Řízení informačních institucí [kontext] 18. 2. 2022 Oblasti • Manažerské kompetence/role • Projektové řízení • Change management • Time management • Design driven innovation • Design thinking • Design management • Koučink a mentoring Harmonogram semestru 1. 18.2. kontext 2. 25.2 manažerské role + zadání rozhovoru 3. 4.3. (samostudium+ rozhovor) 4. 11.3. (samostudium + rozhovor) 5. 18.3. učící se organizace + týmová spolupráce + zadání individuálního záměru 6. 25.3. (samostudium + záměr) 7. 1.4. projektový management + test 8. 8.4. (projekt: týmová práce) 9. 15.4. Velký pátek 10. 22.4. management změny a inovace 11. 29.4. (projekt: týmová práce) 12. 6.5. (projekt: týmová práce) 13. 13.5. závěrečné prezentace projektů v1 ▪ Zkouškové termíny polovina května a polovina června ▪ Státnice od 6. června ? Ukončení předmětu • Aktivní účast na 4 seminářích (sebetrasování) • Úkol „rozhovor s manažerem“ (min. 10 otázek) • 2 nastudované knihy (1 zadaná/1 vybraná) • Test z knih (1. 4.) (fyzická účast) • Realizace a prezentace týmového projektu (zadání 18. března, prezentace 13.5. a …) ✓ 20 hodin přednášky a semináře ✓ 5 hodin rozhovor ✓ 20 hodin čtení literatury (povinné a doporučené) ✓ 5 hodin příprava na test a prezentaci ✓ 50 hodin týmový projekt (plánování a realizace) Povinná literatura na test (Urban) + 1 kniha podle vlastního výběru • https://www.goodreads.com/list/show/125015.Time_Magazine_s_25_Most_Influential_Busi ness_Management_Books (teorie) Vedení lidí Kontext: třetí gramotnost o rozvoj životního stylu, o integrity osobnosti, o mezilidské komunikace, o odolnost proti stresu, o sebemotivace a motivace, o lídrovství, o schopnost týmové spolupráce, o tvořivosti, o zvládání procesů změny, o dostatečná flexibilita, o adaptabilita a adjustace na nové skutečnosti, o přitom silná emoční inteligence, hodnotová a etická vybavenost • Snažit se je pěkné, uspět je lepší • Nechcete-li tančit, nechoďte na večírek • Dokonce i slepá veverka nalezne nějaké ořechy • Pozor na psa, který neštěká • Držíte-li v ruce meč, nemůžete ji nikomu podat • „Je neuvěřitelné kolik dobrých nápadů je denně zavrženo kvůli neschopnosti zvládat vzájemné vztahy.“ • [Nenavlékejte hrochovi ponožky] Co podle vás dělá efektivní manažer? Peter Drucker • Ptají se: „Co je třeba udělat?” • Ptají se: „Co je dobré pro firmu?” • Dělají akční plány. • Přebírají odpovědnost za rozhodnutí. • Přebírají odpovědnost za komunikaci. • Jsou zaměřeni spíše na příležitosti, než problémy. • Dělají produktivní schůze. • Více než „já” myslí a říkají „my”. revoluce.peoplecomm.cz Praxe managementu znamená: ❑ Určování a programování cílů ❑ Motivování a zaměřování úsilí ❑ Koordinování a kontrolování činností ❑ Rozvíjení a umisťování talentů ❑ Získávání a uplatňování znalostí ❑ Shromažďování a rozmisťování zdrojů ❑ Navazování a udržování vztahů ❑ Vyvažování a uspokojování požadavků zájmových skupin Teorie velkých osobností (Great-Man Theories) McGregorova teorie X a Y Teorie osobnostních rysů asertivita : rozhodnost : odolnost vůči stresu : intelektuální rozsah : dominance : ambice a orientace na dosažení výsledků (Trait Theories) Kontingenční teorie (Contingency Theories) Styl vedení - Kontext Behaviorální teorie (Contingency Theories) Seberozvoj – Činy a mentální modely Teorie rolí (Leader-Role Theories) Vedení je vnímáno jako jedna ze skupinových rolí Participativní teorie (Participative Theories) Transformační teorie (Transformational Theories) ... jak na dosažení cíle, tak na rozvoj plného potenciálu vedených lidí. Itay Talgam: Veďte jako velcí dirigenti • https://www.ted.com/talks/itay_talga m_lead_like_the_great_conductors?la nguage=cs Co pracovníky štve na šéfech/práci? revoluce.peoplecomm.cz