Červinková, Ludmila, česká sopranistka, narozena 29. 4. 1908, Praha, zemřela 16. 9. 1980, tamtéž. V Praze studovala Vyšší dívčí a průmyslovou školu (abs. 1927) a soukromě sólový zpěv u J. Pěničkové-Rochové. Na pražské konzervatoři vystudovala mezi léty 1928-1934 obor sólový zpěv pod vedením Doubravky Branbergerové, následně roku 1936 odcestovala na studijní pobyt do Vídně, kde ji zpěvu učila C. Steinbrücková. Po návratu do Čech studovala Červinková opět u J. Pěničkové. V letech 1934-1940 působila jako sólistka v Městském divadle v Olomouci, v Ostravě hostovala v letech 1940-1942. Mezi lety 1942 až 1966 působila v Národním divadle v Praze. Zde vystoupila Červinková poprvé roku 1939 v opeře Hubička Bedřicha Smetany (role Vendulky). Červinková byla sopranistkou s vynikající hlasovou technikou, orientující se na vysokodramatické role. Její pěvecký projev byl lyrický, oduševnělý. Výborně hrála role v operách českých skladatelů (Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Zdeněk Fibich, Josef Bohuslav Foerster, Emil František Burian). Výraznými rolemi Červinkové se staly Tosca, Aida, Leonora, Jaroslavna a Taťána. Do jejího koncertního repertoáru patřila Sv. Alžběta (Franz Liszt) a kantáty A. Dvořáka. Roku 1948 získala Červinková Sukovu cenu hlavního města Prahy za roli Káti Kabanové. 1958 se stala nositelkou vyznamenání Za vynikající práci. Mimo to se věnovala pedagogické a koncertní činnosti, byla oblíbená v rozhlasu. Vyučovala na Hudební fakultě AMU (od 1958) a na pražské konzervatoři (od 1960). Účastnila se zahraničních zájezdů Národního divadla (Moskva – 1955, Berlín – 1956) i samostatných zájezdů (Bulharsko – 1950). Během své kariéry ztvárnila Červinková mnoho rolí. Od Antonína Dvořáka jsou to Cizí kněžna a Rusalka (Rusalka), Kněžna (Čert a Káča), Kněžna (Šelma sedlák), Julie (Jakobín), Armida (Armida). Z oper Bedřicha Smetany zpívala Vendulku (Hubička), Miladu (Dalibor), Anežku (Dvě vdovy), Mařenku a Ludmilu (Prodaná nevěsta), Krasavu (Libuše). Dále z oper českých skladatelů to byly role Káti Kabanové (Káťa Kabanová), Kostelničky Buryjovky (Její pastorkyňa) Leoše Janáčka, Hedy (Hedy) Zdeňka Fibicha, Eva (Eva) Josefa Bohuslava Foerstra a Maryša (Maryša) Emila Františka Buriana, či Kateřina (Psohlavci) Karla Kovařovice. Z cizích titulů obsadila Červinková role Donny Anny (Don Giovanni) W. A. Mozarta, Královny Isabelly (Don Carlos) a Aidy (Aida) Giuseppe Verdiho, Tosca (Tosca) Giacoma Pucciniho, Venuše (Tannhäuser) Richarda Wagnera, Santuzzy (Sedlák kavalír) Pietra Mascagniho, Taťány Lariny (Eugen Oněgin) Petra Iljiče Čajkovského, Jaroslavny (Kníže Igor) A. Borodina, Matky (Příběh opravdového člověka) Sergeje Prokofjeva, Zalčíčky (Krutňava) Eugena Suchoně a Sofie Ivanovny (Vzkříšení) Jána Cikkera. Literatura I. Lexika ČSHS. Český bibliografický slovník XX. století. II. Ostatní Kopecký, Emanuel. Pěvci národního divadla. Praha, 1983. http://archiv.narodni-divadlo.cz/umelec/1444 Lucie Regináčová