Adobe Systems FAVh040 - Výzkum hvězd, hvězdných systémů a kultury celebrit L3 – Hvězdy a hvězdný systém z historické perspektivy Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. Jaro 2022 9. 3. 2022 Adobe Systems 2 Rudá carevna USA 1934 r. Josef von Sternberg 1.Jaké jsou hlavní charakteristiky Sofie Frederiky a poté Kateřiny? Jak nám film zprostředkovává vývoj postavy? 2.Jak se tyto charakteristiky prolínají s širší osobností Marlene Dietrich (tak, jak ji známe z dokumentů, memoárů, vyprávění, životopisných filmů…) zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Adobe Systems zápatí prezentace 4 Adobe Systems zápatí prezentace 5 Adobe Systems zápatí prezentace 6 Adobe Systems zápatí prezentace 7 L3: Texty ̶deCordova, Richard (1991): The emergence of the star system in America. In: Gledhill, Chrisitne (ed.): Stardom. Industry of desire. London, New York: Routledge, s. 17–29. ̶deCordova, Richard (1990): Picture Personalities. The Emergence of the Star System in America. Champaign, University of Illinois Press. ̶ ̶McDonald, Paul (2000): The Star system. Hollywood’s production of popular identities. London: Wallflower, s. 5–66. ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 8 Vznik filmového hvězdného systému ̶1907 – 1912 – kumulace ekonomicko-výrobních faktorů, které vedou k vytvoření hvězdného systému ̶Přechod k narativním a vícedílným filmům (17% hraných filmů v celkovém objemu produkce v roce 1907 vs 66% v roce 1908) ̶Spor patentových (trustových – MPPC) firem s nezávislými producenty, dovozci a kiny (Independent Motion Picture Company – IMP) ̶Florence Lawrence jako první filmová star? ̶ ̶Divadelní tradice – počátek hvězdného systému kolem roku 1880 ̶Stock company => combination company ̶Americké divadelní herectví dlouho není respektovanou profesí ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 9 Hvězdný systém jako typ diskurzu a jeho transformace 1.Diskurz o herectví ̶Technologický aparát jako první star ̶Rozpoznání vystupování ve filmu jako specifického druhu práce (od pózování k hraní) ̶Od roku 1908 / 1909 pozvolná elevace filmového herectví (Film d’Art); vázáno na přechod od akce a velkých celků ke komplikovanějším zápletkám a menším záběrům. ̶ 2.Diskurz o osobnosti filmového plátna ̶Od rozpoznání a postupné valorizace praxe přesun k individuálním osobnostem => marketingová diferenciace produktu ̶JMÉNO – kolem roku 1910 se z anonymních performerů stávají jednotlivé a rozpoznatelné individuality ̶ Intertextuální povaha; omezeno pouze na samotné filmy! ̶ Adobe Systems 10 3. Diskurz o hvězdě •Prudký rozvoj v letech 1913 - 1914 •K předchozím diskurzům přináší navíc informace ze soukromí herce / herečky • •Obě sféry (soukromá a pracovní) by si neměly odporovat, ale být v souladu >> Reel hero = Real hero •Od 20. let nárůst hvězdných skandálů (4. typ diskurzu?) zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 11 Hvězdný systém klasického Hollywodu ̶20. – 60. léta 20. století – většina hvězd smluvně vázaná na konkrétní studio ̶Hvězdy jako výrobní síla, jako kapitál a jako majetek studií ̶Kinematografická instituce představuje vysoce organizovaný, detailní systém dělby práce = systém produkce. ̶V tomto systému hvězdy fungují jako elitní “performance specialists”. ̶Zároveň jsou formou kapitálu – studia do nich investují, aby: 1.diferencovaly svoje produkty 2.aby se pojistily proti ztrátám a maximalizovaly své zisky ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 12 ̶Hvězda je jak výrobní silou klasického hollywoodského modu produkce, tak také majetkem a produktem, který studia mohou využívat za účelem kumulace zisku. ̶Hvězdný obraz tudíž přímo vychází ze samotné individuální podstaty