\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png „JEN MIMOŘÁDNOST MÁ ŽIVOTNÍ OPRÁVNĚNÍ.“ J. W. VON GOETHE CITOVÁNO J. MAHENEM V TEXTU „POSLÁNÍ BRNĚNSKÉHO DIVADLA“ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Mahenovo jezero Mimopstruhová [461159] :: rybářský revír | Vranka.cz \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JIŘÍ MAHEN: RYBÁŘSKÁ KNÍŽKA HTTPS://WEB2.MLP.CZ/KOWEB/00/04/12/21/21/RYBARSKA_KNIZKA.PDF Obsah obrázku text, interiér, noviny, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Jiří Mahen: Husa na provázku, 1925 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JIŘÍ MAHEN (1882-1939) •Antonín Vančura •Básník, spisovatel, dramatik, dramaturg, knihovník, literární a divadelní kritik, rybář •Studium češtiny a němčiny, profesor na gymnáziu a obchodní škole •Novinář (Lidové noviny) – kritické reflexe brněnského divadla v letech 1911-1915 •Spolupodílel se na formování kulturního života v Brně: knihovník (od 1921), dramaturg ND v Brně (1918-1922), pedagog na Konzervatoři (1920-1924) • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Městská knihovna v Brně 1921 jmenován knihovníkem Ve dvacítce "knihovnických pohádek", které uveřejňoval v letech 1926-27 pod pseudonymem Zelená maska v Rozpravách Aventina, sáhl po formě satirické črty 1927: Spolek veřejných obecních knihovníků Zachovaly se stovky katalogizačních lístků, na nichž zachycoval svým pečlivým způsobem mnoho popisných podrobností a zvláštností. Průkopnická byla Mahenova činnost zvláště v oblasti předmětové katalogizace, v níž do značné míry předjímal zásady dnešního elektronického "klíčování". \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Jiří Mahen popisuje situaci v brněnském divadle desátých let Poslání brněnského divadla, 1934 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png BRNĚNSKÁ ČINOHRA ZAČÁTKU 20. STOLETÍ •1917/18: vedení Václav Jiřikovský, přizval si Jiřího Mahena – repertoár sestával především z českých dramatických klasik (Tyl, Stroupežnický, Jirásek) •První dramaturg Starého divadla – do té doby funkce nebyla •Sám také režíroval •Zač. 1919: na místo ředitele nastupuje Václav Štech, po krátkém období mimo divadlo se vrací i Mahen •Staré divadlo, Městské divadlo na Hradbách (převážně na operu), Reduta – podíl v hraní s Němci \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DRAMATURGICKÉ VIZE •Repertoár se odvíjí od cílů vůči obecenstvu •Kompromisní: 1)Zábavné hry – ekonomický faktor 2)Umělecké hry – zahraniční repertoár, inscenační provedení 3)Komorní večery •Spory o repertoár Štech-Mahen: ekonomický faktor X umělecká úroveň •Štech: „ústav umělecký pro povznesení, ušlechťování a zábavu širokých vrstev“ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KOMORNÍ VEČERY 1919/20 •celkem třináct večerů •Strindbergova Blýskavice (prem. 7. 10. 1919), de Mussetovy Marianiny vrtochy a Rozmar (prem. 4. 11. 1919), Shawova Fannina první hra (prem. 29. 12. 1919), de Curelův Tanec před zrcadlem (prem. 20. 1. 1920), Syngeova Studnice světců (prem. 12. 4. 1920), Bjornsonova Rukavička (prem. 27. 4. 1920), Ibsenova Paní z námoří (prem. 31. 1. 1920) a Heibergův Balkon (prem. 28. 6. 1920), dale večer moravskych autorů a večer pathosu. •V roce 1941 na ně navazuje Rudolf Walter: Komorní hry Radosti ze života \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Václav Štech, Džungle literární a divadelní, s. 388 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JIŘÍ MAHEN DRAMATIK •Juanův konec (1905) – debut, aktovka •Klíč (1907) – aktovka, pod vlivem revolučních událostí v Rusku 1905 •Theseus (1909) – drama antického člověka (a Mefistofeles, 1910 – metafyzická dramata, otázky života a smrti) •Janošík (1910) •V Janošíkově duši se evidentně bijí osvojené a hluboce zvnitřněné křesťanské ideály s přirozenou lidskou touhou po satisfakci, imperativy „nepokradeš“ a „nezabiješ“ se střetávají s potřebou napravit způsobené křivdy a voláním po potrestání viníků. •První uvedení v Národním divadle (prem. 30. 