DU1712 Středověké umění: od Konstantina po Giotta II. Země Koruny české po roce 1373, kdy díky úsilí Karla IV. dosáhla největšího územního rozsahu (včetně volně připojeného Braniborska) Wilhelm Worringer, Anfänge der Tafelmalerei, Leipzig 1924 1881–1965 •„(…) Jsou to příslušníci jediné slovanské rodiny. Měkce, medúzovitě, jako amorfní masa se vynořují tyto hlavy z temných pozadí bez podstaty (…) a všechny sdílejí onen zakletý pohled, který na nás tázavě hledí z neosvíceného soumraku duše (…). Velkoryse a monotónně nezná jiné téma než toto jediné: člověk. Dostojevskij. Matoucí řady tváří jsou nepřehledné jako postavy ruského románu.“ •(s. 50 a 53) Jaroslav Pešina, 1912–1992 •„K otázce retrospektivních tendencí v českém malířství krásného slohu“, Umění, XII (1964), pp. 29-34. •„Retrospektive Strömungen in der Tafelmalerei des Schönen Stils in Böhmen“, Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte, XXIX (1976), pp. 29-52. • Karel Stejskal, Umění na dvoře Karla IV., Praha 1978 „Dokud budeme přesvědčení, že formáně-kritická připsání autorů starších generací lze přejímat jako hotový „historický fakt“ a není nutno zkoumat metody, jakými jich bylo dosaženo, vystavujeme se nebezpečí, že budeme rasistické či nacionalistické stereotypy dále reprodukovat ve vlastní práci“. (s. 37) Rok 1978 Rok 1978 Motorizování přespolní pošty v roce 1978 Doba Karla IV. v dějinách národů ČSSR • •“Výročí smrti Karla IV. bylo zařazeno mezi výročí UNESCO pro rok 1978 a politické orgány mají informace, že v NSR jsou plánovány 2 velké mezinárodní výstavy, publikace a oslavy věnované osobě Karla IV. jako císaře Svaté říše římské. Vzhledem k tomu, že lze předpokládat ostré ideologické vyhrocení a jednostranné interpretace osobnosti, významu kultury, doby a prostředí Karla IV., je třeba uvážit, jakými způsoby čelit těmto snahám z pozic socialistického státu ke kulturním hodnotám minulosti. (…) Československá marxistická historiografie se svými jednotlivými obory má k dispozici dostatek argumentů, písemných a hmotných památek, aby mohla Karla IV., jeho prostředí a dobu všestranně zhodnotit a vyložit na historicko-materialistickém základě.” • Kaiser Karl IV. 1316-1378, Norimberk •Kaiser Karl IV. Staatsmann und Mäzen •Kaiser und König: Zum politischen System - Grunzüge der Europapolitik •Karl als Landesherr •Der Herrscher und sein Hof •Der Kaiser und die Kunst •Pfaffenkönig oder Friedenskaiser •Der Nachruhm Die Parler und der schöne Stil 1350-1400. Europäische Kunst unter den Luxemburgern • •“Minulost studujeme proto, abychom se z ní poučili a z vítězného postupu společenského pokroku čerpali posilu a povzbuzení pro naše současné i budoucí snažení a konání (…). Krásu exponátů může pracující člověk obdivovat, protože mu to strana a vláda dovolí v rámci nutného oddechu od práce, přitom ale musí mít na zřeteli, že smyslem výstavy je ukázat především tisíciletý vývoj Čechů a Slováků od doby jejich usídlení na našem území až do současnosti. A uvědomit si, že logickým vyústěním nejlepších lidových, národních a revolučních tradic naší minulosti je nastolení nových společenských pořádků, s pracujícím lidem v čele”. • •„(…) Dílo a osobnost tohoto našeho panovníka byly v zahraničí zkreslovány a zneužívány z hlediska úzkých nacionálních zájmů a v tomto směru nechvalně vynikli – a pokračují bohužel i v současné době – zejména západoněmečtí nacionalisté a revanšisté všech odstínů, kteří překrucují historickou pravdu podle svých pseudopolitických potřeb”. •„(…) posilovala naše nové socialistické vlastenectví a inspirovala k uvědomělé účasti na onom velkém, povznášejícím a vysoce humánním díle, které vytváříme po boku Sovětského svazu a ostatních bratrských socialistických zemí a jímž navazujeme na vše pozitivní, co tvoří obsah národních dějin”. • vejce-rozbite Technika deskové malby Druh dřeva Vertikální x horizontální orientace Způsob rohového spojení rámů Podlepení malby plátnem nebo pergamenem