Všudybylovo dobrodružství (1936) – Filmový přehled Hra bublinek (1937) – Filmový přehled Dějiny českého animovaného filmu FAVh041 Dodalovi •STRUSKOVÁ, Eva. Dodalovi – průkopníci českého animovaného filmu. Praha: NAMU – NFA, 2013 •Situace na počátku 20. let nebyla pro čs. animovaný film příznivá. •Společnost Elekta Journal (1925) •Do produkce zařazena také výroba trikových filmů – včetně anim. filmu (K. Anton). •1927 vzniklo oddělení kreslených trikfilmů, pod vedením Karla Dodala (malíř) • • • Karel Dodal •28. 1. 1900 Praha – 6. 7. 1986 Fort Lee, New Jersey •Po válce malíř kulis v pražském divadle Uranie, zde setkání se sboristkou Hermínou Týrlovou. •Pro Elekta Journal pracoval patrně od roku 1926, vytvářel filmové triky, kreslené grafy a animované reklamní snímky. T 30 Dodal.jpg Čeští animátoři Dodalovi chtěli čelit monopolu Walta Disneyho. Zastavila je okupace | Hospodářské noviny (HN.cz) Hermína Týrlová •11. 12. 1900 Březové Hory – 3. 5. 1993 Zlín •Otec se věnoval řezbářství – vztah k loutkám •Od roku 1915 vystupovala v divadle Uranie. •Pod Dodalovým vedením se naučila kreslit a fázovat. T 30 Irena16.jpg T 20 Urania Podmínky v Elekta Journalu •Reklamní snímky jako zdroj financování i prostor pro experimentování. •Mezi lety 1928 – 1930 dva až čtyři reklamní filmy týdně (nejen animované) •Ateliéry společnosti AB na Vinohradech (studio, laboratoře, střižny) •Ředitel techniky Jindřich Brichta – jeden z největších znalců kinematografické techniky své doby •Technické vybavení trikového oddělení dostačující ale jednoduché. •Finanční ohodnocení – z 400 Kč (1926) na 2 500 Kč (1929) •EJ vkládal do Dodala naděje, které nebyly zcela naplněny. • Reklama a kocour Felix •Populární postavička ze studia Patta Sullivana animátora Otty Messmera •Poprvé se objevil ve filmu Feline Follies v roce 1919. •Karel Dodal si postavičku přivlastnil a používal ji v reklamních snímcích jako Poučení Kocoura Felixe, Nové dobrodružství Kocoura Felixe a Nehoda Kocoura Felixe (všechny1927) – první filmy prokazatelně od Karla Dodala. • Animovaný / kreslený graf •Podpůrná kinematografická služba •Vytváření úvodních a závěrečných titulků a animovaných sekvencí ve filmech živé akce •Typicky využíváno v dokumentárních a naučných filmech •Dodalova spolupráce na filmech Demänová (1928) a Monolit (1929) J. Brichty, na městské symfonii Praha v záři světel (1928) S. Innemanna, na historickém velkofilmu Svatý Václav (1929) J. S. Kolára • Svatopluk Innemann - Praha v záři světel Svatopluk Innemann - Praha v záři světel Karel a Hermína Dodalovi •Společný život od 1926, sňatek 11. 2. 1928 •Vytížení Dodala reklamními snímky, nezvládání termínů dodání => Týrlová pomáhá jako kreslička a fázařka •Dílčí zakázkové, mnohdy anonymní práce Dodala nenaplňovaly. Hlavní ambicí byly „kreslené dodatky“ vytvářené v pauzách mezi zakázkami. •Bimbovo smutné dobrodružství, Tommy a mořská panna a Zamilovaný vodník (mezi lety 1927 – 1930) • • • Karel a Hermína Dodalovi •V srpnu 1929 opouští Elekta Journal, na jeho místo v září 1929 nastupuje Hermína Týrlová (její mzda o 900 Kč nižší). •Velká finanční ztráta Dodala po zklamání s falešným mecenášem. •Elekta Journal po neúspěchu Svatého Václava propouští mnoho zaměstnanců, včetně Hermíny Týrlové. •Existenční problémy způsobily krizi v manželství => rozvod v srpnu 1932 • • • • Irena Dodalová •29. 