\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DIVADELNÍ ŽIVOT – OD 30. LET DO KONCE 2. SVĚTOVÉ VÁLKY PROTEKTORÁTNÍ DIVADLO DIVADLO V CENTRECH A V REGIONU KRAJOVÁ DIVADLA \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png OFICIÁLNÍ DIVADLA 30. LET •Národní divadlo v Praze: do roku 1935 K. H. Hilar, dramaturgie F. Götz, kromě Hilara režiséři Karel Dostal a Vojta Novák •Městské divadlo na Královských Vinohradech: 1930: šéfem činohry Jan Bor, dramaturg a přílež. režisér Josef Kodíček, dramaturg Fr. Langer, Borovy dramatizace Dostojevského (Z. Štěpánek), kromě Bora režiséři Bohuš Stejskal, Gabriel Hart •České divadlo v Olomouci: 1931: začátek činnosti Oldřicha Stibora, levicové, stoupenec avantgardy Tairova, Hofmannsthal: Každý (Kdokoli, Jederman) (po vzoru Reinhardta), Král Oidipus (1932) v polemice s Hilarem – komparsový chór \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png NÁRODNÍ DIVADLO V PRAZE •Řízeno ministerstvem školství a osvěty, od 1942 ministerstvem lidové osvěty, ředitelé Stanislav Mojžíš-Lom, Karel Neumann, Ladislav Šíp •Stavovské divadlo do rukou Němců, za něj ND dostalo Variéte v Karlíně (tzv. Prozatímní divadlo) •1939: šéfem činohry Jan Bor, režie K. Dostal, J. Frejka, v březnu 1942 pověřen řízením F. Götz, od 1. 4. 1944 Miloš Hlávka •Směřování dramaturgie: hry české klasiky – obraz od soudobé dramatické tvorby k tvorbě z minulosti, od zahraniční k české (z české klasiky Klicpera, Stroupežnický, F. X. Svoboda, M. A. Šimáček, V. Štech) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png REŽISÉŘI ND (BOR, PODHORSKÝ, V. NOVÁK, DOSTAL, FREJKA) •Jan Bor -Vycházel z Bergsonova vitalistického dynamismu, expresivně prokreslené postavy, až naturalistické (Noc běsů, 1940) -Macbeth (1939) – jedna z nejvýznamnějších inscenací doby, scéna: V. Hofman, Z. Štěpánek a O. Scheinpflugová -Nápadníci trůnu (1941), Čarodějka pasovská (1941) Z. Štěpánek jako Macbeth \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •Aleš Podhorský -Realistický režisér -Vybírá si realistická dramata (Tyl, Stroupežnický, Šimáček, Suchovo-Kobylin a další) -Nejvýznamnější Maryša (1943) – Marie Glázrová jako Maryša, Z. Štěpánek jako Vávra •Vojta Novák •- Realistické režie, např. Pirandellův Lazar (1943) • • Maryša, 1943 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •Karel Dostal – psychologické propracování postav a touha vyslovit se k aktuálním společenským problémům •Antická tematika: Sofoklova Antigona, Euripidova Médea, Goethova Ifigenie na Tauridě •Antigona: scéna F. Muzika – architektonická, mluvní projev herců stylizoval do intonovaného a rytmizovaného přednesu, gesta, sošné postoje •Torquato Tasso (1942) Antigona, 1941 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •Jiří Frejka -Uvolnění divadelních složek – múzické divadlo -Zájem o básnické drama, podobenství a obrazivost -11 dramatických novinek (Lom, Hlávka, Faltis, aj.) -Spolupráce s V. Renčem: Císařův mim (1944) -Inscenoval především klasické komedie a komedie principu dell´arte (Benátská maškaráda, Lišák Pseudolus, Zlý jelen, Amfytrion a další) •Používal masky, převleky, záměny osob, improvizaci, špílce •Princip divadla na divadle, herectví nerealistické, gesta, až mimické • • •Programové manifesty: a)O divadlo vskutku národní, 1939 b)Smích a divadelní maska, 1942 c)Železná doba divadla, 1945 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Hebbel: Gygův prsten, 1943 Lišák Pseudolus, 1942, scéna Jiří Trnka \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png LIŠÁK PSEUDOLUS [Trnka] sevřel jednotlivé prvky scény do pevně rámovaného a tmavě vykrytého