Jana Procházková (462485) 16. 10. 2020 Jakub Celušák: Vzdělávání pomocí videoher Q&A (Otázky a odpovědi) 1) Jaké limity souvisí s použitím her ve vzdělávání? Naproti tomu, že existuje nespočet výhod,1 jež jsou spojovány s ideou zavádět hry do vzdělávání, existují i limity, které je třeba brát v potaz. Jedním z příkladů, které mohou způsobovat komplikace při začleňování her do výuky, může být nedostatek sebevědomí vyučujících spojený se strachem ohledně zvládnutí třídy při aktivitě.2 Často je také v kontextu začleňování tzv. game-based přístupu problém s tím, že nálepka „videohry“ sama o sobě nese negativní konotaci a bývá spojována s násilím, sociálním vyčleněním či závislostí.3 Co se týče méně závažných překážek, které jsou kladeny do cesty tomuto přístupu, může jít o komplikaci spojenou s nedostatkem her zaměřených na jiné než přírodní vědy.4 Pokud se totiž podíváme na herní trh, vidíme, že oplývá množstvím her tematicky souvisejících s matematikou, vlastivědou, zeměpisem či přírodopisem, které jsou cíleně vyráběny především pro nižší ročníky, nicméně vzdělávací hry s tematikou sociální či jazykovou budeme hledat mnohem obtížněji. Na druhou stranu situace není nijak kritická, neboť se na žebříčky oblíbenosti stále více dostávají i hry s podstatou založenou na objevování historie či kulturních milníků.5 2) Je lidská psychika hraním videoher nějakým způsobem ovlivněna? Hraní videoher patří mezi jednu z nejpopulárnějších volnočasových aktivit a je známo, že má své výhody jako například zlepšení soustředění, multitaskingu nebo pracovní paměti.6 Podle studie autorů z Department of Psychology a Department of Psychosomatic Medicine dvou německých univerzit je ovšem hraní her aktivitou, která skrývá potenciální nebezpečí. Výsledky studie odhalily mírnou negativní korelaci mezi potenciálně problematickým používám videohry a špatným psychologickým fungováním s ohledem na obecné psychologické příznaky, negativní afektivitu, strategie zvládání či nízké sebevědomí. Tato studie je, jak se zdá, obecně v souladu s předchozími výzkumy, jež identifikovaly nějakou spojitost mezi hraním videoher a psychologickým zdravím a akademickými či sociálními 1 ROONEY, Pauline a Nicola WHITTON. Game-Based Learning and the Power of Play: Exploring Evidence, Challenges and Future Directions. 2 CHARLIER, Nathalie a Biecke DE FRAINE. Game-Based Learning in Teacher Education: A Strategy to Integrate Digital Games into Secondary Schools. 3 KATTNER, F. Fear of (serious) digital games and game-based learning? Causes, consequences and a possible countermeasure. 4 CELUŠÁK, Jakub. Vzdělávání pomocí videoher. 5 50 Educational Video Games That Homeschoolers Love. 6 VON DER HEIDEN, Juliane M., Beate BRAUN, Kai W. MÜLLER a Boris EGLOFF. The Association Between Video Gaming and Psychological Functioning problémy.7 Na druhou stranu odborníci uznávají, že stále ještě existuje nedostatek studií, které by prokázaly longitudinální vliv na lidské zdraví při hraní videoher. 3) Jak je s videohrami spjat fenomén gamebooků? Pojem gamebook originálně představuje druh knihy, v níž má čtenář možnost zvolit pokračování příběhu. Podle toho, jakou část pokračování si vybere, je odkázán na příslušnou stranu. Celý proces se opakuje v bodě, kdy čtenář dojde k dalšímu příběhovému rozcestí.8 Až kolem roku 1985 se hry vymanily z čistě textového formátu a začaly vznikat klasické adventury, v nichž měl hráč svými rozhodnutími možnost ovlivnit další vývoj příběhu.9 Gamebooky tedy představují jakousi unikátní strukturu způsobu „hraní“ a propojují triky dvou světů: fikce a herního designu. Zlatá éra gamebooků, probíhající v 80. a 90. letech, sice skončila, ale stejně jako většina trendů z historie se fenomén opět vrací. Místo desítek tisíc výtisků jsou to stovky, ale jak tvrdí Mauro Longo, italský autor tohoto žánru, „nikdy nebyla tak velká poptávka po originálních gameboocích jako nyní“.10 Zdroje: BLANDINO, Giovanni. WHAT DOES IT TAKE TO WRITE A GAMEBOOK? In: Pixartprinting[online]. Jan 22, 2020 [cit. 2020-10-16]. Dostupné z: https://www.pixartprinting.co.uk/blog/write-a-gamebook/ CELUŠÁK, Jakub. Vzdělávání pomocí videoher [přednáška]. Brno: Filozofická fakulta MU. KISK, 8. 10. 2020. In: YouTube [online]. [Cit. 2020-10-15]. Záznam dostupný na: https://www.youtube.com/watch?v=gGahAGdDsw8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0Tzk817EdEEf- x2ZaSnNpV1GIqrrmUvt1KZGRt6b8vMW3ocpJFuoNwBUU CHARLIER, Nathalie a Biecke DE FRAINE. Game-Based Learning in Teacher Education: A Strategy to Integrate Digital Games into Secondary Schools. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL) [online]. 2012, 2(2), 1-12 [cit. 2020-10-16]. ISSN 2155-6849. Dostupné z: doi:10.4018/ijgbl.2012040101 Gamebook. In: IT SLOVNÍK [online]. [cit. 2020-10-16]. Dostupné z: https://it- slovnik.cz/pojem/gamebook KATTNER, F. Fear of (serious) digital games and game-based learning? Causes, consequences and a possible countermeasure. PATRICK, Felicia. Developments in current game-based learning design and deployment. Information Science Reference/IGI Global., 2013, s. 203–218. ISBN 978-1-4666-1865-7. KOVÁŘ, Jakub. Knižní příběhy ožívají i na obrazovkách monitorů. In: Knihovna Jiřího Mahena v Brně [online]. [cit. 2020-10-16]. Dostupné z: https://www.kjm.cz/knizni-pribehy 7 VON DER HEIDEN, Juliane M., Beate BRAUN, Kai W. MÜLLER a Boris EGLOFF. The Association Between Video Gaming and Psychological Functioning 8 Gamebook. In: IT SLOVNÍK 9 KOVÁŘ, Jakub. Knižní příběhy ožívají i na obrazovkách monitorů. 10 BLANDINO, Giovanni. WHAT DOES IT TAKE TO WRITE A GAMEBOOK? ROONEY, Pauline a Nicola WHITTON. Game-Based Learning and the Power of Play: Exploring Evidence, Challenges and Future Directions [online]. Cambridge Scholars Publishing, 2016 [cit. 2020- 10-16]. ISBN 978-1-4438-8809-7. Dostupné z: http://ezproxy.muni.cz/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,co okie,uid&db=e000xww&AN=1339001&lang=cs&site=eds-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_iv VON DER HEIDEN, Juliane M., Beate BRAUN, Kai W. MÜLLER a Boris EGLOFF. The Association Between Video Gaming and Psychological Functioning. Frontiers in Psychology [online]. 26 July 2019 [cit. 2020-10-16]. Dostupné z: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01731 50 Educational Video Games That Homeschoolers Love. Open Education Database [online]. [cit. 2020- 10-16]. Dostupné z: https://oedb.org/ilibrarian/50-educational-video-games-that-homeschoolers-love/