Petr Horáček, 471879 25.10.2020 K vybraným otázkám v kontextu autorského čtení Ve své eseji bych chtěl rozvést jednu myšlenku, kterou stručně nastínil na své přednášce Petr Minařík (hlavní dramaturg festivalu Měsíc autorského čtení a externí editor České televize1 ). Pan Minařík uvedl, že každý autor je vlastně charakterově úplně jiný. Jeden dokáže dodržet čas vyhrazený na autorské čtení zcela přesně, zatímco jiný značně přetahuje. Některé zahraniční spisovatele zajímá postoj organizátorů MAČ k politické situaci v jejich zemi, aby se jim náhodou nestalo, že by nedopatřením spolupracovali s nepřítelem.2 Z těchto několika výše uvedených odlišností mně jako nejzajímavější přišel rozdíl mezi vztahem prezentace autora a jeho díla. Mám na mysli konkrétně výrok pana Minaříka, který uvedl, že někteří spisovatele svou prezentací vyčnívají před jejich literárním dílem.3 V současné době (informační společnosti) díky masovým médiím, které zjednodušují komunikaci,4 může být známý spisovatel snadno prezentován například v televizi, kde dává rozhovory, vystupuje v zábavních show, anebo je o něm natočen kupříkladu dokument. Při takovém autorském čtení budou jiné očekávání kladena na Patrika Hartla, který je pravděpodobněji známější díky svému podivnému hýkání než svou beletristickou tvorbou. Lidé se tak spíš přijdou podívat na osobu spisovatele než na jeho dílo. Při této zmínce Patrika Hartla a dalších moderních spisovatelů, kteří čerpají převážně z popularity, se mi letmo vybaví myšlenka Milana Kundery, kterou parafrázoval Květoslav Chvatík v knize Svět románů Milana Kundery: „[…] v okamžiku, kdy život Kafky poutá víc pozornosti než postava Josefa K., začíná posmrtný konec jeho díla.“5 Podle této myšlenky by měl být spisovatel upozaděn, aby se plně předvedla kvalita jeho díla. Exhibující spisovatelé, kteří se snaží získat reklamu svými absurdními činy, anebo kontroverzními komentáři, které jsou pak jen úrodná půda pro bulvární média. 1 Petr Minařík. In: České televize, lidé [online] [cit. 25.10.2020] Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/lide/petr-minarik/ 2 MINAŘÍK, Petr. Měsíc autorského čtení In: ISKM29 Blok expertů [přednáška] KISK FF MU [cit. 22.10.2020] 3 Tamtéž 4 URBAN, Lukáš a kol. Masová komunikace a veřejné mínění. Grada 2011, Žurnalistika a komunikace. ISBN 978- 80-247-3563-4, s.24 5 CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. Vyd. 2., upr. a rozš. Brno: Atlantis, 2008. ISBN 978-80-7108- 297-2. s.28 Petr Horáček, 471879 25.10.2020 Literární dílo, které je postavené na takovéto popularitě autora, nemusí mít výraznou uměleckou hodnotu, neobsahuje esejistické pasáže s hlubokými myšlenkami a parafrázemi filosofických koncepcí jako tomu je u Milana Kundery, ale je to čistě spotřební produkt, který je založen na kvantitě. Takovému spisovateli nejde ani tak o nějaký prožitek při psaní, nepociťuje zážitek flow6 , ale jde mu o to napsat žánr, ve kterém je zaběhlý, a který se mu dobře prodává. Nutno však podotknout, jak už padlo na začátku, že lidé jsou různí, a to jak čtenáři, tak autoři. Každému nemusí vyhovovat poetika tvorby Milana Kundery a může dát přednost populárnímu autorovi, jehož dílo sice neobsahuje hlubší témata, zato mu přijde čtivé. Ne všichni lidé hledají v beletristických knihách filosoficky laděné myšlenkové konstrukty, ale chtějí si jen odpočinout, například si přečíst napínavou detektivku, nebo prožít v rámci knihy romantický život s dobrým koncem. Autorská čtení tedy mohou posloužit jako užitečný nástroj pro potenciálního čtenáře, který z úst samotného autora uslyší úryvek z knihy a může tak zjistit, jestli mu dílo bude vyhovovat svou stavbou. Proto by dle mého názoru měli být autorská čtení převážně o literárním díle a autor by měl být upozaděn. Nutno však podotknout ze slov pana Minaříka, že festival MAČ má potenciál ukázat návštěvníkům pestrou škálu literárních děl z různých koutů světa a s nimi i představit jejich autory. Návštěvníkům festivalu se tak rozšiřují obzory a mohou poznat i nové žánry, ke kterým by se jinak nedostali. Dle knihy Flow: O štěstí a smyslu života, je čtení jedna z nejčastěji zmiňovaných aktivit, které čtenáři přináší štěstí.7 Proto je dobře, že existují různí autoři, ač populární, anebo klasičtí, kteří čtenářům zajišťují širokou nabídku čtení, které jim i v těžkých dobách může přinést dobrý prožitek. Aktivity podporující čtenářství jsou proto důležité a festival MAČ může pomoci lidem nalézt nové příležitosti k prožití radosti. 6 CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow: o štěstí a smyslu života. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0918-8, s.159 7 Tamtéž, s.66 Petr Horáček, 471879 25.10.2020 Použitá literatura CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow: o štěstí a smyslu života. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0918-8 CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. Vyd. 2., upr. a rozš. Brno: Atlantis, 2008. ISBN 978-80-7108-297-2 MINAŘÍK, Petr. Měsíc autorského čtení In: ISKM29 Blok expertů [přednáška] KISK FF MU [cit. 22.10.2020] Petr Minařík. In: České televize, lidé [online] [cit. 25.10.2020] Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/lide/petr-minarik/ URBAN, Lukáš a kol. Masová komunikace a veřejné mínění. Grada 2011, Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3563-4