hvězdy, ale zároveň se od ní dá oddělit => hvězdné kontrakty tak musí právně pokrýt dvě odlišné věci: 1.Hvězdu jako soukromou osobu 2.Hvězdný obraz ̶Vztah soukromé osobnosti k utvářenému obrazu tak představuje potenciální třecí plochu vůči studiu a zdroj právních konfliktů. ̶Zejména jméno, hlas a podoba konkrétní star mohou být použity k účelům, nad nimiž hvězda nemá plnou kontrolu. ̶ Adobe Systems 13 Hvězdy jako plastické osobnosti = hvězda jako veřejná soukromá osobnost musí být v souladu s typem rolí, do nichž je nejčastěji obsazovaná •Marlene Dietrich = žena vamp •Katharine Hepburn = dynamická moderní žena •James Cagney = drsný gangster •Clark Gable = romantický kavalír • zápatí prezentace 2853b78e011130831a3e993db48daeb1.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 14 Singin’ in the rain (1952, r. Stanley Donen, Gene Kelly) Lina's Speech and Song (Singin' In The Rain) Adobe Systems zápatí prezentace 15 Velká pětka (Majors) a Malá trojka (Minors) ̶Princip vertikální integrace => výroba, distribuce a kina (94% příjmů) X Malá trojka nemá kina ̶ ̶Majors: ̶Paramount – Marlene Dietrich, Mae West, Maurice Chevalier ̶MGM – Clark Gable, Mickey Rooney, Judy Garland, Greta Garbo ̶20th Century Fox – Sonja Henie, Shirley Temple, Betty Grable ̶Warner Bros. – James Cagney, Bette Davis, Humphrey Bogart ̶RKO – Fred Astire a Ginger Rogers ̶ ̶Minors: ̶Universal – Bela Lugosi, Boris Karloff, Deanna Durbin ̶Columbia – x ̶United Artists – Eddie Cantor ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 16 MGM – víc hvězd než jich září na nebi Adobe Systems zápatí prezentace 17 Jak fungoval hollywoodský hvězdný systém ̶Talentoví scouti (talent scouts) pravidelně navštěvovali divadelní představení a noční kluby po celé zemi. ̶ ̶Rekrutování vaudevillových účinkujících, divadelních herců, performerů z rozhlasu, burlesky či dokonce sportovních talentů (krasobruslařka Sonja Henie, plavec Johnny Weissmüller). ̶ ̶V případě úspěšné filmové zkoušky (screen test) podepsán dlouhodobý kontrakt se studiem. ̶ ̶ Podpis smlouvy aspirujícímu herci / herečce přinesl pravidelnou týdenní mzdu a intenzivní školení v oblasti správné dikce a výslovnosti; a samozřejmě hodiny herectví. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 18 Jak fungoval hollywoodský hvězdný systém ̶Učitelé herce připravovali na práci se scénářem jako základní předlohou pro vybudování postavy, přičemž do tohoto tvůrčího procesu museli dále zahrnout režisérovy připomínky a interakci s dalšími herci. ̶ ̶Individuální příprava na roli byla bezpodmínečně nutná – pracovní tempo přímo vyžadovalo, aby herci chodili na plac připravení a věděli, jak se jednotlivé scény skládají do příběhové celku a jak slouží vývoji postavy. ̶ ̶Kromě herectví a dikce se hercům dostalo hodin tance, etikety, šermu, jezdectví, plavání, boxu a výuky jazyků Adobe Systems zápatí prezentace 19 Hollywoodská proměna ̶Konzultace s poradcem v oblasti módního stylu, make-upu a úpravy vlasů >> změna barvy a střihu. ̶Někdy použita elektrolýza k úpravě vlasové linie. ̶Změna tvaru obočí. ̶Umělé řasy a zubní korunky; případně vytržení zubů za účelem zdůraznění lícních kostí. ̶Plastické operace nosu a odstraňování jizev či akné ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 20 Marlene Dietrich Adobe Systems zápatí prezentace 21 Doris Mary Anne Kappelhoff >> Doris Day Změna jména Roy Fitzgerald >> Rock Hudson Adobe Systems zápatí prezentace 22 Budování hvězdného obrazu ̶Jakmile panovala shoda na jméně, vymyslel se nováčkovi adekvátní životopis. Následovala účast na večírcích, premiérách a v nočních klubech, kde bylo cílem vzbudit žádoucí pozornost. ̶ ̶Následoval třístupňový proces budování hvězdného obrazu: 1.Adept se objevil v menších rolích (walk-ons) s minimem dialogu. Pokud přitáhl pozornost (zmínky v recenzích, pošta od diváků), dostává větší roli. 2.