Adobe Systems FAVh040: Výzkum hvězd, hvězdných systémů a kultury celebrit L4 – lokálně a kulturně specifické hvězdné systémy Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. JS 2022 16. 3. 2022 Obsah obrázku noční obloha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 2 Šťastnou cestu 1943, Protektorát Čechy a Morava r. Otakar Vávra 1.Charakterizujte jednotlivé ženské postavy – o jaký typ role jde, jmenujte jejich vlastnosti; popište, jak vypadají, jaký je jejich životní styl – a zkuste ke každé z nich přiřadit nějakou žánrovou nálepku. 2.Dále promyslete, jaké typy rolí každá jednotlivá herečka ve své kariéře do r.1943 ztvárnila; a zda v případě Šťastnou cestu jde o roli typickou nebo atypickou (a jaké inovace v případě atypičnosti role do ustaveného hvězdného obrazu vnáší) Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, skupina Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, zeď Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, dav Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zeď, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky c7b03782920d35145eb4c97556d1947311.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, dav Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, vlasy, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Texty Lokálně a kulturně specifické hvězdné systémy ̶Vincendeau, Ginette (2000): Stars and stardom in French cinema. Lodnon and New York: Continuum, s. 1–41. ̶Garncarz, Joseph (2010): Hvězdný systém ve výmarské kinematografii. Iluminace 24, 2012, č. 1, s. 31–44. ² Hjort, Mette – Petrie, Duncan (eds.)(2007): The Cinema of small nations. Edinburgh: Edinburgh university press. ² Bergfelder, Tim – Carter, Erika – Gokturk, Denis (eds.)(2003): The German Cinema Book. London: BFI Modern Classics. ̶ MV5BNjc0ZmM2NTktZjdhYS00NDc1LTk5OTktNjU5ZjdjZWI4NjVmXkEyXkFqcGdeQXVyMjIxMzMyMQ@@._V1_UY317_CR3,0,21 4,317_AL_.jpg porten_abb_15_gross.jpg brigitte-bardot-garticle.jpg jean-gabin.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 8 Lokální (evropské) hvězdné systémy ̶Kulturní specifičnost – divadelní a náboženská tradice ̶Vazba na divadlo (ekonomické, geografické a vzdělávací důvody) ̶Hvězda jako národní emblém a kulturní spíš než obchodní komodita => označení umělec / umělkyně namísto hvězda ̶Neexistují exkluzivní kontrakty studií s hvězdami ani systém o několika úrovních pro budování hvězdných obrazů => preference dlouhodobé spolupráce jednotlivců (dvojice, přátelské vazby a divadelní soubory) ̶Blízkost domácích hvězd – chybí okázalý životní styl, často se pohybují ve stejném prostředí jako jejich diváci ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 9 ̶ ̶ Pandora's_Box_(film).png 635336fdcf08cda6cb5a9b64574f32b0.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 10 ̶ ̶ 30e871afd5ff7f6ab65bae211adaa4d8.jpg Avec-Gerard-on-a-delire-Mais-la-il-deconne-un-peu-!_reference.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 11 ̶ ̶ c77625d1c7a757de00dfc1dc542c0828.jpg marion-dior-eiffel-tower.jpeg Adobe Systems zápatí prezentace 12 ̶ ̶ 062490e640aea5a0ef0e00585b182ce8.jpg 33d7da2e6079842055b8680520d7f776.jpg Adobe Systems 13 Brigitte Bardot B. B. •První francouzská masmediální hvězda •Francouzský symbol i globální ikona •Napodobovaný i kontroverzní dobový symbol •… a Bůh stvořil ženu (Roger Vadim, 1956) jako předchůdce francouzské nové vlny x nechuť k obsazování hvězd => Pohrdání (Jean-Luc Godard, 1963) • • zápatí prezentace 520800679d0d8cf4151640bb2c1d9258.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 14 … a Bůh stvořil ženu (Roger Vadim, 1956) Et dieu crea la femme clip Adobe Systems zápatí prezentace 15 Nová vlna a hvězdy ̶Příliš drahé ̶Jiný estetický projekt – preference nováčků, neherců nebo osobností mimo film ̶Vlastní generace herců a hereček ̶Mužské postavy jako alter-ega režisérů (Jean-Pierre Léaud a Francois Truffaut; Jean-Paul Belmondo a Jean-Luc Godard); ženské postavy jako múzy a objekty touhy (Anna Karina a Godard; Stéphane Audrane a Claude Chabrol, Francois Truffaut a Jeanne Moreau) ̶Autorské projekty – režisér má stát v centru pozornosti (BB jako příliš populární pro filmy režisérů nové vlny; vnáší do filmů nechtěné přesahy) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 16 Obsah obrázku osoba, žena, dívka, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky le-mepris-2-1.