\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png „ČESKÉ DRAMA NEMÁ SVÉHO SMETANY.“ (O. FISCHER) DRAMATIKA PRVNÍCH DVOU DESETILETÍ… NATURALISMUS, SYMBOLISMUS, IMPRESIONISMUS, DEKADENCE… \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •„Zdá se mi, že člověk stárne jen tím (duševně), když se příliš uzavírá v svoje pojmy, v náhledy, v nichž vyrostl a uzrál. Faktum je, že se vše přetvořuje, i morálka i esthetika, nejen dnes, ale vždy. Totiž jsou jiné, vždy se měnící formule, v jádru se mění málo, protože je to dáno, jako barvy kupř. nebo šířka a délka. Jedná se tedy jen o to, jak hledět a kráčet. A tu bývají ty spory. Chybují ti, co myslí, že ty zákony našli a že se nic změnit nesmí, i ti, co říkají, že ty zákony musejí teprv stanovit. V tom sporu jsem na jednom jen stanovisku: dávat volnosti a vývinu. Chcete přetvořovat? Dobře, tvořte tedy. Poněvadž ale nic nejde skokem, všechno jen krokem a mnohý krok je „levý“, slabý, nesmí se hned žádat samý chef-d'oeuvre od těch bojujících, musí se jim nechat času k rozběhu a uzrání.“ •(Julius Zeyer v dopise Janu Lierovi, 20. 4. 1899) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png PROMĚNY DRAMATU •Impresionistické a symbolistické drama jako žánry nově vznikajícího lyrického dramatu •Žánr pohádkového dramatu •Proměny historického dramatu (Hilbert: Falkenštejn) •Dekadentní projevy: Jiří Karásek ze Lvovic, Jaroslav Maria • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •Především snaha o vytvoření dramatu symbolistického typu, silný vliv symbolistické poetiky na všechny vývojové proudy té doby. Druhou významnou tendencí byla lyrizace dramatického typu, zachycování jisté trvalé a jednání postav prostupující nálady, vytvářející významově velice účinné pozadí pro dramatickou akci. •Na podobu dramatu má svůj vliv také proměňující se divadelní praxe – režisér se stává dominantním činitelem, který komponuje výsledný tvar kombinací divadelních složek. •Tematické náměty: •a) náměty z české historie: Vrchlický, Jirásek, Hilbert, Dyk, Fischer, Lom, Dvořák, Langer – snaha podporovat umělecký emancipační národně uvědomovací proces •b) zřetelný ústup domácí veselohry – nevzniká mnoho veseloher, hojně inscenovány zahraniční •c) symbolistická jevištní báseň – Zeyer, Dyk, Lom, Hilbert • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JAROSLAV HILBERT: VINA •„Nepodrobuji se zákonům morálky, ale podrobuji se svému svědomí.“ •Psychologické drama, patrný vliv Ibsena •Jeden z mezníků moderního dramatu – vychází z realismu, ale posouvá jej dále •Zhodnocení F. X. Šaldy: https://service.ucl.cas.cz/edicee/data/soubory/FXS/KP3/6.pdf \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png POHÁDKOVÉ DRAMA •Jaroslav Kvapil: Princezna Pampeliška (1897) •Julius Zeyer: Radúz a Mahulena (1898) •Alois Jirásek: Lucerna (1905), Pan Johanes (1909) •Jiří Karásek ze Lvovic: Sen o říši krásy (1907) •Linie lyrického dramatu: F. Šrámek, v 50. a 60. letech: F. Hrubín, J. Topol \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JIRÁSEK: LUCERNA (1905) •Mlynářova replika na povinnost jít svítit vrchnosti lucernou: (Mlynář Vrchnímu): „Zapomenout? Na vlastní, staré, dobré právo zapomenout? Kdo zapomene ran, kterými jej ponížili, zůstává bitým psem, a kdo zapomene na své právo, ať je sluhou, ať otrokem! A vy, kdybyste nebyl zapomněl, z čeho jste pošel, že i vy jste z naší krve –.“ •Z lípy se v závěru ozve mužský chorál: „Duch rodu čistý přepevný štít / v zápase věkův a síly zdroj. / V něm žije otců dílo i sen, / dědictví svaté i starý boj.“ •Vodákovo ocenění hry: •„Nicméně, přes ten symbolismus poněkud vtíravý, Lucerna má všecku poesii, kterou mohla mít. Historikové našeho dramatu shledají v ní jednou nejspíš nejurčitější moderní pokračování divadla Klicperova a Tylova. Budou pak jistě konstatovat velký pokrok, jejíž od nich učinila, pokrok v uvědomělosti, pevnosti, síle, jemnosti a hloubce. Pouhé srovnání by stačilo jej skvěle ukázat. Dialog Jiráskův svými větami odstavci je dnes nejčeštější a v tom také nejkrásnější divadelní dialog, jejž máme.“ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png OTOKAR FISCHER, BÁSEŇ ZE DNŮ HLUBOKÉHO MÍRU, SBÍRKA POSLEDNÍ BÁSNĚ, 1938. •A přijde chvíle, jež se bude ptát: •Cos činil, aby zadržen byl pád — •pád tvůj i lidstva, stud a katastrofa? •Čím, vyjma tebou, zvučela tvá strofa, •oč usilovals, o co vedl spor, •kam pádils na voze svých metafor, •cos odvracel a co jsi připravoval? • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png VYBRANÉ TEORETICKÉ KONCEPTY DRAMATU DANÉ DOBY •Jaroslav Hilbert: O dramatu (1914) •Otokar Fischer: K dramatu: problémy a výhledy (1919) •Jiří Mahen: Moderní drama snadno a rychle (1921) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ČLENĚNÍ DLE DĚJIN ČESKÉ LITERATURY •1) doznívá lumírovská generace: •Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer •2) psychologicko-realistická dramatika: •František Adolf Šubert, Alois Jirásek, Vilém Mrštík, Matěj Anastazia Šimáček; veselohry Josef Štolba, Václav Štech •3) dekadentní dramatika: •Jiří Karásek ze Lvovic, Jaroslav Maria •4) impresionistická dramatika •Jaroslav Kvapil, Fráňa Šrámek, Jiří Mahen, Božena Viková-Kunětická, Růžena Svobodová, Helena Malířová •5) symbolistická dramatika •F. X. Svoboda, Jaroslav Hilbert, Viktor Dyk, Otakar Theer, Otokar Fischer, Stanislav Lom •6) nástup expresionismu a pragmatismu •Arnošt Dvořák, František Zavřel, bratři Čapkové, František Langer • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DOPORUČENÁ LITERATURA •Fischer, Otokar. Národní divadlo a české drama. •Kol. Dějiny české literatury, Praha: 1995. •Píša, A. M. Stopami dramatu a divadla, Praha: 1967. •Šalda, F. X. O naší moderní kultuře divadelně dramatické, Praha: 1937. • •