Obsah obrázku text, počítač, staré, pracovní stůl Popis byl vytvořen automaticky ANIMAČNÍ TECHNIKY DITA STUCHLÍKOVÁ •ANIMAČNÍ TECHNIKA – URČUJE PŘEDEVŠÍM UŽITÉ NÁSTROJE, ZAŘÍZENÍ A POSTUPY, DEFINUJE PROSTOROVOST ANIMACE, ČÁSTEČNĚ ŘÍDÍ STYL VÝTVARNA A ANIMACE. •VÝTVARNÝ STYL – VIZUÁLNÍ STRÁNKA, MŮŽE SE JEDNAT O RUKOPIS VÝTVARNÍKA •STYL ANIMACE – POHYBLIVÁ STRÁNKA, MŮŽE SE JEDNAT O RUKOPIS ANIMÁTORA, OBSAHUJE RYCHLOST ANIMACE, TEMPO, PLYNULOST, ROZDĚLENÍ NA ÚPLNOU ČI OMEZENOU ANIMACI. ROZDĚLENÍ TECHNIK •NEPLÉST SAMOTNÝ ANIMOVANÝ FILM SE ŽÁNREM A TECHNIKY SE STYLEM! ANIMOVANÝ FILM MÁ SÁM MNOHO ŽÁNRŮ A TECHNIKA MŮŽE BÝT PROVEDENA V RŮZNÝCH STYLECH. •V SOUČASNOSTI NÁVRAT PŮVODNÍCH TECHNIK. JEJICH UŽITÍ V EXPERIMENTÁLNÍ ANIMACI A V KOMBINACI S DIGITÁLNÍMI TECHNOLOGIEMI ČI JAKO ATRAKCE, VÝSTAVNÍ A SAMOSTATNĚ FUNGUJÍCÍ PŘEDMĚTY. •TECHNIKY LZE DĚLIT RŮZNÝMI ZPŮSOBY. •ČASTO DOCHÁZÍ KE KOMBINOVANÉ ANIMACI, VE KTERÉ SE KOMBINUJE VÍCERO ANIMAČNÍCH TECHNIK. POJEM KOMBINOVANÁ FUNGUJE V ANIMACI JINAK NEŽ V HRANÉM FILMU. Obsah obrázku text, tkanina Popis byl vytvořen automaticky 2D •TRADIČNÍ KRESLENÁ (KLASICKÁ ANIMACE, RUČNÍ) - ABSOLUTNÍ (TOTÁLNÍ), OMEZENÁ •DIGITÁLNÍ (POČÍTAČOVÁ) KRESLENÁ •PLOŠKOVÁ – SILUETOVÁ ANIMACE •PÍSEČNÁ •ANIMACE NA SKLO •ŠKRÁBANÁ •ANIMACE GUMOU •KOLÁŽ NA HRANICI •RELIÉFNÍ (POLOPLASTICKÁ) •STRATA-CUT •PHONOTROP •“HISTORICKÉ“ HRAČKY •FLIP-BOOK •ŠPENDLÍKOVÁ •VYŠÍVANÁ •ROTOSKOPIE •WALL-PAINTED 3D •STOP-MOTION (FRAME BY FRAME) (ANIMACE OBJEKTŮ) •LOUTKOVÁ •PLASTELÍNOVÁ •PIXILACE •DIGITÁLNÍ 3D •CHUCKIMATION • GRAFIKA: TYPOGRAFICKÁ ANIMACE, MOTION GRAPHICS/DESIGN, MOTION POSTERS EXPERIMENTÁLNÍ; INTUITIVNÍ KOMBINOVANÁ ANIMACE OD ROKU NULA Řím – 10krát z Věčného města: Trajánův sloup (5. díl) - CESTOMILA - cestování, tipy na výlety, turistika Figure 17 - The Horse Panel from Chauvet-Pont d’Arc Cave: collective action (co-relation) or breakdown effect (consecution)? Není k dispozici žádný popis fotky. Shahre-e-Sookhte: a city full of mysteries World's oldest animation, 5,200 years old | Millard Fillmore's Bathtub shahr-e sukhteh - iranian city - irantourism 