Reflektivní seminář a didaktická dílna (jaro 2022) Seminář se bude skládat z těchto aktivit: 1) mikrovyučování v tandemu: simulace výuky, cca 20 minut, tandem, výběr média – např. výuka s učebnicí, písemným pramenem nebo digitální aplikací 2) aplikace badatelsky orientované výuky rozvíjející historického myšlení 3) reflexe pedagogické praxe (na základě reflektivního deníku a portfolio) Podmínky udělení zápočtu: 80% docházka, mikrovyučování, plnění úkolů do semináře První lekce (16. února): - historická gramotnost 1 – historický význam (téma: osobní paměť, svátky a výročí) - úvod do historické gramotnosti (Seixas – Morton: Big Six; Činátl: 4+1 - video) - výběr mikrovyučování Druhá lekce (23. února): 1) mikrovyučování: učebnice a pracovní sešit - historická gramotnost 2 – výpověď pramenů (téma: Rvačka v jídelně) - učebnice dějepisu (Didaktis, Fraus); Promýšlet dějepis v 21. století; ediční řada NLN „v didaktické perspektivě“ Třetí lekce (2. března): 2) mikrovyučování: učebnice a pracovní sešit - historická gramotnost 3 – příčiny a důsledky (téma: Proč po roce 1945 vítězili komunisté?) - digitální vzdělávací nástroje: D—21, např. vzdělávací aplikace, Dějepisné sešity, HistoryLab Čtvrtá lekce (9. března): 3) mikrovyučování: písemný/obrazový pramen 4) mikrovyučování: písemný/obrazový pramen - historická gramotnost 4 – dobové perspektivy (téma: listopad 1989) - D—21: Jak učit o pádu komunistické diktatury? Pátá lekce (16. března): 5) mikrovyučování: audiovizuální pramen (dokument) 6) mikrovyučování: fikce („krásná literatura“ včetně komiksů, např. Dějepisné sešity Toufar) historická gramotnost 5 – trvání a změna (téma: Pád Konstantinopole 1453) Šestá lekce (23. března): 7) mikrovyučování: hraný film/seriál 8) mikrovyučování: artefakt/virtuální muzejní sbírka historická gramotnost 6 – vztah k minulosti/etická dimenze (téma: četníci v Terezíně) Sedmá lekce (30. března): 9) mikrovyučování: digitální dílna pro práci s prameny HistoryLab 10) mikrovyučování: vzdělávací aplikace na webu D—21 (např. Obrazy příslušníka, Antisemitismus 1945–1989, Třetí odboj) - badatelská lekce o čs. stalinismu Osmá lekce (6. dubna): 11) mikrovyučování: digitální hra 12) mikrovyučování: mapy, historické atlasy Jak smysluplně hodnotit? Devátá lekce (13. dubna) - lekce odpadá, samostatná práce Desátá lekce (20. dubna) - lekce odpadá, samostatná práce Jedenáctá lekce (27. dubna) 13) mikrovyučování: oral history (pamětník) 14) mikrovyučování: vzdělávací portál Historiana - reflexe samostatné práce - další zdroje do výuky Dvanáctá lekce (4. května): 15) mikrovyučování: badatelsky orientovaná výuka v terénu I 16) mikrovyučování: badatelsky orientovaná výuky v terénu II Třináctá lekce (11. května): Reflexe pedagogické praxe I (ref. deník, portfolio příprav) Patnáctá lekce (18. května) Reflexe pedagogické praxe II (reflektivní deník, portfolio příprav)