kulisového oblouku s otvorem vyříznutým do tvaru obrovsky zvětšené antické vázy, přičemž vlastní akční prostor, nalézající se za oním obloukem, rozčlenil do několika úrovní a v pozadí uzavřel malovanými, během hry obměňovanými prospekty. http://archiv.narodni-divadlo.cz/fotografie/36327/predstaveni/49369 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png MĚSTSKÁ DIVADLA PRAŽSKÁ •1942: odstraněn umělecký šéf B. Stejskal, sesazen i dramaturg F. Tetauer, do 1944 šéfem Jiří Plachý, poté F. Götz •program jako boj proti fašismu, zahraniční dramata klasická i současná, za Plachého divadlo ztrácelo svou koncepci, převažovala německá dramatika nad českou •Převažovalo neangažované divadlo, produkce zábavná a bulvární Ročenka Kruhu solistů Městských divadel pražských \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png BOHUŠ STEJSKAL (MDP) •Hry s tématem vzpoury osamocených hrdinů proti tyranům, expresionismus, klasické tituly •Hamlet (1941) – Hamletův vnitřní monolog, Miloš Nedbal monology z rampy do hlediště – vyčlenil H. z vlastního děje, reálný Hamlet, scéna F. Tröster (snový charakter) •Mrtvé moře •Revizor – expresionistická groteska, snové prostředí, lustr připomínají orlici •Akcentoval snové prvky, které zpochybňovaly reálnost obrazu skutečnosti •„Dýky a důtky jsou v jeho skřípavých slovech,“ psal po premiéře A. M. Píša, „pod nimiž jako by se chvílemi ozval zdušený pláč a mrazivý smích toho, jenž je tragickým šaškem svého zoufalství.“ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DALŠÍ REŽISÉŘI MDP •František Salzer -Východisko expresionismus, uvádět Shakespearovy komedie – vyzdvihl lyrismus, komediálnost -Zkrocení zlé ženy (1939) -Jak se vám líbí (1941) -Mnoho povyku pro nic (1944) •Karel Jernek •Přišel 1942 z Brna, blízký expresionismus •Pirandello: Šest postav hledá autora (1943) a Každý má svou pravdu (1944) – expres. tragikomická groteska •Zmoudření Dona Quijota (1944) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png STÁLÁ KOMISNÍ DIVADLA (SOUKROMÁ DIVADLA) ZA VÁLKY •Nejpočetnější divadelní síť za okupace složena z divadel soukromých podnikatelů •15 stálých komisních divadel •50 cestujících společností •2 vznikající krajová divadla (Horácké a Beskydské divadlo) •Stabilizace provozu: Akropolis, Uranie •Vznik nových scén: Divadlo Anny Sedláčkové, Nezávislé divadlo, Intimní divadlo, Komorní hry Radosti ze života \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png LIDOVÉ DIVADLO URANIE •Lidové divadlo Uranie -V Praze Holešovicích -Vedl J. Perlík, šéfem A. Klimeš, od 1944 B. Mathesius, stálý spolupracovník A. Podhorský, šéf výpravy Josef Gabriel -Základem česká klasika (Němcová, Neruda, Preissová, Stroupežnický aj.), dále světová klasika •Dílo A. Klimeše Malostranské humoresky (1941), nejúspěšnější Isabela španělská (1942) •Soubor složen z herců realistického směřování (O. Beníšková, R. Deyl), expresionistického (V. Vejražka), civilního herectví (M. Nedbal, D. Medřická) •V roce 1945 soubor přešel do Divadla 5. května \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Miloš Nedbal Vítězslav Vejražka Blanka Waleská Dana Medřická \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png NEZÁVISLÉ DIVADLO A INTIMNÍ DIVADLO •Nezávislé divadlo •1941: v podzemí hotelu Ambassador na Václavském náměstí – J. Snížek, V. Brychta, O. Rosenberg •Režie Miloslav Jareš – reminiscence na Burianovu Manon Lescaut – Všední den •Herci z Honzlových divadel – uváděli Honzlovy adaptace •Vedení J. Škoda a K. Palouš – lidový repertoár •Intimní divadlo •V Umělecké besedě na Malé Straně •Založil Jaromír Dohnal •Lehký veseloherní repertoár •Civilistický herecký projev •Režiséři J. Jahn, A. Dvořák, J. Škoda \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png BULVÁRNÍ DIVADLA •Divadlo Anny Sedláčkové: 1939-1944, Mozarteum v Jungmannově ulici, osobnost Anny Sedláčkové – Heda Gablerová, Emilia Marty; konverzační repertoár a česká a světová klasika •Divadlo Járy Kohouta – zpěvoherní frašky •Divadlo Vlasty Buriana – situační veselohry a frašky (hry E. A. Longena, F. Šamberka) -na jaře 1944 proměna na činoherní divadlo s vážným repertoárem -Angažován Jaromír Pleskot jako dramaturg a režisér \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Anna Sedláčková Jára Kohout Vlasta Burian \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png MIMOPRAŽSKÁ DIVADLA V MEZIVÁLEČNÉM OBDOBÍ •Před říjnem 1918: Praha, Brno, Plzeň, Kladno •Po roce 1918: České Budějovice, Olomouc, Moravská Ostrava, Bratislava, Košice •BRNO -1919: ředitelem Václav Štech (po odchodu z Vinohradského divadla) -1918–1922: jako dramaturg Jiří Mahen, 30–50 premiér za rok -Komorní večery v Redutě (1919/1920) -1925: ředitel F. Neumann, šéf činohry Rudolf Walter, šéfem činohry Lev Blatný (1928) -Orientace na soudobou aktuální dramatickou zahraniční i českou tvorbu -Herci: Rudolf Walter, Ema Pechová, Jaroslav Auerswald, Karel Urbánek, Zdeňka Gräfová, Anděla Novotná, Jarmila Urbánková, František Klika \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png BRNĚNSKÁ ČINOHRA 30. LET •1931: přejmenováno na Zemské divadlo •Ředitelem a šéfem činohry Václav Jiřikovský (do 1934/35) •Program význačné orientace na slovanskou dramatiku a původní moravskou tvorbu •Brněnští scénografové: Zdeněk Rossmann, Vladimír Beneš, Antonín Kurial, František Muzika •Režiséři Aleš Podhorský (realismus), Rudolf Walter (spíše expresionismus) Václav Jiřikovský \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png MIMOPRAŽSKÁ DIVADLA •Zemské divadlo v Brně – Václav Jiřikovský ředitel, činohru zprvu řídil Jan Škoda (a režie, po jeho odchodu do Ostravy režiséři Jiří Jahn a Antonín Kytka), herecké režie J. Skřivan, A. Klimeš, F. Šlégr •Jan Škoda – hlásil se k realismu, stejně jako Stejskal inscenoval Mrtvé moře s Josefem Skřivanem •Karel Jernek – činoherní a operní režisér: -Richard III. – F. Tröster scéna – básnické podobenství o cestách a způsobech, jimiž se diktátoři dostávají k moci (Hitler) -Don Carlos – politické narážky a jinotaje -Maškaráda – obraz světa, který se vymkl z normálu a zešílel -Josef Skřivan – lyrický jevištní ráz inspirovaný avantgardním poetismem \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ČESKÉ LIDOVÉ DIVADLO •Začátkem listopadu 1941 zatčen Jiřikovský, J. Skřivan, 2 členové opery a 10 členů divadla, zákaz činnosti k 12. 11. 1942 •Duben 1942 zrušení divadla •Povolení k provozování divadla – České lidové divadlo (zahájilo 15. 3. 1943) – Staré divadlo na Veveří, bylo soukromým podnikem Antonína Fencla •Studie Bořivoje Srby: „České divadlo v Brně v letech nacistické okupace a druhé světové války (1939–1945)“, Program, 1989/90, č. 6 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KOMORNÍ HRY RADOSTI ZE ŽIVOTA •Poloprofesionální divadelní podnik působící v Brně 1942–1944 na základě licence a pod záštitou kulturně politické akce Národního souručenství Radost ze života. •Zakladatelem a vedoucím byl bývalý šéf, režisér a herec činohry ND v Brně a profesor brněnské Státní konzervatoře Rudolf Walter. •Cílem zobrazit soudobého člověka, jeho myšlenky a city •Dramaturgicky: výběr z německé klasiky: Goethe, Schiller, Hebbel, Hauptmann •Tematicky je soustředil k psychologické a etické problematice lidského života, stylově