlo v tom interkaláru. Pan ministr práv doložil: »Moje jest výminka, by se veřejně v novinách o tom stala zmínka, že se nový bůh kontraktně zavazuje tomu, každou falešnou přísahu trestat porcí hromu ; neb se teď již každý všivák řídit chce dle cara, lhát, přísahat a dělat si ze soudů kašpara!« Ministr osvěty divný plán měl pohotově, aby se ta božská živnost ponechala vdově. Že si může na svou ruku přibrat tovaryše, šikovnéhojezovitu anebo derviše. Že to bude lacinější a v dobrém pořádku, neb on sám že jim přispěje radou na počátku. —Při tom však byl potutelné církevní plemeno, myslil, že to sám povede na vdovino jméno. Ministr vojenský pravil: »Co dovede bůže, každý starý generál to taky zastat může. Zvyklý na subordinaci bude cara etiti, aeráru se může při tom pense ušetřili. Ze všech nejlíp by to trefil maršál Komispetr, pouštět hrůzu na sedláky, na to on je metr. Pro jistotu se mu může ňáký literatus, chlapík v péře vycvičený, přidali ad latus. Tak přivedem’kněžstvos vojskem jednomu komandu, zorganisujemepřísněj’ tu církevní bandu.« — Pan ministr policejní beze všeho křiku . podal písemně své votum v zavřeném paklíku Policie jako kočky ráda po tmě chodí, v jasném světle veřejnosti nerada se brodí. Ač své votum zapečetil, přece bych se vsadil, že uhodnu, co on asi tajně caru radil: Jistě zpověď, jezovity, očistec, latinu, pokoru a trpělivost při chlebě a vínu; kousek nebe; na udici pár volavých svátých: všechna moc pochází s hůry, pluk čertů rohatých. ZPĚV OSMÝ: KAMARILLA. Jako u všech potentátů, tak i v Rusku byla mocnější než ministerstvo dvorní kamarilla. Zachovej nám, pane Bože! Frantu Šumavského, že je každá kamarilla pohlaví ženského. Vladimír byl ještě tomu puncto sexu štvanec, jako lev kraloval mužům a ženským co kanec. Jednu ženu měl Normanku a jednu Řekyni, dvě měl Češky, že jsou hezky, jednu Bulharyni. A maitresek jako pecek: tři sta v Bělehradě, dvě sté v sele Berestově, tři sta v Vyšehradě. Ještě kromě těch kasáren leckdes filiálku: Kacik v Hessen-Kasslunemá tolik kafešálků! A teď ještě tetky, matky ním přiadýrovat, pak to s jejich zpovědníky multiplicírovat: ó, to byla kamarilla jako Čimborasso! senát vždycky pohotově jak u rasa maso. Ó, to bylo kandidátů to bylo protekcí! tu car, co jest topit bohy, dostal teprv lekcí. Všechny na něj dorážely, každá jinak mlela, málem by už byla caru hlava sšedivěla. — Večír, když mu starý Mates přišel zouvat boty, začal si car stěžovat! na ty své trampoty. Starý Mates ten byl ve všem carův hlavní rádce, ministry i kamarillu vodil na oprátce. «Ach! Matýsku, Matýsečku! hleď mne toho zbavit, já chudák s těmi ženskými nic nemohu spravit.« Mates, jak jen car byl svlečen a v posteli ležel, do redakce vládních novin s botma v ruce běžel. Tam jim cosi diktýroval s botama pod paží: »Nebude-li to tam zejtra, car vám vousy zpraží!« — Druhý den pak celý Kyjov divil se nemálo, když v úřední části novin velkým písmem stálo: »V jménu Jeho Veličenstva cara Vladimíra na prázdnouprebendu božskou konkurs se otvírá. Výminky a bližší zprávy to kandidátovi ministerstvo policejní na doptávku poví.