Adobe Systems FAVh040: Výzkum hvězd, hvězdných systémů a kultury celebrit L11: Transmediální hvězdy Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. JS 2022 18. 5. 2022 Adobe Systems 2 Muži v černém USA 1997 r. Barry Sonnenfeld 1.Jak je postava agenta J, ztvárněná Willem Smithem, charakterizovaná, sehraná a snímaná – zejména v kontrastu s postavou agenta K? 2.O filmu se dodnes píše jako o perfektním produktu a perfektním prolnutí. V jakých aspektech, zejména s ohledem na hvězdou osobnost Willa Smithe? Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 L11: Text ̶McDonald, Paul. Hollywood Stardom. Chichester: Wiley-Blackwell, 2011, s. 155–177. ̶„The Will Smith Business“ ̶ Obsah obrázku text, muž, osoba, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Transmédia a transmediální vyprávění ̶Stále populárnější průmyslová praxe zapojující několik mediálních platforem. Jejich prostřednictvím se komunikují a sdílí informace týkající se konkrétního fikčního světa a to skrz různé textuální formy. ̶Transmediální příběhy se rozvíjejí prostřednictvím několika mediálních platforem, kdy každé médium se podílí zcela jedinečným způsobem na našem vnímání fikčního světa. ̶ Matrix Poster.jpg the_dark_knight_poster.jpg open-uri20150422-12561-nie8b7_49ceb417.jpeg Adobe Systems zápatí prezentace 5 Transmediální celebrita ̶Celebrita představuje ideální propojení různých transmediálních procesů a strategií. ̶Celebrity obraz není majetkem konkrétních jedinců. Spíš jde o diskurzivní konstrukt, který se skládá z dílčích reprezentací dané osobnosti. ̶Celebrity obraz je tudíž výsledkem mediální reprezentace; abychom mu porozuměli, musíme věnovat důkladnou pozornost škále různých zobrazení a vzorcům užívaným v tomto diskurzivním režimu. ̶Turner, Graeme (2004): Understanding celebrity. London: Sage. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 6 Transmediální celebrita: Lady Gaga Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, červená, oblečený Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku patro, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, oblek, oblečený Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Transmediální celebrita: Lady Gaga Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, čepice Popis byl vytvořen automaticky Lady Gaga: Five Foot Two (USA 2017, r. Chris Mourkabel) Adobe Systems zápatí prezentace 8 Crossover Stardom Adobe Systems zápatí prezentace 9 ON_Divadlo.jpg KRC2ef319_novy03.jpg Snímek obrazovky 2015-06-14 v 8.06.04.png Nový, Baarová_život je krásný.jpg 100_0920.JPG Adobe Systems zápatí prezentace 10 Transmediální hledisko v případě kariéry Oldřicha Nového ̶ Jak přispívaly jednotlivé mediální pozice k budování hvězdného obrazu Oldřicha Nového? ̶Kinematografie + divadlo + nahrávací průmysl + rozhlas ̶Proměnlivá pozice divadla ̶Nové divadlo 1934 – 1945 (1948) ̶Hostování v divadle v Karlíně + regiony (Plzeň, Brno) ̶1953 – 1958 umělecké vedení Státního divadla v Karlíně ̶Od 1958 – vedoucí „oddělení hudební komedie“ na Státní konzervatoři ̶ ̶Písně jako „synergické komodity“ spojující všechny výše uvedené kulturní průmysly ̶Do r. 1945 – přehledy vydaných desek společností Esta a Ultraphon ̶Výhradní smlouva s Ultraphonem, u Esty pouze jako autor textů ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 11 Oldřich Nový a Ultraphon ̶Tři druhy písňové produkce ̶Písně z divadelních představení (z devíti