Švankmajerovy obsese, sny a surrealistické vize zaplnily Dům U Kamenného zvonu | Hospodářské noviny (HN.cz) Všudybylovo dobrodružství (1936) – Filmový přehled Co (možná) nevíte o Cestě do pravěku Staré pověsti české (1952) | ČSFD.cz Dějiny českého animovaného filmu FAVh041 Organizace kurzu •přednášky + videotime – každé pondělí kromě 18. 4. 2022 •Přednášky12:00 – 13:40; videotime 14:00 – 15:40 •Hostující přednášející •9. 5. – místo videotime speciální přednáška Petera Krämera o tvorbě studia Disney •Ukončení kurzu testem – 4 otevřené otázky z přednášek a promítaných filmů Složitá definice animovaného filmu •Animace jako médium překračuje žánrové a technologické kategorie v rámci kinematografie. •Animation studies = snaha „prozkoumávat zažité historické modely a stereotypní uvažování o animaci jako o kresleném nebo dětském filmu“ • Zeman GIFs - Get the best GIF on GIPHY Fall in Love With the World's First Animated Dinosaur - Atlas Obscura Deshi Basara | - Yes, we have a T.rex ! Jurassic Park-World... Prehistorie animace •Optické hračky, loutkové a stínové divadlo, laterna magica, kinetické umění apod. •Animace používány k dosažení triků a speciálních efektů v divadle (phantasmagoria). •Vývoj technologií v 19. st. vedl k vytvoření a rozšíření stroboskopických disků, zoetropů, praxinoskopu (Théâtre Optique – 1888) • Diskuze | Filmové screenshoty | ČSFD.cz Pin by Sara Parson on Gifs | Flip book animation, Flip book, Flick book The Wayang Puppet Theatre on Make a GIF The adventures of prince achmed maudit die abenteuer des prinzen achmed GIF - Find on GIFER Počátky animovaného filmu •Film jako nové médium => počáteční zájem především o přesné zachycování reality •Stop-trik = použití stop motion animace pro speciální efekty •James Stuart Blackton – The Enchanted Drawing (1900), Humorous Phases of Funny Faces (1906) •Émile Cohl – Fantasmagorie (1908) Georges Méliès Early Film | The Year of Halloween Počátky animovaného filmu •Začleňování do struktury komerčního filmového průmyslu – vznik specializovaných výroben •Bray Studios (1912) •Fleischer Studios / Out of the Inkwell Films (1921) •Disney Brothers Cartoon Studio (1924) •Institut für Kulturforschung (1919 – 1922) • Specifika českého prostředí •Počátky později než v jiných zemích •Bohuslav Šula – Broučci (1919/1920); nikdy nedokončeno •Ferdinand Fiala a Svatopluk Innemann – Dobrodružství v Africe (1920), Americký výstředník Ten-Tam a Živé karikatury (oba 1921) •Antonín Frič – Pohádka o Popelce, Tvrdohlaví milenci (oba 1923) •Nejstarší zachovaný: Vizte vše, co tropí dnes kluci dva a jeden pes (1925) •Snímky vyrobené v zahraničí: Kouzelná tužka (Bruno Granass, 1925), Schichtal nebo Radion (patrně 1925) •Počáteční nezájem tvůrců o vzdělávání se •Převážně reklamní filmy •Autorská tvorba animovaných filmů dlouhodobě neperspektivní. • • Specifika českého prostředí •Tradice loutkového divadla a ilustrací •Výjimečný mediální zájem o snímky Spejblovo filmové opojení (Fišer film Praha, 1931) a Všudybylovo dobrodružství (IRE-Film, 1936) •Kariéry tvůrců animovaných filmů jako ilustrátorů a karikaturistů •V kontrastu s americkou tradicí novinových karikatur a komiksů • • Spejblovo filmové opojení (1931) – Filmový přehled Všudybylovo dobrodružství (1936) – Filmový přehled Specifika českého prostředí •Po většinu své existence operuje v rámci státního monopolu •„státně-socialistický modus filmové produkce“ (SMP) – Petr Szczepanik •„Základním definičním znakem SMP je státní vlastnictví, politický dozor a s nimi spojený centrální management filmového průmyslu […] “ • • Továrna Barrandov - Petr Szczepanik | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví Specifika českého prostředí •Složitý vztah se zahraniční konkurencí (Disney, Sovětský svaz) •Vytváření českých verzí zahraničních filmů, využívání postaviček jiných tvůrců •Hledání „národní osobitosti“ českého stylu animovaném filmu • • Yoink! | Felix the Cat | Know Your Meme Možná úskalí výzkumu •Neúplnost dochovaných písemných i filmových materiálů •Počátky spojeny s reklamním filmem – anonymizace tvůrců •V odborné literatuře převládá linie biografických deskriptivních textů. •Animation studies stále nejsou příliš výrazné v českém kontextu. • • Animasofie: Teoretické úvahy o animovaném filmu | NAMU Český animovaný film I (1925–1945) – kniha - KNIHEX Animation: A World History: Volume I: Foundations - The Golden Age - 1 Možné metodologické uchopení výzkumu českého animovaného filmu •1) zaměření na osobnosti •autorská poetika, •auteurská teorie, •kolektivní autorství, •above-the-line a below-the-line (režiséři, scénaristé, výtvarníci vs animátoři, fázaři, koloristé) Dodalovi – Průkopníci českého animovaného filmu | NAMU Možné metodologické uchopení výzkumu českého animovaného filmu •2) zaměření na filmy •neoformalistická analýza, •výzkum animačních technik, •výzkum filmové techniky, •výzkum použitých materiálů (Actor-Network Theory) • • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Možné metodologické uchopení výzkumu českého animovaného filmu •3) zaměření na systém •výzkum produkčních společností, •výzkum hierarchie Kresleného a loutkového filmu, •výzkum produkčních podmínek Co všechno mají Bratři v triku na triku? Večerníčky i Toma a Jerryho — ČT24 — Česká televize Možné metodologické uchopení výzkumu českého animovaného filmu •4) zaměření na „vnější“ faktory •výzkum diváctví •výzkum paratextů •festivalová kultura Domov ~ PAF Anifilm 2022 Projekce – pásmo filmů z let 1925 – 1931 •Kouzelná tužka (1925) 3:10 •Schichtal nebo Radion (1925)1:05 •Vizte vše, co tropí dnes kluci dva a jeden pes (1925) 7:06 •Bublínkové (1928) 4:28 •Nejen na Zemi (1928) 2:22 •Šampion (1928) 4:25 • •Významné osobnosti našeho života (1928) 3:15 •Vzpoura řepy (1928) 10:27 •Dobrá kuchyně Vitello (1930) 8:27 •Proměny strýčka Bobyho (1930) 4:50 •Spejblův případ (1930) 4:46 •Adí, medvídek mýval (1931) 3:53 •Spejblovo filmové opojení (1931) 30:01 •