https://starbase.nfa.cz/images/15894.jpg Obsah obrázku osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Staré pověsti české (1952) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz Pan Prokouk filmuje (Film, Puppet Animation): Reviews, Ratings, Cast and Crew - Rate Your Music Dějiny českého animovaného filmu FAVh041 Animovaný film jako apolitický, únikový a pro děti •Situace po skončení 2. světové války •Některá díla rychle reflektovala změnu politiky – nacisté se objevují jako hlavní záporáci. •Př. Pérák a SS (1946, režie Jiří Brdečka a Jiří Trnka), Vzpoura hraček (1947, Hermína Týrlová a František Sádek) • • • • • Pérák a SS (1946) – Filmový přehled Animovaný film jako apolitický, únikový a pro děti •Animovaný film jako utilitární – reklama, agitky •Karel Zeman zaslal již roku 1945 text o uplatnění figurkového filmu Lubomíru Linhartovi. •Z představeného konceptu vyvíjí postavičku Pana Prokouka • • • • • Pan Prokouk filmuje (Short 1950) - IMDb Pan Prokouk •Protagonista poválečných agitačních filmů •Výrazný nos a knír, slaměný klobouk a často také paraplíčko •Během let s ním postupně pracovali 3 (4) tvůrci ze studia Gottwaldov: •Karel Zeman •Zdeněk Rozkopal •Arnošt Kupčík •(Eugen Spálený – ploškový film) • • • • • • ŠEDESÁTKA / 42. příběh: ⭐PAN PROKOUK... - ZLÍN FILM FESTIVAL | Facebook Zlínský deník | Zlín Film Festival | fotogalerie Rok Český titul Režie 1. ledna 1946 Pan Prokouk: Podkova pro štěstí Karel Zeman 17. června 1947 Pan Prokouk ouřaduje Karel Zeman 1. září 1947 Pan Prokouk v pokušení Karel Zeman 1947 Pan Prokouk na brigádě (Brigády; Pan Prokouk jede na brigádu) Karel Zeman 1. ledna 1948 Pan Prokouk filmuje Karel Zeman 23. července 1949 Pan Prokouk vynálezcem Karel Zeman 1955 Pan Prokouk, přítel zvířátek Karel Zeman 28. srpna 1957 Pan Prokouk detektivem Zdeněk Rozkopal 1959 Pan Prokouk akrobatem Zdeněk Rozkopal 1963 Pan Prokouk závodníkem Arnošt Kupčík 1963 Pan Prokouk vzduchoplavcem Arnošt Kupčík 1963 Pan Prokouk ve vesmíru Arnošt Kupčík 1964 Bez pasu a bez víza z Kudlova do San Franciska Karel Zeman 1972 Prokouk hodinářem Eugen Spálený Pan Prokouk •Neobvykle silná výtvarná kontinuita mezi tvůrci •Teoretická možnost „maskota“ československého animovaného filmu •Zeman v roce 1966 vytvořil pro archivní filmy Filmotéky Československého filmového ústavu krátkou úvodní znělku, v níž se pan Prokouk ukláněl divákům (odkaz na průkopníka české kinematografie Viktora Ponrepa). • • • • • Temptation of Mr. Prokouk Pan Prokouk v pokusení Year : 1947 Czechoslovakia Director : Karel Zeman Animation Stock Photo - Alamy Vyhledávání Karel Zeman - Galerie Lazarská Animovaný film jako apolitický, únikový a pro děti •Obrat k dětskému divákovi •Studie Lukáše Skupy, článek v Iluminaci 4/2020 •Počátky žánru pohádky v čs. animovaném filmu po roce 1948 •Silná vazba na literaturu (s příhodnými motivy) a loutkové divadlo • • • • • Zasadil dědek řepu (1945) – Filmový přehled Animovaný film jako apolitický, únikový a pro děti •AF po roce 1948 nejprve jako součást Krátkého filmu s vlastní dramaturgií. •Koncem roku 1949 vznikl kolektiv dětského, kresleného a loutkového filmu pod vedením Jiřího Trnky (součást výroby uměleckého filmu). Činnost zahájila i Ústřední dramaturgie kresleného a loutkového filmu. •Přeorientování tvorby studií v Praze, Zlíně (Gottwaldově) a Brně primárně na dětskou tvorbu přišlo „shora“. • • • • • Animovaný film jako apolitický, únikový a pro děti •Vedoucí studia kresleného filmu – Eduard Hofman •Kritika děl předchozího období (Šváb, O milionáři, který ukradl slunce, Vzducholoď a láska) a nedostatku programů pro děti v distribuci •Potřeba zajištění autorů vhodných námětů a scénářů => snaha o spolupráci s dobovými autory literatury (i ilustrátory) •První „novodobé“ animované filmy: Lenora, A B C, Ivánku náš, Zasadil dědek řepu • • • • • Animovaný film jako apolitický, únikový a pro děti •Karel Mann – kritika