inscenací) ̶Filmové šlágry (z pěti titulů) ̶Písně zpívané a/nebo otextované Oldřichem Novým bez návaznosti na film nebo divadelní představení => označení chanson nebo slow fox ̶ ̶Vlastní filmový šlágr poprvé pro film Advokátka Věra – Na děvče mi nesahej (1937); k divadelnímu představení skladba z hudební veselohry Jeho tři vdovy (1936) ̶Nejúspěšnější inscenace v tomto ohledu Jedenáctý v řadě (1942) – šest písní pod hlavičkou Ultraphonu, čtyři u Esty ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 12 Objetí_Mandlová_Krstián .jpg Zivot_Ruce.jpg Horowitz_Zpěv_2.jpg ON_Advokátka_Gabin-like.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 13 Milý pane Nový Hudba, text: Jaroslav Moravec, zpívá: Jiřina Salačová podle Dear Mr. Gable (Roger Edens, zpívá Judy Garland) “Milý pane Nový, já viděla jsem Vás, a ještě nyní slyším Váš kouzelný hlas, i Vaše foto na psacím stole mám, teď ještě Váš autogram! Vy jste byl v tom filmu, ach jistě báječný, a věřte, že mé srdce o Vás jenom sní na ten Váš film já snad půjdu tisíckrát, a kdo se mi může smát? Dívala jsem se, věřte mi, úplně okouzleně, škoda, že Vaše úsměvy patřily jiné ženě! Milý pane Nový, jsem tolik žárlivá, když na plátně se jiná na Vás usmívá, a jenom proto se zpovídám teď Vám, že Vás tolik ráda mám!” ̶ Snímek obrazovky 2015-06-13 v 9.41.33.png Adobe Systems zápatí prezentace 14 Oldřich Nový a rozhlas ̶Od roku 1924 pravidelné rozhlasové působení v Brně ̶Archiv ČRo eviduje audiozáznamy s Oldřichem Novým až od roku 1957 ̶Vytváření nostalgického diskurzu kolem hvězdy ̶Rozhlasové půlhodiny Zadáno pro dobrou náladu: Slovo má Oldřich Nový (první polovina 60. let) => Nový jako moderátor a hudební dramaturg ̶Střihová a písňová pásma ̶Rámováno jeho vzpomínkami, prvorepublikovými filmy (dekáda 1945-1955 beze zmínky) a zejména divadlem ̶Mladá generace objevuje Oldřicha Nového jako prvorepublikovou star ̶ Adobe Systems 15 Will Smith „opálený Tom Hanks“ •Jedna z nejúspěšnějších Hollywoodských crossover kariér (napříč mediálními průmysly i publiky) •Hvězdná osobnost stojí na kombinaci hudební star (rapper) / zároveň není ganster, ale „Mr. Nice Guy“ + komediální role + mládí •X Otázka dlouhodobé udržitelnosti? • •Od roku 2005 nevydal nové album •Kritika potlačení rasového aspektu •Rodinný brand •Facka 2022 • Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 16 Rap a hip hop ̶Stejně jako jiné afroamerické žánry dlouho stojí na kulturní periferii, ale na rozdíl od jazzu nebo blues dnes populární a mainstreamový hudební styl ̶Tři vývojová období 1.Old School (1979–1986, maskulinní styl, + breakdance + graffiti) 2.Message a pop rap (1987–1994, Run-DMC) 3.Komerční rap (od 1995) ̶Will Smith začíná jako součást dua DJ Jazzy Jeff and the Fresh Prince už roku 1986 >> jednoduchý komerční rap, který nepojmenovává sociální a ekonomické a rasové problémy afroameričanů, ale hledá sdílená a nekonfliktní témata Obsah obrázku text, osoba, exteriér, lidé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 17 The Fresh Prince of Bel-Air Fresh Prince of Bel Air Opening Credits and Theme Song Adobe Systems zápatí prezentace 18 „Buddy“ komedie s dvojicí parťáků různých ras Obsah obrázku text, osoba, grilování Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, muž, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 19 Will Smith: Hvězdná osobnost •Mládí (dynamičnost, hip a cool) •Komediální timing (vč. sklonů k infantilitě) • •Bezpečná maskulinita (hrdinské, nikoliv sexuální konotace) • •Fikční postavy bez vazeb na afroamerickou komunitu • ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, nošení, sluneční brýle Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 20 MIB jako perfektní synergie ̶Men in Black (videoklip ke stejnojmenné písni): premiéra cca 25. 