Adobe Systems > Akademické čtení a psaní FAVMPa080 FAV JS 2022 11. 5. 2022 Adobe Systems zápatí prezentace 2 Korda: Úvod do studia televize ̶Jak se Vám text četl? ̶ ̶Pracovali jste někdy při psaní svých Bc/Mrg projektů či seminárních prací se skripty nebo učebnicemi? ̶Pokud ne, jak byste s takovým textem pracovali? ̶Jaké jsou podle Vás výhody a nevýhody takového typu zdrojů? ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 3 Korda: Resumé ̶„Kordův text Přístupy k analýze televize je textem, jehož název nám v podstatě dopředu řekne to, co bychom od tohoto textu čekali. Učebnicově nám totiž vysvětluje nejen to, jakými způsoby lze televizi jako médium zkoumat, ale i co v tomto médiu zkoumat můžeme.“ (ŠCh) ̶„Kordův text plní účel studijního rozcestníku, z čehož pramení jeho zkratkovitost.“ (MČ) ̶„Text pozostáva z kapitoly zaoberajúcej sa vývojom skúmania televízie ako média a zároveň porovnáva línie empirického a kritického prístupu. Doplnená je o vizuálne piktogramy, zvýraznené poznámky na bočnej strane listu, čím pomáha k ešte prehľadnejšej orientácii v texte.“ (MM) ̶„Text Jakuba Kordy predstavuje úvod do štúdia televízie, dôvody, prečo sa ňou vôbec zaoberať, nakoľko bola dlhé roky braná ako otupujúca a nízka zábava, podriadená filmu, bez akejkoľvek umeleckej ambície – tento pohľad sa ale v posledných rokoch mení a TV tvorba je braná ako iná na rozdiel od nižšej v porovnaní s filmovou – čo tvorí hlavnú tézu textu.“ (MĎ) Adobe Systems zápatí prezentace 4 Korda: moje resumé ̶Úvodní kapitola skript/učebnice zaměřené na oblast televizních studií přibližuje, proč je výzkum tohoto mediálního průmyslu - jejích forem, historie i diváků - důležitý a relevantní. Dále nabízí dva možné typy výzkumu (empirický a kritický), z nichž každý zaštiťuje několik různorodých koncepcí. Protože jde o výkladový materiál pro čtenáře teprve se s daným polem blíže seznamující, text nabízí doplňkové otázky, rozcestník k další literatuře a prostor pro interaktivní práci s předestřenou tematikou (zde například otázka, proč televizní produkci zkoumáme spíš průmyslovou a institucionální perspektviou a ne tolik optikou autorskou). ̶K jakým dalším posunům v této disciplíně došlo? Ovlivnil pole television studies rapidní nástup VOD platforem? ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 5 Iordanova: The FF as an Industry Node ̶Jak se Vám text četl? ̶Jaká je hlavní teze textu? ̶ ̶V které části byste hledali klíčovou pasáž k pochopení hlavního argumentu? ̶Jaké výzkumné otázky text umožňuje klást? ̶ ̶Co Vám v textu chybí? ̶ ̶Jaká konkrétní témata byste s pomocí tohoto textu řešili/zaštítili (cca 3)? ̶Hodí se text jako metodologická záštita pro Vaše výzkumné téma a proč? ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 6 Iordanova: Resumé ̶„Jedná se o ukázkový příklad toho, jak autoři z festivalových studií uvažují nad industry rovinou. Snaží se ji definovat, popsat, rozpoznat a specifikovat funkce. Zcela přitom chybí sociální rovina. Iordanova na ni přitom na několika místech naráží: profesionálové se „scházejí“, jejich opakovaná přítomnost je „důležitá“. Vnímám to jako zásadní mezeru. Je třeba hledat nástroje, jak „festivalové sociálno“ výstižně popsat.“ (JC) ̶„Iordanova spomína aj argumenty Paula Willemena, ktorý tvrdí, že festivaly nespájajú kinematografiu a ľudí, aj keď dávajú filmom priestor ukázať sa svetu.“ (DG) ̶„Některé tyto přehlídky jsou spíše průmyslovou akcí nežli filmovým festivalem.“ (MR) ̶ „Text sa zaoberá filmovými festivalmi a spôsobom, akým sa zapájajú do produkcie a distribúcie. Niektoré si vytvárajú vlastné produkčné odnožia, iné sa spájajú s televíznymi stanicami a spolupracujú na financovaní a marketingu, poprípade networkingu medzi ľuďmi z biznisu.“ (PK) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 7 Iordanova: Moje resumé ̶Text přináší shrnutí situace jak na poli festivalů, tak v rámci dynamicky se rozvíjející akademické disciplíny festival studies. Autorka se snaží rozevřít nijak objevný předpoklad, že festivaly nejsou jen alternativním způsobem distribuce, ale také výrazným faktorem produkce. Nejčastěji se tak děje pomocí pitchingových fór, která ale můžeme vnímat jako dvousečnou zbraň - sice napomáhají vzniku různých projektů, ale zároveň udržují v chodu systém, který vede hlavně ke vzniku tzv.festivalových filmů. Text představuje jen několik drobných poznámek na předestřené téma, v závěru nabízí několik výzkumných otázek, které dovolí téma zkoumat dál. ̶S textem nelze příliš polemizovat, pouze dalším výzkumem zpřesňovat, případně vyvracet některé jeho drobně nahozené hypotézy (pitchingová fóra) či naznačené výzkumné otázky (co činí FF dobrým a co špatným?). Adobe Systems zápatí prezentace 8 Wallin: Picture Seem to Run in Cycles ̶Jak se Vám text četl? ̶Jaká je hlavní teze textu? ̶ ̶V které části byste hledali klíčovou pasáž k pochopení hlavního argumentu? ̶Jaké výzkumné otázky text umožňuje klást? ̶ ̶Co Vám v textu chybí? ̶ ̶Jaká konkrétní témata byste s pomocí tohoto textu řešili/zaštítili (cca 3)? ̶Hodí se text jako metodologická záštita pro Vaše výzkumné téma a proč? ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 9 Wallin: Resumé ̶„Lze na to nějak aplikovat text Jeana Baudrillarda o simulákrech?“ (ŠCh) ̶„Cykly, stejně jako žánry, mají diskurzivní základ význam a forma cyklů se vykládá různě v závislosti na perspektivě mluvčího.“ (MR) ̶„Zoë Wallin nabízí, oproti dosavadním případovým studiím, obecnější pohled na fungování filmových cyklů v období klasického Hollywoodu. … Autorka nachází v jednotlivých odvětvích průmyslu i konkrétních obdobích rozkoly mezi vnímáním tohoto fenoménu. Na jedné straně se v tištěných médiích objevovaly negativní reakce označující cykly za neinovativní, odbytou produkci, která k popularitě využívá kontroverzní a amorální témata. Z průmyslového hlediska se však lze na tento „sériový“ tip produkce dívat jako na ekonomicky výhodnou strategii, pomocí níž Hollywood plánoval masovou výrobu a snižoval s ní spojené risky (viz. Sedgwick a Pokorny).“ (MČ) ̶„V extrémně nepřehledném, frustrujícím a špatně čitelném textu jsem nenašel hlavní argument ani přesvědčivý závěr. Kvůli struktuře jsem jej patrně ani moc nepochopil. Jako hlavní si z textu odnáším (1) spojení „diskursivní objekt“ a (2) nutnost členění textu k pohodlnému vedení čtenářovi pozornosti.“ (JC) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 10 Wallin: Resumé ̶„Hlavná téza, ktorou sa text riadi je, že cykly, existujúce už od ranej kinematografie, boli využívané filmármi ako pomerne istá ekonomická stratégia v inak veľmi nestabilnom priemysle, nakoľko ponúkajú divákom niečo už známe, s novými prvkami alebo spracovaním. Pojatie cyklu sa však menilo v priebehu rokov a taktiež v závislosti na perspektíve.“ (MĎ) ̶„Ich životnosť na trhu je takmer nekonečná, vďaka čomu je možné skúmať stúpanie a klesanie ich iniciatívy.“ (PK) ̶„Tento text si dáva za úlohu doplniť existujúce prípadové štúdie poskytnutím prehľadu rôznych spôsobov fungovania cyklov.“ (ZS) ̶„Autorka píše o Hollywoodskych filmových cykloch. Tie vysvetľuje ako skupinu podobných filmov produkovaných, cirkulovaných a konzumovaných v koncentrovanom období.“ (MM) Adobe Systems zápatí prezentace 11 Wallin: Moje resumé ̶Autorka se ve svém textu soustředí na fungování a diskurz obklopující produkční cykly v období klasického Hollywoodu. Její ambicí je vystoupat nad jednotlivé případové studie, které této oblasti v akademickém psaní dosud dominovaly a postihnout širší praxi a obecné zákonitosti. Oproti žánrům však mají cykly kratší životnost, spíše negativní konotace a výrazně je formují okolnosti jejich vzniku, proto nelze přijít s žádnou univerzálně platnou teorií. Jejich rozšíření v období klasického Hollywoodu napomáhal rozsah produkce, semi-kompetitivní studiový systém a legálně přípustná imitace originálu. Přestože představovaly klíčovou ekonomickou strategii, provázela je negativní publicita. Studia sice strukturovala produkci do cyklů, ale navenek se k nim vyjadřovala jen zřídka. Rychlému vyčerpání individuálních cyklů napomáhala také praxe uvádění. ̶ ̶Do jaké míry jde o populární filmové produkci takto uvažovat i mimo vymezený časový rámec a geo-politický kontext? >> viz Továrna Barrandov a parodie ̶Prolínání s transmediálním fungováním, franšízami a hvězdnými typy ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 12 Absolvování předmětu ̶Nejpozději do 10. 7. mi pošlete na mail kapitolu Vaší Mgr.práce v minimálním rozsahu 15 NS ̶Může jít o výstup metodologický/kontextuální/dílčí výzkumnou pasáž ̶Do 31. 7. dostanete opoznámkovaný text zpět do mailu a hodnocení do ISu ̶Pokud budete potřebovat konzultaci nad odevzdaným textem, neváhejte se ozvat (od 15.7. budu vždy přes týden v Brně). Adobe Systems zápatí prezentace 13 Úkol na příští týden… Akce: FAVMPa080_Epilog Účast: Dobrovolná Čas: 17:00 Místo: ? Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky