Adobe Systems FAVh040 – Výzkum hvěd, hvězdných systémů a kultury celebrit L6 - Celebrity Mgr. Šárka Gmitekrová, Ph.D. JS 2022 6. 4. 2022 Adobe Systems 2 Keeping up with the Kardashians S08 E18: Paparrazzi & Pappas S17 E11: The Show Must Go On 1.Jaká témata řeší každá z epizod? Jak epizody vypadají a co a jak vyprávějí? 2.Porovnejte obě epizody z hlediska vyprávění, stylu i témat, která se řeší. Jak se tyto věci proměňují? 3.Co hodnotíte jako negativní a co vnímáte pozitivně? 4. zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 KUWTK: S08 E18: Paparrazzi & Pappas „Co se snaží dokázat? A komu? Připomeňte jí někdo, že je asi tak 18 měsíců těhotná a že bychom ji měli radši kdyby se vyvalila v teplácích a prstových ponožkách“ (článek v New York Post) Adobe Systems zápatí prezentace 4 Ideální těhotenství X Kim K Adobe Systems zápatí prezentace 5 KUWTK: S17 E 11: The Show Must Go On Adobe Systems zápatí prezentace 6 Keeping up with the Kardashians (KUWTK) ̶Velmi saturovaná mediální přítomnost ̶Sláva rodinného klanu se datuje od roku 2007, kdy se začala vysílat první řada KUWTK (konec červen 2021, vývoj nové show s prostým názvem Kardashians pro stanici Hulu – vysílání od dubna 2022) ̶Kontext: oKolem roku 2000 se vysílá řada rodinných celebrity shows (Osbournovi – 4 sezony, 2002 – 2005; Britney and Kevin: Chaotic – 1 sezona, 2004; Being Bobby Brown – 1 sezona, 2005) oMatka Kris Jenner známá díky manželství s olympijským vítězem v v desetiboji Brucem (dnes Caitlin) Jennerem => vlastní program Superfit with Bruce and Kris Jenner oOtec Khloe, Kim a Kourtney je Robert Kardashian, právník v extrémně medializovaném případu s O. J. Simpsonem ̶ Adobe Systems 7 Kultura celebrit (celebrity culture) „Celebrity kulturu definuje tok příběhů a celé spektrum postav. Různé osobnosti nově vstupují do již ustavených světů, a tím pádem je rozšiřují a proměňují.“ Transmedia Celebrity zápatí prezentace Obsah obrázku pózování, text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Matka Kris jako centrální osobnost – vzbuzuje polarizující reakce >> slávou posedlá “momager”, která neváhá vydělávat na vlastních potomcích, na stranu druhou se dobrovolně staví jako terč kritiky vůči vykonstruovanému a agresivnímu vlastnímu marketingu, zatímco její dcery mohou působit o něco autentičtějším, spontánnějším dojmem (romance, svatby, zklamání) Naprosto bezprecedentní využívání a závislost na sociálních médiích Na jednu stranu rodinné impérium neustále tvrdí, že nic není tabu, vše je veřejné x na stranu druhou neustále připomínají, že vytvářejí značku (brand) – jde o specifický druh tvůrčí práce Je to zcela vykonstruovaná realita, která ale ukazuje proces této konstrukce Hyperfemininní svět Adobe Systems zápatí prezentace 9 Úvodní titulky v průběhu let Adobe Systems zápatí prezentace 10 Proměna stylu v průběhu let Adobe Systems zápatí prezentace 11 L6 - Texty ̶GERAGHTY, Christine (2000): Re-examining Stardom: questions of texts, bodies and performance. In: Holmes, Su – Redmond, Sean (eds.) (2007): Stardom and celebrity. A reader. London and New York: Sage Publictions, s. 98–100. ̶ ̶TURNER, Graeme (2014): Understanding Celebrity (second edition). London: Sage Publications, s. 68–88. Adobe Systems zápatí prezentace 12 Anne Helen Petersen O současných hvězdách, proměně slávy po roce 2010 a hvězdných profilech (případ Jeremy Strong) ̶ ̶ ̶The Unbearable Sadness of Ben Affleck ̶https://www.buzzfeednews.com/article/annehelenpetersen/shame-of-sadfleck ̶ ̶The Particular Power of the Lancing Celebrity Profile ̶https://annehelen.substack.com/p/the-particular-power-of-the-lancing?s=r ̶ ̶How the 2010s Killed the Celebrity Gossip Machine ̶https://www.buzzfeednews.com/article/annehelenpetersen/decade-celebrity-gossip-tabloids-paparazzi- social-media Adobe Systems zápatí prezentace 13 Tři různé podoby filmové hvězdy ̶Britská filmová teroetička a historička Christine Geraghty identifikovala tři typy filmových hvězd: oHvězda jako celebrita oHvězda jako profesionál oHvězda jako performer (herec) • Jednotlivé osobnosti se do těchto kategorií dělí podle toho, do jaké míry je exponovaný jejich soukromý život a do jaké míry jsou zdůrazňovné jejich herecké schopnosti. • • ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 14 1.Hvězda jako celebrita – ten typ hvězdy, o jejímž soukromí, případně životním stylu máme nejvíce informací. Filmy jsou pro analýzu tohoto typu druhotné, převládá mimofilmový diskurz. 