2D Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky 2D Zdeněk Miler dětem: krtek a ti druzí — ČT24 — Česká televize TRADIČNÍ KRESLENÁ ANIMACE •HAND-DRAW ANIMATION, ANIMATED DRAWING •JEDNA Z NEJSTARŠÍCH A NEJVÍC UŽÍVANÝCH TECHNIK. •JEDNOTLIVÉ FÁZE POHYBU JSOU KRESLENY NA PAPÍRY, KTERÉ JSOU PROSVĚTLOVÁNY PROSVĚTLOVACÍM STOLEM (TZV. PROSVĚTLOVÁKEM). •ŠIROKÉ STYLOVÉ MOŽNOSTI DÍKY VELKÉ ŠKÁLE MATERIÁLŮ – PASTELKY, VOSKOVKY, TUŽKA ATD. •DÍKY SILNÉMU SVĚTLU PROBLÉMY SE ZRAKEM. VE 20. LETECH 20. STOLETÍ PŘÍCHOD CELULOIDOVÁ FÓLIE-PRŮHLEDNÉHO PAPÍRU, KTERÝ NEVYŽADOVAL NA PROSVĚTLENÍ TAK SILNÉ SVĚTLO. •POSTUPNĚ SE TAK DÍKY CELULOIDOVÉ FÓLII A ULTRAFANU MOHLY KRESLIT ZVLÁŠŤ POZADÍ A PŘIDÁVAT HLOUBKY ZÁBĚRŮM. •NEJUŽÍVANĚJŠÍ PRO REKLAMNÍ SNÍMKY, VÝUKOVÉ FILMY. V MINULOSTI JEDNA Z NEJRYCHLEJŠÍCH A FINANČNĚ NENÁKLADNÝCH TECHNIK. •LZE PODLE ZPŮSOBU ANIMOVÁNÍ DĚLIT NA ABSOLUTNÍ/TOTÁLNÍ (FULL/TOTAL ANIMATION) A LIMITOVANOU/OMEZENOU (LIMITED ANIMATION). •MNOHO ZPŮSOBŮ FÁZOVÁNÍ. •SILNÁ VÝTVARNÁ STOPA. •PŘÍKLAD: MACH A ŠEBESTOVÁ (1976, MILOŠ MACOUREK, ADOLF BORN, JAROSLAV DOUBRAVA), MAXIPES FÍK (1975, VÁCLAV BEDŘICH), O KRTKOVI (1957-2002, ZDENĚK MILER), PÉRÁK A SS (1946, JIŘÍ TRNKA) SNĚHURKA A SEDM TRPASLÍKŮ (1937, WALT DISNEY, DAVID HAND…) • • • • • POČÍTAČOVÁ KRESLENÁ > Sh_t Happens (2019) | ČSFD.cz •NA STEJNÉM PRINCIPU JAKO TRADIČNÍ, ALE NEKRESLENÍ SE NA PRŮHLEDNÉ PAPÍRY A PROSVĚTLOVACÍ STŮL. TUHLE POZICI ZASTÁVÁ POČÍTAČOVÝ PROGRAM. KRESLÍ SE PŘES TABLET. •V SOUČASNÉ DOBĚ SE JEDNÁ HLAVNĚ O PROGRAMY: TVPAINT (STARŠÍ, ALE POUŽÍVALY I VELKÁ STUDIA) A ADOBE ANIMATE (DŘÍVE FLASH) •LZE KOUPIT NEBO VYTVOŘIT NESPOČET TAHŮ DIGITÁLNÍCH ŠTĚTCŮ. •PRÁCE JE RYCHLEJŠÍ, PROTOŽE MŮŽETE POTŘEBNÉ SNÍMKY NEBO ČÁSTI KOPÍROVAT, VRÁTIT ZPĚT CHYBY ANIŽ BYSTE MUSELI PŘEKRESLOVAT ATD. •POČÍTAČOVÁ ANIMACE ČASTO NAPODOBUJE TRADIČNÍ TECHNIKY A ROZMAZÁVÁ HRANICE MEZI RUČNÍM A POČÍTAČOVÝM. U PŘÍPADU KLAUS (2019) UŽ ANIMACE VE 2D VYPADÁ DOKONCE JAKO 3D. •PŘÍKLADY: VĚTŠINA ZNÁMÝCH ANIMOVANÝCH CELOVEČERÁKŮ, ALE I NETFLIX FILM KLAUS (2019, SERGIO PABLOS). Z ČESKÝCH PAK TRAMVAJ (2012, MICHAELA PAVLÁTOVÁ), SH_T HAPPENS (2019, DAVID ŠTUMPF, MICHAELA MIHÁLYOVÁ), 21. 