Dominika Miholová, 462748 SEZNAM ANOTOVANÝCH ZDROJŮ Podzimní Blok expertů odstartoval přednáškou na téma Počítačové hry ve vzdělávání1. Prezentace byla velmi zajímavá a obohatila mě o mnoho nových informací z této oblasti. Níže naleznete zdroje, které mě při hledání zaujaly. 1. JakouHru.cz [online]. © www.SCIO.cz s.r.o, 2008 - 2014 [cit. 2020-10-13]. Dostupné z: http://jakouhru.cz/ JakouHru.cz je portál od společnosti Scio, kde rodiče naleznou hry (na PC, konzole, mobily/tablety a společenské hry), u kterých jsou uvedeny veškeré základní informace. Důležité ale je, že je zde také napsáno, jaká riziky se zde nachází a co hra u dítěte rozvíjí. Bohužel zde nalezneme nejnovější příspěvek (hru) z roku 2015, ale i tak si myslím, že portál může být užitečný ještě dnes. Když se podíváme na hru Mafia: The City of Lost Heaven. Jedná se o akční hru, kde nalezneme násilí, vulgární slova, nevhodné chování, požívání alkoholu, drog. Co tato hra může u dítěte teda rozvíjet? Dle portálu se dítě naučí spolupráci, řešení problémů. Pozná život v Americe ve 30. letech. Na závěr bych uvedla hodnocení společenské hry Člověče, nezlob se! Při hraní se dítě naučí spolupráci, komunikaci, sebedůvěře i matematickou gramotnost. Jediným rizikem je, že si musíme dávat pozor, jakou verzi hry kupujeme. Existují i totiž varianty, kde se konzumuje alkohol! 2. TEDx Talks. In: Youtube [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: https://www.youtube.com/channel/UCsT0YIqwnpJCM-mx7-gSA4Q Ve druhém zdroji bych se s vámi chtěla podělit o dvě videa, která naleznete na Youtube kanále TEDx Talks. a) The Effective Use of Game-Based Learning in Education - Andre Thomas. In: Youtube [online]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=X1m7tf9cRQ&ab_channel=TEDxTalks. Kanál uživatele TEDx Talks. V prvním videu můžete poslouchat přednášku od Andrého Thomase, který mluví o hrách ve vzdělání (na vysokých školách). Dozvíte se, že hry od firmy Triseum opravdu pomáhají ve výuce na akademické půdě. Byl zmíněn jeden předmět, kde mnoho studentů neprospělo. Po zavedení jedné z her od Triseum prospěli všichni studenti. 1 CELUŠÁK, Jakub. Počítačové hry ve vzdělávání [přednáška]. Brno: FF MU, Blok expertů, 8. 10. 2020. b) The Power of Gamification in Education - Scott Hebert. In: Youtube [online]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=mOssYTimQwM&ab_channel=TEDxTalks. Kanál uživatele TEDx Talks. Scott Hebert se na začátku zabývá samotným vzděláním, zda je možné ho změnit v jeho samotném jádru. Na to navazuje svými osobními zkušenostmi se školou. Zajímavější částí je, když mluví o tom, jak začal pracovat ve školce, kde děti všechno bavilo, po té ale přešel do osmé třídy, kde se žáci o nic nezajímali. Škola je nudila. Jak to vyřešil? Hrami. Mě nejvíce překvapilo, když zmínil že rote memorization2 je k ničemu. Máme přece chytré telefony, které zjistí všechno, co potřebujeme hned vědět. Tento jeho poznatek se setkal převážně s odporem. 3. Good practice guide: Game-based education or how to male learning easier games [online]. 28. 2. 2020 [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: https://epale.ec.europa.eu/sites/default/files/good_practice_guide-games_0.pdf Projekt Game-based education or how to make learning easier - games proběhl v období 01.11.2017- 28.02.2020. Vznikl za podpory programu Erasmus +, který každý rok podporuje několik projektů, které se zabývají inovacemi ve vzdělání. Zapojilo se 5 škol - z Rakouska, Řecka, Litvy, Rumunska a Turecka. Cílem bylo školení učitelů i studentů v programování webu pomocí Java Script a HTML5. Dále navrhnutí vzdělávacích videoher a implementace vzdělávacích videoher do procesu učení. Jedním z výsledků byla příručka, která obsahuje teoretickou část, kde si můžete přečíst o důležitosti her ve vzdělání a popis vzdělávacích videoher, které týmy vytvořily. Dále vznikl například i web, moodle kurz, logo... 4. BRÉDA, Jiří. Gamifikace ve firemním vzdělávání. In: EPALE: Electronic Platform for Adult Learning in Europe [online]. 4. 11. 2018 [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: https://epale.ec.europa.eu/cs/resource-centre/content/gamifikace-ve-firemnim- vzdelavani Jak už sám název článku napovídá, jedná se o gamifikaci ve firemním vzdělávání. Tímto se zabývá Jiří Bréda ve firmě HERo, ale zpátky k článku. V něm se dozvíte, zkušenost Jiřího Brédy s gamifikací ve firmě Tchibo při školení jejich zaměstnanců (manažerů). Do sestavování programu (vymýšlení úkolů) byli zapojeni i regionální manažeři či personální ředitelka. Vše se točilo kolem filmu Pretty Woman, protože většinou pozici manažerů prodejny dělají ženy. Program trval sice dva dny, ale účastníci se toho spoustu naučili, převážně pracovat s manažerskými nástroji. Tyto dva dny manažeři odemykali pomocí klíčů, které získali za splněné úkoly, nové úrovně příběhu, aby se dostali k “tajuplné truhle”. 2 Abychom si něco lépe zapamatovali, tak to musíme stále opakovat.