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 17 Lokální (evropské) hvězdné systémy ̶Kulturní specifičnost – divadelní a náboženská tradice ̶Vazba na divadlo (ekonomické, geografické a vzdělávací důvody) ̶Hvězda jako národní emblém a kulturní spíš než obchodní komodita => označení umělec / umělkyně namísto hvězda ̶Neexistují exkluzivní kontrakty studií s hvězdami ani systém o několika úrovních pro budování hvězdných obrazů => preference dlouhodobé spolupráce jednotlivců (dvojice, přátelské vazby a divadelní soubory) ̶Blízkost domácích hvězd – chybí okázalý životní styl, často se pohybují ve stejném prostředí jako jejich diváci ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 18 Snímek obrazovky 2017-03-14 v 15.14.36.png fotoAlbum-Anna-Sedlackova-Andula-1887-herecka6.jpg 446.jpg Adobe Systems 19 Anny Ondráková •Status ryze filmové star – až na informace o milostném životě se u ní objevují všechny tři stupně hvězdného diskurzu podle deCordovy •Typ žabce / flapper • Cílená snaha prosadit ji v Německu – kameraman Heller, režisér a partner Lamač, scénarista Wassermann zápatí prezentace f2201f5191c4e92cc5af043eebfd09767.jpg Adobe Systems 20 “Herecká otázka” •S nástupem zvuku a rostoucí schopností filmu oslovit divadelní herce se vynořuje problém synchronizace obou časově náročných kariér => Miloš Havel proto zakládá Filmové studio jako líheň filmových talentů. •Angažování konzervatoristů, sborových tanečnic (v dobovém slangu tzv. “girls”) a manekýnek (Eliška Pleyová). •Vzdělání (základy filmového herectví), zkušební filmy (screen tests), drobné role. • zápatí prezentace Jenčík.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 21 Herecká otázka po válce ̶Projekt tzv. divadelní decentralizace naráží na snahu vytvořit soubor z primárně filmových herců, kteří mimo natáčení budou zkoušet divadelní inscenace. ̶1948 – 1949 – Divadlo Filmového studia ̶1949 – 1951 – Divadlo Státního filmu ̶Problémy – předimenzovaný soubor, složitá koordinace filmařské práce s divadelní, nejasné kompetence ̶Od září 1951 plány na vybudování Studia filmového herce (menší počet herců zaměstnaný přímo na Barrandově), 1958 se realizuje stálý herecký soubor při FSB o cca 10 až 20 členech (epizodisté a představitelé vedlejších rolí). V této formě přetrvává až do konce 80. let. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 22 Typologie českých filmových hvězd (30. léta a první polovina 40. let) ̶Věra Ferbasová – žabec / flapper ̶Lída Baarová – od komediálních rolí k melodramatům ̶Hana Vítová – obyčejná pracující dívka ̶Adina Mandlová - od glamour rolí ke komplexnějším ̶Zdena Sulanová – mladá talentovaná hrdinka ̶Nataša Gollová – crazy komedie ̶ ̶Vlasta Burian – komik ̶Oldřich Nový – milovník (vyšší třída) ̶Otomar Korbelář – romantický mužný hrdina (nižší třída) ̶Theodor Pištěk – starokomik ̶Svatopluk Beneš – romantický hrdina ̶Ladislav Pešek – mladokomik ̶Zdeněk Štěpánek – charakterní herec ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 23 Resumé ̶Lokální (evropské) hvězdné systémy jsou kulturně specifické. ̶Ačkoliv tato kulturní prostředí nedisponovala precizními mechanisnmy k výrobě, rozvoji a udržení hvězdných obrazů, navazovala ve zvýšené míře na divadelní tradici a rozvíjela spíš diskurz o umění a hereckém talentu jako základního předpokladu k dosažení hvězdné slávy. ̶ ̶Ryze filmové hvězdy představovaly, na rozdíl od hollywoodského studiového systému, výjimku. ̶ ̶Přesto jednotlivé herecké osobnosti spadaly do konkrétních typů, které využíval rovněž film. ̶