10. PREMIÉRA MOJE SLUNCE MAD (2021, MICHAELA PAVLÁTOVÁ). PLOŠKOVÁ ANIMACE •PAPÍRKOVÁ, CUTOUT ANIMATION •PLOCHÉ NEJČASTĚJI PAPÍROVÉ LOUTKY. KAŽDÁ ČÁST, KTERÁ SE BUDE HÝBAT MUSÍ BÝT VYSTŘIŽENA ZVLÁŠŤ. TO STEJNÉ VÝRAZY ATD. •ANIMUJE SE NA STOLE. TEN MŮŽE BÝT PROSKELNÝ S NĚKOLIKA PATRY PODLE POTŘEB POZADÍ A JINÝCH VRSTEV. KAŽDÝ POHYB SE SNÍMÁ PO OKÉNKU FOŤÁKEM NEBO KAMEROU. •V SOUČASNOSTI NA PODOBNÉM PRINCIPU FUNGUJE ANIMACE V PROGRAPU ADOBE AFTER EFFECTS. •TECHNIKA JE ROZPOZNATELNÁ PRÁVĚ SRKZE VIDITELNÉ ROZDĚLENÍ ČÁSTÍ POSTAV ATD. •POD PLOŠKOVOU ANIMACI LZE JEŠTĚ ZAŘADIT ANIMACI SILUET A NA ROZMEZÍ MEZI PLOŠKOVOU A 3D ANIMACI FUNGUJE RELIÉFNÍ ANIMACE. •PŘÍKLADY: O MIKEŠOVI (1970, JOSEF KLUGE), JEŽEK V MLZE (1975, JURIJ NORŠTEJN), ČARODĚJŮV UČEŇ (1977, KAREL ZEMAN), PLODY MRAKŮ (2017, KATEŘINA KARHÁNKOVÁ), POJĎTE PANE, BUDEME SI HRÁT (RELIÉFNÍ, 1965-1973, BŘETISLAV POJAT A MIROSLAV ŠTĚPÁNEK), DOBRODRUŽSTVÍ PRINCE ACHMEDA (SILUETOVÁ, 1926, LOTTE REINIGEROVÁ) Obsah obrázku různé, uspořádáno, několik Popis byl vytvořen automaticky Čarodějův učeň — Česká televize Ježek v mlze (1975) | ČSFD.cz Pojďte pane, budeme si hrát (1965) | ČSFD.cz Dobrodružství prince Achmeda (1926) | Galerie - Z filmu | ČSFD.cz PÍSEČNÁ ANIMACE Caroline Leaf •ANIMACE SYPKÝCH MATERIÁLŮ, PÍSKOVÁ ANIMACE, ANIMACE PÍSKEM, SAND ANIMATION. •FORMA ANIMACE NEBO PERFORMANCE? •PÍSEK SE POUŽÍVÁ JAKO MATERIÁL A NÁSTROJ ZÁROVEŇ. PRACUJE SE NA PROSVĚTLOVACÍM STOLE. •NEJVĚTŠÍ PŘEDSTAVITELKA: CAROLINE LEAF •PŘESNOST, VĚTŠÍ ZTRÁTA ANIMÁTOROVY KONTROLY. •PŘÍKLADY: THE STREET (1976, CAROLINE LEAF), THE DANCING BULRUSHES (1985, STEVEN SUBOTNICK, JOANNA PRIESTLEY), CARMEN TORERO (1996, ALEXANDRA KOREJWO) Animateducated: Caroline Leaf Interview Мультфильм Превращение мистера Замзы (Канада, США, 1977) – Афиша-Кино The Metamorphosis of Mr. Samsa - Wikiwand THE METAMORPHOSIS OF MR. SAMSA (1977, CAROLINE LEAF) ANIMACE NA SKLO •PAINT-ON-GLASS ANIMATION •VĚTŠINOU OLEJOVÉ BARVY NA SKLE. NĚKDY KVAŠ. POTŘEBA POMALÉHO SCHNUTÍ. •ČASTO JSOU KOMBINOVÁNY I S PÍSKEM NEBO JINÝMI STRUKTURAMI. •PŘÍKLADY: THE OLD MAN AND THE SEA (1999, ALEXANDR