Sluchová analýza – kvintsextakordy Jedná se o první obrat septakordu a jeho charakteristickým znakem je umístění intervalu sekundy ve vrchní části akordu. Akord je tedy stavěn zdola z intervalů dvou tercií (kvintakordu) a sekundy. Na kvalitě těchto intervalů (zda jsou velké či malé) záleží jeho zvuková charakteristika. Zajímat nás však při sluchové analýze bude nejen složení konkrétního souzvuku, ale i určení, od kterého septakordu je daný kvintsextakord odvozen. Pokusíme se tedy vznikající souzvuky rozčlenit do skupin podle určitých poznávacích znaků. Zajímá nás postupně souzvuk spodního kvintakordu (tento akord je v původním septakordu tercií, kvintou a septimou) a nad ním umístěné sekundy (v septakordu základní tón). Složení kvintsextakordů Zvětšený kvintakord ve spodní části akordu - objevuje se pouze u akordu měkce velkého m.v.6/5 , nad ním je malá sekunda (zvětšený 5 + m.2). Durový kvintakord ve spodní části akordu - obsahují jej kvintsextakordy měkce malý m.m.6/5 a zvětšeně velký – zv.v.6/5 . U měkce malého následuje po durovém kvintakordu velká sekunda (dur 5 + v.2), u zvětšeně velkého malá (dur 5 + m.2). Mollový kvintakord ve spodní části akordu - v základu charakterizuje kvintsextakordy zmenšeně malý zm.m.6/5 a tvrdě velký t.v.6/5 . Ve zmenšeně malém vidíme připojenou velkou sekundu (moll 5 + v.2), ve tvrdě velkém následuje sekunda malá (moll 5 + m.2). Zmenšený kvintakord ve spodní části akordu - nalézáme jej ve spodní části kvintsextakordů tvrdě malého (tzv. dominantního) t.m.6/5 a zmenšeně zmenšeného zm.m.6/5 . Nad zmenšeným kvintakordem tvrdě malého septakordu leží velká sekunda (zmenšený 5 + v.2), u zmenšeně zmenšeného pak sekunda zvětšená (zmenšený 5 + zv.2). Kvintsextakord zm.zm. sice zařazujeme v rámci tohoto přehledu, ale ve výsledku jej nemusíme zapisovat v této podobě, protože je zvukově shodný se základním tvarem septakordu (zm.zm.7 ) a tedy jej tak také nejčastěji zapisujeme.