11. 1900 Ledeč nad Sázavou - 1. 7. 1989 Buenos Aires •rozená Rosnerová, vyrůstala v židovské rabínské rodině •první manželství s Leopoldem Leschnerem (1927 – 1929) •Počátkem 30. let pobývala v Paříži, kde se začala zajímat o filmovou produkci. •V létě roku 1932 se setkává s Karlem Dodalem, manželství uzavírají na konci roku 1935. • OD LIDÍ PRO LIDI — Myšlení o českém filmu do 50.let : Tvůrčí... IRE-Film •první české studio animovaného filmu •Založení předcházela studijní cesta po Evropě. Setkání s Oskarem Fischingerem (abstraktní film), s Alexandrem Alexeïeffem (špendlíková animace), systémem bar. filmu Gasparcolor (kupují patent) •Založeno 1933 •Mezi prvními zaměstnanci byla Hermína Týrlová. •Zakázkový film pro Radiojournal – Všudybylovo dobrodružství (1936) • T 36 Irena15.jpg IRE-Film •V roce 1937 rozšíření do čtvrtého patra domu v Klimentské ulici č. 7. •Kreslířský sál 12 x 6 m + 4 pracovní místnosti (projektor, piano, telefon, kancelář produkce) + obytná část •Mezi lety 1936 – 1937 celkem 11 zaměstnanců •V ateliéru v Paříži (2. pol. 1937 – podzim 1938) bylo zaměstnáno 6 kresliček. • https://starbase.nfa.cz/images/4069b.jpg https://starbase.nfa.cz/images/4185b.jpg Schicht •Jiří Schicht, a.s. (Georg Schicht), Ústí nad Labem •Mýdla (mýdlo s jelenem), potravinářské tuky, svíčky, glycerin, vodní sklo a řada dalších produktů •Tradiční styl říšské německé reklamy •Produkce reklam (včetně těch animovaných) většinou v zahraničí • • O Jelenovi - Mýdlo s Jelenem Baťa •Tomáš Baťa a Jan Antonín Baťa, Zlín •Obuvnická firma, gumárenství •Moderní tendence americké reklamy •Filmový úsek v reklamním oddělení v 52. budově závodu od roku 1927 (tvorba reklam v praž. studiích, včetně IRE-filmu – Slon zachráncem; 1934). •Od roku 1935 nová koncepce vypracována Elmarem Klosem, Ladislavem Koldou a Alexandrem Hackenschmiedem. •Od podzimu roku 1936 natáčeno v Filmových ateliérech Baťa (FAB) na Kudlově kousek od Zlína. V areálu laboratoře, kopírny i oddělení kresleného grafu (RNDr. Jaroslav Bouček, DrSc.). • • © NFA Pod značkou Baťa (2013) | Filmotéka | ČSFD.cz Reklamy IRE-Filmu •3 modely zpracování: •1) demonstrace kvalit a použití produktu (Všechno pro trhanec, Malý pohled do budoucna, Znějící vesmír) •2) konstrukce příběhu, jehož šťastný konec zajistí produkt (Záhada mezníku MK 204, Veselý koncert) •3) komunikace s divákem pomocí metafor (Hra bublinek, Čaroděj tónů) •Znalost tradic evropské reklamy, kontakt s tuzemskými i zahraničními odborníky (animátor György Pál, reklamní expert Leo Heilbrunn), významná role zvukové stránky, postupy kreslené grotesky a abstraktního filmu • • Autorská tvorba IRE-Filmu •V roce 1936 žádost Filmovému poradnímu sboru o podporu námětů Kamenná pohádka / barevná Praha (pro výstavu v Paříži), abstraktní film Poem, film o českém