M UIUI RTS Mechanik (2004, r. Brad Anderson) Jakými hereckými prostředky Christian Bale staví postavu Trevora Rezníka? (zejména s ohledem na míru ostenze?) Jak tyto prostředky přispívají k našemu pochopení Akčního světa, příběhu a hlavní postavy? 3. Zcela subjektivně - jde o nezbytně nutnou tvůrčí volbu? Jaké klady a jaké zápory podle vás tento extrémní herecký přístup má? 2 zápatí prezentace L8: Texty • ESCH, Kevin (2006): "I don't see any Method at all". The problem of actorly transformation. Journal of film and video 58, c. 1-2, s. 95-107. • McDONALD, Paul. Hollywood Stardom. Chichester: Wiley & Blackwell, 2013, s. 181-253. • Baron, Cynthia - Carson, Diane - Tomasulo, Frank P. (eds.) (2004): More than a method. Trends and traditions in contemporary performance. Detroit: Wayne State University Press. •Wojcik, Pamela Robertson (ed.) (2004): Movie acting. The film reader. Routledge: Abingdon and New York. 3 zápatí prezentace UNI ARTS Herectví podle Bertolta Brechta • Kritické, distancované a zcizující herectví • Cílem je zablokovat empatickou diváckou reakci a iniciovat racionální, hodnotící a kritický odstup • Epizodické herectví - preference izolovaných výjevů na úkor logického řetězení příčiny a důsledku • J d e proti realismu a přesvědčivosti fikce » vyzdvihuje spíš proces konstrukce (podívané) na úkor výsledné celistvé a bezešvé kreace • Prezentace na úkor reprezentace • Postavy v modernistických filmech (zlomky a náznaky) • Postmoderní a (čisté) žánrové figury (předpoklad nebo citace existujících vzorů a předloh) 5 zápatí prezentace UNI ARTS Stanley Kubrick a herecké vedení • Tvůrčí spolupráci s herci komplikuje četné opakován záběrů s pouhým minimem herecké akce » vychází ze Stanislavského pojetí "aktivní analýzy" • Chybí však kolaborativní aspekt analýzy - Kubrick nedává žádné instrukce • Jack Nicholson jako ideální herec (široký rejstřík, metodické zázemí i ochota podřídit se režisérově vizi) 6 zápatí prezentace UNI ARTS Osvícení (1980, r. Stanley Kubrick) EYES WIDE SHUT M UM I RTS Spalující touha I v případě svého posledního filmu Kubrick upřednostňuje výrazně stylizované herectví, ale dynamika se oproti Osvícení převrací. Rozkolísaní příběhu mezi snem a realitou, mezi maskou a skutečnou identitou podporuje casting hlavních rolí. Obsazení důvěrně známého, reálného páru na bázi brechtovského zosobnění. 9 zápatí prezentace Tom Cruise a Nicole Kidman c The Season of White JULT 13 .50 Tom Cruise EvroWide Open 10 zápatí prezentace Nine Inch Nails New Album * • • + Nicole Kidman UNCENSORED I Missy Elliott Santana Limp Bizkit South P a r k Spalující touha (1999, r. Stanley Kubrick) m m I 1 13 zápatí prezentace • • • •%l >>>>. to To prepare for The Joker in The Dark Knight+ Heath Ledger locked himself in a hotel room for a month to practice the character. By the end, he said he'd landed "in the realm of a psychopath." last of the Mohicans' 1992; Learned to hunt his own food and refused to eat anything he hadn't killed or gathered himself. • Konstantin Sergejevič Stanislavský 1863 - 1938; herec a divadelní režisér, teorie herectví neustále testována v rámci vlastní praxe •Vliv jak na socialistický realismus (SSSR) tak na psychologický realismus v USA • Vede ke konstrukci postavy v souladu s hercovou "vnitřní pravdou" a "emocionální pamětí" » ztvárnění role pod vlivem hercových prožitků spíš než skrz doslovnou interpretaci předlohy • Herci nehrají do publika, ale sugeruje se dojem čtvrté zdi, skrz kterou diváci přihlížejí reálné události • Paralely s dobovým pojetím psychoanalýzy a modernistické prózy jako proudu vědomí • Preferuje kolektivní souhru a nevyzdvihuje jednotlivce 15 zápatí prezentace UNI ARTS Metoda - Lee Strasberg •Americký herec, režisér a pedagog • Spoluzakladatel Group Theatre (1931-1941), od roku 1951 ředitel Actors studia • Kontroverzní figura - posedlost hvězdami, dezinterpretace Stanislavského učení, bytostný manipulátor versus neoddiskutovatelný vliv na několik generací předních herců •Vyzdvihování individuálního hereckého výkonu namísto kolektivní souhry • Cvičení vycházející z dobově populární ego-psychologie » vede až k záměně hercových vlastních pocitů a prožitků s těmi, které preferuje scénář • V důsledku nahrává hvězdnému systému formou analogie mezi hercem a ztělesněnou rolí • Metodické herectví není vlastně nijak specifické; podstatný je u něj diskurz o vzniku role a přípravách, které herec v zájmu co nejvyšši .autenticity podstoupil. lili U l\l I 1o zápatí prezentace-' • • Ä ARTS MUNI A R T S Specifika metodického herectví Improvizace (dotváření dialogů a monologů, drmolení, prízvuky) Uvolnění (spontánní pohyby, hrbení se...) Psychologicky motivované odmlky a pauzy » neschopnost hrdinů se vyjádřit Užívání rekvizit a předmětů jako expresivních objektů 17 zápatí prezentace Robert De Niro - Zuřící Býk (1980, R. Martin Scorsese) Actorly transformation / herecká proměna • Inovace metodického herectví, která dovoluje a valorizuje fyzické extrémy ve jménu přípravy na roli • Dva faktory: 1 .Soustředěná, dobrovolná a pro účely natáčení filmu podstoupená změna tělesných rozměrů 2.Účelem této transformace je větší autenticita hereckého výkonu. • Pro herce znamená tento drastický proces důkaz o jejich odevzdání se roli. Při udílení cen jsou tyto výkony vysoce hodnoceny » má hmatatelné dopady na tržby konkrétních filmů i na jednotlivé herecké kariéry. 19 zápatí prezentace MUNI ARTS M UIUI RTS Co preference takového typu herectví znamená? 1. Příznak kultury posedlé ideálním tělem, dietami a plastickými operacemi. 2. Jde o dědictví metody, avšak bez rizikového životního stylu. Herecká proměna asociuje disciplínu, koncentraci na roli a profesionalitu namísto dřívější rebelie, sebedestrukce a psychické nevyrovnanosti. 20 zápatí prezentace •Jedním z nejčastěji užívaných případů extrémních hereckých modů je Brechtovské zcizení v kontrastu ke Stanislavského systému a hlavně vůči (Strasbergovu) metodickému herectví. •Zatímco metodické herectví směřuje k celistvé, hotové a autentické postavě, epizodické herectví vyzdvihuje spíš proces konstrukce postavy a od diváka vyžaduje spíš kritickou distanci vuci figuře. •Ačkoliv oba herecké mody pracují s tělem a fyzickým vzezřením herce, metoda schvaluje a valorizuje extrémní fyzické proměny ve jménu příprav na roli a slouží tak jako indikátor hercova tvůrčího nasazení. Naopak epizodické herectví využívá spíš podvratný potenciál typáže. M U l\l I ARTS 21 zápatí prezentace