Masarykova univerzita v Brně Filozofická fakulta Katedra informačních studií a knihovnictví ISKM29 Blok expertů Literární rešerše Dan Tržil: Co to jsou podcasty a jak se stát předním českým tvůrcem Autor: Bc. Vendula Pavková UČO: 470288 Typ studia: prezenční Ročník: 2. ročník Počet znaků: 9 000 Brno, odevzdáno dne: 10. 3. 2022 TRŽIL, Dan. Co to jsou podcasty a jak se stát předním českým tvůrcem [přednáška]. Brno: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta Masarykovy univerzita, 3. březen 2022. Hostem této přednášky byl Dan Tržil – český expert přes podcasty, kterého můžeme znát např. z podcastu Proti proudu^^[1], ve kterém vede rozhovor s inspirativními osobnostmi, které nějakým způsobem boří stereotypy. Dále také z podcastu Na vlně podnikání^^[2], kde obdobně pomocí rozhovorů s úspěšnými lidmi zkoumá podnikatelské know-how. Vybrané zdroje obsažené v literární rešerši se vztahují k tématu podcastu nejprve obecně a následně ve spojení s tématy, které by měla být blízké studentům Informačních studií a knihovnictví. Dále jsou v rešerši zařazeny také zdroje, které se věnují true crime podcastům, kterým byla v přednášce letmo věnována pozornost, zároveň jsou mi blízké, vzhledem k tomu, že jsem jejich aktivní posluchačkou. Obecně a oborově na téma podcastů 1. PRINCE, Barbara F. Podcasts: The Potential and Possibilities. In: Teaching Sociology. 2020, 48(4), s. 269-271. ISSN 0092-055X. Dostupné z: doi:10.1177/0092055X20959837 Jak už napovídá název článku, věnuje se především potenciálu a možnostem podcastu ve vzdělávání a výuce. Autorka na úvod představuje vznik podcastu, který založil Adam Curry a Dave Winer, dále se věnuje jeho definici a významu ve vzdělávání. Následně přechází ke konkrétním hodnotícím bodům, které činí podcasty jedinečnými. Mezi tyto přednosti dle autorky patří přístupnost podcastů, nejnovější zprávy v podcastech a možnost přizpůsobení podcastů výuce. 2. SAHOTA, Ruchi K. The Rise of Podcasts. In: Journal of the California Dental Association [online]. 2022, 50(2), s. 75-76 [cit. 2022-03-03]. ISSN 10432256. Dostupné z: . Méně formální, avšak recenzovaný článek, se věnuje vzestupu podcastů, ať už v očích samotné autorky či u posluchačů všeobecně. Autorka nejprve poukazuje na to, jaké to bylo vyrůstat v rodině indických přistěhovalců a postupně se ve svém výkladu posouvá k tomu, jak objevila kouzlo podcastů – v rámci covidové pandemie. Jelikož se jedná o článek vlastní oboru zubního lékařství, věnuje se autorka podrobněji benefitům podcastů na tomto poli. Nutno říct, že text provází řada důležitých otázek a úvah, které vedou k zamyšlení nad významem podcastů. 3. CHAN-OLMSTED, Sylvia a Rang WANG. Understanding podcast users: Consumption motives and behaviors. In: New Media [online]. 2022, 24(3), s. 684-704 [cit. 2022-03-03]. ISSN 14614448. Dostupné z: . Cílem této studie je prozkoumat konzumní motivy a chování posluchačů podcastů. Studie probíhala na národní úrovni (ve Spojených státech) za pomoci online dotazníku. Vzorek hlavního testu čítal 2000 respondentů, přičemž jeho většinu s 51,9 % tvořili muži, co se vzdělání týče, většinu s 37% převahou tvořili respondenti s bakalářským či vyšším dosaženým vzděláním. Studie prokázala, že nejčastějšími motivy pro poslouchání podcastů jsou – pobavení, informace a zvuková forma platformy. 4. CASARES, D. Robert a Erin E. BINKLEY. Podcasts as an Evolution of Bibliotherapy. In: Journal of Mental Health Counseling. 2021, 43(1), s. 19-39. ISSN 1040-2861. Dostupné z: . Text je zaměřen na možné využití podcastů v rámci biblioterapie. Poukazuje na silné stránky této platformy, které lze v biblioterapii aplikovat – podcasty obsahují širokou variaci témat, které se mohou dotýkat např. různých traumat, které mohou být v rámci biblioterapie přínosné jak pro klienta tak pro poradce samotného. 5. MURRAY, Sarah. Podcasting in the Learning Commons. In: Canadian School Libraries Journal [online]. 2020, 4(1), s. 1-4 [cit. 2022-03-03]. ISSN 25607227. Dostupné z: . Autorka se v článku věnuje využití podcastu v rámci učení. Na přínos podcastů se Sarah Murray ptá několika kanadských středoškolských studentů. Často se v článku skloňuje slovo gramotnost – podcasty mohou vést k rozvoji hned několika gramotností, a to např. kritického myšlení, vyprávění, využití digitálních nástrojů. Podcasty také zlepšují rétorické a poslechové schopnosti studentů. 