« — — Rozběhla se ta novina v elektrickém letu na drátěných telegrafech jako rtuť po světu. Druhý den již v celém světě jak na lípě včely telegrafické depeše v novinách bzučely. V Římě páni kardináli Červenému Raku přede mší se scházívají na sklenku araku. Pan kardinál Šamšulini mrsknul jen po oku do AugsburskýchVšeobecných, už se dal do skoku! Dal nalejt Lacrimae Christi, a to hned do džbánu, vylousknuldžbán a již letěl přímo Vatikánu. Tam hned vrazil do pokoje a bez zaklepání vyburcoval tou novinou papeže ze spaní. Svatý Otec jak vyskočil, ještě byl v košili, velel, by se Jezovité do Rus hned strojili. Dal je všechny této cestě na ostro kovati a marš zvláštní pro ně kázal skomponýrovati. ZPĚV DEVÁTÝ: JEZOVITSKÝ MARŠ. Te Deum laudamus — v Kyjově je rámus. Dies irae, dies illa — nastane tam naše víra. Te rogamus, audi nos — ten Vladimír to je kos! Gloria in excelsis Deo — držme my se jeho. Credo in unum Deum — náš bůh je poslušnější nežli Perun. Orate, fratres — naše víra je ponížená jak pes. Benedictus qui venit — málo vědět, mnoho věřit. Sanctus, sanctus, sanctus — všem novotářům pardus. In nomine Domini — čert aby vzal noviny! Dignum et justum est — starým časům všechna čest. Dominus vobiscum — lepší hloupost nežli rozum. Sancta Dei Genitrix — zde nám už nevěří nic. Agnus Dei, qui tollis peccata — Rusi nám budou věřit jak telata. Veni, Sancte Spiritus — postěhujem se do Rus. Exaudi nos, Domine — ať nás to tam nemine. Pleni šunt coeli — abychom se tam dobře měli. Aequum et salutare — počkej, ty kaviáre! Salvator mundi — to budou jundy! In te, Domine, speravi — žaludek nám dobře tráví. Libera nos a malo — sedum liber masa málo! • Exaudi, Domine, orationem meam — sním jelito, když šunky nemám. Ex profundis clamavi ad te, Domine — když jsem byl ve sklepě na víně. Dona nobis pacem — s kuchařkami spát chcem. A porta inferi — aby lidé nevěděli. Mea culpa, mea maxima culpa — kdo neumí dělat zázraky, ten je ťulpa! Kyrie eleison — když peníze nejsou. Et ne nos inducas in tentationem — když ti dávají, ber honem. Sicut erat in principio et nunc et semper nedávej nikomu nic, ale všem ber. Et in saecula saeculorum. Amen. Nejvíc nám nese ten pekelný plamen. ZPĚV DESÁTÝ: KONKURS. Věje vítr černomořský, travou v stepi klátí: sbíhají se do Kyjova páni kandidáti. Věje vítr od západu, v Kyjově se práší• každá firma haní jiné, sama se vynáší. — Poslal papež dekret z Říma, pečeť jako talíř: »Co je po té řecké víře. nedám za ni halíř! Není církev jako církev, care nejmilejší, římská církev mezi všemi nejcirkvovatější!« A carhradský patriarcha, pečeť jako miska: »Nevěř tomu, Vladimíre, co antikrist píská. Není církev jako církev, care nejmilejší, řecká církev mezi všemi nejcirkvovatější.• A rabínské synedrium »šulem, šulem« píše: »Nevěř Římu, nevěř Řekům, drž se jen Mojžíše. Není církev jako církev, care nejmilejší, židovská je mezi všemi nejcirkvovatější!< Také Mufti muhamedský překřičet se nedá: »Potluč ty psy nevěřící, drž se Muhameda. Není církev jako církev, care nejmilejší, musulmanskámezi všemi nejcirkvovatější!