2.Hvězda jako profesionál – hvězda, kterou definuje korpus natočených filmů (žánr). Soukromý život je upozaděný, hvězdná osobnost je velmi kozistentní. 3.Hvězda jako performer – zdůrazněn performativní talent hvězdy, její / jeho herecké schopnosti; naopak soukromý diskurz téměř chybí. Hrají nejrůznější typy postav, proto v případě absentujícího mimofilmového rozměru může jít o velmi proměnlivou hvězdnou osobnost. brad-pitt-angelina-jolie-oscars-2004-03022014-01-407x560.jpg Denzel-Washington-Hollywood-Stars-Rich-and-Famous-Celebrities-Movie-Stars-Star-of-the-Week-Beverly- Hills-Magazine-Hollywood-Magazines-2.jpg Meryl-Streep.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 15 Gwyneth Paltrow ̶Jasně zaškatulkovat konkrétní hvězdnou osobnost do některé z kategorií je problematické – příklad Gwyneth Paltrow. ̶Je to celebrita nebo hvězda jako performer? ̶První fáze kariéry – status přítelkyně Brada Pitta ji vřadil mezi celebrity ještě předtím, než prorazila ve výraznější roli. ̶ madonna-gwen-329.jpg article-2589395-1C90D7C500000578-627_634x853.jpg Gwyneth-Paltrow-August-10-Vogue-cover.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 16 Gwyneth Paltrow jako performer ̶Paltrow je dcera známé divadelní herečky Blythe Danner. ̶ ̶Prorazila v hlavní roli ve filmu Emma (Douglas McGrath, 1996). ̶ ̶Další hlavní role ve snímku Zamilovaný Shakespeare (John Madden, 1998) ukázala její herecké schopnosti (britský akcent). ̶ ̶Odmítla hlavní roli ve filmu Titanic (1997, James Cameron) a místo toho hrála v nízkorozpčtových filmech Srdcová sedma (Peter Howitt, 1998), Posedlost (Farley Bros., 2002) a Taková zvláštní rodinka (Wes Anderson, 2002). ̶ ̶ Adobe Systems 17 •Mezi její ceněné počiny patří hlavní role ve filmu Sylvia (Christine Jeffs, 2003) – životopisný film o básnířce Sylvii Plath. •V roce 2005 ztvárnila hlavní roli ve snímku Důkaz – adaptace divadelní hry oceněné Pulitzerovou cenou (John Madden, 2005). •Pod povrchem hvězdy – celebrity se ve skutečnosti skrývá nadaná herečka? zápatí prezentace 171062_full.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 18 GOOP.jpg conscious-uncoupling-.png Obsah obrázku pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 19 Znaky celebrity slávy (x hvězdnost) ̶“Glamour” + / vs “notoriety” ̶Zatímco glamour konotuje pozitivní rozměr slávy, notoriety ve smyslu proslulosti se pojí spíš s negativními jevy (masoví vrazi, teroristé) ̶Celebrita je kulturní konstrukt, ačkoliv se jeví jako spontánní a autentická ̶Celebrita vždy obsahuje rozštěp mezi veřejnou a soukromou identitou (veridical I vs Me as seen by others) ̶Sociální a faktická distance mezi celebritou a fanoušky ̶Obraz celebrity závislý na mediální dostupnosti a všudypřítomnosti ̶Důsledek demokratizace a sekularizace společnosti ̶Ve zvýšené míře než hvězdy ovliňují naše představy o identitě a povahu i průběh sociálních interakcí ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 20 quote-i-pretended-to-be-somebody-i-wanted-to-be-until-finally-i-became-that-person-or-he-became-car y-grant-11-55-31.jpg article-0-196F14CF000005DC-960_634x497.jpg 111207085640-alec-baldwin-kicked-off-flight-00000229-horizontal-large-gallery.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 21 Weekend Update Capt. Steve Rogers - Saturday Night Live 54ca8db7a298661966ecef02_image.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 22 Iluze autenticity a intimity celebrity-physical-deformities-wide.jpg 55ff6c196b34c500cc7eeb46e89ea8ca.jpg Obsah obrázku osoba, oblečení, exteriér, stojící Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 23 Resumé ̶Pro filmové hvězdy představuje celebrity sláva jednu z možností, jak zůstat ve veřejném povědomí navzdory kariérnímu útlumu. ̶ ̶Pro diskurz o celebritě tudíž nejsou podstatné informace profesního rázu, ale spíš fakta ze soukromí, skandály a tělesné nedokonalosti. ̶ ̶Tento diskurz se opírá o vysoké mediální pokrytí, cíleně vytvářenou iluzi intimity; a redefinici obyčejného / nebyčejného hvězdného paradoxu. Celebrity diskurz se totiž na jednu stranu prezentuje jako autentický a spontánní, na stranu druhou otevřeně přiznává svoji konstruovanost a umělost. ̶ ̶