6. NELSON, Robert J. Podcasting services in academic libraries: A case study. In: College & Undergraduate Libraries. 2020, 27(2-4), s. 117-132. ISSN 1069-1316. Dostupné z: . Případová studie je věnována podcastům jakožto službě v akademických knihovnách. Konkrétně se věnuje akademické knihovně Utažské univerzity, která disponuje vlastním nahrávacím studiem. Nejprve studio využívali pro své účely pouze vyučující, ale postupem času se do jeho využívání a tvorbu podcastů zapojili taktéž studenti či zaměstnanci knihovny. Nahrávací studio je považováno za důležitou moderní službu, kterou tato knihovna nabízí. K tématu true crime podcastů 7. BOLING, Kelli S. True crime podcasting: Journalism, justice or entertainment?. In: Radio Journal: International Studies in Broadcast [online]. 2019, 17(2), s. 161-178 [cit. 2022-03-03]. ISSN 14764504. Dostupné z: . Studie si klade za cíl prozkoumat vliv podcastů s tematikou opravdových zločinů na veřejné mínění, true crime žánr jako takový a dále vliv na trestní soudnictví. Výzkum byl veden pomocí kvalitativních rozhovorů se čtyřmi tvůrci true crime podcastů, a to jak osobně, tak také telefonicky. V každém z rozhovorů se vyskytuje téma vzdělávání, konkrétně považují všichni z tvůrců za důležité vzdělávat veřejnost o trestním soudnictví. Dále se shodli na tom, že nemají v žádném případě v úmyslu manipulovat s publikem – na své pořady se dlouze připravují a snaží se své publikum fakticky informovat. 8. BOLING, Kelli S. a Kevin HULL. Undisclosed Information—Serial Is My Favorite Murder: Examining Motivations in the True Crime Podcast Audience. In: Journal of Radio [online]. 2018, 25(1), s. 92-108 [cit. 2022-03-03]. ISSN 19376529. Dostupné z: doi:10.1080/19376529.2017.1370714 Jedná se o studii, která je zaměřena na publikum true crime podcastů. Výzkum byl proveden pomocí online dotazníku, přičemž vzorek čítal 308 respondentů. Z výzkumu vyplývá, že nejčastějšími posluchači tohoto žánru jsou se 73% převahou ženy. Dále tvoří obec posluchačů například respondenti s vysokým vzděláním, a to v 66 %, ve věkovém rozmezí od 18 do 34 let v 62% většině. Výzkum se dále zaměřuje na stěžejní podněty, které respondenty vedou k poslechu tohoto druhu podcastů. Z výsledků lze vyvodit, že dominují tři faktory – pobavení, pohodlí a nuda. 9. MCMURTRY, Lg a Aj FOWLER. Penny dreadfuls were the true crime podcasts of their time. In: The Conversation [online]. 2020 [cit. 2022-03-03]. ISSN 2201-5639. Dostupné z: . Text pojednává o tzv. penny dreadfuls, tedy o knihách, které byly populární ve viktoriánské Anglii. Tyto knihy byly levné a pojednávaly většinou o zločinech či násilí. V článku jsou tyto knihy shledány předchůdci true crime podcastů. Nejprve je rozebráno pozadí těchto knih – kdy vznikaly a za jakých podmínek, následně je v textu zaostřeno na paralely penny dreadfuls a soudobých podcastů. Podobnosti lze nalézt v jejich provedení – vychází sériově, jsou krátké. Odlišnosti pak můžeme spatřovat ve vlivu, který měly penny dreadfuls na své publikum (vedly k násilí a skutečným trestným činům) a vlivu, které mají na své publikum podcasty (snaží se probouzet povědomí o trestním soudnictví). 10. PÂQUET, Lili. Seeking Justice Elsewhere: Informal and formal justice in the true crime podcasts Trace and The Teacher's Pet. In: Crime, Media, Culture [online]. 2021, 17(3), s. 421-437 [cit. 2022-03-03]. ISSN 17416590. Dostupné z: . Autorka článku poukazuje na podcasty jako na možnou alternativu pro dosažení spravedlnosti vzhledem ke spáchaným zločinům na ženách. Konkrétně se zaměřuje na dva podcasty, kterými jsou Trace a The Teacher’s Pet. Oba podcasty se věnují dvěma odlišným zločinům, které byly spáchány – odvysílání obou pořadů mělo v důsledku vliv na přezkoumání těchto trestných činů. Použité zdroje 1. Podcast Proti Proudu – Inspirativní rozhovory s českými osobnostmi [online]. [cit. 2022-03-03]. Dostupné z: . 2. Úvod – Na vlně podnikání [online]. [cit. 2022-03-03]. Dostupné z: . ________________________________ ^^[1] Podcast Proti Proudu – Inspirativní rozhovory s českými osobnostmi [online]. [cit. 2022-03-03]. Dostupné z: https://protiproudu.net/ ^^[2] Úvod – Na vlně podnikání [online]. [cit. 2022-03-03]. Dostupné z: https://navlnepodnikani.cz/