9. 1910) znamenalo pro Mahena první výrazný divadelní úspěch. Režii měl J. Kvapil, titulní roli hrál v té době již sedmapadesátiletý E. Vojan. • •J. Mahen: Janošík, režie Jaroslav Kvapil, prem. 1910 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Jiří Mahen: Theseus, 1909, předehra •Jiří Mahen: Mefistofeles (1910) •Píseň života (1915) •Ulička odvahy (1917) – Mahen ji v předmluvě označil jako „krásný obrázek naschvál“. STUDENT (Lojzičce): „(...) Podívejte se, my dva jsme teď jistě po svém šťastni a milión sedm set tisíc lidí dneska mohlo být taky šťastno, jenom kdyby měli kuráž! (...)Kuráž –kuráž do všeho –jak by s tím byli lidé šťastni! (Zase si zahraje kousek na harmonice.) Jak se jmenuje vaše ulička? Že nemá jména? Měli bychom ji tedy okřtít. Ulička štěstí –ne to je hloupé. Ulička kuráže –ale ne, to je můj program. –Ulička odvahy, hrome, to nezní špatně, co tomu říkáte?“ •Ve studentově vyznání je ukryto poselství dramatu: proto, aby byli lidé šťastni je potřeba začít u sebe samého, mravně se obrodit, ale především najít odvahu být opravdu šťastný. •Mrtvé moře (1918) – které bylo napsáno jako pocta Janu Husovi k jeho pětistému výročí umučení. Mahen se chopil rodového historie a jako námět mu posloužil příběh prapraděda Jana Vančury z Vinař. Hlavním tématem této hry je podobně jako v Janošíkovi vzpoura; hlavní hrdina sedlák Havelka se odhodlaně přihlásí před vrchností ke své luteránské víře a je za svou troufalost potrestán vyhoštěním ze svého vlastního statku. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png POETISMUS •1924: Teige: manifest poetismu •„Umění, které přináší poetismus, je ležérní, dovádivé, fantaskní, hravé, neheroické a milostné. Není v něm ani špetky romantismu. Zrodilo se v atmosféře jaré družnosti, ve světě, který se směje; co na tom, slzí-li mu oči. Převládá humorná letora, od pesimismu bylo upřímně upuštěno. Poetismus chce udělati ze života velikolepý zábavní podnik. (...) Poetismus není ismem – je v nejkrásnějším smyslu slova uměním žíti. Nepochopiti poetismus znamená nepochopiti života!” (Karel Teige) •https://service.ucl.cas.cz/edicee/data/antologie/avantgarda/AVA1/90.pdf \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png 1925 •Vzniká Osvobozené divadlo (J. Honzl a J. Frejka) •Jindřich Honzl: Roztočené jeviště •Jiří Mahen: Husa na provázku •K. H. Hilar formuluje svůj program civilismu •Na místo šéfa brněnské činohry nastupuje Rudolf Walter, dramaturgem Lev Blatný \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Rudolf Walter a Lev Blatný \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •Režisérův zápisník, 1921, dostupné online: https://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:1a935260-70a7-11e5-9690-005056827e51?page=uuid:28e69 940-78d0-11e5-954e-5ef3fc9ae867 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png UVAŽOVÁNÍ O DIVADLE •Richardson: Režisérův zápisník (1921) •Mahen, Jiří: Rozřešme českou divadelní otázku (1922) •Mahen, Jiří: Před oponou (1920) •Mahen, Jiří: Moderní drama, snadno a rychle (1921) •Mahen, Jiří: Jak se dělá divadlo (1921) •Blahník, Vojtěch: Umění divadelní (1918) •Blahník, Vojtěch: Smysl a podstata divadelního umění (1923) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png LITERATURA •Štech, Václav. Džungle literární a divadelní •Vlašín, Štěpán. Jiří Mahen •Mahenova díla •Avantgarda známá i neznámá. https://service.ucl.cas.cz/edicee/antologie/avantgarda-znama-a-neznama