6. 1997 ̶ ̶Men in Black (film) premiéra: 2. 7. 1997 ̶Men in Black (singl) vydaný: 3. 7. 1997 ̶Album Big Willie Style: 25. 11. 1997 Adobe Systems zápatí prezentace 21 Will Smith jako jedinečný hrdina Obsah obrázku text, osoba, muž, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 22 Po roce 2000 ̶Objevuje se důležitý element otcovství ̶Spolu se synem Jadenem hraje ve filmu Štěstí na dosah (2006) a Po zániku Země (2013); produkce rebootu Karate Kid (2010) ̶Mezi roky 2008 a 2012 se soustředí na vybudování rodinného zábavního brandu (manželka Jada, dcera Willow) ̶Sindie Overbrook Entertainment ̶Navázaná na spolupráci se Sony Pictures Entertainment (do roku 2018) ̶V roce 2019 vzniká společnost Westbrook Entertainment, jejímž cílem je vytvářet obsah: “… vycházející ze zkušeností a úspěchu rodiny Smithovy v zábavních a mediálních průmyslech, stejně jako na poli nových médií a technologií. Cílem je vytvářet a spravovat výrazný a inkluzivní obsah dostupný na všech významných platformách - od krátkých a středometrážních digitálních obsahů k tradičnějším televizním seriálům a celovečerním filmům.” ̶Westbrook Entertainment produkuje úspěšnou talkshow Red Table Talk (Willow, Jada, Gamme) vysílanou na Facebook Watch, koprodukuje seriál Cobra Kai a vytvořila film Král Richard: Zrození šampionek Adobe Systems zápatí prezentace 23 Jak nám pomůže transmediální hledisko při analýze kariéry Willa Smithe z dlouhodobé perspektivy? ̶Ačkoliv je hvězdná osobnost poměrně konzistentní a opírá se o stálý soubor jen drobně inovovaných znaků, s postupem času začíná vyvstávat rozpor mezi filmovými rolemi Willa Smithe a jeho mimofilmovou sebeprezentací. ̶ ̶Ta se totiž stále opírá o hodnoty a obsah spojený s érou Willa Smithe jako Fresh Prince – mládí, humor, bezpečná afroamerická maskulinita. ̶ ̶Schází schopnost konzistentně a dlouhodobě propojit hudební dráhu s hereckou (x Lady Gaga?) Adobe Systems zápatí prezentace 24 Will a Jaden Smith v Graham Norton Show 2013 Will & Jaden Smith, DJ Jazzy Jeff and Alfonso Ribeiro Rap! - The Graham Norton Show - BBC One Adobe Systems zápatí prezentace 25 L11: Resumé ̶Hvězdné obrazy jsou vždy transmediální, neboť se rozvíjejí na několika mediálních platformách (viz Richard Dyer a typy materiálů, s nimiž při star studies analýze pracujeme). ̶ ̶Nicméně až nástup internetu a rozvoj sociálních sítí přivedl k tomuto jevu soustředěnější badatelskou pozornost, včetně otevření této problematiky historickému výzkumu (Oldřich Nový a význam šlágru spojující všechny linie jeho kariéry; pravidelné přesuny mezi různými mediálními a kulturními průmysly). ̶ ̶Stejně jako v případě konceptu Christine Geraghty hvězda jako celebrita-performer-profesionál, i v případě transmediálních přenosů je potřeba sledovat, na kolika platformách a v jakých typech obsahu star svůj brand rozvíjí, co která z těchto činností do celkové image přináší; a hlavně zda se všechny mediální podoby a prezentace ve výsledku uspokojivě protnou do koherentního obrazu nebo jen zvýrazní jeho rozpory a paradoxy. ̶