folkloru, adaptaci R.U.R., Ze života hmyzu a Broučků •Žádný z námětů nebyl realizován. •Z autorských filmů natočeny pouze Fantasie erotique (1937) a Myšlenka hledající světlo (1938). • Fantaisie Érotique (1936) | ČSFD.cz Čeští animátoři Dodalovi chtěli čelit monopolu Walta Disneyho. Zastavila je okupace | Hospodářské noviny (HN.cz) Ukončení činnosti •Okolo roku 1938 začala i na trh československého reklamního filmu doléhat napjatá mezinárodní situace. •Malá česká firma nemohla konkurovat zavedeným agenturám v Německu, okruh klientů se výrazně zmenšil. •Žádost o vydání pasu pro studijní cestu do USA (Dodalovi i Týrlová). •Koncem roku Karel sám odjíždí do USA, Irena měla následovat po vyřízení obchodních i rodinných záležitostí v Praze (zaslání technického vybavení a filmů do USA). •V roce 1942 byla Irena uvězněna a transportována do Terezína. • FILM GHETTO THERESIENSTADT 1942 Terezín 1942 (Theresienstadt 1942) •Přežít realitu koncentračního tábora Ireně pomáhala kulturní činnost. Režírovala jevištní představení, přednášela o kresleném filmu a také se zapojila do natáčení pseudo-dokumentu o terezínském ghettu. •Vedením celého projektu byl pověřen SS-Hauptsturmführer Herbert Otto Gille. •Dodalová zvládla z tábora fragmenty filmu propašovat. •Celý film je považován za ztracený, avšak scény z pásu byly objeveny v roce 1994 ve Varšavě v archivu Filmoteka Narodowa. Další fragmenty jsou uloženy v NFA v Praze. •Terezín Irena opustila spolu se svou matkou v transportu vězňů do Švýcarska v únoru 1945. Přes Španělsko pak emigruje za manželem do New Yorku. Život v emigraci •Po sedmiletém odloučení s Karlem Dodalem společně založili novou firmu v USA Irena Film Studio a soustředili se na výrobu zakázkových filmů. •Nastupující éra mccarthismu ale pro téměř 50leté tvůrce ze střední Evropy neslibovala příznivou budoucnost. •Proto se Dodalovi rozhodli využít roku 1948 nové příležitosti v Argentině. •Karel Dodal se nedokázal s tamním prostředím sžít. Opustil Irenu a vrátil se zpět do USA, kde roku 1986. Irena umírá roku 1989 v Buenos Aires. • Irena Dodalová – Filmový přehled Odkaz •Dodalovi do československého prostředí přinesli profesionální zájem o trendy evropské animace. •Položily základy české profesionální tvorby animovaných filmů. •Okrajově vnášení do diskuze možnosti uplatnění lidového umění v české animaci (téma důležité pro poválečnou etapu). •Přesto se na kontinuitě tvorby podílela spíše studia jako Afit. • •Hermína Týrlová roku 1940 nachází zaměstnání v FAB. Zde vytváří první československý film s loutkovou animací – Ferda Mravenec (1942) Projekce – pásmo filmů Dodalových •Poučení kocoura felixe (1927) •Nové dobrodružství kocoura felixe (1927) •Zamilovaný vodník (1928) •Bimbovo smutné dobrodružství (1930) •Záhada mezníku MK 204 (1934) •Maminčin výlet do nebe (1935) •Veselý koncert (1935) •Zkrocení černého obra (1935) •Čaroděj tónů (1936) •Fantasie erotique (1936) •Malý pohled do budoucna (1936) •Tluče bubeníček (1936) • Tři muži (1936) •Všudybylovo dobrodružství (1936) •Myšlenka hledající světlo (1938) •Ferda Mravenec (1942)