Protokol nahrávky* Pamětník: Vanda Skopalová Datum a místo natáčení: Natočil: Kateřina Šalounová Zpracoval: Johana Jurášová * Protokol nepředkládá ověřená fakta. Reprodukuje informace v té podobě, jak je uvádí narátor, a to včetně jeho hodnocení. Případné vnější faktické korekce nebo zpřesnění jsou odlišeny hranatými závorkami. Vanda Skopalová – 1. část záznamu 1. NAHRÁVKA 0:00:00 O blízké rodině – rodiče Jan Janula a Květoslava Janulová, roz. Kubisová, bratr Jan Janula. Otec i bratr lékaři, matka sekretářkou. O vzpomínkách rodičů na kulturu v Ostravě a odstěhování do Brna. O dětství v lékařském prostředí v Brně a počátcích tanečního vzdělávání ve škole rytmiku a přestupu do školy Ivo Váni Psoty o vyučujících (Vágnerová, Doskočilová, Erbanová, Avratová, Šlezingrová, Kokšálová, Figarová), o denním režimu, výrobě dresů, o kolegyních. O prvních vystoupeních. 0:13:11 O intenzivních návštěvách baletního repertoáru s rodiči, o přestupu z taneční školy do přípravky a na konzervatoř. O milovaných vyučujících a uměleckých vzorech – zejm. paní Vágnerové. O životě na škole – o setkávání se spolužáky z dalších oborů, o spolužačkách z baletu a jejich dalších osudech, o výuce – tanec, odborné předměty, ad. 0:25:09 O přátelské a rodinné atmosféře na škole a v divadle. O průběhu výuky klasického tance a o absolventském koncertě. O dvouletém angažmá v Bratislavě (za uměleckého šéfa Karola Tóth) a přechodu do souboru operního baletu a následně velkého baletu v Brně pod M. Kůru. O stopování mezi Slovenskem a Českem, o finančních podmínkách tehdejšího života. 0:37:14 O rodinné tradici jména Vanda. O prarodičích, dětské vzpomínky na prázdniny u babičky v Petřvaldě. O začátcích kariéry baletní sboristky, o Otmaru Skopalovi – druhém manželu a členu stejného tanečního souboru. 0:46:17 O organizaci rodinných povinností v manželském páru dvou tančeníků – starání se o děti, hlídání. O tanečních rolích v průběhu života – o rozdílu mezi tehdejší a současnou baletní dramaturgií, o nastudovávání choreografií klasického baletu. O nástupu na jeviště po mateřské – o úloze černošky v inscenaci Spartaka v roce 1975. 0:58:53 O metodách práce Jiřího Němečka a Luboše Ogouna. O vlivu politiky na Ogounovu práci a o rozdílu mezi jeho režiemi klasiky a moderny. O vlivu proměn uměleckých šéfů v souvislosti s politickými událostmi na život a práci tanečníků. 1:09:22 O roli u Daniela Víznera, o sbírání fotografií a programů, o pozdějším konci kariéry (v padesáti letech věku). O úrovni současného baletu a o rozdílu mezi dvěma typy tehdejší výbavy baletek – tzv. „pražské“ a „bratislavské“ baletní špičky. O postupném přechodu z divadla k vyučování na tanečních školách. 1:18:49 O výuce gymnastek na Vojtové, o proměnách zájemců a zájmu u dětí a dospělých při současné výuce. O spolupráci s korepetitorem při výuce tance – o složitosti hledání náhrady za některé korepetitory, o provozních proměnách baletní školy od ředitelky Kokšálové až do současnosti. 1:31:35 O židovské patronce, o židovské kamarádce rodičů Arance, o smrti rodičů a vypravěčském nadání maminky. O prožívání srpna 1968 a o společenském životě v šedesátých letech oproti dnešnímu, o míře fluktuace v tanečních souborech dříve a nyní. O zájezdech s baletním souborem téměř do celé Evropy, o setkávání s tanečníky po letech a o žijících pamětnících. Konec 1. nahrávky 2. NAHRÁVKA – 2. část záznamu 1:46:53 O svém narození a stěhování rodičů do Kohoutovic a bytě v Řečkovicích (s prvním manželem). Proměna režimu zkoušení tanečníků – z původně převážně dopoledních zkoušek na současné celodenní. O zkoušení a vystupování se skupinou Elišky Rybníčkové během konzervatoře, o cestování po světě, choreografiích a kolezích J. Šafaříkové, Anselmě Veselé, Evě Gazárkové, Oldřichu Drštičkovi, Ivu a Jaroslavu Kloudovi, Zdeňku Špačkovi, Karlu Zlámalovi, Kateřině Elšlégrové. O skupině skládající se tanečně ze studentů konzervatoře a amatérů (zatímco orchestr profesionální). 2:00:56 O folklorních souborech a druzích lidových tanců, o práci na natáčení s Eliškou Rybníčkovou ve skanzenu. O natáčení Slovanských tanců v Brně s M. Kůrou a dalších natáčeních s L. Ogounem – výstavní trhy na Ještědu, televizních pořady, filmy Sen noci svatojánské a Giselle, o průběhu natáčení inscenací přímo v divadle. O zážitku ze setkání s rodáky žijícími v cizině na zájezdu Slovanských tanců do Švýcarska. 2:11:50 O kostýmování v baletu – zasahování do procesu výroby a praktických problémech spojených s kostýmy. Režim na zahraničních zájezdech a společné fungování se skupinou. O vztahu dcery k baletu. 2:25:30 O profesním životě jako velkém štěstí, o cestě k učení – o průpravě ruské školy a průběžné přípravě na hodiny, o další výuce mimo taneční školu Iva Váni Psoty. O snu o vlastní baletní škole a dostávání baletu k širším vrstvám. 2:35:07 Srovnání života před a po revoluci 1989. O zážitcích ze zájezdu s baletem do Japonska – vnímání tamního každodenního života, vystupování v divadle u jezera, ohlase u japonských diváků. 2:43:45 Konec 2. nahrávky