PETROV), THE MAN WITH NO SHADOW (2004, GEORGES SCHWIZGEBEL) • Aleksandr Petrov (animator) - Alchetron, the free social encyclopedia ANIMACE NA FILM > Norman McLaren: a late, great animator now drawing applause •ŠKRÁBANÁ, DRAWN-ON-FILM ANIMATION •BEZKAMEROVÉ •NA MATERIÁL JE NEJMÉNĚ NÁROČNÁ. VHODNÁ NA EXPERIMENTY. •KRESBA SE ŠKRÁBE PŘÍMO NA OKÉNKA NA FILMOVÉM KOTOUČI. •POTŘEBA VELKÉ PŘENOSTI. CHYBY NELZE VZÍT ZPĚT. •ŠKRÁBE SE ŽILETKAMI, RUČNÍMI MALÝMI ŘEZÁKY, LEPTÁ SE. •DVĚ METODY: POUŽIJE SE PRÁZDNÝ FILM, NA KTERÝ SE MŮŽE I MALOVAT NEBO SE POUŽÍVÁ ČERNÝ VYVOLANÝ, NA KTERÝ SE ŠKRÁBE A LEPTÁ. •JEŠTĚ EXISTUJE TŘETÍ METODA, KDY SE PRACUJE PŘÍMO V KOMOŘE NA NEVYVOLANÝ FILM. NA TEN SE POKLÁDAJÍ RŮZNÉ PŘEDMĚTY A FILM SE S NIMI KRÁTCE OSVĚTLÍ (FUNGUJE PODOBNĚ JAKO FOTOGRAM). •ZASAŽENÍ DO ZVUKOVÉ VRSTVY FILMU NORMAN MCLAREN VYTVÁŘEL ZVUK POMOCÍ KRESBY NA FILM. PŘESNĚ SEDÍ ZVUK K OBRAZU. •PŘÍKLADY: ABSTRAKCE HARRYHO SMITHA, DITTY DOT COMMA (2001, STEVEN WOLOSHEN), A COLOR BOX (1935, LEN LYE), DOTS (1940, NORMAN MCLAREN) artnet Magazine ODMAZÁVANÁ ANIMACE •ERASURE ANIMATION •OBRAZ SE NAKRESLÍ, VĚTŠINOU TUŽKOU NEBO UHLEM A MAŽE SE V JINOU FÁZI. •KRESBA SE ROZMAZÁVÁ, GUMUJE… •MŮŽE SE POUŽÍVAT I KŘÍDA. •NEJZNÁMĚJŠÍ PŘEDSTAVITEL: WILLIAM KENTRIDGE • • Animovaný dokument studentky FAMU byl vybrán do hlavní soutěže v Locarnu - Totalfilm.cz KOLÁŽ •KOLÁŽOVÁ ANIMACE JE V SOUČASNOSTI OBLÍBENÁ HODNĚ V REKLAMÁCH A JINÝCH SPOTECH. JE REALISTICKY POPISNÁ, PROTOŽE ČASTO POUŽÍVÁ DO KOLÁŽÍ FOTOGRAFIE. •DOKRESLOVÁNA, DOMALOVÁNA APOD. •MŮŽE BÝT VNÍMÁNO JAKO KOMBINOVANÁ ANIMACE. •PŘÍKLAD: MISSING ONE PLAYER (2015, LEI LEI), MILÝ TATI (2021, DIANA CAM VAN NGUYEN) ORBIT — Tess Martin NA HRANICI MEZI 2D A 3D RELIÉFNÍ •POLOPLASTICKÁ, RELIEF ANIMATION •MEZI PLOŠKOVOU A LOUTKOVOU ANIMACÍ. •LOUTKY JSOU ČASTO VYROBENY Z VÝRAZNĚ STRUKTUROVANÝCH MATERIÁLŮ. JSOU „VYTPLAČENY“ DO PROSTORU Z PAPÍRU. •ANIMOVÁNÍ PROBÍHÁ STEJNĚ JAKO U PLOŠKOVÉ ANIMACE. •POČÁTKY RELIÉFNÍ ANIMACE MŮŽEME U POJARA SLEDOVAT UŽ VE FILMECH JAKO BILIÁR Z ROKU 1961. •PŘÍKLADY: POJĎTE PANE BUDEME SI HRÁT (1965-1973, BŘETISLAV POJAR, MIROSLAV ŠTĚPÁNEK), VESELÉ VTÁČIE ROZPRÁVKY (1983, JAN DUDEŠEK) Veselé vtáčie rozprávky - RTVS.sk STRATA-CUT •ODVRSTVOVANÁ, STRATICUT •POMĚRNĚ NOVÁ TECHNIKA. V ČESKU NENÍ NĚJAKÝ VÝRAZNÝ ZÁSTUPCE. VOJTA KOČÍ TUŠÍM VYUŽÍVÁ PRO ABSOLVENTSKÝ FILM. •MATERIÁL: JÍL, PLASTELÍNA, HLÍNA. •UVNITŘ VELKÉHO VÁLCE JE VYTVAROVANÝ VZOR NEBO OBRAZ. POSTUPNÝM ODŘEZÁVÁNÍM VÁLCE SE OBRAZ MĚNÍ. KAMERA SNÍMÁ KAŽDÉ ODŘÍZNUTÍ. •OBRAZY VEVNITŘ SE VYTVÁŘÍ NEJČASTĚJI ABSTRAKTNÍ, PROTOŽE JE TO JEDNODUŠŠÍ. SKLÁDAJÍ SE VRSTVY HMOTY V RŮZNÉM POŘADÍ. •NEJVĚTŠÍ PŘEDSTAVITEL: DAVID DANIELS • JOURNEY THROUGH A MELTING BRAIN (2009, DAVID DANIELS) The Big Draw - The world's largest drawing festival - Jim Le Fevre on The Phonotrope™ PHONOTROP •POJMENOVAL JIM LE FEVRE •NA POHYBLIVÉM KOTOUČI SE TOČÍ NEUSTÁLE DOKOLA NEJČASTĚJI PAPÍROVÝ KRUH NA KTERÉM JSOU ZAZNAMENÁNY VŠECHNY FÁZE POHYBU. TY POHYBEM KOTOUČE VYTVÁŘÍ POHYB. TEN JE ZAZNAMENÁN ŽIVĚ NA KAMERU/VIDEO. •FUNGUJE PODOBNĚ JAKO ZOETROPE, ALE POHYB NA PHONOTROPU LZE VIDĚT JEN SKRZE KAMERU. KOMBINUJE POOKÉNKOVÉ SNÍMÁNÍ A ŽIVOU AKCI. •ZE SOUČASNÝCH TVŮRCŮ NAPŘ. TESS MARTIN (ORBIT, 2019) Materiálové experimenty – Thaumatrop – Spolek Hájovna THAUMATROPE FENAKISTISKOP Family Day: Zoetrope Animation and Collage | Wende Museum ZOETROPE Prachatický deník | Anifilm v 62 obrazech | fotogalerie PRAXINOSKOP SIMBIOSIS CARNAL – Flip book with 6 different sequences based on the animated short film Simbiosis Carnal by Spanish animation director, illustrator and painter Rocío Álvarez. FLIPBOOK •KNÍŽEČKY, NA KAŽDÉ STRANĚ JEDNA FÁZE POHYBU. •VÝSTAVNÍ A SBĚRATELSKÉ OBJEKTY. •FLIPBOOK MACHINE UMISŤUJÍ ANIMACI PŘÍMO DO PROSTORU. •SRANDY NA ROHY ŠKOLNÍCH SEŠITŮ. •SPÍŠE AMATERSKÁ NEBO VEDLEJŠÍ VÝSTAVNÍ ČINNOST TVŮRCŮ. •PŘÍKLAD: FLIPBOKU • Bird & Butterfly Flip Book Machines by Juan Fontanive | Colossal Animation Techniques: Pinscreen - NFB Blog ŠPENDLÍKOVÁ •PINSCREEN •POUŽÍVÁ SE DESKA, NA KTEROU SE UMISŤUJÍ ŠPENDLÍKY, KTERÉ VYTVÁŘEJÍ STÍN A POMOCÍ VYSOUVÁNÍ A ZASOUVÁNÍ ŠPENDLÍKŮ SE ANIMUJE OBRAZ. •S PŘÍCHODEM TÉTO TECHNIKY JE SPOJEN HLAVNĚ ALEXANDR ALEXEIEFF A CLAIRE PARKER. •JEDNÍM Z PŘEDSTAVITELŮ JE I JACQUES DROUIN. U