nesrozumitelnosti, kopírování amerických grotesek •Jiří Trnka – potřeba větší přístupnosti, Hermína Týrlová – v „ideovém bezvětří“ •Rozpuštění brněnské skupiny v roce 1952 (Václav Zykmund) •Snaha spolupracovat s Ondřejem Sekorou a Josefem Ladou •Výtvarně se osvědčili Zděněk Miler a František Freiwillig. • • • • Hledání národní specifičnosti •Další z hlavních úkolů nové dramaturgie •O jasnou definici se nikdo nikdy pravděpodobně nepokusil. •Vymezování se vůči konkurenci => sovětská vs. americká animace •Vývoj k „realistickému“ animovanému filmu (obliba techniky rotoskopie v sovětské animaci) •Přesto vědomí oblíbenosti disneyovek • • • • • Hledání národní specifičnosti •Příklon k domácí literatuře a tradicím •Prodlužování stopáží •3 kategorie žánru pohádky: •1) klasická (národní) pohádka •2) přehodnocená pohádka / pohádka naruby •3) moderní (autorská) pohádka • • • • • 1) klasická (národní) pohádka •Adaptace děl Boženy Němcové a Karla Jaromíra Erbena •V rámci tzv. výchovy uměním •Motivy: úcta k hrdinství, nenávist k „človíčkovství“, láska k práci a kolektivu, nenávist k lenochům a sobcům, soucit s trpícími a nenávist kapitalismu •Potenciál starých pohádek promlouvat k současnosti •Problém s nadpřirozenými postavami a dobrými králi •Př. Bajaja (1950, Jiří Trnka), Král Lávra (1950, Karel Zeman) Hrnečku, vař! (1953, Václav Bedřich), O kohoutkovi a slepičce (1953, Zdeněk Miler), Čert a Káča (1955, Václav Bedřich), Zlatovláska (1955, Hermína Týrlová) • • • • • > Scene from Jiří Trnka's "Prince Bajaja" (aka Princ Bajaja) | Animation film, Illustrators, Stop motion > > Zlatovláska (1955) – Filmový přehled https://starbase.nfa.cz/images/15889.jpg https://static.booktook.cz/files/photos/w/3/3c32bb7dc3227605d0c1607604762e8afa1da625.jpg?v=2 https://starbase.nfa.cz/images/15894.jpg •Hrnečku, vař!: •https://www.youtube.com/watch?v=gx1yeV8bMbg 2) přehodnocená pohádka •Veselé pohádky vzhůru nohama (1947) – Jiří Marek •Klasické pohádkové motivy v soudobém prostředí •Dramaturgie k nim přistupovala negativně. •Mnoho zamítnutých námětů z počátku 50. let můžeme přiřadit k tomuto trendu. •Př. Pohádka o drakovi (1953, Hermína Týrlová) • • • • 3) moderní (autorská) pohádka •1949 – Státní nakladatelství dětské knihy •Snaha o umělecko-naučné uchopení dobových společensko-politických změn, budovatelská poetika •Autoři: Ondřej Sekora, Julie Brožová-Malá, František Čečetka, Bohumila Sílová •Snadné naplnění stanovených cílů a tematických plánů •Př. Pohádka o stromech a větru (1951, Sekora námět a výtvarník, režie Václav Bedřich), Jablůňka se zlatými jablky (1952, Eduard Hofman) • • • • Tradice, mýty a folklór •Špalíček (1947, Jiří Trnka) •Staré pověsti české (1952, Jiří Trnka) - pro starší diváky, v rámci jiráskovské akce •Věneček písní (1955, Hermína Týrlová, Jan Dudešek) • • • • https://starbase.nfa.cz/images/8630.jpg Digitalizace Trnkova loutkového filmu Špalíček Další vývoj v 50. letech •Přestože animované moderní pohádky měly být příkladná díla nové dramaturgie, trend neměl dlouhého trvání. •1954 – vzniká samostatné Studio dětského, kresleného a loutkového filmu. •V druhé polovině 50. let je cílem animovaného filmu „bohatší a rozmanitější rejstřík“ – satiry, grotesky, pro dospělého diváka a také zahraniční spolupráce •Filmy pro děti se rozvíjejí jednat v hybridní formě s prvky populárně naučného filmu a také ve formě filmu kombinovaného či čistě hraného (od roku 1961 může také studio v Gottwaldově točit celovečerní filmy pro děti a začíná zde festival filmů pro děti a mládež). • • • • Tvorba pro starší a pokročilé •Osudy dobrého vojáka Švejka I. – III. (1954 – 1955, Jiří Trnka) •Kombinované filmy Karla Zemana (1955 – 1970) •Sen noci svatojanské (1959, Jiří Trnka) •Experimenty s materiálem Hermíny Týrlové od 60. let • • • • • Osudy dobrého vojáka Švejka I. (1954) – Filmový přehled Projekce – Staré pověsti české (1952) Staré pověsti české (1952) – Filmový přehled