Adobe Systems Digitální kompetence vzdělavatele (DigCompEdu) Michal Černý Adobe Systems Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu) ̶2017 od autorů Redecker a Punie ̶„DigCompEdu je vědecky podložený rámec, který pomáhá řídit politiku a lze jej přímo přizpůsobit implementaci regionálních a národních nástrojů a školicích programů. Poskytuje společný jazyk a přístup, který pomůže dialogu a výměně osvědčených postupů přes hranice. DigCompEdu je zaměřený na pedagogy na všech úrovních vzdělávání, od mateřských škol po vysokoškolské vzdělávání a vzdělávání dospělých, včetně všeobecného a odborného vzdělávání, speciální vzdělávání a kontexty neformálního učení.“ Adobe Systems Český překlad ̶Český překlad 2018 od Neumajer, Brdička, Růžičková a Crouchley ̶Kratší verze, jsou zde omezené úvody a koncepty ̶Není úplně věrný => překlad jako adaptace ̶Redukuje vzdělavatele na pedagogy ̶=> Trochu jiný rámec, než jaký byl plánovaný ̶=> Výrazně menší míra obecnosti ̶=> Snazší implementace v českém prostředí ̶ ̶Snaha propojit DigCompEdu s dalšími nástroji, jako je Učitel21 či Škola21 ̶Obecně v českém prostředí máme málo sdílených standardů kvality učitele a DigCompEdu je jeden z málo z nich ̶Jde o oficiální standard MŠMT pro základní a střední školy ̶První kurz v univerzitním prostředí měl pro učitele už v roce 2018 Ondřej Neumajer na Cuni Adobe Systems Adobe Systems Adobe Systems Adobe Systems Příklad úrovně C2 - průkopník ̶„ Průkopníci zpochybňují současné digitální a pedagogické postupy, na které jsou sami odborníci. Obávají se zejména potenciálních omezení a nevýhod těchto postupů a snaží se o jejich inovaci. Průkopníci experimentují s vysoce inovativními a složitými digitálními nástroji i pedagogickými teoriemi, zároveň vytvářejí nové přístupy. Průkopníci jsou velmi unikátní a vzácní; jsou inspirativní a představují vzor pro své pedagogické kolegy.“ Adobe Systems Využití ̶Silně využívaný rámec pro výzkumy, sebe-evaluaci, evaluaci ale i vzdělávací kurzy ̶Dříve byly populární modely národní, často pracující více s oborovými kompetencemi ̶Dnes (2022) už se nepracuje skoro s ničím jiným (až na specifické výzkumy nebo aplikované projekty do speciálních prostředí) ̶Model nemá úplně přesné definice některých klíčových pojmů (jako je třeba kompetence) ̶Mohou existovat různé verze národní implementace! Nemusí být jeden překlad. ̶Rámec je třeba vždy adaptovat do konkrétních prostředí – ve své obecnosti se moc využít nedá Adobe Systems Kontext ̶Rámec digitálních kompetencí evropského občana (DigComp – The Digital Competence Framework for Citizens) - 2016 ̶Rámec digitálně fungující vzdělávací organizace (DigCompOrg – Framework for Digitally Competent Educational Organisations) - 2011 ̶Rámec digitálních kompetencí pro spotřebitele (DigCompConsumers – The Digital Competence Framework for Consumers) - 2016 ̶