Akademické čtení a psaní FAVMPa080 FAV JS 2022 16. 3. 2022 > Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Slovníčky synonym •Vybírali jste opravdu taková slova, která potřebujete pro svůj chystaný výzkumný projekt? •Jak složité pro vás bylo dopátrat se synonym? •Pro které slovo se nejhůře hledaly alternativy a proč? •Zařadili jste do svých seznamů i ta slova, která lze použít pouze za určitých podmínek? •Naučili jste se nějaká slova, případně objevili pozapomenutá slova a termíny? • Hvězda Star Slavná osobnost Celebrita Ikona Diva Film Dílo Titul Snímek Položka ve filmografii Herec Performer Účinkující Umělec Tvůrce Kostým Šaty Oděv Ošacení Oblečení Toaleta Róba Hrát Ztvárnit Ztělesnit Natočit Vytvořit Zosobnit Realizace Natočení Výroba Uskutečnění Vytvoření Produkce Uvažování nad strukturou… •Je pro vás náročnější psát metodologickou nebo kontextuální pasáž? A proč? •Kontextová část se může zdát jako snazší, ale nezapomínejte, že některé typy dat fungují pouze v určitém a přesně vymezeném kontextu! Není našim cílem představit co nejširší historické zázemí projektu, ale vybrat jen takové údaje, které jsou pro prezentaci poznatků nezbytné => viz etymologie slova – kontext je to, co jde s textem, musí tedy existovat vzájemná spojitost. •Které pasáže píšeme jako poslední a proč? •Nebuďte puristé a začínejte od jednodušších věcí, jak radí Becker. Jednodušší věci jsou jistě dílčí výzkumné kapitoly a podkapitoly, ty totiž můžete použít i v případě, že budete měnit metodologii/strukturu práce/vymezení tématu •Pak přejdeme k psaní syntetizujících závěrů (shrnutí poznatků a otevření tématu směrem k dalším možnostem výzkumu). •Úvod píšeme nakonec a představíme v něm všechny podstatné poznatky a závěry, k nimž jsme dospěli. Nepíšeme detektivku, čtenáře absolventské práce nemusíte udržovat v napětí, jak všechno dopadne. Makrostruktura •Úvod – musí obsahovat téma, argumentaci, intervenci, organizaci a přínos •Konceptuální kapitola/y (představení metodologického rámce a společenského/historického/ekonomického kontextu) >> pomáhá usadit konkrétní případ, jemuž se práce věnuje •Jedna z těchto dvou oblastí může být zapuštěná v úvodu •Výzkumné kapitoly (ideálně 3) •Závěr – shrnuje všechny hlavní poznatky, k nimž práce dospěla “Babské“ rady stran makrostruktury… •Pokud netušíte, jak k volně vymezenému tématu strukturně přistoupit, sepište si formou volného psaní všechno, co k dané oblasti zatím víte. Zjistíte totiž, že se Vám všechno víceméně přirozeně skládá do několika shluků. •Becker nabízí i velmi praktický návod na vizuální/prostorové/taktilní rozložení textů, kdy si píšete jednotlivá témata/příklady na lístky a ty skládáte za sebe/pod sebe/vedle sebe. Nechte se vést spíš intuicí než vše až příliš důkladně promýšlet. „Teror“ první věty/odstavce •Jak vlastně začít? 1.Suše. •„Tato magisterská práce pojednává o … v období…“ •Pro – tímto způsobem nic nezkazíte. •Proti – ale taky nic nevyhrajete. Jde o typ věty, který se hodí do prvního draftu, nicméně při psaní pracovních verzí a finálních úprav bychom měli přijít na lepší způsob. 2.Vysvětlovat. •Pro – hodí se pro takové práce, kde nevolíte tradiční přístupy a struktury. •Proti – nedoporučuji tento způsob, protože vyžaduje značnou rétorickou obratnost. 3.Zlehka. •Osobní/odlehčený/anekdotický, ale pořád koncentrovaný vstup do komplexního problému. Obsah obrázku láhev Popis byl vytvořen automaticky První odstavec jako odlehčené, ale koncentrované představení problému / teze Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky První odstavec jako odlehčené, ale koncentrované představení problému / teze Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky První odstavec jako odlehčené, ale koncentrované představení problému / teze Úkol(y) •Přečtěte si čtvrtou kapitolu z Beckera – Editing by Ear •Napište první odstavec Vaší magisterské práce a to tak, aby nabízel vstup do tématu, které řešíte, pomocí drobné události/anekdoty/osobního zážitku. Druhá polovina odstavce by pak měla naznačit, jak se tato příhoda vztahuje k širší tezi práce. •Samozřejmě dodržujte pravidla úsporného, jasného a čtivého písemného stylu •Vypracované podepsané úkoly mi pošlete na mail do 21. 3. (včetně)