* V carském dvoru na Podolu psi o kost se hryzli, také ty ostatní sekty konkurovat přišly. Čert zná všechna jejich jména, ale jak se ctily, z toho se ruské hokyně mnoho naučily. Tenkrát byly zlaté časy pro dohazovače: rosolku pili z krajáčů, jedli jen koláče. Protože jim v tom konkursu obchody tak kvetly, jmenují se od té doby také »boží metly«. —«safír— PŘIPOMÍNKA. Toto vydání otištěnoco do slov přesně dle vyd^Jprvotnmó7"vyšléhos 93vyobrazenímTod. Xíšky, ' vyjímajeněkolikzměnpravopisných,jako např. »bez toho«místo »beztoho«, »špendýrovat«místo »špendírovat«,»v létě« místo »vletě«,»stráví«místo »ztráví« a pod. Tolikodle »Obrazůživota«,roč. 1861.,kde na str. 209.a 210.jest otištěnzpěv I. a III., užil jsem na str 3., 6. a 7. slova »čokoláda«místo »čekoláda«,na str. 6. »co mám z toho?« místo »coz toho mám?«, na str. 7. »vopakovat«místo »opakovat«(vzhledem »vomeldovat«,jak majívšechnyotisky »Křtu«),na str. 8. »ho« místo »to«,na str. 9. »z moždířů«místo »moždířů«a na str. 19. vytiskl jsem slova ve dvou verších proloženětak, jak jest v »Obrazech«.Kromě toho zvoliljsem na str. 10.»měsíček«místo »měsíčka« a »puť-ťu-ťuťu«místo»puť-ťu-ťu«,nastr.11.»brabence« místo »mravence«a na str. 27. »nehodili«místo »ne chodili«dle rukopisuHavlíčkova,jehožčástjest zacho vána (vizQuisovy»BásnickéspisyKarlaHavlíčka«,str. 78.a 92.). Na str. 9. ponechal jsem dle vydání prvotního »roznášeli«,ačkoliQuis má »odnášeli«,a na str. 18.v čtyř verší, které v některých vydáních jest vynecháno, ponechal jsem dle vydání prvotního »dívá se«, ačkoli Quis má »kouká se«; jestiť »roznášeli« a »dívá se« i v »Obrazech« a tedy dojista správné. Také na str. 21. nechal jsem »sepsal«, ačkoli Quis má »napsal«. Rovněž i ponechal jsem na str. 23. »kaplan« místo »ťulpa«, jak jest v zachovaném rukopise, protože ruko pis ten jest pouze konceptem, jakž svědčí dva varianty v témže rukopise prvých čtyř veršův, otištěných na str. 26. a jež Quis otiskl na str. 91. Posléze připomínám, že v »Obrazech« jsou též opravy, jako »prý« místo »prej«, »půjdu« místo »pudu« a pod. Jest tam také vynecháno čtyřverší »Nechce — hubu« (str. 7.) atd. a učiněny změny, jako »ponechá« místo »sežere« a »kejchá« místo teček (na str. 7.). Verš »Však my se ho . . .« (str. 8.)zní v »Obrazech«: »Však my se mu . . .« Nakladatel. Nákladem knihkupectví Dra Frant. Bačkovského vyšly také tyto SVOBODOMYSLNÉ SPISY: Zrušte kněžské bezženství! Napsal J. Baborovský. Za 20 h. Lež a pravda o „svátém“ Janu Nepomuckám. Napsal J. Arbes. Za 30 h. Pověra ve službě náboženství. Napsal E. Just. Za 30 h. Novější názory O stvoření světa. Napsal Dr F. Kodym Za 30 h. Čemu UČÍ Darwin ? Napsal Dr. F. Kodym. Za 30 h. Encyklika a syllabus „otce svátého“ Pia IX. a syna nové doby. Napsal A. Šfastný. Za 60 h. Křesťanství a vlastenectví. Napsal L. N. Tolstoj. Z jazyka ruského přeložil J. Novák. Za 60 h. 0 náboženství a mravnosti. Napsal L. N. Tolstoj Z jazyka ruského přeložil J. Novák. Za 30 h. 0 vědě a umění. Napsal L. N.Tolstoj. Z ruského jazyka přeložil J. Novák. Za 60 h. Peníze. Napsal L. N. Tolstoj. Z ruského jazyka přeložil J. Novák. Za 50 h. Stručný výklad evangelia. Napsal i. N. Tolstoj, z ru ského jazyka přeložil J. Novák. Za 1 60 h. Španělská inkvisice. Napsal J. Barák. Za 30 h. Pius IX„ poslední papež-král. Napsal G. Eim. Za 30h. Šílení V klášteřích. Napsal J. Neruda. Za 30 h. Zápas jesuitů S novověkou osvětou. Napsal A. Sojka. Za 30 h.