Ukázka 8.12.1 8.12.1 Notace (podle Černý: Soupis, s. 14) Typ Název Charakteristika typu Příklady 1. Nota choralis rhombica 1.1 Nota choralis rhombica Typus exactus I Vyspělý notační typ, který stanovil Josef Hutter (Česká notace.Nota choralis, s. 79n). Využívá plně soustavy znaků. 010.019+ 047 011.194 1.2 Nota choralis rhombica Typus exactus II Složitější conjunctae a compositae jsou rozvázány v dvou a třítónové neumy, strophicus je užit jako ultima distinkcí 025.041 viz ukázku 2.13 1.3 Nota choralis rhombica III Chorální rhombické znaky použité k zápisu prostých vícehlasých vět připouštějící i menzurální interpretaci 011.770 Nota choralis rhombica IV Nachází se převážně v rukopisech 17. a 18. stol. 2. Černá menzurální notace 2.1 Černá menzurální notace I Využívá systému české menzury v plném rozsahu, který stanovil Mužík (Úvod do kritiky hudebního zápisu, s. 56). 001.333+ 344 011.721 2.2 Černá menzurální notace II Omezení znaků: notae simplices jsou pouze B, S, M, ligatury jsou převzaty z české rombiky, výjimečně se vyskytuje ligatura c.o.p. Tento typ se vyskytuje převážně v zápisu menzurálních tropů a českých a latinských písní. 011.195+ 196 3. Bílá menzurální notace 3.1 Bílá menzurální notace I Komplikované zápisy využívající všech teoretických možností soustavy.Plný rozsah znaků a pomlk (M – Sm), složité vícenásobné ligatury, složité proporce, kolor. Tento typ se vyskytuje převážně ve skladbách cizí provenience. 011.062+ 063 (064+ 065) 3.2 Bílá menzurální notace II Systém přizpůsobený praxi-zjednodušení: jednoduché ligatury, kolor ojediněle, užší výběr znaků 026.046 3.3 Bílá menzurální notace III Zcela zjednodušení soustava se zúženým výběrem znaků, ligatury pouze c.o.p. V zápisech přelomu 16. a 17. stol. přechod ke kulatým tvarům. viz ukázky 2.14, 2.15, 2.16