NÁS TECHNIKU VYUŽIL BŘETISLAV POJAR U FILMU ROMANCE Z TEMNOT (1986). VYŠÍVANÁ •EMBROIDERMATION •VĚTŠINOU NA LÁTCE MÍSTO PAPÍRU NEBO PŘÍMO NA ZOETROPU ANIMÁTOR FÁZE VYŠÍVÁ. •OPĚT SPÍŠE EXPERIMENTÁLNÍ, VÝSTAVNÍ. •ČASTO SE VYUŽÍVÁ SPÍŠE PRO HUDEBNÍ VIDEOKLIPY. PREFERUJE PRO NÁROČNOST FORMÁT KRÁTKÉ STOPÁŽE. •PŘÍKLAD: THRONE-‘THARSIS SLEEPS‘ (2014, NICOS LIVESEY), EMBROIDERED ZOETROPE (2013, ELLIOT SCHULTZ) • Amazing Animation: Embroidered Zoetropeby Elliot Schultz Loving Vincent ROTOSKOPIE •ROTOSCOPY •ZAVEDL MAX FLEISCHER. •ZÁBĚRY SE NEJDŘÍVE NATOČÍ JAKO HRANÝ FILM A POSLÉZE SE PŘEKRESLUJÍ. •VELMI REALISTICKÝ POHYB. •OTÁZKA ZDA JDE O ANIMOVANÝ FILM. ANIMÁTOR RICHARD SWARBRICK VE SVÉM TEXTU O ROTOSKOPII ŘEŠÍ OTÁZKU POHLCOVÁNÍ TRADIČNÍCH TECHNIK DIGITÁLNÍMI TECHNIKAMI: • ,,Video didn't kill the radio star, but have traditional forms of animation been dispatched by more modern methods?“ •VE SVĚTĚ MNOHO ZÁSTUPCŮ TÉTO TECHNIKY. •ROTOSKOPIE NEMUSÍ BÝT POUZE DIGITÁLNÍ, ALE NAPŘ. I KLASICKÁ KRESLENÁ NAPŘ. VIDEOKLIP A-HA TAKE ON ME (1986, STEVE BARRON) •PŘÍKLADY: LOVING VINCENT (2017, DOROTA KOBIELOVÁ, HUGH WELCHMAN), SPOLU SAMI (2018, DIANA CAM VAN NGUYEN) ANIMACE NA ZDI •WALL-PAINTED •FÁZE ANIMACE SE MALUJÍ/SPREJUJÍ NA FASÁDY DOMŮ A PRÁZDNÉ ZDI. •VĚTŠINOU SE TÍMTO ZPŮSOBEM V ZAHRANIČÍ ZACHRAŇUJÍ STARÉ BUDOVY URČENÉ TŘEBA K DEMOLICI ATD. •FÁZE SE NEMAŽOU. NECHÁVAJÍ SE VIDITELNÉ. OBRAZ SE POUZE POSUNUJE V PROSTORU. •VĚTŠINOU SE JEDNÁ O TÝMOVOU PRÁCI. •HLAVNÍ PŘEDSTAVITEL: BLU (BIG BANG BIG BOOM, 2010) Top 30 Muto GIFs | Find the best GIF on Gfycat GALERIE: Trnka zanechal výraznou stopu nejen v animovaném filmu | FOTO 1 | E15.cz 3D Deník milovníka filmů: Inherent Vice, Hra s kameny, Beyond the Lights, Noc v muzeu, The Lovers STOP-MOTION •ANIMACE OBJEKTŮ, POOKÉNKOVÁ ANIMACE, FRAME STOP ANIMATION •V ZAHRANIČÍ JE POJEM STOP-MOTION ČASTO POUŽÍVÁN JAKO NADTŘÍDA PRO KAŽDOU ANIMACI, KTERÁ FUNGUJE NA PRINCIPU FRAME-BY-FRAME. TEDY PRO KAŽDOU, PŘI KTERÉ SE POHYBUJE PŘEDMĚTEM PO OKÉNKU. JE TO PRO NĚ SPÍŠE TYP ANIMACE NEŽ TECHNIKA. SPADÁ POD TO ČASTO I LOUTKOVÁ NEBO PLASTELÍNOVÁ ANIMACE JAKO WALLACE AND