“Starlet” - Spolu s cíleným šířením životopisu a fotografií (cheesecake / beefcake), které zdůrazňují tělo na úkor obličeje. Představení hvězdičky editorům populárních časopisů (Photoplay, Modern Screen, Screen Album movie Stories) a redaktorkám společenských rubrik (Hedda Hopper, Louella Parsons). ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 23 Budování hvězdného obrazu ̶Během druhé fáze si “starlet” rovněž zahraje jednu z hlavních spolu s dalším nováčkem (Deanna Durbin a Judy Garland – Every Sunday 1936) nebo ztvární vedlejší roli ve filmu s již známou hvězdou (Marilyn Monroe ve filmu All about Eve, 1950). ̶ ̶Zatímco fáze 2 se snaží najít / vytvořit vhodný typ >> aby filmové role ideálně zapadly do plastického hvězdného obrazu, pak fáze 3 se snaží nalezenou formuli co nejlépe využít. ̶ ̶ “Typecasting” – obsazení dle typu – role, kterou může hvězda pravidelně opakovat. Ačkoliv hvězdy s touto praxí často nesouhlasily (Cagney, Davis), dovolila studiím vyvíjet a obsazovat filmy rychle a efektivně, podle osvědčené šablony. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 24 Marilyn Monroe ve filmu Vše o Evě (1950, Joseph L. Mankiewicz) Marilyn Monroe scenes in ALL ABOUT EVE (1950) HD Adobe Systems zápatí prezentace 25 Star vehicle = finální standardizace produktu ̶Termín vzešel ze samotné výrobní praxe. ̶Označuje způsob přípravy natáčení a propagace filmů s cílem co nejlépe využít konkrétní hvězdu v rámci fungujícího typu + v každém snímku drobné inovace či žánrové kombinace. ̶ ̶Role typu star vehicle modelované podle: 1.Vzezření hvězdy (Marilyn Monroe jako hloupá blondýna) 2.Stiuace, prostředí nebo děje (Greta Garbo v melancholických romancích, vystavěných kolem nenaplněného vztahu) 3.Možnosti hvězdy předvést to, co umí nejlépe (Gene Kelly tančí) 4. ̶Pokud je star vehicle funkční, přetrvávající a konzistentní, může nabrat skoro až kvalit žánru (Marlene Dietrich a Joseph von Sternberg – kontinuální vizualita, ikonografie a struktura). ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 26 Hvězdný systém jako reklamní nástroj Adobe Systems zápatí prezentace 27 Propagace & kontrakty ̶Každé studio disponuje týmy k šíření a propagaci hvězdných obrazů (články a komunikace s fanouškovskými kluby, smlouvy o obchodním zastoupení vybraných značek, návrhy plakátů a dalších PR materiálů pro šíření jak v USA, tak v zahraničí). ̶ ̶Dlouhodobé smlouvy – 7 let, značně nevýhodné a restriktivní pro hvězdy. ̶Neexistuje univerzální kontrakt, každá hvězda si vyjednává míru kontroly nad vlastním hvězdným obrazem sama. ̶Studio může kontrakt kdykliv ukončit, hvězda sama nikoliv. ̶Kontrola nad finančními otázkami, povahou rolí a veřejných výstupů, marketingových kampaní a prací pro další studia. ̶V případě porušení některé z klauzulí následují penále (nižší plat a méně výrazné role). ̶Pojistky pro případ narušení hvězdného obrazu >> konkrétní směrnice pro hvězdu, jak vystupovat a jak se chovat jako veřejná soukromá osoba. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 28 Resumé ̶Hvězdný systém se utváří jako postupně se rozšiřující dostupná suma informací o hvězdách. ̶ ̶Klasické období vytváří tzv. plastické hvězdné obrazy, pro něž je charakteristické zejména sloučení hvězdy jako soukromé osobnosti s převládajícím typem rolí, které pravidelně hraje. ̶ ̶Na tyto dvě stránky pamatují kontrakty, které dělí konkrétní star na soukromou osobu a veřejně prezentovaný hvězdný obraz. Obojí podléhá kontrole studia a konkrétní star má pouze limitované možnosti ovlivňování a vytváření sebe sama. ̶