Umění „pozdní gotiky“ [USEMAP] > > husitské – reformační – utrakvistické umění (?) • [USEMAP] Grafika •Michael Wolgemut, Tanec smrti, 1493 [USEMAP] Termíny: „pozdní gotika“ „italská renesance“ „raný nizozemský realismus“ [USEMAP] Sandro Botticelli, Primavera, 1485-7 Litoměřický oltář, Korunování Krista trním, 1505 [USEMAP] Giorgio Vasari (1511–1574) [USEMAP] Raný nizozemský realismus • [USEMAP] Bratři (Malouelové) z Limburka: Jan, Pol, Herman vlevo: Sv. Mikuláš tiší bouři, Belles Heures du Duc de Berry (Krásné hodinky vévody z Berry) vpravo: Kristus na Hoře olivetské, Très riches heures du Duc de Berry (Přebohaté hodinky vévody z Berry) NEW YORK Met Limbourg Belles Heures, San Nicola salva dal fortunale [USEMAP] Na přelomu první a druhé čtvrtiny 15. století se v italské Florencii zrodila renesance. V té době Nizozemci v malbě již dovedli znázornit atmosférické projevy jako vichr, bouři, tmu, úsvit či západ slunce. Objevili tzv. atmosférickou neboli vzdušnou (barevnou) perspektivu se zamlženými modravými dálkami v pozadí výjevů a používali vržené stíny. Tyto inovace se projevují už po roce 1400 v iluminacích bratrů z Limburka, Mistra maršála Boucicaut a později v díle Jana van Eycka (Turínské hodinky ad.). [USEMAP] Jako pojidlo pigmentů preferovali Nizozemci lněný olej namísto dříve užívané vaječné tempery. Temperu kladli jako podmalbu, na níž nanášeli barvy pojené fermeží, resp. olejem. Olejomalba jim umožnila věrněji znázornit zářivé barvy, strukturu srsti, vlasů, kožešin, povrch a lesk kovu, skla, textilií i hebkost pokožky. Objednavateli jejich děl byli mimo jiné bohatí měšťané a obchodníci s luxusním zbožím jako sklo, drahé látky ap. Campin a Van Eyck dokázali tyto materiály věrně znázornit na svých obrazech, jejichž prostor prohlubují průhledy do perspektivně pojatých měšťanských interiérů a realistické krajiny. Nizozemci malovali prostor, jeho perspektivní hloubku a zkratky spíše cítěně a odpozorovaně, což je lidskému oku bližší než geometricky konstruovaná perspektiva Filippa Brunellescchiho, Donatella a Masaccia v raně renesanční Florencii. Florenťané obraz a výstavbu jeho prostoru chápali analyticky – od konstrukce a od celku k jednotlivostem, kdežto Nizozemci synteticky, kdy z detailů skládali celek. V detailech vlámských kompozic lze nalézat počátky žánru krajiny a zátiší. Též se rapidně rozvinula portrétní malba. Vedle formální vytříbenosti jsou Van Eyckova a Campinova díla prodchnuta hlubokým, komplikovaným symbolismem, který interprertoval mezi ikonology zejm. Erwin Panofsky. [USEMAP] Jan van Eyck, Madona v chrámu, 1438-1440 [USEMAP] Robert Campin, Madona u krbu, ca 1430 • [USEMAP] Robert Campin, triptych Mérode, ca 1432 • http://www.metmuseum.org/toah/images/hb/hb_56.70.jpg [USEMAP] Robert Campin, triptych Mérode, ca 1432 • http://www.metmuseum.org/toah/images/hb/hb_56.70.jpg [USEMAP] Bronzový lavor a florentské džbány s modrou kobaltovou glazurou, kol. 1430 [USEMAP] https://c2.staticflickr.com/8/7021/6440033689_8ce39f4d66_b.jpg •Past na myš (mus diabolica = symbol ďábla) > Kristus jako past na ďábla. Sv. Josef se svým pěstounstvím podílí na lapení ďábla. • •Past na myš připomínají také okenice Josefovy dílny. • •Sv. Josef vyrábí buď další past na myš nebo vrtá síto do vinného lisu (?). Kristus chápán jako vinný list lisující krev Páně. • •Truhlářské náčiní je aluzí na Arma Christi – tj. nástroje Kristova umučení [USEMAP] Majolika a toskánská kamenina, florentské džbány s modrou kobaltovou glazurou, na Campinově oltáři v MET v N.Y. a na oltáři v Bruselu… a v reálu, kol. 1430-50 http://www.wga.hu/art/m/master/flemalle/2/annuncib.jpg [USEMAP] https://uploads5.wikiart.org/images/robert-campin/the-m%C3%A9rode-altarpiece-joseph-as-a-medieval-c arpenter-1428.jpg!PinterestLarge.jpg [USEMAP] https://3.bp.blogspot.com/-P6m95IuVZU0/T7t2inYwO7I/AAAAAAAAAPE/ocno7DRNFQw/s1600/4a_Following+trapp e.tif https://4.bp.blogspot.com/-X-CiSFQIt6U/T7uMoTkLyUI/AAAAAAAAAPk/AulJamPfgHU/s1600/Gasser_Brettfallen .tif [USEMAP] Jan van Eyck, Svatba manželů Arnolfiniových, 1434 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] http://img05.deviantart.net/c1dd/i/2008/161/6/2/arnolfini_hochzeit_artwork_by_kaldrax.jpg [USEMAP] [USEMAP] Robert Campin (Mistr z Flémalle), jedna z desek (Pieta Páně) nalezených ve Flémalle v okr. Lutych (Liége), kol. 1425 [USEMAP] Bratři van Eyckové, Gentský oltář, 1432 • [USEMAP] [USEMAP] Zikmund Lucemburský (1368-1437) [USEMAP] Albrecht II. Habsburský (1397-1439) [USEMAP] Ladislav Pohrobek (1440–1457) • [USEMAP] > > •Jiří z Poděbrad (1420-1471) • • •Jan Rokycana (1396-1471) [USEMAP] Oltář z Boletic, pol. 15. stol. [USEMAP] Matyáš Korvín (1443-1490) • [USEMAP] Vladislav Jagellonský (1456-1516) [USEMAP] sejmout0036 Prašná brána, Praha (stav v 19. stol. před Mockerovou rekonstrukcí) [USEMAP] [USEMAP] sejmout0044 [USEMAP] Srovnání oken vévodského paláce v Urbinu (vlevo, 70. léta 15. století) s průčelím oken Vladislavského sálu (vpravo, datace 1493) [USEMAP] sejmout0075 sejmout0061 [USEMAP] PRAHA, Pražský hrad, jezdecké schodiště od BENEDIKTA RIEDA (Rejta) do Královského paláce (resp. Vladislavského sálu), kol. 1500, (schéma klenby schodiště) [USEMAP] Benedikt Ried, Pražský Hrad, Vladislavský sál, 1487-1502 [USEMAP] Schéma kroužené klenby Vladislavského sálu, přelom 15. a 16. stol. • cs13_9_big [USEMAP] • sejmout0038 sejmout0037 [USEMAP] Benedikt Ried, Pražský Hrad, Vladislavský sál, 1487-1502 (vpravo) a Ludvíkovo křídlo (do 1510, vlevo) – fasáda do jižních zahrad (Na valech) [USEMAP] •RŮZNÉ TYPY POZDNĚ GOTICKÝCH KLENEB •Vlevo nahoře: Kroužená klenba v Jindřichově Hradci • •Dole zleva: síťové hvězdové klenby v Prachaticích, Brně (kostel •sv. Jakuba V.), ve Chvalšinách • [USEMAP] 04-slavonice-cp480-46-dudak-img-1775-resize-48805a9568603 RŮZNÉ TYPY POZDNĚ GOTICKÝCH KLENEB SKLÍPKOVÝCH Nezamyslice, Blatná, Slavonice [USEMAP] Nezamyslice sklípková klenba, po 1500 • • • • [USEMAP] Síťová klenba, chór chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře (Matěj Rejsek), 1499 [USEMAP] Kroužená klenba, Kutná Hora, chrám sv. Barbory (Benedikt Rejt/Ried), návrh kolem 1515, realizace do 40. let 16. stol. [USEMAP] Olomouc, kaple radnice Jindřichův Hradec, farní kostel Kroužené klenby [USEMAP] Hans Spiess z Frankfurtu, 1493 [USEMAP] BRNO, portál do radnice s výzdobou od Antona Pilgrama, poč. 16. stol. vpravo detail kleneb. žeber v kostele ve Sv. Tomáše (jižní Čechy) s motivem svázaných větví, poč. 16. stol. Stara_radnice_%28Brno%29_3 [USEMAP] Svatojiřský oltář, 1470 • [USEMAP] [USEMAP] • • [USEMAP] • • • [USEMAP] •Archa z Velhrartic, ca 1490 [USEMAP] [USEMAP] Bolestný Kristus ze Staroměstské radnice, po 1400 • • • [USEMAP] [USEMAP] Kostel sv. Jakuba v Levoči, hlavní oltář, mistr Pavel, 1508-1517 [USEMAP] Oltář v Kefermarktu, 1497 [USEMAP] Tilman Riemenschneider, Oltář sv. krve, Rothenburg ob der Tauber • • • [USEMAP] Veit Stoss, Oltář Smrti Panny Marie v Kostele Nanebevzetí Panny Marie v Krakově, 1477-1484 [USEMAP] • • • [USEMAP] Monogramista IP, Zlíchovský oltář, 20. léta 16. století [USEMAP] Monogramista IP, Zlíchovský oltář, 20. léta 16. století [USEMAP] Lucas Cranach starší, Ukřižování, 1501 • • • [USEMAP] Děkuji za pozornost • • • • [USEMAP]