GROMIT ATD. V ČESKU JE TENTO POJEM UŽÍVÁN SPÍŠE PRO ANIMACI OBJEKTŮ. V ZAHRANIČÍ SE ANIMACE OBJEKTŮ OZNAČUJE JAKO OBJECT ANIMATION. •STOP-MOTION SE V ČESKU ZÁSADNĚ ODLIŠUJE OD PIXILACE, KTERÁ POOKÉNKOVĚ •PŘÍKLADY: HRA S KAMENY (1965, JAN ŠVANKMAJER), UZEL NA KAPESNÍKU (1959, HERMÍNA TÝRLOVÁ) • O skleničku víc (1953) – Filmový přehled LOUTKOVÁ •PUPPET ANIMATION •KLASICKÁ LOUTKOVÁ ANIMACE JE NÁROČNÁ TECHNIKA. •V ČESKÉ ANIMACI BYL VELMI DŮLEŽITÝ PROCES VÝVOJE KOSTRY LOUTKY. •JEDNA Z NEJVYUŽÍVANĚJŠÍCH TECHNIK V ČESKÉM ANIMOVANÉM FILMU A TO I V SOUČASNOSTI. •OD JEDNODUCHÝCH DRÁTOVÝCH KOSTER KE KLOUBOVÝM A STROJKOVÝM. LOUTKY SE MNOHDY ŠROUBUJÍ KE STOLŮM ATD. •ŽIVOTNOST LOUTKY. •FINANČNÍ A ČASOVÁ NÁROČNOST. •TĚLO SE VĚTŠINOU VYTVÁŘÍ PLASTELÍNOU, SILIKONEM NEBO PLSTÍ. •VZNIKAJÍ I CELOVEČERNÍ LOUTKOVÉ FILMY. •PŘÍKLADY: PAN PROKOUK (1946-1955, KAREL ZEMAN), RUKA (1965, JIŘÍ TRNKA), DCERA (2019, DARIA KASHCHEEVA), KUBO A KOUZELNÝ MEČ (2016, STUDIO LAIKA, TRAVIS KNIGHT) Michael's Animation Blog: Armature research PLASTELÍNA •CLAYMATION, CLAY-ANIMATION •OPĚT JEDNA ZE STOP-MOTION ANIMACÍ. •VYUŽÍVÁ SE SPECIÁLNÍ ANIMAČNÍ PLASTELÍNA, ZE KTERÉ SE VYROBÍ POSTAVA A KTERÁ SE POSTUPNĚ ANIMUJE. •ČASTO ZŮSTÁVAJÍ OTISKY ANIMÁTORA APOD. VIDITELNÉ STOPY ANIMÁTORA. •ANIMAČNÍ PLASTELÍNY JSOU NETVRDNOUCÍ. NEJČASTĚJI UŽÍVANÉ PLASTELÍNY JSOU ZNAČKY JOVI (ŠPANĚLSKO), NEWPLAST (ANGLIE) NEBO VAN AKEN (JÍŽNÍ KAROLÍNA). NAPŘ. STUDIO AARDMAN, KTEŘÍ ZPOPULAROZOVALI ANIMACI PLASTELÍNY V CELOVEČERNÍCH NEBO SÉRIOVÝCH FILMECH VYTVOŘILI UŽ SVOU VLASTNÍ PLASTELÍNU S NÁZVEM AARDMIX. EXISTUJÍ I NA VZDUCHU SCHNOUCÍ HMOTY, TVRDŠÍ PLASTELÍNY APOD. •ANIMACE PLASTELÍNY JE VHODNÁ PŘEDEVŠÍM PRO METAMORFÓZY. LOUTKY TEDA ČASTO NEMAJÍ TĚLESNÉ HRANICE. MOHOU SE NATAHOVAT, ZMENŠOVAT, ZVĚTŠOVAT ATD. •PŘÍKLADY: MOŽNOSTI DIALOGU (1982, JAN ŠVANKMAJER), CHOBOTNICE Z 2. PATRA (1986, JINDŘICH POLÁK), CREATURE COMFORTS (1989, NICK PARK) ウォレスとグルミット』長編映画はもう作らない!?生みの親ニック・パークに直撃!