Labitzky, August (Labitzký; Labický; Lawitzky; Labitzki), kapelník, houslista a skladatel, narozen 22. 10. 1832, Bečov, zemřel 28. 8. 1903, Bad Reichenhall. Narodil se skladateli a řediteli Karlovarského lázeňského orchestru Josefu Labitzkému a Antonii Labitzké (roz. Hergetové). V roce 1845 jej otec spolu s bratrem Wilhelmem vyslal na pražskou konzervatoř, kde studoval do roku 1849 hru na housle u Moritze Mildnerse. Ve studiu hry na housle dále pokračoval v Lipsku u Ferdinanda Davida. Zároveň se zde u Moritze Hauptmanna vzdělával v hudební teorii. Na počátku padesátých let s bratrem sestavil přibližně 25 členný orchestr, se kterým se následně vydali na úspěšné turné do Londýna. Tento orchestr bratři vedli až do jeho rozpuštění, k němuž došlo roku 1854. V roce 1859 nastoupili oba bratři do otcem vedeného tělesa. August Labitzky tam poté hrál první housle až do roku 1868. Roku 1868 nechal Josef Labitzky zakotvit ve své smlouvě s městem v případě dlouhodobé nemoci či úmrtí nástupnictví svého syna Augusta jakožto dalšího ředitele. Stejného roku 8. 10. na svůj post rezignoval a dle smlouvy jej nahradil syn. Pod správou Augusta Labitzkého došlo ke značné proměně jak repertoáru tělesa, tak i jeho samotného obsazení (z 36 na 55 hráčů). Za doby jeho otce se, až na občasné výjimky v podobě symfonické hudby, dramaturgie držela linie typické pro lázeňský orchestr a hrávala především zábavnou hudbu, a to většinou přímo z listu. August Labitzky pak v průběhu 70. let ze symfonické hudby učinil stálou součást repertoáru a pozdvihl soubor na vyšší uměleckou úroveň. Od roku 1875 zavedl pravidelné páteční symfonické koncerty v hotelu Pošta (od následujícího roku v Poštovním dvoře). Nejdříve začal na program zařazovat německé klasiky v podobě Mozarta, Beethovena a Haydna a později se soubor dostal i k Wagnerovi, Lisztovi či Brucknerovi. S tvorbou Antonína Dvořáka a později i se skladatelem samotným se Labitzky seznámil prostřednictvím regenschoriho sv. Maří Magdaleny Aloise Janetschka. Po několika provedeních Dvořákových děl se jim ho povedlo přesvědčit, aby svá díla souboru svěřoval častěji. Z tohoto kontaktu později mimo jiné vzešla i evropská premiéra Dvořákovy Symfonie č. 9 e moll „Z nového světa“, která proběhla 20. 7. 1894 a představovala důkaz Dvořákovy důvěry v uměleckou kvalitu orchestru. Ve svém názoru nebyl osamocen. Například v časopise Neue Freie Presse vyzdvihl úroveň tělesa a kvalitní repertoár i Eduard Hanslick. Labitzky složil okolo 50 děl s opusovým čísel a mnoho dalších bez opusového čísla. Většina jeho kompozic jsou tance a zdaleka nejznámější skladbou je romance Traum der Sennerin, op. 45 (Sen pastýřky). Z rozsáhlejších děl můžeme jmenovat také Bild in Tönen (Obraz v tónech) s podtitulem Der 24. November 1890 in Karlsbad nebo overturu Die Jagd Kaiser Karls IV. (Lov císaře Karla IV.). V roce 1902 odešel Labitzky do důchodu a jeho nástupcem v čele Karlovarského lázeňského orchestru se stal Martin Spörr. Později rok na to zesnul. Výběr z díla Champagner-Polka, op. 3 č. 1; Paulinen-Polka, op. 3 č. 2 Erinnerung an die Heimat, op. 4 (Walzer) Künstler auf Reisen, op. 5 (Quadrille) Salisbury-Walzer (Salisburg-Walzer), op. 6 Camilla-Walzer, op. 7 Terpsichore-Quadrille, op. 8 Marien-Polka, op. 9 č. 1; Schneeglöckchen-Polka, op. 9 č. 2 Leonoren-Evelinen-Walzer, op. 10 Najaden-Walzer, op. 11 Alexandra-Polka, op. 12 č. 1; Olesia-Polka (Alesia-Polka), op. 12 č. 2 Mainzer-Polka, op. 13 č. 1; Würzburger-Polka, op. 13 č. 2 Jugendfreuden-Quadrille, op. 14 Periks-Galopp, op. 16 Miss Lydia Thompson’s, ungarische Zigeuner-Polka, op. 17 Die Bückeburger-Walzer, op. 18 La petit cocotte (Die kleine Kokette), op. 19 (Polka) La belle Russe (Die schöne Russin), Polka-Mazurka, op. 20 Jubiläums-Quadrille, op. 21 Die Glienecker-Walzer, op. 22 Mein Liebling, op. 23 (Polka) Amélie, Polka-Mazurka, op. 24 Gruß an Deutschlands Krieger, op. 25 (Marsch) Der Bettler, op. 26 č. 1; Die Sehnsucht, op. 26 č. 2; Russisches Lied, op. 26 č. 3 (Lieder) Busserl-Polka, op. 27 Magia d‘amore (Liebeszauber), Polka-Mazurka, op. 28 Una mattina alla Villa Lützow (Ein Morgen auf Villa Lützow), op. 29 La Moscovite, op. 30 (Polka) La première Rose (Die erste Rose), op. 31 Theresen-Polka, op. 32 Krondiamanten, op. 33 (Walzer) Sängerfest-Galopp, op. 34 Adelheid-Polka, op. 35 Alzupka-Walzer, op. 36 Militärmarsch, op. 37 Leuchtenberg-Walzer, op. 38 Don Pedro, II. Festmarsch, op. 39 Huldigungsmarsch, op. 40 Einsiedel, Polka française, op. 41 Traum der Sennerin, Op. 45 (Romanze) Erste Liebe, op. 46 (Gavotte) Anniebel-Polka (Omnibell-Polka), op. 47 In der Gebirgsschenke, op. 48 (Tongemälde) In der Kirche Sankt Zeno (Ave Maria), op. 49 Ally, Polka-Mazurka, op. 50 In der Sennerhütte, op. 51 (Romanze) Die Jagd Kaiser Karls IV. (Overtüre) Mephisto (Overtüre) Bild in Tönen: Der 24. November 1890 in Karlsbad Neue Tanzkarte, 25 beliebte Tänze und Märsche Perpretuum mobile-Caprice Caprice für kleines Orchester Italienische Serenade Amor des Agnes (Amor degli Angeli) (Walzer) Brandau-Walzer Abendläuten (Romanze) Abchied (Romanze) Addio mio bell Arco (Romanze) Am Königsee (Romanze) Erzählung am Wachtfeuer (Romanze) Les deux Harlequins (Humoreske) Tiefes Leid (Romanze) Waldgeschichte (Romanze) Albumblatt (Polka) Amoretta-Polka Bleib du mir gut (Polka) Cornelia, Polka-Mazurka Der Deutsche, Polka-Mazurka Edelwieß, Polka-Mazurka Herzensggut (Polka) Hochzeitssträußchen, Polka-Mazurka Isa-Polka Unsere Frauen (Polka mit Gesang) Beamtenverein-Galopp Immergrün (Galopp) Von Nord nach Süden (Galopp) Erbprinz-Georg-Marsch Großfürst-Wladimir-Marsch Huldigungs-Marsch Mecklenburg-Schweriner-Grenadier-Marsch Schützenmarsch Lied ohne Worte L’incetitude Wiegenlied für Streichinstrumente Nächte Szene in der Gebirgsschänke Literatura I. Lexika LdM. Tarantová, Maria: Labitzky August (In: Österreichisches Biographisches Lexikon 1815-1950, Vídeň 2015, s. 390). II. Ostatní Jáchymovský, Vladislav: Rok 1879 – úvod do Dvořákovy tradice v Karlových Varech (In: Historický sborník Karlovarska, Karlovy Vary 1955, s. 164–169). Šefl, Vladimír: Karlovarský symfonický orchestr : 1835/1945/1975 (Praha 1974). Mařík, Antonín. Proměny Lázeňského orchestru v Karlových Varech do 1. světové války (In: Západočeské archivy 2011, Plzeň 2011, s. 105–112). Daniel Śniežek