k psychologicko-realistické herecké a režijní metodě. •Po roce 1945 pokračování v tzv. Svobodném divadle (dnes Městské divadlo) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ČESKÉ DIVADLO V OLOMOUCI •Oldřich Stibor – zatčen 1940, odsouzen k vězení, zemřel 1943 •Poslední režie: Jan Výrava (1940): obraz vzpoury sedláků proti panskému útlaku – výzva k boji proti fašismu •Jinotajné inscenace Schillerových Loupežníků, Gogolova Revizora •Ředitel Stanislav Langer do roku 1943, poté Julius Lébl •Monografie Heleny Spurné o Oldřichu Stiborovi: http://vffup.upol.cz/edice/konvikt/helena-spurna-divadelni-reziser-a-clovek-oldrich-stibor-1901-194 3 Oldřich Stibor \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •Jan Škoda -Ředitel, šéf činohry, dramaturg, režisér (1940–1942) -Inscenace české a světové klasiky, rozšíření řady shakespearovských inscenací (Sen noci svatojánské, Romeo a Julie) •Jiří Myron – vedl divadlo do konce války •Karel Palouš – režie her Komorního cyklu NÁRODNÍ DIVADLO MORAVSKOSLEZSKÉ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png MĚSTSKÉ DIVADLO V PLZNI •Zatčeni Jarmil Škrdlant, i jeho nástupce Ota Zítek •1943: Stanislav Langer, šéf činohry Antonín Kurš •1942: Zítek přijal režiséra Alfréda Radoka (pod j. Vladimír Bureš): Šrámek: Ostrov veliké lásky, Benátská maškaráda, Před západem slunce – jevištní metafoy •Kurš: sociální díla, politické jinotaje: Maryša, Strašidla •Život je sen: nespravedlivě vězněný princ Alfréd Radok \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DALŠÍ DIVADLA •Městské divadlo na Kladně: A. Kurš (1940–1941), poté Jaroslav Novotný •Kurš: Othello, Dítě, Manon Lescaut, Faust – po Manon vypovězen do 24 hodin z Kladna; Novotný nasazoval klasiku Shakespeare, Molière, Mrštíci, cyklus tzv. kladenských premiér (návaznost na Buriana) •Východočeské národní divadlo •Jihočeské národní divadlo \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KRAJOVÁ DIVADLA •Horácké divadlo -Sídlo v Třebíči, později Jihlava -Družstvo HD – Antonín Skála -1. ředitelem Rudolf Nádhera, 1941: Ludvík Žáček -Soubor vedl A. Skála, poté A. Kurš a Jarmil Škrdlant -Herci: M. Hynšt, O. Krejča, K. Novák, J. Sovák -Kurš přijat po jeho vyhoštění z Kladna •Beskydské divadlo -1942, Hranice na Moravě, Vladislav Hamšík, zpočátku soukromá koncese -Dramaturg K. Kraus -Režie: O. Lukeš, R. Walter, J. Jahn, M. Pásek -Jahnova inscenace Ondřej a drak (1944) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KRAJOVÁ DIVADLA •Horácké divadlo -Sídlo v Třebíči, později Jihlava -Družstvo HD – Antonín Skála -1. ředitelem Rudolf Nádhera, 1941: Ludvík Žáček -Soubor vedl A. Skála, poté A. Kurš a Jarmil Škrdlant -Herci: M. Hynšt, O. Krejča, K. Novák, J. Sovák -Kurš přijat po jeho vyhoštění z Kladna •Beskydské divadlo -1942, Hranice na Moravě, Vladislav Hamšík, zpočátku soukromá koncese -Dramaturg K. Kraus -Režie: O. Lukeš, R. Walter, J. Jahn, M. Pásek -Jahnova inscenace Ondřej a drak (1944) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DIVADELNÍ KRITIKA •Levicová: •Julius Fučík, Zdeněk Nejedlý, Jindřich Honzl, Marie Majerová, Bedřich Václavek •Mimo levicově orientovaní: •Jindřich Vodák (Čas, České slovo, Jeviště), Karel Engelmüller (Národní politika), Jaroslav Hilbert (Venkov), Václav Tille (Jeviště, Prager Presse), Otokar Fischer (Jeviště, Národní listy), Miroslav Rutte (Národní listy, s Kodíčkem a Götzem Nové české divadlo), Josef Kodíček, A. M. Píša •1926: Jan Vondráček: Přehledné dějiny českého divadla •1929: V. K. Blahník: Světové dějiny divadla, 1923: Smysl a podstata divadelního umění •1931: O. Zich: Estetika dramatického umění •