|シネマトゥデイ laughingacademy.tumblr.com - Tumbex PIXILAXE •PIXILATION •POSNÍMKOVÉ ANIMOVÁNÍ LIDSKÉ POSTAVY. HERCI JSOU JAKO OBJEKT/LOUTKA, SE KTEROU SE SNÍMEK PO SNÍMKU POHYBUJE. •DŮLEŽITÁ JE KOORDINACE HERCE. •SILNÉ OMEZENÍ V POHYBOVÝCH HRANICÍCH LIDSKÉHO TĚLA. •PŘÍKLADY: JÍDLO (1992, JAN ŠVANKMAJER), NEIGHBOURS (1952, NORMAN MCLAREN) Oddball Films: Humanimation - Stop-Motion Pixilation - Thur. July 21st - 8PM Making of Pixar's Soul: From The Real World to The Great Before and Beyond DIGITÁLNÍ 3D •COMPUTER ANIMATION, 3D ANIMATION •SPECIFICKÉ 3D ANIMAČNÍ PROGRAMY •DIGITÁLNÍ 3D VĚTŠINOU VYUŽÍVAJÍ PRO TVORBU CELOVEČERNÍCH FILMŮ VELKÁ ZAHRANIČNÍ STUDIA. •V SOUČASNOSTI JDE O LEVNĚJŠÍ A RYCHLEJŠÍ ZPŮSOB ANIMACE. •V MNOHA PŘÍPADECH UŽ JDE SPÍŠE O PROGRAMOVÁNÍ. •TOUTO TECHNIKOU JSOU PAK TVOŘENY I KRAŤASY PŘED CELOVEČERNÍ FILMY. •PŘÍKLADY: DUŠE (2020, PETE DOCTER, KEMP POWERS), GARDEN PARTY (2017, FLORIAN BABIKIAN A SPOL.), ANIMALS (2019, TUE SANGGAARD), KOZÍ PŘÍBĚH – POVĚSTI STARÉ PRAHY (2008, JAN TOMÁNEK) New trending GIF on Giphy | Giphy, Gif, Nickelodeon Action League Now Nicksplat GIF - Find & Share on GIPHY CHUCKIMATION •KOMBINACE STOP-MOTION ANIMACE A HRANÉHO FILMU. •JAKOBY SI NEVIDITELNÁ RUKA HRÁLA S PANÁČKY, VOJÁČKY NEBO JINÝMA FIGURKAMA. •HRAČKA ZŮSTÁVÁ HRAČKOU. •ZNÁMÉ PŘEDEVŠÍM DÍKY ACTION LEAGUE NOW! •VĚTŠINOU PARODICKÉ ŽÁNRY, HUMOR PRO DOSPĚLÉ ATD. • • Kultúr - Hetvenöt éves az Oscar-díjas Rófusz Ferenc - Index Totální animace •Plná, absolutní, full animation, total animation •Nejčastěji se jedná o neustálý pohyb každé kresebné části. Často se tak hýbe i pozadí, předměty, které jsou obvyklé statické. •Jedna fáze-jeden celý obraz. •Totální animace má tak daleko plynulejší pohyb, kvůli možnosti velkého počtu framů. •Kamera je animována. •Příklad: Moucha (1980, Ferenc Rofusz), Stařec a moře (1999, Alexandr Petrov), Bezelstné hry (1987, Igor Ševčík) Princezna Mononoke — Česká televize OMEZENÁ ANIMACE •Limitovaná, limited animation •Stylizovaný, neplynulý pohyb, méně fází za vteřinu •Často jsou používány univerzální pohyby, postavy nemají přesnou a plynulou mimiku… •Způsob animace populární hlavně v Ásii. •Časté jsou nájezdy kamer na postavy atd. •Poznatelné na animaci řeči. •Příklady: Princezna Mononoke (1997, Hayao Miyazaki), O zlaté rybce (1951, Jiří Trnka)