Sluchová analýza – terckvartakordy Tak, jako jsme si provedli minulou hodinu analýzu kvintsextakordů, budeme se nyní věnovat sluchové analýze terckvartakordů. Jedná se o druhý obrat septakordu a jeho charakteristickým znakem je umístění intervalu sekundy uprostřed akordu. Akord je tedy stavěn zdola z intervalů tercie, sekundy a znovu tercie. Na kvalitě těchto intervalů (zda jsou velké či malé) záleží jejich zvuková charakteristika. Opět budeme také dovozovat, od kterého septakordu je daný terckvartakord odvozen. Stejně jako u kvintsextakordů se pokusíme i terckvartakordy rozčlenit do skupin podle určitých poznávacích znaků. Zajímá nás postupně souzvuk spodní tercie (tento interval je v původním septakordu vztahem kvinty a septimy) a pak dále navazující intervaly. Složení terckvartakordů Velká tercie ve spodní části akordu – objevuje se u akordů dur a moll, které jsou označeny jako „nějak“ velké, tedy u t.v.4/3 a m.v.4/3 , v obou případech dále navazuje malá sekunda a teprve podle vrchní tercie určíme, zda se jedná o terckvartakord tvrdě velký (v.3) nebo měkce velký (m.3). Velkou tercii následovanou velkou sekundou obsahuje pouze terckvartakord zmenšeně malý – zm.m.4/3 , jeho vrchní tercie je pak malá. Malá tercie ve spodní části akordu – charakterizuje durové a mollové akordy „nějak“ malé, tedy t.m. 4/3 a m.m. 4/3 , opět na ni u těchto dvou akordů navazuje shodný interval, tentokráte velké sekundy a konečné určení akordu je závislé na vrchní tercii, ta určuje, zda se jedná o akord tvořený z durového septakordu (v.3 obsahuje terckvartakord tvrdě malý) nebo mollového (m.3 obsahuje terckvartakord měkce malý). Malou tercii následovanou malou sekundou má pouze terckvartakord zvětšeně velký zv.v.4/3 , jeho vrchní tercie je velká. Terckvartakord zm.zm. opět nemusíme do přehledu zahrnovat, protože je sluchově shodný se základním tvarem septakordu (zm.zm.7 ) a tedy jej tak také nejčastěji zapisujeme.