České trio 7) (Smetanovo trio), komorní soubor, zahájení činnosti 1934, ukončení činnosti 1991. Soubor vznikl jako Smetanovo trio v roce 1934 ve složení Alexandr Plocek (housle), František Smetana (violoncello) a Josef Páleníček (klavír). Po Smetanově odchodu jej nahradil violoncellista Josef Šimandl (1939–43), později Miloš Sádlo (1943–54) a Alexandr Večtomov (1956–89). Po odchodu Alexandra Plocka hráli housle Ivan Štraus (1968–79) a Jiří Tomášek (1979–89). Po počátečním působení v ČSR studovali členové tria komorní hru na École Normale de Musique v Paříži u Dirana Alexaniana (1936–37). Následovalo koncertování v době německé okupace. V roce 1945 bylo Smetanovo trio začleněno do Českého tria a dále vystupovali pouze pod tímto názvem. Po odchodu Miloše Sádla následovala v letech 1954–56 přestávka, při ní vystupoval Alexander Plocek a Josef Páleníček jako komorní duo. V této době realizovali gramofonové nahrávky Beethovenových sonát. Do repertoáru Českého tria patřila díla klasického i romantického období, ale také skladby soudobé – např. Šostakovičovo trio op. 67, Cinq pièces brèves od Bohuslava Martinů, nebo Koncert pro trio a orchestr od Alfreda Cassella. Vedle koncertování v ČSSR trio proniklo také do zahraničí, úspěšně se prezentovalo např. v SSSR (1946, 1958), Belgii (1947, 1950, 1957–58), Maďarsku (1947, 1953), Paříži (1948), Edinburghu (1949), NDR (1952, Beethovenův festival 1958, 1961), Středním a Dálném východě (1960). Hudební kritici kladně hodnotili České trio za jednotnou souhru, vystižení slohu a mistrovský přednes. Soubor nahrál na gramofonové desky dílo Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka (Dumky), Vítězslav Nováka (Quasi una ballata), dále Maurice Ravela, Dmitrije Šostakoviče, či Franz Schuberta. Literatura: I. Lexika ČSHS. Anna Švrčinová Pozor na doslovné formulace z ČSHS. Odkud čerpáte dál, ČSHS končí kolem roku 1960 a uvádí taky další literaturu.