Protokol nahrávky* Pamětník: Vladimír Kloubek Datum a místo natáčení: Natočil: Kateřina Šalounová Zpracoval: Johana Jurášová * Protokol nepředkládá ověřená fakta. Reprodukuje informace v té podobě, jak je uvádí narátor, a to včetně jeho hodnocení. Případné vnější faktické korekce nebo zpřesnění jsou odlišeny hranatými závorkami. Vladimír Kloubek – 1. část záznamu 1. NAHRÁVKA 0:00:00 O rodičích – Julii a Janovi, původem z Prahy – otec lékař a kominík, maminka úřednicí. O sestrách Janě a Jitce – lékařce a tanečnici. Shrnutí života – o stěhování z Prahy a přechodu do Brna. O dětství sportovcem a nástupu do přípravky ND, kde se setkal s dalšími budoucími i současnými tanečníky (Kylián, Šemberová, Urbánková, Bonuš, Doležal ad.). O cestě k tanci a vlivu Zdeňka Doležala. 0:06:43 Konec 1. nahrávky 2. NAHRÁVKA – 2. část záznamu 0:07:13 O cestě přes konzervatoř k Pavlu Šmokovi, o cestě do Basileje s tanečníky z pražského baletu a o návratu do Prahy. O období v pražském ND za [Jiřího] Němečka – o svatbě, o Borisi Jakovleviči Bregvadzem a jeho učení. O návratu k choreografu Šmokovi, založení Pražského komorního baletu a rozvodu kvůli množství práce. O práci mistra Šmoka, o praxi na zájezdech. O dětech. 0:17:35 O konci u Šmoka a posledních představeních. O studiu choreografie na DAMU a seznámení s druhou manželkou Ivanou. O tanečních duetech s Kateřinou Dedkovou-Frankovou. O denním režimu – tanec, práce na chalupě a brzká večerka. O Šmokových choreografiích, převtělování na jevišti a práci na módních přehlídkách. O pětiletém angažmá ve Freiburgu u Pavla Mikoláštíka. O českých kolezích z freiburského souboru. 0:27:59 O ukončení kariéry tanečníka a odchodu manželů do Brna – na místo pedagoga na JAMU a baletní mistryně v MDB. O úspěchu s první choreografií pro Stanislava Mošu – inscenace West Side Story v MDB, s asistencí partnerky Ivany. O vyhoření o patnáct let později a o přechodu ke stepování. O osobnostech [Jiřině] Mlíkovské, Šmokovi, Doležalovi, Bregvadzem, Mikuláštíkovi. O Mikuláštíkově inscenaci Ze života hmyzu a scénografii Adolfa Borna. 0:33:53 O Šmokově práci s tanečníky – dle jejich předností. O konzervatoristickém vzdělání – o spolužácích, pedagozích Tymichové a Doležalovi, o dětské lásce v taneční přípravce. O studiích Šmokových choreografií, čtení partitur a notových zápisů, o Šmokově stylu (Bernsteinova mše). 0:42:28 O autorském právu v tanci. O Šmokově stylu – „šmokovině“. Základem je klasická technika, tělesná dispozice, ale i prostý lidský pohyb (přirozenost i stylizace). Šmokova nadání – Šmok jako všestranný umělec, o Šmokově zranění, které vedlo k choreografování a o Šmokově spolupráci s Ogounem. 0:50:22 O proměnách inscenace Hirošima ve Šmokově choreografii. O choreografii jako neprobádaném uzemí hudby a výtvarné složky. O procesu vlastní práce – o postupech hledání choreografie na základě informací od ostatních složek. O umění choreografie. Inscenace Oliver Twist, My Fair Lady a o podrobných zápisech při nastudovávání choreografií, o školních rozborech. 0:58:24 O vlastních literárních počinech – o vzpomínce na Mojmíra Hegera. O rozdílech ve výuce choreografie mezi J. Mlíkovskou, J. Němečkem a P. Šmokem, a o tématu hledání choreografie přes tanečníky. O vlastním pedagogickém působení při předmětech klasický tanec, kontaktní improvizace, partneřina, tai či. O zkušenostech s tai či z Freiburgu a o tamních kolezích. O technikách tai či, o učiteli z Himalájí. O stáří. 1:10:53 Konec 2. nahrávky 3. NAHRÁVKA – 3. část záznamu 1:11:23 Prohlížení fotografií. O inscenaci s tématem francouzské revoluce, o dárcích od vnoučat a od kolegů. 1:17:57 Konec 3. nahrávky 4. NAHRÁVKA – 4. část záznamu 1:18:28 Roky narození rodičů matky a otce – 1911 a 1907. O podpisu dokumentu o mlčenlivosti při cestě do zahraničí při působení v armádním uměleckém souboru. O cestě se Šmokem do Švýcarska a administrativních kličkách z politických důvodů. O přátelství s Borisem Bregvadzem a o jeho umění. O herecké filmografii statisty se Šmokovým souborem Vladimíra Kloubka. 1:31:23 O vztahu k taneční kritice. O vzdělávacím pořadu Jak se dělá balet. O tzv. werkstattech –mezinárodních baletních dílnách. O fotografiích z dokumentu k výstavě 50. let založení Studia Balet Praha – inscenace Opilý koráb, Šeherzáda, Americký kvartet. O finančních podmínkách při nemoci tanečníka během působení u Šmoka, o proměnách zřizovatele souboru a o boji o existenci. 1:53:41 O humoru ve tvorbě Pavla Šmoka – o kolektivní práci na humorných vsuvkách, o detailnosti práce se Šmokem oproti pozdější praxi při choreografování v MDB. O nárazových přivýdělcích při natáčení televizních pořadů. O nastudování inscenace Zasněná noc s polským choreografem. O působení v prostoru v Hybernské, o Šmokově manuální zručnosti. 2:02:16 O nasazení tanečníků při rekonstrukci prostoru v Hybernské i o jejich pravidelném pomáhání při stavbě představení a svícení na zájezdech. O rozdílných finančních podmínkách u nás a v Německu, o konkurzech a prvním manželství. O roce 1960, o vztahu k baletu, o mezinárodním baletním souboru v Basileji. 2:10:15 O přátelství s Pavlem Mikoláštíkem během studií na konzervatoři, o nabídce do angažmá v Německu, o práci s Mikoláštíkem v Německu. O kolektivu souboru v Německu – společné práci a společných výletech, o veřejném zvaní diváků na představení, o kolegu Jiřím Sovovi. Srovnání časového režimu angažmá u Šmoka a u Mikoláštíka. 2:19:16 O režimu hraní inscenací ve Freiburgu, o principu fluktuace vedení divadel v Německu. O neúspěchu první tamní Mikuláštíkovy inscenace, o aktuálních společenských tématech jeho inscenací (terorismus, nacistické Německo), o textových předlohách (Ze života hmyzu, Nosorožci, Epos o Gilgamešovi) a schopnostech, které po hercích vyžadoval (hra na hudební nástroje, zpěv, chůze po laně, akrobacie). 2:28:09 Konec 4. nahrávky